Ernst Berner (/Bernel)

Startet af Frederik Bøgh Bisgaard, 12 Apr 2014 - 18:59

Forrige emne - Næste emne

Frederik Bøgh Bisgaard

Jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig med at finde min oldemors far, i kirkebogen (Nakskov, Skt. Nikolai 1899, opslag 147) står min oldemor Anna Elisabeth Hansen nævnt med udlagt barnefader Pølsemager Ernst Berner. Hun har i nogle erindringer senere beskrevet ham som Ernst Bernel, men hun var ikke så god til at stave.

Jeg ved intet om ham, udover at han enten hedder Ernst Berner eller Ernst Bernel og at han var pølsemager, formentlig i Nakskov.

Kan nogen hjælpe mig med at finde ham, så jeg kan komme videre?

På forhånd tak.

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Frederik Bøgh Bisgaard

Undskyld, opslag 266, nr. 147

Inge Nissen

Ved folketællingen i 1911 er der en matros Ernst Johan Berner Olsen i Kalvehave, Baarse herred, Præstø Amt, han er født 23.12.1892, så det er naturligvis ikke faderen, men kunne være en halvbror eller i hvert fald en slægtning til din oldemors far.

Der er mange, der hedder Berner på Sjælland og sydhavsøerne i de tastede folketællinger, men ikke andre der hedder noget med Ernst.

Hilsen Inge

Frederik Bøgh Bisgaard

Jeg har fundet fødslen for den Ernst Johan Berner Olsen du beskriver, og navnet kommer bare ud af det blå moderen hedder Hansine Kristine Hansen og faderen Johan Olsson - det virker ikke som om at de har fået flere børn.

Frederik Bøgh Bisgaard

Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kommer videre herfra?

Inge Nissen

Hej

Der er et lokalhistorisk arkiv i Nakskov. Hvis det er rigtigt han var pølsemager i Nakskov har de måske oplysninger af en eller anden slags. www.nakskovlokalarkiv.dk

Der er måske en faderskabssag, men det har jeg ingen erfaringer med at søge efter.

Venlig hilsen Inge

Frederik Bøgh Bisgaard

Er der nogen herinde, der ved noget om hvor og hvordan man søger faderskabssager?

Frederik Bøgh Bisgaard

Jeg har forsøgt at kigge overalt, jeg kan forstå at jeg skal til Rigsarkivet, for at finde fadersskabssager, så det kan jeg ikke - så jeg håber at der er nogen der har en idé til hvor man ellers kunne lede?

Frederik Bøgh Bisgaard

Er der slet ikke nogen der har en idé til næste skridt?

Frederik Bøgh Bisgaard

Jeg har andetsteds fundet ham her - er der nogen der eventuelt kan forbinde ham med den Ernst Berner jeg leder efter?


http://www.ddd.dda.dk/immibas/immibas3_soeg.asp?efternavn=berner&fornavne=&f%F8deland=&f%F8dsels%E5r=&destination=&erhverv=

Udtræk fra DDD Indvandrerdatabasen
Udviste

PEnummer:    1905/106   Dato:    9/7/05
Efternavn:    Berner   Fornavne:    Wilhelm Ernst
Fødselsdato:    1846   Fødselsår:    1846
Fødelokalitet:    Wismar   Føderegion:    Mecklenburg-Schwerin
Fødeland:    Tyskland
Jursidiktion:    Ribe Købstad
Lovhenvisning:    FR mt


Simon Vejrgang Christensen

#11
Hej.

Er der nogen der kan hjælpe med at finde noget mere af min Tiptipoldefar (Ole Nielsen 1848) han er far til Min Tipoldefar Oluf Albinus Nielsen og han er farfar Til min oldefar Viggo Holm Nielsen. Jeg kunne kun finde hans hustru Kristine eller Christine Nielsen 19. Juni 1863 og deres børn Nielsine Josephine Nielsen Ole Kristian Nielsen & Oluf Albinus Nielsen. Jeg har ikke kunne finde Ole Nielsens Søskende og Forældre i Danmark Folketælling 1890. Så der for vil jeg høre om der nogen der kan hjælpe mig med at finde noget om Oles Forældre & Søskende for så kan jeg komme videre. Og jeg er også i slægt med min Tipoldefar Wilhelm Ernst Berner og min Oldemor Anna Elisabeth Hansen.

Hilsen Simon.