Herman Nielsen født omkring 1810 i Skanderborg amt

Startet af Peter Pedersen, 18 Apr 2014 - 17:57

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej Jan,,,

igen, igen, igen mange tak.

Når det hele er sunket ind og så'en nogenlunde på sikkert på plads, må jeg se om der, i lighed med Durup oppe Salling, er fæsteprotokoller for Skanderborg.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen alle

der har hjulpet mig med Hermann, brødre og ikke mindst hans far Niels.
Indrømmet - blandt flere ting, der har drillet mig, var hvem Hermanns mor var.

Sikkert som en konsekvens af, at Karen Christensdatter er opført som mor ved Hermanns konfirmation, havde jeg fejlagtigt placeret hende som mor. Men det er selvfølgeligt noget sludder al dens stund Karen Sørensdatter først dør i 1822 og Hermann er født i 1812.

Niels må derfor have giftet sig nok engang i må man vel sige en moden alder.

Hvis jeg nok engang måtte trække på den udviste velvillighed, vil jeg spørge om nogen ville kikke på online folketællingen fra 1801 landsogn, skanderborg, hjemslev, fruering opslag 5 den 15 familie.
Som jeg læser teksten står der, at Niels er gift for anden gang Karen første.

Lidt usikker på om min anmodning hører hjemme under hjælp med teksttydning, men jeg har også lært, at man skal blive i tråden.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

dorte frandsen

Hej Peter!

Du har ganske ret  :)

Med venlig hilsen Dorte

Peter Pedersen

Hej Dorte,,

Ja det anede mig, så må jeg på jagt igen.
Men det kan jo (hvis jeg finder den) måske give et hint om Nielses forældre.

Slægtsforskning spændende og stærkt vanedannende  :)

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Jan B. Hansson

#34
Hej Peter

Hvis det holder vand, som du skrev, at Niels Jensen var gift anden gang i 1801, så har jeg en teori hvor i hvert fald dele er ganske vist:


Så var der en Niels Jensen hjulmand i Gram der var gift og hustruen meget ældre:

Skanderborg, Hjelmslev, Skanderup, Gram Bye Huusmænd, , 11, FT-1787, B3944
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Jensen    28    Gift   Hosbonde    Hiulmand   
Mette Jensdatter    49    Gift   Madmoder

KB 1771-1813 opslag 469+507 Fruering, Hjelmslev, Skanderborg

spouse:   Mette Jensdatter
Name   Niels Jensen
Birth Date   
Birthplace   
Age   
Spouse's Name   Mette Jensdatter
Spouse's Birth Date   
Spouse's Birthplace   
Spouse's Age   
Event Date   19 Feb 1783
Event Place   Fruering, Skanderborg, Denmark
Father's Name   
Mother's Name   
Spouse's Father's Name   
Spouse's Mother's Name   
Race   
Marital Status   Single
Previous Wife's Name   
Spouse's Race   
Spouse's Marital Status   Single


Omkring det tidpunkt hvor Niels Jensen gifter sig med Karen Sørensdatter (1793) oprettes et fæstebrev i Fruering:

http://kkermit.dis-danmark.dk/gosmer%20hospital.htm

Fæstebreve og skifter for Gosmer hospital i Hads herred Aarhus amt.
Fæstebrevene 1776 - 1840 og skifterne 1774 - 1841.


No 32 fol 49
Niels Jensen, Hjulmand fra Gram fæster et huus i Fruering med tilliggende jordlod no 4 som gaardmand Rasmus Nielsen sidst hawde i fæste og mindelig til hannem afstanden. Der swares aarligt 4 rdr samt forretter 2 dages mands forswarlig arbejde efter anwiisning til Sophienlund naar det forlanges/:korn høsten undtagen:/ huuset er 11 fag foruden nordre siides udskud hawer hand at bebygge og forbedre i Ringste holde det i den stand som wedhæftet Syns forretning af 2den febr sidst udwiiser. Han skal behandle hawepladsen wed huuset paa bæst mueligste, baade med at rydde Steenene og at føre dem til Lodskiellene, at den oweralt kand tiene til Sæd og ey ligge unyttig. - og til Exempel for andre og gawne sig selw, skal hand bestræbe, at fortiene en Premie med plantning af frugtbærende æble og Pære træer og andet som kan skikke sig til Grunden, under hwilken flittighed hand ey forsømmer humle anlæg og auling, ingen tager til huuse uden min tilladelse, omgaas warlig Med ild og lys, hworunder og forstaaes thobaks Røggen wed huuset, til fare og skade for hannem og byen, hans own og Skorsteene skal hand ogsaa holde i stærk og forswarlig stand, ikke lader henstaa enten Kongl. eller andre byrder som angaaer Personelle og andre skatter af huus og jord hwer ting til sit stæd og Rette tid Clareret. - Er mig lydig etc. Rathlousdahl den 6te august 1792.

Syns attest wedr owenstaaende:

33 (fol 50)
Anno 1792 Dend 2den Februarii war wi underskrewne Michel Nielsen Carl og Rasmus Jepsen begge af Giesing mødt i følge Rettens udmeldelse af 12te Januarii sidst udi Rasmus Nielsens huus i Fruering som nu af hiulmand Niels Jensen fra Gram modtages i fæste for efter forordningen af 8de Junii 1787 at holde lowlig Syn og Taxation ower dets Bygning med widere: wi foretog da denne forretning i tiltræderens owerwærelse som følger. -
1)
Stuuehuuset 8te Fag, hworaf De 5 fag indrettet i 2de Stuer og et kammer, med Loft winduer og Døre alt Ege under tømmer, fyr Spænder og Bøgge Lægter: De andre 3 fag indrettet til Lade, Koe og faarestie med Ladstænger ower same som mangler 13 allen jordleeder wed Søndre Siide og 2 alen wed gaulen a 1 mk                                2 rdr 3 mk
1 stolpe                                                                          2 mk 8 sk
2)
Et Lidet Udskor wed Nordre Siide for et fag
mangler 3 allen jordleed                                                     2 mk
3)
Et Udhuus paa 3 fag indrettet til hiulmands
wærksted og tørwehuus, bestaaende af Ege
undertømmer, Ege = fyr og Elle Spændtræer og
mulleeder? af sidsteslags, samt bøgge Lægter,
mangler 3 allen jord Leed a 1 mk.                                        3 mk
1 allen træe til at Repparere 1 stolpe i
øwerste Ende                                                                        12 sk
Iøwrigt fantes alleting i nogenledes god
stand og arbejds Løn til det manglende blew
anseet i Betraktning de gamel Materialer for                         3 mk

                                                                     -----------------------

    Summa Brøstfæld og Arbejds Løn.......                    4 Rdr 2 mk 4 sk.

Bygningens Nærwærende wærdie blew befunden
og taxeret saa og De 5 fag indrettet til
Stuewærelse med det lidet udskor wed a 6 rdr .          30 rdr
b)
De 3de andre fag til Lade Koe og faarestie
a faget 4 rdr                                                        12 rdr
c)
De andre 3 fag uudhuus til wærksted og tørwe
huus a 2 rdr                                                         6 rdr

                                                   -----------------------------

                         Summa Heele Bygningen Werdie   48 Rdr.

2)
Det fornødne Sædekorn til huusets jordlod blew paaskiønnet aarlig at behøwes 4 skp Rug 3 skp Boghwede og 10 skp Hawre som den Nye fæstere deels af den gamle modtog og Resten efter accord mellem Dem skulle selw anskaffe følgelig afgiwer den nye fæstere igien samme wed aftrædelsen. Og Denne Syns og Taxations forretning er giort i owerwærelse saawel den gamle som Nye fæstere efter wor samwittighed og bedste owerbewiisning: Det wi til næste ting med wor Eed wil bekræfte.
Datum Utsupra. Rasmus Jepsen, Michel Carl

Med denne Syns og Taxations forretning er ieg som tiltrædere i et og alt fornøyet. Niels Jensen.

Fremlagt Læst og af Taxations mændene med Lowens Eed under opragte fingre afhiemlet og bekræftet wed Schanderborg Birketings Ret torsdagen d: 9: Febr. 1792. Testerer Muncheberg, Tolstrup.


I FT-1801 har Niels Jensen Hjulmand i Fruering stiftet familie:

Skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Fruering, , 15, FT-1801, B3952
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Jensen    46    Gift   Mand    Huusmand med Jord og Hjulmand   
Karen Sørensdatter    48    Gift   Hans Kone      
Jens Nielsen    7    Ugift   Deres Barn


I 1822 dør Hustruen Karen Sørensdatter og der var ingen arv til sønnen Jens Nielsen efter moderen:

Fol 180:
3 Sept 1822 Fruering.
Afg. Karen Sørensdatter - Mødte fæstehuusmand Niels Jensen og hans myndige Søn Jens Nielsen ibd og erklærede at selw indbyrdes har skiftet og del efter den førstes koene og den sidstes moder Karen Sørensdatter og forsikrede de derfor under Tilbud af Eed at hendes Efterladenskaber efter afdrag ikke kan beløbe sig til mere end der er medgaaet til Begrawelses Omkostningerne.

I 1830 dør Niels Jensen og har afstået fæstet til Jens Rasmussen - måske søn af af foregående fæster Rasmus Nielsen):


56 (fol 95)
Jens Rasmussen, af Fruering fæster det huus med Jord sammesteds som Niels Jensen hjulmand til ham har afstaaet som han maa nyde og bruge paa følgende wilkaar:
1)
Han Swarer alle Kongelige Skatter etc.
2)
Swarer hwer Mortensdag den aarlige Landgilde til mig eller efterkommende Stamherre 8 rdr Sølw.- Desuden Selwfølge at han og tilswarer alle Tiender. -
3)
Efter Aftens Warsels forretter paa egen Kost og med egne Redskaber 4 dages Arbejde til Sophienlund. -
4)
For egen Regning strax lade huuset assurere i Landets almindelige Brandkasse og sware den aarlige Kontigent.
5)
Bestandig holde Bygningen i den Stand det er ham owerleweret efter wedhæftede Syns og Taxationsforretning.
6)
Ikke tage nogen til huuse uden min tilladelse.
7)
Hefter ophold paa Huset skal han sware samme forsaawidt den er approberet. For øwrigt retter han sig efter Lowen etc.

Indfæstningen er betalt med 50 rbd Sedler. Rathlousdahl 4de Octob 1830.


Og det er ganske vist - måske
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Hej Peter

Der er et forhold der undrer mig og det er at Karen Sørensdatter vil være 58 år når Herman fødes.
Ved skiftet er der kun nævnt den myndige søn Jens Nielsen
Dette er en alarm lampe der blinker.


vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Peter Pedersen

Hej Jan,,,

Imponerende arbejde, ikke mindst henvisningen omkring fæstebreve under Fruering.

Som du selv er inde på er der et par (fakta), der ikke helt stemmer.

I 1787 må Niels født i 1755 være 32 år og selvom der ofte er knas med hvor gamle personerne er i de forskellige opgørelser så er der immervæk en forskel på 4 år.

Jeg har selv haft kik på Niels hjulmand fra 1801, men undret mig over hvorfor der af børn kun var nævnt en Jens på 7 år.

Niels får efter hvad jeg har kunnet se/gættet mig til i kirkebogen (den er noget rodet for perioden), mindst 3 sønner Christen født 1795, Jens født 1797 og dermed omkring 4 år i 1801 samt Søren født 1799. Såvel Jens som Søren findes senere i lægdsrullerne og burde derfor også optræde sammen med Niels og Karen i FT for 1801.

Nu kan jeg jo sagtens have misset en Jens der så i givet fald skulle være født i 1794 ligesom der kan være forklaringer på de manglende øvrige sønner i 1801, men lige til højrebenet er det ikke.

Men jeg takker under alle omstændigheder

Med venlig hilsen
Peter Pedersen


Peter Pedersen

dorte frandsen

Hej Peter!

Da du må være totalt rundt på gulvet med alle de svar, du har fået, vil jeg lige bidrage lidt til forvirringen  ;)!

Det er ikke logisk, at Jens Nielsen skulle bo i Fruering på det tidspunkt.
Herman og broderen Christen bliver vaccineret i Dallerup sogn, og Herman bliver også konfirmeret der.
Jeg tror ikke, det er den rigtige familie. Navnene er også så almindelige, at der nærmest kan findes et par i hvert sogn.

På min vej gennem kirkebogen i Gjern,stødte jeg ind i en Jens Nielsen, som fik tvillingedrenge, Herman og Peder (opslag 107). Herman døde 1 1/4 år gammel i 1790 (opslag 165). Eftersom Herman ikke var det mest almindelige navn, kunne der jo godt være en forbindelse.

Med venlig hilsen Dorte

Peter Pedersen

Hej Dorte,,,,

Forvirret ja måske, men trods alt synes jeg på et højere plan :)

Selvom jeg på mange punkter fortsat føler mig som novice, så har jeg da, i det efterhånden lidt over et år jeg har været i gang med slægtsforskning, erfaret at identificere aner når vi er tilbage omkring 1700, i nogen grad er et spørgsmål om grader af sandsynlighed, specielt når de ikke har kunnet holde sig i ro.

Jeg er derfor overmåde begejstret for de mange input, jeg har modtaget.

Det værste er jo næsten som det er tilfældet for Hermanns senere barnebarn Peder Hermansen at være barn af udlagt far Jens tjenestekarl på Vinderslev gård. Den slutter jo ligesom der.

Så alle input er meget velkomne og vil efter bedste evene blive fulgt til dørs.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

dorte frandsen

Hej igen!

Det behøver ikke at være enden på komedien med den udlagte barnefader!
Hvor og hvornår er Peder Hermansen født?
Måske kan jeg give dig et hint til, hvor du evt. kan finde mere om tjenestekarlen fra Vinderslevgård  :)

Med venlig hilsen Dorte

Peter Pedersen

Hej Dorte,,,

Peder Hermansen bliver født 20/10 1867 af Nielsine Hermansen og Lars udlagt barnefader

kirkebog 1859-1867 Viborg,Lysgård, Hørup opslag 23 nr. 13 - såmænd

Jeg har været af- og tilgangslisterne igennem og den eneste "kandidat" jeg har kunne finde er en Lars Persson  ???

Med venlig hilsen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

dorte frandsen

Hej Peter!

Ja, Lars Person lugter jo godt nok lidt ad svensker, men jeg synes nu alligevel, du skal prøve at tjekke i allimentationsprotokollen, om han har betalt bidrag til drengen!
Det kunne jo også være en dansk Lars  :)

Med venlig hilsen Dorte

Peter Pedersen

Hej Dorte,,,,

enig alimentationsprotokollen ville være en god ide.
Problemet er bare, at jeg bor i København og protokollerne jo ikke sendes på tværs af landet, så det må blive når jeg får fyldt benzin på bilen og kører til Viborg en gang til sommer.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

dorte frandsen

Hej Peter!

Jeg kan prøve at kigge efter næste gang jeg kommer til Viborg. Jeg bor kun en halv times kørsel derfra!
Ved du, hvor mor og barn boede?

Med venlig hilsen Dorte

Peter Pedersen

Hej Dorte,,,

Mange tak for dit fine tilbud, som jeg selvfølgelig hjertens gerne takker ja til.

I kirkebogen 1859-1867 Viborg,Lysgård, Hørup opslag 23 nr. 13 står, at moderen tjente på Marielyst i Vinderslev sogn 10 månedsdagen før Peder blev født. Endvidere står, at fødslen er meldt til Hinge Sogn den 29/11 1867 og så Ikast-Brande Provsti, Viborg, Lysgaard Herred.

Ved Peders fødsel er Nielsine Hermansen flyttet ind hos sin far Hermann Nielsen.

Det ville da være fantastisk hvis du fandt ham.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej Gitte Johansen & Hans Chr. Baagøe,,,

Hvis jeg må stille et supplerende spørgsmål  til lægdsrullen

Hermann optræder i lægdsrullen for 1837 Skanderborg opslag nr 317 gl nr. 69 og nyt nr. 54, men hvad står der udover, at han er blevet gift.

Som jeg udlægger teksten, skulle han være i lægdsrullen for 1836, men en så'en findes ikke og ej heller optræder han i tillægsrullen for 1836.


http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17980,958265

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Han var soldat i 1836, lå ved Jyske Regiment 3. Batallion.

Du kan finde forkortelserne her:
https://www.sa.dk/media%28755,1030%29/LAK-L%C3%A6gdsforkortelser.pdf

Han skal kun være i Hovedrullerne, med mindre han flytter i den mellemliggende periode.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Peter Pedersen

Hej Hans,,,,,,,

Perfekt, takker mange gange

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,, og nok et spørgsmål


er J.I.R 3/B det samme som 3'ie Jyske Regiment.

Iflg Jørgen Green hed det oprindelig Falsterske Regiment men fra 1790-1842 3'ie Jyske Infanteriregiment  og det passer jo meget godt med, at Hermann skulle have været i kongens klær i 1836 som 24 årig.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg er ikke nok inde i de forskellige regimenters historie. Jeg fandt kun, hvad forkortelserne kunne stå for, men ved nærmere søgning, kunne jeg ikke finde et regiment, hvor forkortelsen passer umiddelbart. Ud over infanteriet, viste der sig også en mulighed med dragonerne, så du må nok søge lidt mere, hvis du vil vide, hvor han var soldat.

Der var tilsyneladende andre fra samme sogn, der skulle det samme sted hen. En del af dem så dog ud til at slippe.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Peter Pedersen

Hej Hans Chr.,,,

Tak for dit svar og ikke mindst, at du satte mig på sporet af Hermann i rullen.
Jeg fandt noget ældre korrespondance på nettet (DIS) som ledte i retning af Sjællandske Livregiment 11. Bataillon, hvor stamregimentet hvis det hedder så'en var Falsterske Regiment ! Ikke umiddelbart logisk.

Jeg har bestilt stambøger og må så se om han er der.

Inspireret af Hermann søger jeg pt efter hans far Niels Jensen, der som det fremgår af de forudgående indlæg antageligvis blev født i Røgen/Røgind sogn i 1755.

Jeg har uden at finde ham, kikket under Skanderborg hovedrulle fra 1789 lægd 44, hvor Niels skulle være 34 år og derfor næppe slettet endnu. Desværre uden at finde ham, men han kan selvfølgelig stå under et andet lægd.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen


Peter Pedersen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Hvis følger storebror Søren fra Røgen (lægdsrullen opslag 218, Århus, 1800), så kan du se, at han der bliver overført til Gjern.

Faderen finder du på opslag 217 i ovennævnte rulle som 31 år gammel, født i Gjern som søn af Niels Jensen.

Århus, tilgang 1801, må være gemt under et andet navn på AO, da det er Ribe, tilgang 1801 som åbner.

Der ville det måske være muligt at finde faderens tilgang som 48K149, 32 år gammel. Søren skulle have nr. 150 i lægd 48.

Du bør derfor nok "glemme" forbindelsen til Fruering sogn, og så tage følgende familien:

Samtlige personer i husstanden

skanderborg, Gjern, Gjern, Giern, , 8, FT-1801, B4107
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Jensen   36    Gift   Mand   Jordl°s Huusmand   
Karen S°rensdatter   27    Gift   Hans Kone      
Ane Maria Nielsdatter   8    Ugift   Deres B°rn      
S°ren Nielsen   1    Ugift   Deres B°rn      

Det giver så bl.a. følgende (ud fra alderen i lægdsrullen), der naturligvis skal undersøges noget nærmere:

Den 1.januar 1768:
Havde Jens Nielsen i Gjern og hustru Anne Sørensdatter et barn til dåben kaldet – Niels -, Maren Nielsdatter bar det, faddere var: Laurs Møller, Peder Møller, Niels Tydsk og Anne Jensdatter, alle af Gjern.

Den 4.december 1768:
Havde Jens Nielsen Møller og hustru Mette Marie Nielsdatter et barn til dåben kaldet – Niels -, Anne Paulin i Mølhaugegaarden bar det, faddere var: Niels Gjern, Laurs Møller, Poul Laursen og Anders Pedersens kone samt Niels Tydsks kone, alle af Gjern.

Den 22.december 1771:
Havde Jens Nielsen Smed i Gjern og hustru Maren Pedersdatter et barn til dåben kaldet – Niels -, Anne Christensdatter i Voel bar det, faddere var: Jens Christensen og Laurs Olesen i Wormsborg, Degnen og Michel Jensen og Hendrich Michelsen, alle af Gjern.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Peter Pedersen

Hej Hans Chr.,,,

Fornemt og enig det synes, at hænge bedre sammen en Fruering sporet.
Specielt - nr 2

Den 4.december 1768:
Havde Jens Nielsen Møller og hustru Mette Marie Nielsdatter et barn til dåben kaldet – Niels -, Anne Paulin i Mølhaugegaarden bar det, faddere var: Niels Gjern, Laurs Møller, Poul Laursen og Anders Pedersens kone samt Niels Tydsks kone, alle af Gjern.

I øvrigt interessant med tilnavnet Tydske kone.

Længere oppe i Nordjylland i Salling har jeg aner, der flittigt har brugt navnet Willads, som jo er af germansk oprindelse. Synes som om der har været nogle lejesoldater, der er blevet hængende.

Jeg takker nok engang

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej Hans Chr.,,,,

Jeg har checket

"Der ville det måske være muligt at finde faderens tilgang som 48K149, 32 år gammel"

K passer fint med 1802, men lægd 48 er Jelling Sogn i Vejle amt og der er ej heller nogen nr. 149.
Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at familien flytter til Vejle, men Hermann flytter i givet faldt tilbage til Gjern da han jo slår sig på pottemageriet.

Jeg kikker videre

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej Hans Chr.,,,,,,,

øvrige som bidraget med indlæg, er selvfølgelig også velkomne.

Giern optræder ikke som sogn/lægd under Skanderborg i rulle for 1789. Der imod er der under Silkeborg 1789 et Giern. Kan det tænkes, at sognet har skiftet "udskrivningskreds" i 1800.

Under Silkeborg 1789 finder jeg en Niels Jensen og brødre. Nielses alder passer meget godt som vist nedenfor, men under fader står som jeg tyder det Hans Fader, hvilket ville være højst udsædvanligt.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18074,989199

Det er opslag nr 236 numrene 54,55, 56, hvis jeg kunne lokke dig til at be- eller afkræfte.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Ja, der var bl.a. en ændring af amterne i 1793.

Du finder bl.a. en oversigt over de sogne, vi oftest regner med, hører til Skanderborg amt her: https://familysearch.org/learn/wiki/en/Skanderborg:_Military_L%C3%A6gd_Numbers

For at finde Niels Jensen i tilgangsrullen til Gjern sogn, skal du bruge den for 1801. Hvor AO har gemt den, ved jeg ikke. De har lavet en tilsvarende fejl for 1802, hvor det er Ribe amt, der vises. Måske kan den kun ses i papirform?

For at være sikker på "din" Niels Jensen i Gjern i 1789, skal du følge ham fra Røgen, hvor han må være i en tilgangsrulle en gang i slutningen af 1700-tallet, så du kan få de rigtige numre på ham i Gjern.

Der er tilsyneladende også her rodet rundt med registringerne af tilgangsrullerne for 1797 på AO, idet Århus også her viser Ribe amt.

Der står "samme fader" og ikke hans fader. Der står også, hvor han skal være soldat. Det blev han så i 1791 i 2. Jyske Infanteriregiment, 5. afdeling, nr. 88.

Med oplysningen "samme fader", skal du se på den foregående side, og så kan det vist kun være ham er, der passer:

Den 4.december 1768:
Havde Jens Nielsen Møller og hustru Mette Marie Nielsdatter et barn til dåben kaldet – Niels -, Anne Paulin i Mølhaugegaarden bar det, faddere var: Niels Gjern, Laurs Møller, Poul Laursen og Anders Pedersens kone samt Niels Tydsks kone, alle af Gjern.

Du skal nok lige se efter om afskrifterne er korrekte.

Den 1.april 1767:
Havde Niels Sørensen i Gjern og hustru Mette Marie Nielsdatter et barn til dåben kaldet – Niels -, jomfru Margrethe Glahn bar det, faddere var: Poul Laursen, Niels Tydsk, Niels Gjern, Christen Vest og Anders Pedersens datter Maren, alle af Gjern.

Den 3.april 1774:
Havde Jens Møller i Gjern og hustru Mette Marie Nielsdatter et barn til dåben kaldet – Anne -, Anne Nielsdatter bar det, faddere var: Peder Møller, Niels Gjern og Poul Laursens datter Else, alle af Gjern.

Den 29.september 1776:
Havde Jens Møller i Gjern og hustru Mette Marie et barn til dåben kaldet – Niels Christian -, Karen Nielsdatter af Søbyvad bar det, faddere var: Anders Andersen, Laurs Møller, Peder Møller, Niels Tydsk og Niels Gjerns datter, alle af Gjern.

Den 30.april 1779:
Havde Jens Møller og hustru Mette Marie Nielsdatter af Gjern et barn til dåben kaldet – Dorthe -, Anne Paulin Laursdatter i Gjern bar det, faddere var: Niels Gjern, Peder Møller, Laurs Møller, Anders Pedersen og Poul Laursens kone, alle af Gjern.

----------
Den 25.maj 1766:
Blev trolovet Niels Sørensen Enkemand i Gjern og Mette Marie Nielsdatter fra Vejlby i Sønderhald herred.               Nb. Efter Hr.Gams begæring.

Den 10.juli 1767:
Blev trolovet ungkarl Jens Nielsen af Gjern og Enkekone Mette Marie Nielsdatter af Gjern, forlovere var Anders Andersen og Niels Gjern, begge af Gjern.

Den 8.december 1789:
Blev ungkarl Hans Jensen og Enkekonen Mette Marie Nielsdatter, begge af Gjern trolovede, forlovere var Mikkel Hansen og Jens Sørensen, begge af Gjern.

----------
Den 27.november 1767:
Blev viet ungkarl Jens Nielsen af Gjern og Enkekone Mette Marie Nielsdatter af Gjern.

Den 6.april 1790:
Havde ungkarl Hans Jensen og Enken Mette Marie Nielsdatter, begge af Gjern, bryllup.

--------------------
Den 14.juni 1767:
Blev begravet Niels Sørensen i Gjern og hans tjenestekarl Ditlev Pedersen i Gjern, da
de begge pludselig omkom i en brønd, som, medens de gravede, skød ud over dem,
mandens alder var 52 år gammel, karlens alder var 24 år.

Den 27.juli 1787:
Blev Jens Møller af Gjern begravet 50 år gl.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe


Peter Pedersen

Hej Hans chr.

Jeg forsøger mig med Røgen og takker for linket.

Omkring de øvrige oplysninger (en spændende historie i sig selv med Mette Marie), så passer det jo tidsmæssigt meget godt, at han gifter sig med Mette Marie i 1767 og de får den første Niels i 1768.

Har du de tre børn Anne fra 1774, Niels Christian fra 1776 og Dorthe fra 1779 fra kirkebogen ? og hvis ja hvilken, for vil jeg kikke de øvrige drenge samme sted.

tak og med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

K. Thidemann

#57
Citat fra: Hans Chr. Baagøe [627] Dato 23 Apr 2014 - 14:48

Århus, tilgang 1801, må være gemt under et andet navn på AO, da det er Ribe, tilgang 1801 som åbner.

Her under Ribe amt har lægd 48 Gjern sogn, Århus amt sneget sig ind.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17843,920085

sidst i bogen
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17843,920154
---------------
(fejl i indsat link - forsøger at finde det igen)

Gjern tilgang 1802

K 149 Niels ??

Niels Jensen
søn
K 150 Søren
mvh K.Thidemann 9000

Hans Chr. Baagøe

Hej

Ja, børnene er i Gjern kirkebog 1757 - 1800. Det er dog den afskrevne, jeg kar kopieret oplysningerne fra.

Med hensyn til tilgangsrullerne, så indeholder de tilsyneladende flere amter, end det oplyste. Prøv og tag et kig på opslag 147 i Århus, tilgang 1802. Så vil du kunne se, at det må være den rigtige, vi har fat i, når du følger ham tilbage til Silkeborg 1792 opslag 62.

Niels Jensens første hustru Karen Sørensdatter Grønbech ser ud til at kunne være i slægt med præsten i Røgen.

Niels Sørensens søn Niels fra 1767 blev holdt af præstens datter fra Alling. Margrethe Glahn var nemlig en søster til en af mine aner. En af hendes brødre blev forøvrigt gift med et af Hans Egedes børnebørn.

Jeg er ret sikker på at historien med den sammenstyrtede brønd hører til i din slægt, når du sammenligner med oplysningerne fra lægdsrullen for den ældste bror, hvor han har fået en "forkert" far.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe


K. Thidemann

Citat fra: K. Thidemann [301] Dato 24 Apr 2014 - 17:52
Citat fra: Hans Chr. Baagøe [627] Dato 23 Apr 2014 - 14:48

Århus, tilgang 1801, må være gemt under et andet navn på AO, da det er Ribe, tilgang 1801 som åbner.

Her under Ribe amt har lægd 48 Gjern sogn, Århus amt sneget sig ind.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17843,920085

sidst i bogen
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17843,920154
---------------
(fejl i indsat link - forsøger at finde det igen)
Gjern tilgang 1802

K 149 Niels ??

Niels Jensen
søn
K 150 Søren

Her kommer linket  :P
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18034,973956
mvh K.Thidemann 9000