Hvor boede Peder Thomasen Møller og Margrethe Wirgilsdatter i 1787 og 1801?

Startet af Egon Hansen, 03 Maj 2014 - 21:16

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Ungkarl Peder Thommasen Møller og enkekonbe Margrethe Wirgildsatter i Gadholt, Understed sogn,Hlørring amt bliver i 1773 (AO 140 i Understed.
Parret får 6 jan 1775 døbt en datter, Karen, i Understed (AO 54) Her står der Peder Thomasen i Gadholt.
Peder Møller dør 10 maj 1807 i Ørtoft, Volstrup sogn , 62 år gl(AO 494 i Volstrup- Hørby 1787. 1814) og Peder Møllers enke, Margrethe Wirgilsdatter dør, ligeledes i Ørtoft, 1808, 83 år gl (ingen dato- AO 495).
Margrethe skulle således være født ca 1725 og dermed 49 år ved dattteren Karens dåb!
Jeg kan ikke finde Peder eller Margrethe i Undeersted eller Voldstrup sogne  i folketællingerne 1787 og 1801, og heller ikke i DDA i hele Dronninglund herred.
Hjælp søges
Mvh Egon

Ralph Rasmussen

Hvem er mon denne Margrethe?


Samtlige personer i husstanden
Hjørring, Dronninglund, Understed, Gadholt By, , 63, FT-1801, B6767

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Jensen    46    Gift   Mand    Husmand med jord   
Margrethe Vigildsen    58    Gift   Hans kone      
Vigild Nielsen    15    Ugift   Konens broder søn

Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Egon Hansen

Hej Ralp
Tak for mailen, men det er desværre ikke den familie, selv om de bor i Gadholt. Min Margrethe Wirgilsdatter er 83 år ved sin død i 1808
Mvh Egon

Egon Hansen

Tak for jeres mail.
For resten mærkeligt at at han skriver sådan nogle ubehjælpsomme bogstaver i Kirkebogen, når (eller hvis det er ham!) et halvt år før, underskriver skiftet i Sæbygaards skifteprotokol med sit fulde navn!
Med hensyn til stednavnet, så bor Niels Laursen i Gadholte Vænge og Peder Olsen i Gadholte by i 1773. Jeg er ikke lokalkendt i Understed, m,en mener nogenlunde at kunne stedfæste Gadholte Bæk og Stampemøllen, og Margrethes sønnesøn kommer til at bo i Suldrup. Dennes datter (min tipoldemor)bliver gift med en enkemand på Gadholte mølle og hendes bror Berthel, der havde deltaget i krigen 1848, og var blevet såret, og derfor fik en beskeden pension, havde overtaget fødehjemmet med forældrene på aftægt.
Nå det bliver til en længere udredning. Måske burde jeg flytte til et andet forum?
Mvh Egon

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Egon Hansen

Jeg har gennem årene fået megen hjælp fra Verner og Jens Egild på Bangsbo arkiv, og i 1996 havde jeg fornøjelsen at besøge arkivet og se Verners seneste forskning som jeg desværre ikke nåede at spørge ind til inden han døde.
Ved dette besøg fik jeg også lejlighed til at deltage i arkivets faste arbejdsmødeaften hvor jeg traf mange forskere og fik oplysninger fra arkivets område hvor både min konbe og jeg har mange aner.
Jeg besøgte også arkivet i Sæby med henblik på den del af Understed sogn som hørte til dette arkiv, bl a.
Gadholte og Rosengården.
Men netop Margrethe og Peder Tommesen Møllers opholdssted, fra de efter Karens dåb, forlader Gadholte til de begge dør i Ørtoft i 1807 og 1808. kan vel kun løses hvis en efterkommner af eet af Margrethes børn, enten af hendes første ægteskab, eller endnu bedre, af Karen Pedersdatter, ved hvor parret opholder sig i 1787 eller 1801.
For pokker! de må da have boet et sted. Er det mig der er blind når jeg ikke kan finde nogen af dem, hverken i Understed eller Voldstrup ( eller for så vidt i hele Dronninglund herred på DDA)
Mvh Egon

Christian Grøndberg

#6
Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 07 Maj 2014 - 21:42
...
For pokker! de må da have boet et sted. Er det mig der er blind når jeg ikke kan finde nogen af dem, hverken i Understed eller Voldstrup ( eller for så vidt i hele Dronninglund herred på DDA)
Mvh Egon

Nej, det er ikke kun dig. Jeg tror, at hvis de er tastet ind, så er de tastet forkert ind, eller også går de under andre navne, end dem du kender og har oplyst. Peder Møller er der rigeligt af i Hjørring og Aalborg Amter - bare ikke sammen med en Virgilsdatter.

Med venlig hilsen
Christian

K. Thidemann

#7
Du har vel dette skifte efter Margrethes første mand.

http://rigmornoergaard.tripod.com/Saebygaard_1719-1790.htm

Side 378b, 19. maj 1773, Anders Nielsen i Gadholt i Understed, gift med Margrethe Vigelsdatter.
Børn:
Else Andersdatter og
Karen Andersdatter.
Peder Olesen i Gadholt overværede på børnenes vegne.
Lavværge: Niels Larsen.
---------
Skiftet findes også på AO
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-32732-37534-85?cc=2015318&wc=M52V-4WR:333468101,334075501,954270801

Else Andersdatter af født 09 Oct 1757 Volstrup sogn. 1725 - 1784 opslag 174

----------------

Har du undersøgt om det er Margrethes datter ?

Hjørring, Dronninglund, Volstrup, Ørtoft By, , 108, FT-1801, B6768
Anders Nielsen 47 Gift Mand Gaardmand  
Else Andersdatter 42 Gift Konen  
Maren Andersdatter 17 Ugift Deres barn  
Mette Marie Andersdatter 12 Ugift Deres barn  
Niels Andersen 10 Ugift Deres barn  
Anders Andersen 7 Ugift Deres barn  
Tomas Andersen 3 Ugift Deres barn
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#8
Iflg. en dåb i Volstrup sogn 1786 opslag 8

Niels Virgilsen og Margrethe Pedersdatter = søn Virgil

Margrethe Wirgilsdatter hos Chr. Nielsen i Karup

---------------
Måske står der Vigel  :'(
mvh K.Thidemann 9000

Egon Hansen

Anders Nielsen og Margrethe bliver gift i Volstrup 20 jan 1754. Det oplyses at Anders Nielsen opholder sig i Volstrup by og Margrethe tjener i Øksenhede. Deres første barn døbes i 1754, født i Øksenhede.
På FS microkort og i det gamle alfasystem oplyses det at Margrethe skulle være født i Øksenhede i 1725, men fa det er før kirkebogen er bevaret kan det ikke eftervises. Anders Nielsen skylle være døbt i Volstrup i 1729 (ifølge en "ancestral file"). men dåben står ikke i kirkebogen, og selv om jeg regner på Anders dødsalder, og han derefter skulle væree tre år yngre, er han stadig ikke at finde i Volstrup kirkebog.
Men altså både Else og min ane Niels er født i ægteskabet.
Skiftet efter Anders Nielsen har jeg set for flere år siden på arkivet. aktiverne er 11 rd og passiverne 27 rd, så det er ikke noget godt parti som den 20 år yngre Peder Thomesen Møller gør i 1773.
Er der nogen af jer som kan sætte mig på sporet efter et evt skifte efter enten Peder Møller eller Margrethe Wirgilsdatter i hhv 1807 og 1808.?
Op gennem årene har jeg været en flittig gæst på vore arkiver, men da jeg efterhånden nærmer mig 84 og mobilitetet ikke er så god mere, (og  "klimaet" ikke er så godt mere på RA!) må jeg nok afstå fra at søge der.
Mit forrige indlæg "ubehjælpsomme bogstaver i kirkebogen, kontra fulde navn i skifteprotokollen" er noget løsrevet fra sin sammenhæng. Fopr flere oplysninger, prøv at slå op på mit indlæg i "Tydning" af Margrethe og Peders vielse i Understed i 1773. Jeg "kom til " at vikle mig ind i en debat om forlovernavne hvor der blev foreslået at  P V S kunne stå for Peder Volle Søn., godt nok først efter at jeg havde fortalt at Peder Olsen i Gadholte skulle være formynder for enkens børn!
Mvh Egon 

K. Thidemann

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 08 Maj 2014 - 21:52
Men altså både Else og min ane Niels er født i ægteskabet.
Skiftet efter Anders Nielsen har jeg set for flere år siden på arkivet. aktiverne er 11 rd og passiverne 27 rd, så det er ikke noget godt parti som den 20 år yngre Peder Thomesen Møller gør i 1773.

Hej Egon

Jeg har fundet Anders Nielsen og Margrethe Wirgilsdatters søn Niels *1760 i Volstrup kirkebogen opslag 185.

Men han står ikke i skiftet efter faderen Anders Nielsen, er du sikker på han lever ?

Det originale skiftet kan du læse ved at gå ind på nedenstående link.
Her er KUN nævnt døtrene Karen og Else.

Skiftet findes også på AO
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-32732-37534-85?cc=2015318&wc=M52V-4WR:333468101,334075501,954270801

mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#11
Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 03 Maj 2014 - 21:16
Parret får 6 jan 1775 døbt en datter, Karen, i Understed (AO 54) Her står der Peder Thomasen i Gadholt.

Meget forandres jo ved jeg finder ud af denne datter's navn ikke er Karen men  Kirsten  

Bemærk Peder Thomsen dør i L.Ørtoft = Lille Ørtoft.

Parret får 6 jan 1775 døbt en datter, Kirsten, af Gadholt – Understed sogn (AO 54)
Par: Peder Thomasen Margrethe Wigelsdaater
test Christen Jensens kone i Øster Rugtved
Olle Jacobsen i Krattet Jens Christensen i
Gadholt, Anders Nielsen W. Rugtved, Maren Andersdatter
------------------------

Kirsten Pedersdatter fra Sch? i Ørtoft og Niels Pedersen Mørch bliver viet 1795 Volstrup sogn 1785 - 1814 - opslag 410


Hjørring, Dronninglund, Volstrup, Lille Ørtoft, , 97, FT-1801, B6768
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Pedersen 34 Gift Mand Husmand med jord  
Kirsten Pedersdatter  26 Gift Konen  
Peder Nielsen 4 Ugift  Deres barn   opslag 277 en af fadderne k.f. (konens far) Peder Thomsensen i xx Ørtoft
Anders Nielsen 2 Ugift  Deres barn opslag 288     en af fadderne Niels Andersen
Magrete Nielsdatter 72 Enke Gl. fattig inderste Almisselem  
Karen Andersdatter 69 Ugift Gl. fattig inderste Almisselem
--------------------------

Hjørring, Dronninglund, Volstrup, Lille Ørtoft, Hus, 23, , FT-1834, B6777
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Pedersen 67 Gift  Husmand, hjulmand  
Kirsten Pedersdatter  60 Gift  Hans kone  
Ane Nielsdatter 25 Ugift  Deres datter  
Ole Olesen 59 Gift  Husmand, lever af sin jordlod  
Ane Chrestensdatter 54 Gift  Hans kone, Væverske  
Kirsten Marie Olesdatter 22 Ugift  Deres datter  
Niels Carl Christiansen 1 Ugift  Plejebarn  
-------------------------------

Hjørring, Dronninglund, Volstrup, Ørtofte Bye, Huus, 21, FT-1845, C3101
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Chr. Chrestensen 37 Gift  huusmand leveraf sin jordlod Her i sognet  
Christiane Pedersdatter 27 Gift  hans kone [ Do ]  
Chresten Jensen 2 Ugift  deres søn [ Do ]  
Thomas Pedersen 20 Ugift  Tjenestekarl [ Do ]  
Niels Pedersen 80 Gift  aftægtsmand Her i sognet  
Kirsten Pedersdatter  72 Gift  hans kone Understed sogn,Hjørring amt  
Ane Nielsdatter 36 Ugift  deres datter Her i sognet  
--------------------------

Som faddere til Peder født 1797 står der Anders Nielsens kone ? er det moderen.
Har forældrene levet adskilt
opslag 277

===================

Nederst på siden

http://familytreemaker.genealogy.com/users/l/a/r/Jens-M-Larsen/GENE8-0001.html
mvh K.Thidemann 9000

Egon Hansen

 Av ! så har jeg et problem!
Niels Andersen bliver gift 4 dec 1782 i Volstrup, (AO 367) med Karen Pedersdatter. Begge tjener i Kneverhede.Karen er datter af Peder Thordsen i Volstrup.
Mine oplysninger stammer oprindeligt fra FM, dels microkortene, dels det oprindelige alfasystem, som rummer både IGI og Ancestralfile.
Alle oplysninger om Peder Thordsen og hans ægteskaber og børn samt Karen Pedersdatters vielse, og de fleste af Niels Andersens børns dåb er konbtrolleret i kirkebøgerne, undtagen Niels Andersens 2 første børn, som er født i Volstrup i 1782 og 1785, hvor der mangler kirkebog!
Ved barnedåb for de følgende børn som err født i Suldrup i Understed sogn bruger de næsten udelukkende faddere fra Volstrup, oftest konens søster Else, og hendes mand Niels Christensen.
Naturligvis står der ikke nogen steder at den Niels Andersen som bliver gift i 1782 er den samme som Anders Nielsens søn fra 1760. men da alle andre oplysninger om de to familier ( bortset fra at Anders Nielsen ikke er født i Ørtoft i 1729!) og jeg har samme navn for indsenderen af oplysningerne for de fleste af posterne, er jeg gået ud fra at det måtte være de rigtige personer jeg havde fundet.
Der er godt nok en aldersforskel på min Niels Andersen i folketøllingerne, og så Anders Nielsens søn, så måske bliver jeg alligevel nødt til at lade Anders Nielsen og Margrethe Wirgilsdatter udgå af min anetavle!
Mht. den Margrethe Wirgilsdatter, som boede i Karup i 1786 burde jeg nok undersøge om hun  er den samme som Peder Thommesens(eller Møllers) kone?
Mvh Egon
Men først skal jeg altså have sikret mig at min Niels Andersen i Suldrup er den samme som Margrethes søn!







K. Thidemann

#13
Hej Egon

Er det den Niels Andersen der er din ?

Der kan jo også være fejl i skiftet efter faderen Anders Nielsen.

Hjørring, Dronninglund, Understed, Sulbæk, , 75, FT-1801, B6767
Niels Andersen 50 Gift Mand Husmand med lidet jord samt snedker  
Karen Pedersen 32 Gift Hans kone  
Peder Nielsen 16 Ugift Deres barn  
Jens Nielsen 10 Ugift Deres barn  
Christen Nielsen 8 Ugift Deres barn  
Margrethe Nielsen 5 Ugift Deres barn  
Karen Nielsen 4 Ugift Deres barn
-------------------------------------

Jeg prøver at se lidt på det i morgen

Jeg så lidt på Peder Nielsen der er døbt 24. juli 1785 - Volstrup kirkebog 1785 - 1814 opslag 221

Niels Andersen tjenende i L. Steenshede
og Hst. Karen Pedersdatter barn i Volstrup Peder
Fadd. Anders Nielsens kone i Ørtoft   , Mette
Pedersdatter tjenende i xxx Søren Christensen
og Niels Christensen, på Bachen i Volstrup, Jens
Christensen i xx på Sæbygaard
------------------------------------------

Det kan vel ikke være moderen der betegnes som Anders Nielsens kone, når hun blev gift med Peder Thomsen i 1773

Måske kan moderen og hendes ny mand Peder Thomsen leve adskilt.
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#14
Jeg fandt også sønnen Anders

Volstrup sogn 1725 - 1784 opslag 390
1782
d. 29. sept. Niels Andersen og Karen
Pedersdatter Db. (drengebarn) født i Steenshede ANDERS
Faddere: Niels Christensen's kone på Henden
i Højestrup? og hendes syster Mette Peders-
datter .....

============

Selvfølgelig kan den føromtalte Anders Nielsens kone i Ørtoft også være Else Andersdatter på 20 år.

Hjørring, Dronninglund, Volstrup, Ørtoft Bye, , , FT-1787, B2979
Thomas Pedersen 42 Gift Manden Bonde og gaardbeboer  
Maren Marcusdatter 42 Gift Konen  
Peder Thomsen 11 Ugift Børn af 1ste ægteskab  
Thomas Thomsen 8 Ugift Børn af 1ste ægteskab  
Jens Thomsen 5 Ugift Børn af 1ste ægteskab  
Chresten Thomsen 1 Ugift Børn af 1ste ægteskab  
Peder Jensen 74 Enkemand Mandens fader Nyder ophold paa stedet  
Kirsten Nielsdatter 19 Ugift Tjenestepige  
Anders Nielsen 34 Gift Manden Gaardbeboer  
Else Andersdatter 20 Gift Konen  
Maren Andersdatter 3 Ugift Deres Datter
mvh K.Thidemann 9000

Egon Hansen

Hej
Tak for hjælpen, jeg syntes jeg havde set godt efter de to børn i Volstrup, men dåbslisten jeg så på sluttede i 1781, selv om der stod i oversigten at kirkebogen gik til 1784!
Det er min Niels Andersen i Suldrup du har fundet , det er hans søn Christen, født i 1793. og senere gift med Johanne Berthelsdatter, som er forældre til moderen til min kones oldefar, Martin Nielsen, født 1856 på Gadholte Stampemølle. Hun hed Karen Marie Christensdatter født1822,  og var kort forinden blevet gift med enkemanden Niels Christensen, der i folketællingslisten betegnes som "Stamper tøj og går i dagleje".
De fik 4 børn sammen, men hun blev enke allerede i 1869.
Martin opholder sig i 1774 i Sæby hvor han idømmes en mult for for sen tilmelding til lægdsrullen!
I 1878 bleliver han gift med med en enke i Thyregod, og driver en lille smedie i Kokborg til sin alt for tidlige død fra tre små børn i 1891. 
Og tak for henvisningen til skiftet efter Anders Nielsen.Hvordan i alverden fandt du det, jeg havde stort besvær bare med at mannorerer på på den side, (men det er måske mig der er fummelfingret, eller min pegeplade er er lidt for kvik). Jeg er i hvert fald glad for at jeg har set så mange skifter på film eller original inden Daysy blev så besværlig at danse med.
Jeg har set at Sæbygaard fæsteprotokol er bevaret, ved du om den er på nettet?
Med venlig hilsen  Egon

K. Thidemann

#16
Citat fra: Ralph Rasmussen [3835] Dato 04 Maj 2014 - 04:13
Hvem er mon denne Margrethe?

Samtlige personer i husstanden
Hjørring, Dronninglund, Understed, Gadholt By, , 63, FT-1801, B6767

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Jensen    46    Gift   Mand    Husmand med jord   
Margrethe Vigildsen    58    Gift   Hans kone      
Vigild Nielsen    15    Ugift   Konens broder søn


Ovenstående Margrethe Vigelsen er ikke den samme Margrethe Wirgilsdatter  der blev gift med Peder Thomsen Møller.

Margrethe Vigelsen der er gift med Jens Jensen døde 31.10.1814 i Understed sogn (opslag 86)

http://rigmornoergaard.tripod.com/Saebygaard_1790-1850.htm
Kort 11.
Side 269, 29. nov. 1814, Margrethe Vigelsdatter i Sulbæk i Understed, gift med Jens Jensen.
Bror Niels Vigelsen i Båren i Hørby og søster Anne Vigelsdatter, 68 år.

==========================================


For øvrigt tror jeg slet ikke din Niels Andersen er søn af Margrethe Wirgilsdatter

Jeg har meget svært ved at se der er relationen mellem de to familier.

===========================================

Din
Hjørring, Dronninglund, Understed, Sulbæk, , 75, FT-1801, B6767
Niels Andersen  50 Gift Mand Husmand med lidet jord samt snedker  
Karen Pedersen 32 Gift Hans kone  
Peder Nielsen 16 Ugift Deres barn   født Volstrup 1785) opslag 221
Jens Nielsen 10 Ugift Deres barn  
Christen Nielsen 8 Ugift Deres barn   *1793 Understed opslag 84
Margrethe Nielsen 5 Ugift Deres barn  *1795 Understed opslag 88
Karen Nielsen 4 Ugift Deres barn *1798 Understed opslag 92
Anne Nielsdatter *1801 Understed opslag 97 konfirm 1816
------------------------

DIN
Niels Andersen, Sulbæk  dør 23.2.1826 = 70 år gammel - opslag 80
Stemmer ikke helt med de 2 folketællinger, skulle måske være 75 år gl.


http://rigmornoergaard.tripod.com/Saebygaard_1790-1850.htm
Sæbygård skifteprotokol, 1790-1850. G 30 – 64.
325b, 24. februar 1826, husfæster Niels Andersen  i Sulbæk i Understed.
Seks børn, alle myndige undtagen ugift datter Karen. Svigersøn Christen Christensen Mejling besørger begravelsen.
-----------------------

Der er født en Niels Andersen 1750 i Volstrup sogn (opslag 132)
Søn af Anders Kjærgaard og Birgitte Nielsdatter


http://rigmornoergaard.tripod.com/Saebygaard_1719-1790.htm
Side 390, 6. juni 1774,
Else Nielsdatter i Kragelund i Volstrup, gift med Christen Jensen.
Søster Margrethe Nielsdatter i Kruset i Ørtoft,
afdød søster Birgitte Nielsdatter  i Volstrup, hendes søn Niels Andersen, tjenende på Sæbygård.


Afkald side 499a, 26. juli 1780, for arv efter moster Margrethe Nielsdatter i Kruset i Ørtoft
fra Niels Andersen, tjenende i Sæbygårds mølle.
======================


Birgitte Nelsdr Denmark, Marriages, 1635-1916
marriage: 19 Marts 1747 Volstrup,Hjorring,Denmark
spouse: Anders Kiaersgaard


Birgitte Nelsdr Denmark, Marriages, 1635-1916
marriage: 25 Juli 1751 Volstrup,Hjorring,Denmark
spouse: Nels Anderson

============

Link til alle skifter i Hjørring AMT
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-32732-37534-85?cc=2015318&wc=M52V-4WR:333468101,334075501,954270801#uri=https%3A%2F%2Ffamilysearch.org%2Frecapi%2Fsord%2Fwaypoint%2FM5KF-W36%3A333468101%3Fcc%3D2015318

Jeg kan kun finde Sæbygård til år 1790
mvh K.Thidemann 9000

Egon Hansen

Tak for mailen. Det er lige som om der er noget som dæmrer. Når jeg tidligere har regnet med at min Niels Andersen var søn af Anders Nielsen og Margrethe Wirgilsdatter, trods andersforskellen i forhold til folketællingslisten, var det ud fra nogle mormonrelationer mellem Peder Thorsens familie og nævnte Anders Nielsen.men vælger jeg istedet den Niels Andersen, du har fundet, så er der jo bedre overensstemmelse med hans alder i folketællingerne 1787 og 1801. men ikke med hans dødsalder. men det er jo før set at præsten har angivet en forkert alder ,hvis han ikke har haft kendskab til den døde.
Jeg har også hans kones død (tror jeg nok, selv om jeg læser det som Niels Jensens kone i Sulbæk) ) august 1824 (AO 86). Det ser ikke ud til at rigmor har et skifte efter hende, og jens-egils registre går kun til 1790, men når 1826 kun nævner børn som arvinger og en svigersøn klarer begravelsen, må hun vel næsten være død før ham.
Jeg slettet Anders og Margrethe af anelisten og ser hvad jeg kan finde om Anders Kjærgaard istedet.
Har du noget om Karen Pedersdatters forældre, Peder Thordsen og Karen Nielsdatter.? Karen havde minst ti søstre, Else og Mette, som optræder som faddere ved Niels og Karens børns dåb. Alle Peder Thordsens børn, af både hans første ægteskab med Else Mortensdatter, hvoraf ingen overlevede moderen, og Karen og hendes søskende er nævnt hos mormonerne ( uden henvisning til kirkebogsuddragene) men er fundet i Volstrup kirkebog.
Mvh Egon


K. Thidemann

#18
Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 11 Maj 2014 - 21:28

Har du noget om Karen Pedersdatters forældre, Peder Thordsen og Karen Nielsdatter.? Karen havde minst ti søstre, Else og Mette, som optræder som faddere ved Niels og Karens børns dåb. Alle Peder Thordsens børn, af både hans første ægteskab med Else Mortensdatter, hvoraf ingen overlevede moderen, og Karen og hendes søskende er nævnt hos mormonerne ( uden henvisning til kirkebogsuddragene) men er fundet i Volstrup kirkebog.
Mvh Egon

Iflg. skifteekstrakterne havde Peder Thorsen KUN 3 overlevende døtre = Else, Mette og Karen.


Side 338, 16. sep. 1768, Johanne Nielsdatter i Lille Toftlund i Volstrup, gift med Laurs Sørensen.
Børn:
Mette Laursdatter, 9 år,
Kirsten Laursdatter, 8 år,
Anne Laursdatter, 5 år,
Johanne Laurs­datter, 2 år.
Værge: morbror Peder Thorsen  i Volstrup.[Var gift med deres moster, side 379]

-----------------
Side 363b, 16. maj 1772, Peder Thorsen  i Volstrup, gift med Karen Nielsdatter.
Børn:
Else Pedersdatter, 21 år,
Mette Pedersdatter, 11 år,
Karen Pedersdatter, 7 år.
Værge: Jens Svendsen i Volstrup.
Lavværge: Peder Nielsen i Volstrup.

-------------------

Side 379, 9. sep. 1773, Maren Nielsdatter, tjenestepige hos Jacob Mortensen i Knæverhede i Volstrup.
To søstre:
Karen Nielsdatter, enke efter Peder Thorsen, med lavværge Jacob Mortensen i Knæverhede,
afdøde Johanne Nielsdatter gift med Laurs Sørensen i Tyvstrup [Lille Toftlund], hendes børn: Kirsten Laursdatter, 17 år, Mette Laursdatter, 14 år, Anne Laursdatter, 10 år, Johanne Laursdatter, 7 år. Født værge: Laurs Jensen i Knæverhede

==================


Link til skifte efter Peder Thorsen  død 1771
Sæbygård skifteprotokol
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-32732-36614-81?cc=2015318&wc=M52V-


-----

Link til skiftet efter Niels Andersen  død 1826
Sæbygård skifteprotokol, 1790-1850. G 30 – 64.
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-32733-18328-49?cc=2015318&wc=M52V-H89:333468101,334075501,334083401

mvh K.Thidemann 9000

Egon Hansen

Hej.
Tak for mailen. Jeg kan se at jeg var kommet til at skrive i istedet for o!. Selvfølgelig havde Karen ikke ti søstre. der var foruden de tre piger, endnu een Mette, som døde som spæd og en dreng, Niels, yngst i flokken, men også han døde som spæd.
Peder Thorsen må være født omkring 1706, altså længe før Volstrup kirkebog er bevaret, men ved Peders første barn i 1744, er der en Thor Thorsen, og en Birgitte Thorsdatter som faddere, i 1727 får Niels Christensen og Else Thorsdatter døbt et barn. I 1736 dør Anna Thorsdatter 36 år gl, har længe ligget værkbruden og i 1746 dør tjenestekarl i Hytten, Laurids Thorsen, 37 år gl og samme år dør Birgitte Thorsdatter.Mon set skulle være Peders far og søskende?
Peders kone Karen. har jeg beregnet til at være født ca 1717.kan vi ud fra  fra det du har om hendes to søstre se noget om hendes forældre?
Det var ikke meget der kom til at stå i skifteprotokollen om fattigfolk (Niels Andersen),, men pudsigt nok var også det næste skifte for en bror til Niels Andersens svigerdatter, Johanne Berthelsdatter, nemlig Christen Berthelsen i Hørby (jeg vidste ikke at han døde så tidligt!).
Mvh Egon

Egon Hansen

Hej.
Det ser ud til at det er det ægteskab, mellem Anders Kjærgaard og Birgitte der er det rigtige, og at det nye ægteskab mellem Nels Andersen og Birgitte er en anden familie, Jeg har fundet Anders Kjærsgaards død 10 februar 1772. Han blev 92 år. Samme år døde Christen Kjærgaard 21 april 56 år gl (AO 465) Birgitte, Anders Kjærgaards enke dør 12 apr 1772, 68 år gl (AO 466).
Jeg kan desværre ikke finde Anders Kjærgaard i skifteregistret, men i den alder har han vel også forlængst afstået sit fæste.
Blandt fadderne til Niels i 1750 er også en Peder Kjærgaards kone, Margrethe af Kruset. mon det skulle være to brødre som er gift med 2 søstre?
Mvh Egon
Jeg burde måske ændre overskriftet. Peder Møller og Margrethe Wirgilsdatter er jo ligesom ikke sa vigtige mere.