Christian Hermansen ( Due )

Startet af Peter Rasmussen, 16 Apr 2014 - 12:15

Forrige emne - Næste emne

Peter Rasmussen

Hej alle, Håber der er nogen herinde som kan hjælpe mig lidt :-)

Kan ikke finde fødsel på ham her : Christian Hermansen ( Due )

Han er født omkring 1732 - 1735 i Kerteminde ( Tror jeg )

Dør i 1799 i Kerteminde

Hans kone hedder Anne Marie Hansdatter

Her er hvad jeg har fundet på ham :

KB 1761 - 1814 Odense Bjerge Kerteminde Opslag 478 ( Død )

FT 1787 Odense Bjerge Kerteminde Opslag 25

Skriv hvis jeg har glemt at fortælle noget ?  :)

Mvh. Peter


Hans Peter Christiansen

Hej Peter.

Jeg viser lige deres vielse og FT 1787:

Christen Hermansen Due, "Denmark, Marriages, 1635-1916"
Name:    Christen Hermansen Due
Birth Date:   
Birthplace:   
Age:   
Spouse's Name:   Ane Marie Hansdr
Spouse's Birth Date:   
Spouse's Birthplace:   
Spouse's Age:   
Event Date:    26 Nov 1762
Event Place:    Kerteminde,Odense,Denmark
Father's Name:   
Mother's Name:   
Spouse's Father's Name:   
Spouse's Mother's Name:   
Race:   
Marital Status:   
Previous Wife's Name:   
Spouse's Race:   
Spouse's Marital Status:   
Spouse's Previous Husband's Name:   
Indexing Project (Batch) Number:   M20410-1
System Origin:    Denmark-ODM
GS Film number:   50253
Reference ID:   

------------------------------

odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Vestergade, 127. Fam. [Et hus], 121, FT-1787, A1416

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christian Hermansen   55   gift   mand   hanskemager   
Anne Hansdatter   49   gift   hans kone   husmoder   
Hermann Christiansen   11   ugift   deres søn      
Else Christiansdatter   9   ugift   deres datter      
Casper Christiansen   5   ugift   deres søn      
Frederikke Christiansdatter   3   ugift   deres datter   
Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Hej igen:

Name:    Christian Hermandsen
Gender:    Male
Christening Date:    09 Jun 1732
Christening Place:    , KERTEMINDE, ODENSE, DENMARK
Birth Date:   
Birthplace:   
Death Date:   
Name Note:   
Race:   
Father's Name:   Hermand Handskemagr.
Father's Birthplace:   
Father's Age:   
Mother's Name:   Else Kirstine Jensdr
Mother's Birthplace:   
Mother's Age:   
Indexing Project (Batch) Number:   C20410-1
System Origin:    Denmark-ODM
GS Film number:   50253
Reference ID:   
Mvh HP

Peter Rasmussen

Hej Hans,

Tak for hjælpen :) Vil prøve at finde vielsen i Kirkebøgerne :)

Årh Super ! Så har jeg siddet og kørt forbi ham i evigheder :-)

Så har jeg fundet hans fødsel i kirkebogen :)

Mange gange tak for hjælpen :)

Lasse Hintze Tøndering-Jensen

Det var dog det mest utrolige. Jeg har netop (15. april) registeret denne person i min database (min 7x tip) og tænke jeg lige ville lave et par google søgninger på vedkommende. Sjov syndes jeg, ved dette sammentræf.

Jeg har stort set de samme data som dig, dvs. FT1787, vielse og trolovelse (1761-1814, opslag 538-539) og født 1732. Men død havde jeg ikke, idet jeg har ham i FT1801!!! (opslag 36), hvor han angives som enke!

Så det er lidt foruroligende at der faktisk er en Christian Hermansen begravet i 1799!

Hvis jeg lige tager FT1801 så er jeg ret sikker på at det er de rigtige jeg har fat i.

Christian Hermannsen 69 Enke(mand) huusbonde daglejer
Hermann Christiansen 31 Ugift hans søn
Christian Christensen 34 Gift huusbonde skoeflikker
Maren Johansdatter 35 Gift hans kone
Johan Christensen 6 Ugift deres børn
Ivar Christensen 1 Ugift deres børn
Jacobine Christensen 10 Ugift deres børn

Jacobine er angivet som "Due" i FT1834 (Odense Amt, Mesinge sogn, Salby, opslag 30), hun er født i Kerteminde 1794 af en Christian Due (1761-1814), opslag 178-179)
Ivar Christensen er født i Kerteminde ((1761-1814), opslag 237), af Christian Christensen Due
Johan Christensen er født i Kerteminde (1761-1814), opslag 195), af Christian Christensen Due
Maren Johansdatter er moderen til alle disse børn + Casper Herman (1761-1814), opslag 216)
Christian Christensen (Due) er også født i kerteminde (1761-1814), opslag 43) til Christian Hermandsen Due og Anne Marie Hansdatter.
Hermann Christiansen er hans bror (1761-1814), opslag 61, samme forældre+ en række andre børn - Maren (opslag 13-14), Else Kirstine (opslag 88), Kasper (opslag 108) og Frederikke (opslag 125). Nogle med "Due" angivet andre ikke, men alle med samme mor.

Det er derfor lidt af et chok at der er en Christian Hermansen død i 1799. Tro du det er mulig at det er kone der er død og de har skrevet forkert (hendes død har jeg ikke fundet endnu). Jeg har hende i øjeblikket død mellem FT1787 og FT1801

Peter Rasmussen

o.O Jeg er i Chok ! Hvorfor har jeg ikke opdaget dette før !!  :o :o

Om det er hans kone de muligvis mener ved jeg ikke, kan ikke tyde alt hvad der står. Måske du kan ?
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn827/churchbook/source12823/opslag694808

Men det giver bedre mening nu for her står han er 64 år i 1799 Men det passer jo ingen steder hvis han er fra 1732 :)

Må hellere få rettet den døds dato og finde den rette :-)

Lasse Hintze Tøndering-Jensen

Nu jeg sidder og læser død (opslag 478), står der så ... ja hvad står der enlig?

blev begravet xx da xxxx xxxxx
Christian Hermansens xxxmands xxxx
af alder 64 år

Fandt lige Christian Hermansens der får begravet sin søn (sådan læser jeg det) opslag 476

Peter Rasmussen

Ja jeg er også i tvivl, må have nogle eksperter på banen her :-)

Inger Toudal

Hej Lasse og Peter

Jeg læser:

Blev begravet udi De fattiges ??
Christian Hermansen Søemands Kone
af Alder 64de Aar.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Lidt mystisk, at Christian Hermansen Søemand får en et år gammel søn begravet 19. juni 1799, hvorefter hans kone bliver begravet i sit 64de år 3. september samme år.

Kunne der være skrevet forkert tilnavn ved begravelsen i september ??

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peter Rasmussen

Jeg ved det ikke, men giver dig ret, det virker meget mystisk det hele  :-)

Lasse Hintze Tøndering-Jensen

Tror jeg har fundet lidt ud af det.

Der er en Christian Hermandsen død 3 dec 1815 (1814-1829, opslag 141). Der står han er enke og 95. Han skulle jo være 83, men det er nok de 10 år der mange gange lægges til gamle mennesker.

Hans søn Christian Christiansen er at finde død i 1820 (1814-1829, opslag 144). Der står vist "søn af Christian Hermandsen". Alderen 50 er ikke helt ved siden af (skulle være 52)

Død af Christian Hermandsen søn, ca 1 år, i 1799  (opslag 476) må være død af Casper Herman Christiansen født i 1798 (opslag 216).  Dvs. Christian Hermandsen her er faktisk Christian Christiansen, og her er hvorfor;

Der er en "Casper" mere født i 1809 (opslag 336). Søn af "Christian Christiansen Due".  Christian Christiansen ville næppe benævne en ny søn ved samme navn, hvis det netop ikke var fordi han var død. Jeg kan ikke finde andre død for en Casper, plus at Casper ikke er med i FT1801. Han dør så også i 1810 (opslag 508). Båret af Frederikke (søster) og en af fadderne er Sømand Herman Due (bror). Hustru angives som Maren Christiansdatter, ikke som korrekt skulle være Maren Johansdatter?

Ud over det er der en "Hans" født i 1803 (opslag  271), til Christian Christiansen Hermandsen". Af mærkelig oversager er kones navn ikke angivet? Mon hun er død samtidig? Men jeg kan ikke finde døden?

Det styrker min tro at den ca. 1 år søn der dør i 1799 er "Christian Christiansen Hermandsen Due" søn.

Ud over det er der en 7 uger gamle søn til Christian Hermandsen der dør(begraves) 19. april 1800 (opslag 479). Det må være "Ivar Christensen"s tvilling født i feb 1800 til "Christian Christiansen Due" (opslag  237). Der står at tvillingen er død 19. april 1800.

Christian Hermandsen (1732-1815) søn Christian (1768-1820) kaldes altså til tider "Christian Christiansen", "Christian Christiansen Due", "Christian Due", "Christian Hermandsen" eller "Christian Christiansen Hermandsen".

Angående død af Christian Hermandsen 64-årige kone (hvis der står det), opslag 478, i september 1799, passer det udmærket med den "gamle " Christian Hermandsen  kone Anne Marie Hansdatter født ca. 1738.  Jeg kan ikke finde hende død andre steder og han er enke i FT1801.

Det er sådan jeg tror det hænger samme.

For øvrigt, den gamle Christian Hermandsen anden søn "Herman Christiansen Due" bliver gift  22 jan 1804 (opslag 694) med Charlotte Chatrina Jørgensdatter