Jens Danielsen (Reslev) ca. 1757- , København

Startet af Ole Selmer, 15 Apr 2014 - 20:38

Forrige emne - Næste emne

Ole Selmer

Godaften

Jeg søger oplysninger om Jens Danielsen og hustru Cecilia Hansdatter.

Jeg har:

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Overgade oven Vandet, 180, 557, FT-1787, B5766

Jens Danielsen 30 Gift Huusbonde Skibs Tømmermand 
Cecilia Hansdatter 34 Gift Hustru   
Morten Danielsen 7 Ugift Søn


København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavns Kvarter, Matr. 240, 932, FT-1801, A5035

Daniel Resleuf 42 Gift  Øltapper 
Cecilia Hansdatter 40 Gift  g D.Resleuf 
Morten Jensen Resleuf 21 Ugift  Sejlm. Sv. 
Margrethe [Resleuf] 10 Ugift   
Lovise [Resleuf] 3 Ugift   
Lovise Christine 22 Ugift  Tj. Pige

og desuden børnene

Christense 21/5 1786 Vor Frelser 1759-1800 opslag 111
Daniel 21/10 1787 Vor Frelser 1759-1800 opslag 113
Mette Margrethe 6/2 1791 Vor Frelser 1759 - 1800 opslag 122
Anne Lovise 4/3 1798 Vor Frelser 1759-1800 opslag 160

I 1786 er Jens arbejdsmand, fra 1787 til 1798 skibstømmermand og i 1801 så øltapper.

Jeg søger nu, hvor og hvornår Jens og Cecilie er gift samt hvor sønnen Morten er født (finder dem ikke i Vor Frelser). Ligeledes vil jeg gerne vide, hvor og hvornår de døde.

Venlig hilsen

Ole Selmer

 
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anna N Rasmussen

Hej Ole,

Jeg har ikke svar på, hvor Jens og Cecilie blev gift, og hvor Morten er født, men begge dele må være sket omkring 1780, så det er vel en forholdsvis overkommelig opgave at kigge de københavnske kirkebøger igennem? Der var jo ikke så mange sogne dengang. Forudsat at det er sket i Kbh, men det tyder det da på.

Jeg vil ikke trawle kirkebøger for dig, det kan du lige så vel selv gøre, men generelt er mit råd, at hvis du ikke finder en barnedåb "det oplagte sted", dvs der hvor familien bor, så prøv først derefter Fødselsstiftelsen. For måske var de endnu ikke blevet gift ved Mortens fødsel. Og hvis du ikke finder en vielse "det oplagte sted", så prøv derefter først Frederiksberg, hvor mange par søgte hen for at blive gift, for at slippe for den forhadte københavnske copulationsafgift.

En "omvej" kan være at søge vielsen via de københavnske copulationsprotokoller (Stadsarkivet), hvor brudgommen står indført i forbindelse med sin betaling af ovenfor omtalte afgift, og der henvises til hvilken kirke vielsen foregik. Protokollen omfatter selvsagt ikke Frederiksberg, men kun sognene i Staden. Men, en tur til Stadsarkivet tager jo mindst lige så lang tid (og kræver at man bor i nærheden), som at sidde hjemme og finkæmme 6-8 kirkebøger på AO, så selv plejer jeg kun at bruge den løsning i nødstilfælde.

Måske kan et besøg på Stadsarkivet dog være en idé for netop dig, fordi du dér også finder et par andre gode hjælpemidler, først og fremmest begravelsesprotokoller, hvor du kan søge efter Jens og Cecilie. Protokollerne har den fordel, at de favner alle sogne på én gang, og at man søger på navne. Protokollene er på vej online, men det varer nogen tid endnu. (http://www.kbharkiv.dk/nyheder/for-arkivbrugere/begravelsesprotokoller-til-scanning). En anden metode er at bruge skifteregistrene, som ligger online på AO, og hvor man ligeledes søger med navnet som indgang.

Du skal også lige have et lille tip mht Jens Reslevs egen herkomst: Hvis han var øltapper, kan du sikkert finde ham i borgerskabsprotokollen (Stadsarkivet), hvor det som regel blev noteret, hvor folk var født.

Jeg har også fundet en lille bid til dig – hvis du ikke allerede har den – om Morten som voksen, der døber en datter opkaldt efter sin mor, og med moderen som fadder.

Kilde: http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_r.txt
B: Cecilie   
Født: 09.02.1806
F: Morten Jensen Reslev - sejlmagersv.                           
Døbt: 07.04.1806
M: Kirstine Marie Holm                                           
Sogn: Vor Frelser             
Anm: En fadder mad. CECILIE HANSDATTER RESLEV                     
KBog: 1-47-19

Så Cecilie (madam Reslev) lever i hvert fald fortsat 1806.

Med venlig hilsen  :)
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Ole Selmer

Hej Anna

1000 tak for dit udførlige svar, som jeg mærkværdigvis først ser nu  ???. Jeg havde helt opgivet af få svar.
Jeg vil følge dine gode råd, men har desværre ikke mulighed for at komme på Stadsarkivet.
Jo, Cecilie Reeslev´s dåb kendte jeg godt - hun er nemlig min 2tipoldemor og flyttede som enke til Holstebro omkring 1840.

Venlig hilsen

Ole Selmer
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ