Venligst hjælp til at finde slægtnings død i USA

Startet af Anne Messmann, 14 Apr 2014 - 14:21

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Charles Emil Messmann f. Kbhvn. 14.2.1866 (har alle opl. om ham i DK) - død efter 1930. Ugift.

Ankom Ellis Island: 9.6.1909 - hvor han løj sig 10 år yngre.
Har derefter fundet ham her:

1) World War 1 Drafts Registration 1917-1918: Chas Emil Messmann, f. 14.2.1876 (er født 14.2.1866). Residence: Manhattan, Manhattan City, New York, New York.

2) 1930 Federal Census: Charles Messman, Carlstadt, Bergen, New Jersey, 49 år (64 år!) født: Danmark, profesion: Shipping - Mid West, nat. ankomst: 1901 (1909) pensionær hos familien Moore, sammen med elektriker Alfonso Marssis, f. Cuba.

Kan nogen hjælpe med han død?
Vh, Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Verner Bentsen

Hej Anne.

Prøv at efterlyse ham her. Der plejer at være rigtig god hjælp.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/board,3.0.html

Verner

Anne Messmann

Tak - men æhh.. er det ikke Forum ikke for udlændinge, der søger slægtninge i Danmark??

Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

thorkild kanstrup jensen

Nej dette forum er ikke for udlændinge  ??? prøv at læse hvad der stå.

Find Your Relatives in Denmark
In this forum, family history researchers who do not speak Danish can ask for help, either to find information about ancestors or to get in contact with relatives or descendants in Denmark. Danes who want help to trace relatives abroad may ask here - in English please

( Danskere, der ønsker hjælp til at spore slægtninge i udlandet, kan spørge her - på engelsk tak )
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Anne Messmann

Jamen så prøver jeg da dér. Jeg søger nu ikke slægtninge - der findes ingen - kun hans død. Jeg har selv prøvet i div. Census m.v., men finder intet eller havner i betalingsbaser :(

Når jeg spurgte her, er det fordi jeg har set flere tilsvarende indlæg i dette Forum.
Mvh og tak,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann


Anne Messmann

Tak for links, Gustav!
En del af dem har jeg prøvet, men ikke alle, så der er håb endnu...
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Palle Simonsen

Du kan også prøve Face Book gruppen https://www.facebook.com/groups/210302895672550/ det er en gruppe for New York.

Hilsen
Palle Simonsen

Anne Messmann

Tak for tippet, Palle :) - Er dog ikke på facebook, men kan jo spørge én, der er.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Vivi Winther

Hej Anne er du sikker på han ikke var gift og havde børn?? Ham jeg har fundet har hustru og børn, og jeg er obs på der er en af samme navn fra Tyskland

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Anne Messmann

Hej Vivi - temmelig sikker. Han var til mænd - og i census 1930 er han 64 år og single.
Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Verner Bentsen

Hej Anne. Er du sikker på at Messmann i census 1930 er ham du søger ? Eller er det en formodning ?

ancestry.com har jeg set flere tilfælde, hvor Messmann er fortolket som Newmann.

Verner

Anne Messmann

Hej Verner,
Ja, jeg er meget sikker! Der findes ikke andre Charles Messman(n) født i Danmark. Jeg har forsket i Messmann-familien i en del år.

At navnet så har utallige stavemåder, er jo en anden sag. Census 1930 er ok.

Mvh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Vivi Winther

Hej Anne, fundet lidt her

New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Charles Messmann
Name:   Charles Messmann
Arrival Date:   9 Jun 1909
Birth Date:   abt 1876
Birth Location:   Denmark
Birth Location Other:   Copenhagen
Age:   33
Gender:   Male
Ethnicity/ Nationality:   Scandinavian
Port of Departure:   Copenhagen
Port of Arrival:   New York, New York
Ship Name:   C F Tietgen

når jeg ser orginal billed opgiver han Johannes Messmann, Livjæger Alle 4, København.

Jeg vil gerne kunne have læst hvad der står på hans registerkort til militæret men noget af det er for mig ulæselig, har du selv set billedet??

Hilsen

Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Anne Messmann

Hej Vivi - tak! Men som jeg skrev allerførst har jeg jo opl. fra Ellis Island.
Johannes Messmann er frit opfundet (men adr. er noget familie).
Ellis Island har for øvrigt en del flere opl., end dem du nævner: alle opl. om afrejse: hvem han skal besøge, billet, hår, øjenfarve osv. osv.).

Jeg har også alle opl. fra Drafts Registration til 1. verdenskrig:

World War 1 Drafts Registration 1917-1918: Chas Emil Messmann, f. 14.2.1876 (er født 14.2.1866). Residence: Manhattan, Manhattan City, New York, New York. Race: White, Roll: 1786856, Draftboard: 163. Registration Card C: 9.9.1918, Naturalisered, Butler, nærmeste slægtning: Carl Wiegandt, 2, Stone (?) St. New York, N.Y. ( Carl Løvenskjold Wiegandt, barber, f. København emigrerede til New York som 27-årig i år 1900 med sin forlovede Antonie Challet f. København. Charles har nok kendt dem fra København - slægtninge er de ikke).

Det, jeg satser på at finde er:
1) hans dødsdata 2) naturaliseringspapirer.

Vh, Anne

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Vivi Winther

Hej Anne, har du selv søgt på ancestry.com ?? Her vil du også kunne se flere info, bla et navn John F Pedersen på hans registerkort måske forkert læst men noget i den retning. Tillige vil du se flere Messmann fra Danmark stå som at de er fra Tyskland. Dette giver en del forvirring da der er en af samme navn Chas eller Charles fra Tyskland!!!

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Anne Messmann

Hej Vivi. Tak. Jo jeg har fundet data fra Ancestry. John F. Peirsen  (evt. Petersen) er hans arbejdsgivers navn. Desuden er anført Charles' permanent home adress, samt arbejdsstedets adresse. Samt dato: 9.sept. 1918. Samt personlige kendetegn.

Andre Messmann'er har jeg ikke undersøgt - da jeg er sikker på, at denne er den rette: Født 14.2.1876 opgiver han - som også ved Ellis Island i 1909. Han er født 14.2.1866 (og de personlige kendetegn ens). Så jeg mener der er 'bingo' her.

Har ikke fundet ham i Federal Census 1940 - han er nok død mellem 1930 og 1940.

Men jeg håber at finde hans Naturalization - søgte en del i går, men det er ikke så let ???
Måske kan du hjælpe med det?

Venlig hilsen og tak for din interesse!
Anne Messmann


Med venlig hilsen
Anne Messmann

Verner Bentsen

Hej Anne.

Jeg har fundet dette på ancestry og vedhæftet et kopi. Der står ikke så meget, men måske kan der hentes hjælp i USA.

U.S. Naturalization Record Indexes, 1791-1992 (Indexed in World Archives Project) about Charles Messmann
Index, 1917-1950 Declarations of Intention, U.S. District Court, Southern Dist. of New York, M1675
Name: Charles Messmann
Court District: New York

Verner


[vedhæfting slettet af admin]

Anne Messmann

Mange tak, Verner!
Jeg kan se, jeg ikke kommer udenom et Ancestry-abonnement, hvis jeg vil videre. Står der ikke noget om årstal? Måske heller ikke så vigtigt, er i al fald mellem 1909 og 1917 - og mit gæt er, at han søgte kort inden krigen.

Archives.org, hvor der står en mængde om naturalisation, bliver man blot sendt videre til Ancestry...

Men nu har jeg da noget at gå efter (hvis det er den rigtige Charles) :) så du skal have mange tak for din undersøgelse.

Stor hilsen,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Verner Bentsen

#19
Hej Anne.

Jeg er ikke sikker at et ancestry abonnement vil hjælpe, med mindre der er andet du søger.
Jeg har fundet dette om naturalization i New York.
Der kan da ikke ske noget ved at ringe.

New York
For copies of the original file for naturalizations performed in federal courts in New York, write to:
National Archives-Northeast Region (New York) 
201 Varick Street, 12th Floor
New York, NY 10014
Toll-free: 1-866-840-1752 or 212-401-1620
Fax: 212-401-1638
E-mail: newyork.archives@nara.gov
Website: http://www.archives.gov/northeast/nyc/index.html
For copies of the original file for naturalizations performed in other New York City courts, write to:
New York County Clerk's Office
Division of Old Records
60 Centre Street, Room 161
New York, NY 10007
Phone: 646-386-5395

Verner

Tilføjet:
Index, 1917-1950 Declarations of Intention, U.S. District Court, Southern Dist. of New York, M1675
(Indeholder navnene) Melanephy, John to Morrow, William (1917-1927)

Anne Messmann

Tak igen, Verner - ja, jeg kan da prøve at maile direkte og se, hvad der sker. Har da heller ikke noget imod, at betale et beløb for en evt. kopi. Er blot ikke så varm på Ancestry.

God Påske!
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Vivi Winther

 ;) Det er også en dyr fornøjelse, men jeg har hele verden at søge på og har nu brugt den i flere år det koster imellem 200 og 300 kr pr måned, du kan til en hver tid stoppe, dette behøver du ikke frygte. Jeg mener de stadig kører med 14 dage gratis.

Den vedhæftet kan lige så godt være herren fra Tyskland med samme navn den er ikke knyttet til Charles Emil eller Chas,

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Anne Messmann

Kære Verner Bentsen,
Det var den rigtige Charles Messmann, du havde fundet:):):) Har netop modtaget en kopi fra USA af hans Declaration of Intention fra 1918. På denne edsvorne erklæring har han også løjet sig 10 år yngre  8).
Det gik let og smertefrit med Visabetaling på nettet (10§)!

Værre er det med at finde hans død, formentligt i New Jersey 1930-39. Det er urimeligt bureaukratisk, så det opgiver jeg nok.

Stor tak for din hjælp,
Hilsen, Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Verner Bentsen

Hej Anne.

Tak for orienteringen.
Hvilket navn og fødselsdata brugte han de modtagne papirer ?
Kan måske bruges i forbindelse med hans død.

mvh Verner

Anne Messmann

- Han skrev og underskrev sig: Charles Messmann, f. 14.2.1876 (:14.2.1866) Copenhagen, Denmark.
Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann