Tydning fra Øster Assels

Startet af Poul Erik Malmbæk, 19 Apr 2014 - 15:43

Forrige emne - Næste emne

Poul Erik Malmbæk

Iflg. vedhæftede ser det ud til, at der den 10. september 1857 er født Jens Christensen Boilesen i Øster Assels, Morsø Sønder, Thisted.
Han er død samme sted 22. februar 1830.

Kan nogen hjælpe mig med at tyde navnene på hans forældre?

[vedhæfting slettet af admin]

Karen Marie Knudsen

Kære Poul Erik.

Er du sikker på den fødselsdato?
Manden der er fader til Jens i det opslag du har lagt ind hedder Peder Jensen Jegind. Drengen vil højst sandsynligt hedde Jens Pedersen.

Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen

Lis Petersen

Hej Poul Erik.

Der er vist også noget galt med fødselsåret 1857, hvis han døde i 1830. ;)

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Poul Erik Malmbæk

Ja, fødselsdatoen var i 1747  :D Øster Assels Kirkebog 1644-1807 opslag 96

Jeg er enig i det med navnet, hvor jeg forventer Boyle eller måske Christen, men kan ikke finde andre der er døbt Jens i det nærmeste år, og da han dør den 22 februar 1830 er hans alder anført til 82 år, hvilket giver perioden 23. februar 1747 til 22. februar 1748 som fødselsperiode.

Ifølge gamle familienotater levede han hele sit liv i Øster Assels, men der kan naturligvis være nogen, som har skrevet forkert, men hvor kom han mon så fra??

Lis Petersen

Hej Poul Erik!

Jeg tror der er tale om en skrivefejl.

Mon ikke dette er din Jens Christensen Boilesen, døbt i Vester Assels?

Thisted, Morsø Sønder, Vester Assels 1644-1807, opslag 116:
1748
Christen Boilesen og Kirsten Jensdatter i Søn Jens.
Faddere:
Anders Jensen, Thomas Christensen, Jens Kroegh, Maren Jensdatter, Karen Christensdatter.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Poul Erik Malmbæk

Kære Lis

Du er simpelthen så fantastisk, og samtidig rigtig god til at læse disse snørklede bogstaver. Dyb respekt, og rigtig mange tak for din hjælp. Nu vil jeg prøve at finde Jens Boilesen´s forældre.
Det er forresten lidt pudsigt, at de laver den efternavnsafvigelse, der var mere almindelig hos de velstående, også selvom de ikke helt holder sog fra at kalde ham Christensen til mellemnavn  :D

Hilsen
Poul Erik Malmbæk

Lis Petersen

Hej Poul Erik!

Det glæder mig det lykkedes at finde Jens. :)

Her er et tips:

Prøv at skrive følgende i Google: Vester Assels 1644-1807 (eller Øster Assels 1644-1807 hvis du har brug for det)

Som første eksempel der kommer frem (PDF), ligger Kirkebogen i en udgave, som jeg tror du vil blive glad for - og du kan hurtigt kontrollere i den originale kirkebog.

Ved at, f.eks. med Ctrl + F-tasten, søge på navnet Christen Boilesen, kan du hurtigt finde alle hans børn.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000