forældre eller andre pårørende til

Startet af georg skjoldsøge, 26 Mar 2014 - 15:11

Forrige emne - Næste emne

georg skjoldsøge

Jeg er nyt medlem, håber at jeg gør dette rigtigt.
Jeg søger forældrene til Jensline Johanne Schjoldan, født 8.Juni 1805, døbt 18. Aug. Har fundet hende i kirkebogen for Hornum Herred, Vokslev sogn, Nibe, opslag 116, 4. dåb fra for oven. Jeg kan ikke tyde tekste vedr. hendes forældre, håber nogen kan hjælpe mig.
med venlig hilsen. Georg Skjoldsøge.

Heidi Ilsoee

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYV7-FY8

Gift med Johan Sørensen
3 børn:
Niels Christian Sørensen f. 21.05.1834 i Trinitatis, København
Carl Emil Sørensen f. 08.04.1840 i Trinitatis, København
Lauritz Marinus Sørensen f. 08.06.1843 i Trinitatis, København

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Rigensgade 468 - 469,3.Etage, 16, FT-1834, C5734
Johan Sørensen 22 Ugift  ernærer sig ved Dagleierarbeide 
Kirstine Marie Sørensen 13 Ugift  hans Søster 
Søren Herman Sørensen 18 Ugift  hans Broder,ernærer sig ved Dagleierarbeide 
Jensine Johanne Scholdan 29 Ugift  ernærer sig ved Haandarbeide  

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Prinsensgade, Prinsensgade 368, bagstuen, 488, FT-1850, B5680
Johan Sörensen 36 Gift  tapettrÿkker, huusfader Kjøbenhavn 
Jensine Scholdan 46 Gift  hans kone ??   
Serine Sörensen 14 Ugift  deres børn Kjøbenhavn 
Emil Sörensen 10 Ugift  deres børn dito 
Lauritz Sörensen 7 Ugift  deres børn dito 
Frederikke Beck 37 Ugift  gaar paa arbeide, logerende dito

Heidi

Heidi Ilsoee

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Adelgade, Gaarden nr. 282, Baghus, Stuen, 276 F16, FT-1840, C5130
Johan Sørensen 28 Gift  Arbeidsmand 
Jensine Sørensen 35 Gift  hans Kone  
Niels Sørensen 6 Ugift  deres Søn 
Sørene Sørensen 4 Ugift  deres Datter

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Prinsensgade 368,4.Sal, 6, FT-1845, C4015
Johan Sørensen 31 Ugift  Arbeidsmand Kiøbenhavn 
Johanne Scholdan 40 Ugift  lever med ham Nibe 
Christian Sørensen 11   deres Barn Kiøbenhavn 
Thrine Sørensen 9   deres Barn Kiøbenhavn 
Emil Sørensen 5   deres Barn Kiøbenhavn 
Johan Sørensen 2   deres Barn Kiøbenhavn 


Heidi Ilsoee

Jens Peter Schjoldan f. 1812
Måske en bror til Jensline Johanne.

http://www.ourtree.dk/web/familytree/ancestor.php?ancid=34920

I Hjørring amt findes der i folketællingerne for 1801 mange med efternavnet Schjoldan.
(Albæk, Hellum og Søby sogne - ikke så langt fra Nibe sogn, Ålborg amt)

Heidi

Sanne Skjoldan

Hej Georg Skjoldsøge

Som jeg tyder det, - står der,

Skrædder Schjoldans og hustrus datter Jensline Johanne.
Fadderne var ? Mandrups kone, Jfr. Knudsen, ? Lyngbye, Muremestermand Peder Lem og ? ? ? ?

Det er et bud, måske andre ser det anderledes:

Venlig hilsen
Sanne Skjoldan.
Venlig Hilsen
Skjoldan

Gitte Johansen

#5
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Elten Mortensen

Hej

Prøv at læse følgende, det giver dig gode råd om blandt andet en god overskrift.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,24.0.html


Venlig hilsen
Grethe Elten mortensen

Sanne Skjoldan

#7
Hej Igen

Et godt sted at søge efter Schioldan/Schjoldan/Skjoldan osv. er hos Kennet Konrad Knudsen som har en meget fin hjemmeside med sine slægtninge.

Den hedder geneablog prøv link:
http://geneablog.kilokilokilo.dk/?s=Axel+Schioldan

For at finde Skrædder Schjoldans fornavn kunne der søges i folketællingslisterne.

Håber at du finder noget du kan bruge - der er rigtig meget derude på nettet.

Jeg er selv indgiftet til Skjoldan navnet som går langt tilbage i den historie som Kennet Konrad Knudsen har på sin hjemmeside.

God anejagt
Sanne Skjoldan (Laugesen)
Venlig Hilsen
Skjoldan

Heidi Ilsoee

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=334089&sort=f

Skrædder i Nibe Axel Schioldann.

Børn:
Anne Cecilie f. 09.04.1803 d. 10.08.1873
Jensine Johanne f. 08.06.1805
Johan Christian f. 10.02.1807 d. 01.05.1808
Andreas Christian f. 06.01.1809 d. 12.10.1841

Heidi


Vivian Nielsen

Det er et par måneder siden, at denne tråd sidst var åben. Håber, at ejermanden af tråden stadigvæk er med. Jeg er så glad for de for mig nye informationer om Jensine Johanne Schjoldan/Schioldann, at jeg vil bidrage lidt til tråden.
Jensine Johanne Schjoldans dåb: Ålborg, Hornum, Nibe. Opslag A.O. 116. Kirkebog Nibe 1805.
Fød den 8. juni og i kirken den 18. august. Skræder Schjoldan og hustrus  datter Jensine Johanne. Fadderne vare: Hr. Mandrups kone, jomfru Knudsen, hr. Lyngbye, muremestersvend Peder Lem og snedkersvend Jep Christian Østergaard.

Jensine Johanne Schjoldans konfirmation:
Jensine bliver konfirmeret i Sæby i 1820. Hun bor hos sin faster, købmand Christiane Schjoldan, gift Schunch.  Se Hjørring, Dronninglund, Sæby. Sæby Kirkebog 1814-1838 . Opslag 86 A. O.

Jensine Johannes mor, Birte Marie Matthsdatter:
Der er ikke meget om hende.
Født: Ukendt år og sted.
Gift:år1801. København, Sokkelund, Garnisons kirke. Kirkebog 1799-1814. Opslag 27 a. o.
Brudgom: Axel Schioldan, arbejdsmand. Brud: Birte Marie Matths`datter. Dato: 6-5-1801.

Børn: Jeg har kun fundet 4 børn, som allerede tidligere er nævnt i denne tråd. Jeg vil kun nævne 2 af dem.
Ane Cecilie Schjoldan. født 9-4-1803 Nibe. Jordmoder i Ålborg og Hals. Gift 30-6-1826 med bødkermester Jens Larsen Kjersgaard. Se Ålborg, Budolfi. Kirkebog 1826-1864. Opslag 3 ark. online.
De fik mange børn. Flere døde som små.
Andreas Christian Schjoldan, født 1809 i Nibe. Muursvend i Ålborg. Gift 12-10-1841 Budolfi Kirke, Ålborg med Lovise Marie Fedder. Datter Grethe Schjoldan født 13-4- 1843? Budolfi Sogn i Ålborg.

Folketællinger:
FT 1834 Ålborg, Algade og Skomagergade: Birgitte Marie Skjoldan, Axsel Skjoldans kone, 62 år. Bor sammen med sin søn Andreas, 26 år.
FT 1834 Ålborg, Skomagergade. Birte Marie Skjoldan, enke, bor i Skomagergade sammen med 13 andre personer. Personer, som nyder understøttelse af Fattigvæsenet, men som ikke have ophold i Fattighus.
Nygårds Sedler: Axel Schjoldans kone, Birgitte Marie bor i Ålborg 62 år. Manden bor her ikke. Hun ernærer sig ved syning. Sønnen, Andreas Schjoldan, ugift murersvend, 26 år bor her.

Birte Marie Schjoldans født Matths`datter. Dødsdato: Ukendt

Jensine Johannes far, Axsel Schjoldan:
Døbt 31-1-1771 Vor Frue Kirke, Sokkelund, København Kirkebog 1768-1784. Opslag 46 ark. online.
Johan Schioldan tienerer(tjener) i Fiolstræde og hustru Anne Marie Smith e. s. k. (en søn kaldet) Axsel.
Faddere: Hr. Etatsraad og professor Christian Horrebow, hr. regimentskvartermester Michel Bredahl i ?stræde og hr. lieutnant Jacob ? Bredahl ? ved søn i etaten, frue ? Johanne Marie, hr. Cancellieraad Haabers hustru og frøken Helena Pontoppidan, ? frue cancellieraadinde Pontoppidans datter.
Ovenstående dåb trænger til en kyndig slægtsforskers blik.
Axsel er opkaldt efter sin farfar, Axel Jørgensen Schjoldan. Gårdejer af Voersåkrog, Albæk nær Sæby.
Axsel er vokset op i Albæk på gården kaldet Holte. I 1787 flyttede Axsels far og mor til Sæby, hvor Axsels far ernærer sig brændevinsbrænder og avlsbruger.
Hans mor, Anne Marie Schmidt dør 45 år gammel i 1791, Sæby. Axsels far er så alene med 9 børn. Det er alle drenge på nær 1 pige, Christiane. Axsel er den ældste af børnene.
1801- befinder sig i København.
1803 - befinder sig i Nibe. i 1805 benævnes han skrædder.
1819- bor i Ålborg med sin kone. Er murmester. Se datteren, Ane Cecilies konfirmation 1819 i Ålborg,
Budolfi Kirke. Kirkebog 1814-1832. Opslag 125 ark. online.
Ca.1830 -bor i København. Separeret. Murer.
Kilder: " Famiie Schioldann Fra Vorsaakrog af C. Klitgaard".  Vendsysselske Årbøger 1933-34. Historisk Samfund for Hjørring Amt 1933. Kan lånes hjem fra det lokale biblioteket.
(Der er også artiklen: " Schioldann og Voersåkrog", Vendsyssel Tidende år 1933, side 24. Denne artikel omhandler farfaderen, Axel Schioldann).
Dødsdato Axsel Schjoldan: Ukendt.
Hans fraseparerede hustru Birte/Birgitte Schjoldan nævnes FT 1834, Algade og Skomagergade, Ålborg, som Axsel Schjoldans kone.
I  FT Ålborg 1834, Skomagergade, benævnes hun enke. Dette kunne tyde på, at Axsel Schjoldan er død i København i 1834.

Navnet Schjoldan staves forskelligt: Skjoldan-Schioldan plus andre stavemåder.
Navnet Birthe staves forskelligt: Birthe- Birgitte.

Navnet Jens Peter Schjoldan er nævnt tidligere i tråden. Axsel er onkel til Jens Peter. Jens Peter var søn af skomager Laus Schjoldan. Født 7-4-1775 i Albæk. Laus og Axsel er således brødre. Sønner af brændevinsbrænder Johannes Schjoldan Sæby

Hvilken gren af Schjoldan slægten tilhører Axsel?
Efterkommere efter brændevinsbrænder og avlsbruger Johannes Schjoldan født 17-9-1745 i Voersåkrog, Albæk, Dronninglund, Hjørring. Død 26-5-1820 Sæby, Dronninglund, Hjørring.

Kilder: "Familie Schioldann fra Vorsaakrog" ved C. Klitgård (nævnt tidligere). Min egen søgning i kirkebøger og folketællinger.


georg skjoldsøge

Hej Vivan!
Sjovt at høre fra dig igen. Du har været mig en stor hjælp med min søgning på familien Schjoldan. Jeg prøver nu på, at finde noget Jensine Johanne Schjoldan's  mand/samlever Johan Sørensen.
Stor hilsen og glædelig jul.
Georg.

georg skjoldsøge

Hvad gør man hvis man gerne vil sige tak for hjælpen, skal man skrive til hver enkelt, eller hvad?
Stor hilsen og glædelig jul til alle.
Georg.