Pröver igen, Carl Gottfreid Voigt.

Startet af Michael Wilhelmsson, 04 Apr 2014 - 08:35

Forrige emne - Næste emne

Michael Wilhelmsson

Pröver igen, denne gand med all info jeg har om Carl Gottfreid Voigt. Hvordan kommer jeg vider bagud i tiden på ham? Hvor kommer han fra? Hvornår er han född? Det er någen af spörsmålen jeg har.
Han er registreret i Murersvendenes tidepengeprotokol fra 1803 til han blev slettet i 1819. Endvidere får han et beløb fra svendelavets sygebøsse protokol 1 1816.
Københavns Skiftekommission indtil 1919 Navneregister: Generalregister 1818 1819 opslag 287
Carl Gotfried Vogth No 1058. Anno 1819 den 18de October indfandt Skiftecommis- sionen sig ved Fuldmægtig Schram og Skifteskriveren ved Kopiist Beengaard med Betienten Jørgensen (i) Gaarden No 52 i Store Kongensgade for ifølge skeete Anmeldelse at foretage skifte efter Muursvend Carl Gotfried Vogth som nyelig paa Frederiks Hospital ved Døden er afgaaet. Ved Forretningen var tilstede Muursvendenes Kroefader? Rasmus Nielsen, som tilkiendegav at den Afdødes Arvinger ere ham ubekiendte. Han anviste den Afdødes Efterladenskab, som Betienten til sand Værdie vurderede saaledes,- 1. en gl. blaae Frakke 2 Veste 1 pr lær- reds Buxer 1 Krave 1 Tørklæde (ialt), 3 __ (= 3 Mark) 2 1 Hat 1 pr Skoe 1 pr Sokker 1 Seele (ialt) 2 (Mark) 5 Mark Videre end anført blev ikke anviist og Comparen- ten erklærede at han ikke vidste videre at opgive den Afdøde tilhørende. Lauget forventer sig Ef- fecterne udlagt for Begravelses Omkostningerne. Herved beror det - Schram Beengaard Rasmus Nielsen m f P (= med ført Pen) Behandl. (?) 5.B. p:130.
Så Rasmus Nielsen må altså være den person, som Vogth har boet/spist hos.
Han blev gift i Garnison kirke, den 4. Marts 1803 med Karen Niels Dr:[betyder Nielsdatter], Hansens Enke [tror jeg der står]. [det betyder, at hun har været gift tidligere, med en der hed Hansen]. (København, Sokkelund, Garnisons sogn.1799-1814, opslag 52).
vel fordi han har været hvervet soldat,
her betegnes han som "afsk"(afskediget).
der er ved ret mange vielser i Garnisons kikebog står afskedig, så spurgte jeg inde på Landsarkivet i København, og fik den forklaring At det betyder at din Ane var profesoneil Soldat
Der står Carl Gottfried Voigt på 3 steder, når han blir gift.
København, Sokkelund, Garnisons sogn
1799-1814, opslag 52, 1770-1816 opslag 232, 1799-1814 opslag 52
Död:
(Sct. Petri i københavn 1813-1835, opslag 51) No. 41 død d. 16t Oct. begr. d. 20ste Oct
Maurerges.(Maurergeselle=murersvend) friedrichs Hosp. 63 Jahr
Og (Frederiks Hospital Sokkelund København opslag 287)
Da det er samme dato , og der henvises til Frederiks hospital, kunne det tyde på, at det er den samme som den Carl Gotfred Voight, som også var muursvend, Der kan godt være tale om en fejlskrivning af hans navn
Hans søn: Gottfried Emanuel, der blev født den 26. Februar 1804, bliver den 11. Marts døbt i Sct. Petri Kirke af P. Mantheÿ Faderen er Karl Gottfried Vogt, (Maurergefall) [betyder vel at han er murersvend] Moderen er Karen geb.[født] Weilsen [skulle nok have været Nielsen] Dåbsvidner: 1. Mad:[Madame] Holberg, 2. (Frk.) Bentzen, 3. Hr. Willken, 4. Hr. Spanneÿ, 5. Hr. Malm, (Sehusmanher) [er nok en stillingsbetegnelse]
Hans datter 1805 Den 8 May vors Thor begraben: begravet 8 maj foran (by)porten des Maurergesellen C.G.Vogt seine Tochter Murersvend CGVs sin datter Johanne Elisabeth, gst. dn. 5. ej. in Aabenraae No 241, død 5. ej. på Aabenraa (det er en gade i København) nr. 241 4 Wochen alt, hatte den Schlag. 4 uger gammel; fik et slag (pludselig spødbarnsdød??)

Ruth Neumeister

Det er måske et skud i tågen, men da du har søgt flere steder uden resultat, ville denne person måske være værd at søge søskende til.

Kunne det evt. være en broder??

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2483163&searchname=polit_simple

Hilsen
Ruth


Eva Morfiadakis


Hej,

Det förekommer en del Voigt i Holsten. Jag tror att hans födelse är att finna i områdena som nu är Tyskland. Hur man ska finna den utan att ha en exakt födelseort är nog en omöjlighet.

Eva M
Eva M

Michael Wilhelmsson

Det er det måske, jeg skal kikke lidt mer på ham. Tak  :)

Eva Morfiadakis

Hej,

Det finns en Jens Voigt som sysslar med sin Voigt släkt. Jag vet inte om din Voigt tillhör samma släkt.

Här är länk till Jens hemsida:

http://www.leidcker-voigt.com/

Eva M
Eva M

Michael Wilhelmsson

Tak, men Jens släkt tyvärr inte samma släkt som min.

Michael Wilhelmsson

Hej, han kan inte vara en bror. Min Carl dog 1819. Det blir 100 år mellan deras födsel.

Ruth Neumeister

Hej Michael.
Ja, det var en smutter på ca. 100 år.
Desværre.
Det så ellers så godt ud.

Hilsen
Ruth

Michael Wilhelmsson

 Måske jeg skal finde hans fru og se hvad man kan finde der?
Han blev gift i Garnison kirke, den 4. Marts 1803 med Karen Niels Dr:[betyder Nielsdatter], Hansens Enke [tror jeg der står]. [det betyder, at hun har været gift tidligere, med en der hed Hansen]. (København, Sokkelund, Garnisons sogn.1799-1814, opslag 52).