plejetilladelse

Startet af Aase Gilling, 08 Apr 2014 - 18:14

Forrige emne - Næste emne

Aase Gilling

Jeg vil meget gerne have hjælp til at finde frem til dokumenter, der kan belyse tilladelse til at have et plejebarn i 1925.
Håber nogen ved, hvad der var af tilladelser på det tidspunkt, og hvor eventuelle dokumenter kan findes.
På forhånd tak
 

Jørgen Green

Hej Aase

Det er svært at besvare dit spørgsmål, da du ikke skriver, hvor plejebarnet kommer fra, og hvor det er anbragt.

Men generelt beskrevet, så opstod i 1888 der en stigende kritik af anbringelserne i plejefamilierne, hvor kommunerne først og fremmest brugte de plejefamilier, som forlangte mindst for at have barnet i pleje. En række uforklarlige dødsfald blandt plejebørn viste, at børn anbragt i pleje havde en særlig høj risiko for at dø i en ung alder. Der blev derfor indført nye regler om anbringelse og tilsyn med plejebørn.

I begyndelsen af 1900-tallet opstod de såkaldte plejehjemsforeninger, som fremskaffede egne plejefamilier og førte tilsyn med disse.

Herudover blev der i 1905 oprettet værgeråd (senere ændret til et børneværn), som havde ansvaret for anbringelsen af børn og for, at der blev ført tilsyn med dem.

Plejetilladelserne blev således i 1925 givet af de enkelte værgeråd, som stod for anbringelsen af barnet. I København var der flere værgeråd, som var opdelt på distrikter. Oplysningerne skal derfor findes i værgerådenes arkiver i det omfang, som de er bevaret og afleveret til statens arkiver.

For Københavns kommunes vedkommende findes der desværre ikke noget samlet register over de sager, som værgerådene behandlede, og hovedparten af disse børnesager er blevet makuleret; men på Københavns Stadsarkiv findes forskellige protokoller vedr. børn anbragt i pleje med oplysninger om børnenes anbringelse på landet, deres konfirmationer m.m., og hvilket værgeråd, som har besluttet anbringelsen. I værgerådsprotokollere kan man så finde flere oplysninger om årsagen til anbringelsen.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Aase Gilling

Super - tak
Jeg sender en mail til dig med persondata.
Mange hilsner