Johannesstiftelsen i København

Startet af Mogens Fischer, 06 Maj 2014 - 10:48

Forrige emne - Næste emne

Mogens Fischer

Hej!

Er der nogen, der ved, hvor man kan finde oplysninger om dåb, der er foretaget ved Johannesstiftelsens kirke.

Jeg har en lidt besværlig familie i København. Konen er svensker og enke efter en præst og manden er cigarmager fra Mecklenburg.

De får et fælles barn i Linköping i Sverige og flytter derefter til København, hvor de bor ved folketællingen i 1885.

De får fire børn mere uden at blive gift.

Det første bliver døbt halandet år efter fødslen.

Det næste bliver først døbt seks år efter fødslen. Denne dåb er indført i Skt Johannes Kirkens kirkebog med henvisning til, at dåben er sket i Skt. Johannesstiftelsens kirke.

Pigen bliver døbt den 18. december 1894 og moderen dør den 15. januar 1895. I bemærkningerne står Johs. Stift.

Hun må være indlagt der og børnene måske anbragt der.

Jeg tror derfor, at de to sidste børn ligeledes må være døbt der på samme tidspunkt.

Det drejer sig om en dreng, som er indført uden navn i Skt. Johannes kirkebog den 26. oktober 1890. Jeg har senere fundet ud af, at han hedder Ludvig Frederik Rathsack.

Derudover drejer det sig om en pige, der hedder Astrid Rathsack, hun er født den 21. januar 1893. Hende har jeg endnu ikke fundet i kirkebogen.

Oplysningerne om navne og fødselsdatoer har jeg fra en svensk slægtsforsker, da de tilsyneladende kommer til Sverige efter moderens død.

Min formodning er som skrevet ovenfor, at de også er døbt omkring moderens død på Johannesstiftelsen.

Venlig hilsen

Mogens Fischer
Mogens Fischer

Anne Mortensen

#1
slet
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Se kirkebog Skt. Johannes - kør ned og se Skt. Johannes Stiftelsen.

Jeg ville søge Astrid men fandt

Skt. Johannes Stiftelsen 1891-1920
opslag 103
f. 3.9.1888 døbt 18.12.1894
Ingeborg Sofia Rathsack
------------------------
Astrid ses på opslag 104
Hun er født i Hellig Kors sogn - søg hende der.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mogens Fischer

Tak Anne!

Jeg kan kun sige, at jeg må have været blind, for jeg det havde jeg overset. Og jeg fandt Astrid med det samme.

Ingeborg havde jeg fundet i forvejen, hun stod også i den almindelige kirkebog.

Endnu en gang tak for hjælpen
Mogens
Mogens Fischer

Eva Morfiadakis

jag kunde inte låta bli att titta i svenska folkräkningen 1900/1900. 3 flickor Rathsack finns det, födda i Köpenhamn. De är på barnhem.

Sen finns det en Wilhelm Holger Rathsack född i Linköping domkyrkoförsamling 25/4 1883.
Tittar man i födelseboken heter modern Elisabeth Sofia Johansson (komministeränka). Barnet är oäkta. Fried. Ludv. Heinrich Rathsack har uppgivit att han är fadern.

I FT 1885 finns det också en dotter Valborg men jag ser att hon är en dotter i första äktenskapet. Det finns ytterligare barn från fösta äktenskapet.

Någon son Ludvig Frederik Rathsack finner jag inte i Sverige.


Linköpings domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VaLA/00222/C I/14 (1880-1891), bildid: A0008358_00094

Eva M
Eva M

Mogens Fischer

#5
Hej Eva!

Det er en lidt besværlig familie.

Og den bliver meget spredt.

Elisabeth Sofia Johansson bliver gift som 16 årig med en 9 år ældre præst, Anders Johansson. De får 3 børn Elisabeth, Anders Torsten Casimir og Valborg.

Præsten dør i 1879 i Varberg og som 22 årig er hun enke med tre børn.

I oktober 1882 flytter hun til Linköping og som du også har fundet får hun en søn Vilhelm Holger den 25. april 1883.

Som barnefader udlægger hun Henrik Ludvig Frederik Rathsack. Og de har åbenbart ikke styr på husforørsbogen, for efter den kommer han til Linköping den 22. december 1883 (altså efter at sønnen er født).

Efter husforhørsbogen flytter hun til København den 19. februar 1886 (der står dog, at hun er obefindlig). Rathsack savner de først i december 1890, her står, at han er flyttet til København (og at han er obefindlig).

De bor dog i København begge to ved folketællingen i 1885 sammen med Valborg og Vilhelm Holger.

De to ældste Elisabeth og Anders Casimir mangler i et par år. I husforhørsbogen for Varberg står, at Elisabeth flytter til Kinna i 1887 og at Anders Casimir flytter til Fotskal i november 1890.

De har familie i Kinna, så de er muligvis flyttet dertil tidligere. Det glemte jeg at se efter, da jeg havde abonnement på ArkivDigital.

Har du mulighed for at kontrollere det?

I København får de 4 børn mere inden Elisabeth Sofia dør på St Johannesstiftelsen 15. januar 1895.
Af en eller anden grund bliver de aldrig gift. Så de prøver åbenbart at undgå myndighederne ved ikke at få deres børn døbt. De tre yngste bliver først døbt omkring moderens død.

Kan man se i husforhørsbogen, hvornår de er kommet til Linköping.

Faderen rejser tilsyneladende til Tyskland i 1896, men kommer tilbage og rejser så igen i 1900.

Der er ingenting om deres fælles børn.

Valborg har jeg styr på. Det er min kones oldemor.

venlig hilsen
Mogens
Mogens Fischer

Eva Morfiadakis

Linköpings domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie, SE/VaLA/00222/A II a/3 (1895-1905), bildid: 90000437_00091

Det är s. 1082.

5 barn Rathsack finns där inkl. Ludvig Fredrik. Astrid står som ej döpt. Vet inte om detta ska vara barnhemmet men det står B framför varje person på sidan.

Det står inte något datum när de kom hit eller var de kom från, men boken börjar 1895.

Wilhelm Holger flyttar till Bystad 15/4 1898.

Anna Maria och Ingeborg flyttas till s. 1736 31/12 1896.

Ludvig Fredrik till nya boken s. 1081 år 1905.

Astrid flyttas till s. 1089 12/4 1896.

Barnet närmast över dem flyttades dit 14/11 1895. Gissning: de kom efter 14/11 1895 men före 12/4 1896, alltså i slutet av 1895 och början av 1896.

Eva M
Eva M

Mogens Fischer

Hej Eva!

Tak for hjælpen!

Datoerne passer sammen med det, jeg kan finde i København.

Henrik Ludvig Frederik Rathsack flytter til Tyskland i1896 i følge oplysninger i politiets meddelelsesblade og moderen dør  15. januar 1895.

Med hensyn til Astrids dåb. Hun bliver døbt i København den 27. januar 1895 (12 dage efter moderens død), så der har de forkerte oplysninger i Linköping.

Venlig hilsen

Mogens
Mogens Fischer

Eva Morfiadakis

Antagligen har barnen kommit till Sverige med bristfällig dokumentation. Någonstans i  kyrkoarkivet och i Linköpings fattigvårdsnämnd  finns det helt säkert handlingar om barnen men jag tror inte att något av detta material är scannat.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hedlund, Jean Gustav Arnold

Edsberga Enkullen
585 93 Linköping

Död 19/3 2001.

Folkbokförd i Landeryd, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland).

Född 24/10 1916 i Landeryd (Östergötlands län, Östergötland).

Änkling (7/3 1983).

Här är Astrids son.
'''''''''''''''''''''''''''''''

Hedlund, Astrid

Edsberga /Jean Hedlund/
585 90  Linköping

Död 30/9 1987.

Kyrkobokförd (1988) i Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland). Personen är "på församlingen skriven" eller är "utan känd hemvist". Mantalsskriven (1988) på samma ort.

Född 21/1 1893 i Danmark.

Änka (17/3 1945).

Hennes man hette Gustav Arvid Hedlund f. 6/3 1882 i Garpenberg, Kopparbers län.  De gifte sig 10/10 1915 i Linköping (tror jag).

Landeryds kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie, SE/VALA/00212/A II a/5 (1912-1920), bildid: A0037074_00127      = s. 328

Eva M
Eva M

Mogens Fischer

#10
Hej Eva!

Oplysninger fra børnehjemmet må vente. Og tak for dit seneste indlæg, som kom, mens jeg skrev dette.

Jeg undrer mig mere over, hvorfor de ikke blev gift. De har kun gjort det besværlig for sig selv.
Jeg mener, at der var en risiko for, at de kunne blive straffet for at få så mange børn sammen uden at være gift.

De forsøger helt tydeligt at undgå myndighederne ved ikke at få børnene døbt.

Det er kun Valborg og Vilhelm Holger, der er nævnt i Politiets meddelelsesblade. Der er ingen børn nævnt ved manden (andet end ved folketællingerne i 1885 og 1990).

Jeg forestiller mig to muligheder:

1. hun får en pension efter sin første mand, som vil falde bort, hvis hun gifter sig
2. Manden er gift i forvejen, f.eks. i Tyskland

Er der nogen, der har andre bud?

Venlig hilsen

Mogens
Mogens Fischer

Eva Morfiadakis

Hej,

Förmodligen fick hon pension från svenska kyrkan,  och att hon skulle mista den om hon gifte om sig.

Samtidigt tycker jag det är konstigt att hon lämnar Sverige utan att ta ut flyttattest. Hon hamnar ju i obefintlighetsregistret. Hur fick hon då pensionen sänd till sig? Hon kanske hade något ombud som kvitterade ut pengarna och som sen skickade dem till henne i Köpenhamn.

I Sverige vid den här tiden i slutet av 1800-talet var det inte straffbart att få barn utom äktenskap.
Rathsack kan ju ändå vara far till sonen fast han blir inskriven i husförhörslängden efter barnets födelse. Det kan ju ha varit lite "come and go".  Böckerna speglar ju inte alltid den faktiska verkligheten.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Namn Johansson, Anders Torsten Kasimir


Hemförsamling  Foutskäls annex 
Hemort Hvilg Nilsagård

Kontrakt Marks

Län Elfsborgs

Födelseår 1876

Födelseförsamling Kinna

Civilstånd Ogift
 
Kön Man

Familjeställning Fosterson

Famstkod Barn



Om hushållet
Personer i hushållet

Om hushållet 
Personer i hushållet 
Fam. nr 1 Moberg, Wiktor Magnus, f. 1823 I Bejarum, Hemmanseg

Thorkelsdr, Maria, f. 1827 i Örby

Johansson, Anders Torsten Kasimir, f. 1876 i Kinna

Här är sonen i folkräkningen 1890. Han är fosterbarn hos en bonde.

Eva M
Eva M

Mogens Fischer

Hej Eva!

Endnu en gang tak for hjælpen

Venlig hilsen
Mogens
Mogens Fischer

Anni Bruhn Johansen

Hej Mogens.

Har du været på Stadsarkivet i København?

Når moderen er registreret ved sin død på Skt. Johannes stiftelsen (måske indbragt som "lig"), kunne børnene været registreret i Johannes Stiftelsens protokoller over børn født i København, eller de kunne være registreret i fattigvæsenets protokoller.

Min farfars 1. hustru blev efter et selvmord indbragt som lig på Johannes Stiftelsen.
De fik ingen børn.
Min farfars 2. hustru (min farmor), blev indbragt som lig på Johannes Stiftelsen efter hun døde af lungetuberkulose alene i eget hjem (hun var på det tidspunkt blevet skilt fra min farfar).
De 4 små børn fandt jeg så ud af - via Johannes Stiftelsen protokoller -, allerede havde været anbragt på Johannes Stiftelsen et par år, og efter hendes død, anbragte Johannes Stiftelsen dem på forskellige børnehjem på Sjælland.


Dette blot et forslag, hvis du har brug for at vide noget mere om børnene, før de flytter til Sverige.

VH Anni Johansen

Eva Morfiadakis

Hej,

Moderns död finns i Helligkors (1892-1896, opslag 185) med en anmärkning Johs. Stift. I Johnnes Stiftelsen kyrkbok finns den inte.

Rathsack finns i fattigvaesenets hovedregistrant. Förkortningen avser något med sjukvård 1894, tror jag.

http://www.kbharkiv.dk/kbharkiv/collections/fattigvaesnet/FVH_1888-1895L-OE.pdf

Eva M
Eva M

Mogens Fischer

#16
Hej Anni og Eva!

Jeg har ikke været på nettet i en uges tid, så jeg har først set jeres indlæg nu.

Anni!
Så vidt jeg kan se ud af kirkebøgerne har moderen været indlagt på Skt. Johannes stiftelsen. Jeg bor i Ribe, så jeg har ikke haft mulighed for at besøge Stadsarkivet.

Jeg skal også på rigsarkivet, for der ligger et skifte efter hende.

Eva!
Jeg havde fundet hende i Helligkors kirkebog, men fattigprotokollen kendte jeg ikke. Jeg kan se at Elisabeth Sofia Johansen (Johansson) også er i den.
Tak for hjælpen begge to

Mogens
Mogens Fischer

Anni Bruhn Johansen

Hej Mogens.

Når moderen har været indlagt på Skt. Johannes Stiftelsen, findes der på Stadsarkivet i København protokoller fra Skt. Johannes Stiftelsen over indlagte patienter og over udskrevne patienter.
Min farfar hustru var indlagt i 1893 på Skt. Johannes Stiftelsen, og det er omkring det tidspunkt din slægt var indlagt.
Der findes oplysninger om navn, alder, indlæggelsesdato, udskrivningsdato og ikke mindst
diagnose(er).
Du har vel også fundet begravelsesprotokollen på Stadsarkivet, samt dødsattesten på Rigsarkivet.
Måske siger de alle sammen næsten det samme, men så får du dokumenteret det fra flere sider.

Vedr. fattigvæsenet i København, er oplysningerne tilgængelige på Stadsarkivet i København.
Ofte vil den første oplysning vise hen til andre oplysninger i andre protokoller, så det er ofte noget med at slå op og registrere oplysningerne fra protokol til protokol, for at få et overblik over hele forløbet.

Vær lige opmærksom på, at Stadsarkivet i København har lukket hele juli måned.


VH Anni.

Eva Morfiadakis


Det finns ett skifte efter Elisabeth Sofia J.  Københavns Skiftekommission indtil 1919: Navneregister Hovedregister 1895, opslag 133.

Eva M
Eva M

Mogens Fischer

Hej Eva og Anni!

Eva:

Jeg havde fundet henvisningen til skiftet, og når jeg engang kommer til København (jeg bor i Ribe) og har tid, skal jeg også have fundet det på Rigsarkivet.

Anni:

Det må vente lidt med at besøge både stads- og rigsarkivet til jeg får tid. Men det skulle være til at finde med henvisningerne fra fattigvæsenets hovedregistrant.

Venlig hilsen
Mogens
Mogens Fischer