Trainkonstabel 1864 "udstationeret" i V. Hanherred Thisted Amt

Startet af Kirsten Ørum, 22 Apr 2014 - 19:42

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ørum

Hej

Efter mange tilløb har jeg besluttet mig for at opspore en soldat, som under sin gøren og laden i Hanherred 1864 også efterlod sig andet end krudt og kugler, nemlig et uægte barn:

KB1840-1883 Kollerup sogn VHH Thisted Amt opsl. 121 nr. 4:

1865 13. marts født et slegfredbarn


I dåben står nævnt udlagt Barnefader Soldat i 3de Batteri nr. 132 Christian Poulsen


Endvidere er nævnt følgende:

Anmeldelsen om Barnets fødsel gjordes af Sognepræsten for Kollerup, Hr. Schrader i Skrivelse af
27. Marts, 4. April og 7. Juli 1865 og Tilstaaelse for Anmelselse af 3. Sept. 1865.


Dåben er endvidere indført i Kettrup kirkebog, idet moderen på 10 Maanedersdagen før fødsel havde ophold på Aagaard i Kettrup sogn.

Er der nogen personer, som har nogen som helst idé til, hvor jeg finder faderen, landsoldaten?

Venlig hilsen

Kirsten Ørum

Kirsten Ørum

Hej

Jeg forsøger at komme et stykke videre med min ældgamle forespørgsel.

Hvis nogen sidder inde med et forslag til hvordan, hører jeg gerne fra jer.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Jakob Ramlau

Den bliver ikke nem --- men lad os tage Biologien først. Hun maa være blevet besvangret 9 Maaneder før Fødselsdato. Altsaa nok i Maj 1864 i Kettrup. Saadan er Foraaret jo, nu som før. Saa skal vi have Styr paa 3die Batteri`s Gøren og Laden.
Den Danske Armé trak sig i Foraaret 1864 op gennem Jylland og over Limfjorden. Saa et kort Ophold i Kettrup er ingenlunde umuligt.
Du skal muligvis gaa direkte til "Daisy" paa Rigsarkivet og se om "3die  Batteri" har Stamkort for Mandskabet paa dette Tidspunkt. Infanteriet er jo at finde under Bataillonsnummeret, Artilleriet burde være at finde under Batterinummer. Jeg mener at man placerede Artilleri til at beskyde Tydske Tropper under eventuelt Forsøg paa at krydse Limfjorden.
Meget løst og hypothetisk -- men dog noget.     

Kirsten Ørum

Nej - nemt er det sørme ikke -

Ifølge dine gode input, så er det, jeg tænkte måske ikke helt forkert - at  faderen sandsynligvis ikke er "fra egnen".

Jeg vil afprøve dit forslag.

En strøtanke - måske har han (alligevel) fået 1864 medaljen!

Hilsen
Kirsten Ørum

Jakob Ramlau

Jeg har set paa et Kort. Aagaard ligger umiddelbart syd for Fjerritslev og ser ud til at være en større Gaard. Saadanne Steder havde Folkene større Frihed, paa godt og ondt, end paa smaa Gaarder hvor
Husbond og Madmoder havde Indseende med Folkene.
Dernæst har jeg konsulteret Generalstabens 3-Binds Værk om Krigen 1864. Det er net-tilgængeligt vi www.kb.dk ´s "Rex". Jeg skal gerne vende tilbage med Detailler om hvordan -- det er lidt bøvlet. Men Strategien er indlysende. Aggersund var saa lavvandet før der blev uddybet, at man jo gravede Løgstørkanalen. Man var derfor ængstelig for en eventuel Tydsk Overgang ved just Aggersund, sønden for Fjerritslev. Værket omtaler netop 3. Batteri´s Tilstedeværelse sammen med Infanteri og Kavaleri.
Men saa slutter Festen ogsaa. "Daisy" giver, end saa længe, ikke rigtigt noget. Og saa var han jo altsaa "Trainkudsk". Dem var der mange af! Al Transport skete jo med Heste. Og man kunde være Trainkudsk, selv som betinget tjenestedygtig. Maaske har han slet ikke været "rigtig" Artillerist, men udlaant til Tjeneste ved Artilleriet.

Jakob Ramlau

For det det første: Trainkudske kunde være betinget tjenstdygtige, Constabler næppe.

For det andet: Jeg har haft Daisy i skarpt Forhør. Det holdt haardt, men hvis du søger med 5. artilleri som Arkivskaber dukker der noget op:
5. artilleriafdeling, 3. batteri. Og de har saa Stamkort for den relevante Periode. Og du har jo fra Kirkebogen saa hans Nummer, No. 132.
Der er andre 3. Batterier, men de synes ikke at have eksisteret just 1864 (??!!).
Ingeborg har ikke været den eneste: 17nde Marts fødes et Drengebarn i Kellerup, hvor en Infanterist udlægges som Barnefader.

Kirsten Ørum

Kære Jacob Ramlau

Ja - undskyld jeg må le - altså ikke ad dig, men det er altså en meget livgivende måde, du forklarer tingene på. En man kan huske. Så jeg går videre med oplysningerne. 


Mange tak
Kirsten Ørum

Jakob Ramlau

Nu ved jeg ikke om du kun interesserer dig for biografiske Oplysninger eller om 3die Batteri´s fysiske Forhold ogsaa har nogen Interesse. Du faar dem i alle Tilfælde. Et Batteri er baade en Stilling i Terrainet med Forskansning med Skydeskaar og Platforme (Briske) for Kanonerne og den organisatoriske Enhed af Officerer, Underofficerer og Menige, som betjener Kanonerne. Det er denne sidste, der har Stamkort og alskens administrativt Materiale. Det ser ud til at et Batteri havde 8 Kanoner, riflede Forladekanoner. De var 4-pundige, hvad der svarer til en Kaliber omkring 8 Cm.
Vaupell opgiver i "Den Danske Hærs Historie" (1876) at et Batteri efter Hærordningen af 1867  har 3 Officerer, 12 Underofficerer, 20 Undercorporaler, 2 Spillemænd( det er altsaa Militairmusikken, ikke Underholdning og Gaffelmusik), 72 Konstabler og 75 Trainkonstabler. I 1864 har Forholdene nok været lidt anderledes, men det giver et Indtryk. Nummereringen gik vistnok efter Højde. Saa med omkring 150 Menige har No. 132 nok været blandt de mindste.
I Aggersund anlagdes Kanonstillinger helt ned til Limfjorden og man anlagde Skyttegrave foran Byen. Andre Afdelinger anlagde Stillinger ved Nørre Sundby og Hals. Der anlagdes ogsaa en optisk Telegraflinje med 17 Stationer for at kunde signalere langs Limfjorden med ophejste Kurvsignaler om Dagen, Lanterner om Natten.
Der kom dog ingen Kamphandlinger ud af disse Forberedelser. 

Kirsten Ørum

Hej

Jo jeg interesserer mig meget for det historiske, men jeg vil saftsusemig gerne finde frem til den soldat, som lagde sine æg i det nordjyske.

Jeg vil prøve at starte en ny tråd med henvisning til de to tråde, som førte til noget konkret.


mvh og tak for lærdom.

Kisten