Den Jyske kirkebog og FamilySearch.

Startet af John Nielsen, 10 Maj 2014 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

Hej

Jeg har flettet kirkebøgerne fra FamilySearch ind i Registraturen.
Kirkebøgerne er filmet omkring 1965 så de går kun til 1914.
Enkelte går lidt længere eller kortere, og ofte stopper de midt i en KB.

Fra starten var der til LAV 8.512 links.
Efter sortering blev der 6.334 tilbage der angav at høre til registraturen.
Fletningen udføres een gang med "navn, periode, indhold" og een gang med "navn, periode".
Første automatiske fletning placerede 4.643, 73%.
Teknikken blev derfor forbedret med en manuel gennemgang og tilretning af de to lister.
Anden automatiske fletning placerede 5.489, 87%.
Alle KB links blev derefter kontrolleret manuelt, for om beskrivelsen svarede til slutresultatet.
Den manuelle kontrol gav anledning til 17 tæt beskrevne A4 sider med fejl, mangler og mærkværdigheder.
FS angiver ofte KB med vaccinationer og forlovelser med 2 slutår, og dette er ikke med i notaterne.
Den manuelle kontrol fjernede mange links, men endnu flere er tilføjet så der nu er placeret 5.684 links.
Det betyder at den automatiske fletning i virkeligheden placerede 96,5% istedet for 87%.
Gennemgangen gav også anledning til mange rettelser i registraturen.

Enkelte KB der var placeret på 2 film er ikke samlet, men fremstår som 2 der hedder det samme.
Jeg har valgt linket til den første del, ud fra den betragtning at FS på et tidspunkt retter fejlen.
Indtil da må man så gå op i navigationslinien, vælge sognet og derefter vælge resten i den fremkomne liste.
Samme metode kan naturligvis også bruges til andre dokumenter som ikke er med i registraturen.

Bortset fra meget få KB så er Ålborg, Viborg og Randers amter ikke udlagt.

Resultatet kan ses her: Den Jyske Kirkebog

LAK er flettet, men ikke manuelt kontrolleret endnu.

Når AO får udlagt KB i den nye viewer er det planen at indsætte link til dem også.
Indekserne skulle efter sigende flytte over i den nye viewer og dermed give plads til de nye links.

Hvis man støder på fejl eller mærkværdigheder så send en mail.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

På siden: http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=165 er der for FS kirkebøger ialt 16.255 poster fra hele landet, incl. Liber Daticus mv., Kommunion, Vaccinerede, og hvad de nu ellers har affotograferet.

Du kan evt. få en liste i csv eller excel format, hvis du kan bruge det til noget. Du er også velkommen til at lægge et link direkte til de enkelte sogne i oversigten hvis du har lyst.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

John Nielsen

Hej Arne

Du skal have tak for tilbuddet, men jeg har vist hvad jeg skal bruge.
Som du kan se så starter jeg med 8.512 og sorterer ca. 3.000 fra som ikke har noget med registraturen at gøre.
De resterende dokumenter kan jo altid nås i FS vieweren oppe i navigationslinien.

Det der har overrasket mig mest er de mange fejl i angivelserne.
Formålet var at binde kirkebøger og registratur sammen, og naturligvis at rette så mange fejl som muligt.
Jeg var jo gået lidt af vejen da jeg indførte registraturer i min liste, men det var kun ca. 50%.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

Citat fra: John Nielsen [108] Dato 10 Maj 2014 - 13:37
Det der har overrasket mig mest er de mange fejl i angivelserne.
Om det er fejl kan vel diskuteres. Men posterne på FS følger ikke altid de samme tidsperioder som de danske arkivers signatur. Hertil kommer at den betegnelse filerne får når man batchdownloader dem ikke altid er den samme som den der står i oversigten, specielt i pastorater med flere sogne.

Det er derfor jeg finder det hensigtsmæssigt også at have med en systematisk oversigt over alt hvad der findes i et givet sogn uanset arkivsignaturen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

John Nielsen

Hej Arne

Jo det er fejl, de ting du nævner har jeg slet ikke registreret.
Det er forkert angivelse af sogn, periode og indhold, og ikke bare forskellige opfattelser af det samme.
Du kan evt. få lov at se fejllisten.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

Er de film som FS nu har lagt ud på nettet ikke de samme som de film vi brugte som M-film af kirkebøgerne før microkortenes tid, bara med andre numre?
Mvh Egon

John Nielsen

Hej Egon

Det ved jeg faktisk ikke, dem her er fotograferet omkring 1965.
Vi har konstateret at nogle af kirkebøgerne er fotograferet flere gange.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

Mormonerne fotograferede danske arkivalier i 1960 erne herunder både kirkebøger og folketællingslister. De originale film opbevares i nogle klippehuler i Utah, men i forbindelse med filmningen fik danske arkiver kopier, så det blev muligt at se kirkebøger og folketællingslister på alle statens arkiver.
Første gang jeg stiftede bekendskab med disse film var da jeg i 1972 tilbragte nogle uger i København på et firmakursus , På det tidspunkt havde RA aftenåbent  to dag om ugen.
Sikken en svir, at kunne se både folketællingslister og kirkerbøger samme  sted, og for hele landet!
Har i set, medens FS's alfaudgave var tilgængeligt, da kunne vi se renskrevne, alfalbetiske kirkebøger, ved at skrive batschnumrer i søgerubrikken, (og endelig ikke noget andet!), så komme hele vielses eller dåbsregistret.
Ærgeligt den service  forsvandt med betaudgaven.
Mvh Egon

Mikkel Eide Eriksen

Hej Egon

Man kan stadig benytte batchnumre, på søgesiden https://familysearch.org/search/ kan man trykke "Batch Number" under Restrict records by: og så dukker der et felt op. Man kan også bruge deres filmnumre, de kan findes i deres catalog-search (tryk catalog i menuen foroven). Sidstnævnte giver den fordel at samme filmnummer viser både dåb og vielser og i nogle tilfælde begravelser.

Dog lader det til at ikke alle batchnumre "overlevede" overgangen fra det gamle til det nye familysearch, så nogle af dem der virkede før gør ikke. Men langt de fleste gør.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Arne Feldborg

Det er typisk 'vri' numrene der er forsvundet, mens hovedparten af 'igi numre fortsat kan bruges.

Beklageligvis, for 'vri' numrene var faktisk de mest komplette og de mest pålidelige. Men alt i alt er der vel kun højst 25% af samtlige danske kirkebøger der er indtastet ad den vej.

Søgningen på adressen: http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8 fungerer også fortsat.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Hej Mikkel.
Det må jeg prøve
For nogen tid siden sad jeg sammen med andre slægtsforskere og diskuterede mormonernes lister og de muligheder de gav os som genvej, og så skulle jeg blære mig med den om batsch numre og muligheden for at få en hel kirkebog på skærmen, noget jeg havde prøvet utalligge gange efter at jeg havde læst Klugs artikkel om slægtsforskning på internettet,
Og så virkede "skittet" ikke i den nye udgave, og jeg sad der med skæget i postkassen!
;vh Egon

Egon Hansen

Hej. Det gik fint, havde jeg bare kendt den vej da jeg skulle vise hvordan!
Jeg kan ikke forstå at Arne skriver at "højst 25 %"- - forstår jeg Klug rigtigt skulle det gælde alle de kirkebøger hvor man har fundet en person som døbt eller viet.
Jeg har dog fundet een modifikation! hvis der i en kirkebog er personnavne som er indberettet tidligere som "anstral file" er denne person ikke medtaget i "kirkebogen"
For snart mange år siden, da jeg brugte bibliotekets computere, fordi området her ude kun havde internetdækning ved telefonmodem (eller "trådløstr hvis vi var heldige med vejret!). var nogle af bibliotekets microkort "forsvundet" og jeg stod og skulle bruge Viskinge kirkebogs ældstre årgange.
Jeg udskrev så både dåbs og vielsesregister. Det blev 160 sider a 2 kr! og så manglede der stadig nogle indførdsler som jeg havde fundet på IGI microkort, og gerne ville have bekræftet! Bittert!
Mvh Egon

Arne Feldborg

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 12 Maj 2014 - 22:07
Jeg kan ikke forstå at Arne skriver at "højst 25 %"- - forstår jeg Klug rigtigt skulle det gælde alle de kirkebøger hvor man har fundet en person som døbt eller viet.
Det jeg skriver gælder for Batch-filer der begynder med C, M, J og K, som er de eneste der indeholder systematiske og rimeligt pålidelige afskrifter af hele kirkebøger.

De øvrige Batch- og film-numre stammer fra indberettede slægtstavler mv., og er altså hverken komplette eller systematiske, og for en dels vedkomende heller ikke pålidelige.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Når jeg referede til Klug, var detud fra at han foreslår at bruge batsch numre når man har fundet en slægtning i mormonregistret, altså en person i IGI registret med et C eller M nummer, villke det være hurtigt at se om der var født flere eller viet flere i den familie i samme sogn.
Fra min brug af mormonernes microkort (fra før de kom på nettet), er det mit indtryk at en stor del af rubrikkerne har netop M eller C batsch nummer.
En undtagelse er Nordby på Fanø, hvor jeg ikke har fundet een eneste. , men til gengæld masser af forkerte oplysninger. (jeg har en gang gennemlæst alle mikrokort fraq Ribe amt, og noteret mig alle navvne og batsch numre fra Nordby, hvor min kone har stor forslægt)
Nu er mormonernes registre ikke lavet for vores skyld, men har noget med deres religion at gøre, og jeg kunne tænke mig at de (næsten)komplette kirkebogsuddrag var tænkt som en hjælp til kirkens medlemmer som måske havde svært ved at læse vores gamle kirkebøger. en hjælp som også var i kirkens interesse for at undgå de mange forkerte oplysninger.
Prøv at slå op i een af de mange batsch uden bogstaver, og se en mærkelig samling af danske og data fra hele verden, som er indsendt af sikker velmenende, men absolut ukyndige !"slægtsforskere".
Mvh Egon

Arne Feldborg

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 13 Maj 2014 - 20:33
Fra min brug af mormonernes microkort (fra før de kom på nettet), er det mit indtryk at en stor del af rubrikkerne har netop M eller C batsch nummer.
Nej, det er ikke tilfældet. Det er langt fra alle sogne der er med. Og i de sogne der er med er det ikke altid alle bøger der er indtastede.

På den side jeg tidligere nævnte kan du se hvilke sogne, og hvilke årstal, der var repræsenterede sidst jeg opdaterede. Efter den sidste omlægning af FS' sider er der som nævnt nogle af dem der er forsvundet igen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Hej Arne.
Nu er det kun ca 10 år siden at jeg blev opmærksom på at jeg kunne finde batsch numre og gå direkte fra din side til de enkelte sogne, medens jeg har brugt IGI microkortene sien jeg i 1990 forlod arbejdsmarkedet.
Udgaven fra 1988 stod på vores biblioteks læsesal, og blev senere udskiftet med en udviddet udgave af 1992 . Vi havde egentligt ventet en ny udgave, men istedet gik mormonerne på det danske internet.
Jeg havde i mellemtiden brugt de slægtehistoriske centres store CD Rom udlægning af hele det gamle anstral file, hvor vi på centrets computer kunne søge både bagud og frem, (5 generationer pe opslag, så var det bare at vurdere hvilken efterslægtsgren der blev ført videre med nye generationer9
Og så naturligvis kontrollere oplysningerne så langt kirkebøgerne var tilgængelige. og selv om der skulle sorteres ca 50 % fra kunne der dog være gevindst.
At jeg så nu kunne finde mine oplysninger på nettet, var noget jeg første gang så på slægtsforskertræffet i Odense i 2000, samme sted hvor jeg købte mit slægtsforskerpogram "Win-fam"
Mvh Egon

Mikkel Eide Eriksen

Angående batchnumre der ikke overlevede:

Jeg kontaktede deres support-chat engang sidste år og fik flg. svar 4. november 2013:

CitatDear Michael Eriksen,

Thank you for contacting FamilySearch regarding your desire to access a specific batch in the International Genealogical Index (IGI).

We searched the IGI for the batch number C220933 and the results indicated that there were no records for this batch either in the community contributed or extracted records.

We suggest that you access the FamilySearch Research Wiki page titled "International Genealogical Index Coverage" to see the specific batch numbers which are associated with your geographical area of interest.   To find this article, please begin at the FamilySearch home page (www.familysearch.org) and click on the word "Search" above the picture.  On the next page, click on the word "WIKI" in the top bar.  On the Research Wiki search page, type the search terms "International Genealogical Index Coverage" into the search bar and press Enter.  The top result is the correct article.  Click on the blue title/link to open the article.

By clicking on the appropriate place of interest, a pdf document will open which shows a computer printout of each batch in that area.  The listing is arranged alphabetically by place name.

Thank you for the opportunity to assist you in your family history research.  We wish you much success.

Sincerely,

FamilySearch  Research Assistance
support@familysearch.org

Jeg skrev tilbage 7. november 2013:

CitatHi

Thanks for your reply. I'd like some clarificiation.

I have a note of the following batch#s that I have previously used for searches:
C220931 - Gilleleje, Frederiksborg, Denmark, christenings 1815 - 1824
C220932 - Gilleleje, Frederiksborg, Denmark, christenings 1825 - 1845
C220933 - Gilleleje, Frederiksborg, Denmark, christenings 1846 - 1892
M220931 - Gilleleje, Frederiksborg, Denmark, marriages 1816 - 1824
M220932 - Gilleleje, Frederiksborg, Denmark, marriages 1825 - 1845
M220933 - Gilleleje, Frederiksborg, Denmark, marriages 1846 - 1891

Of these, only C220933 is no longer available. Is this intentional?

Regards,
Mikkel

Og fik just nu præcis det samme svar igen (svartid: et halvt år :)). Så det lader til at de bare slår op i hvilke numre der pt. er tilgængelige uden at undersøge om de tidligere har været det.

Wiki-siden der henvises til har iøvrigt kun PDF-filer for USA: https://familysearch.org/learn/wiki/en/International_Genealogical_Index_Coverage

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

John Nielsen

Hej

Det ser ud til at FS har opdateret deres viewer, og at det virker meget hurtigere nu.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej

Så fik jeg kontrolleret LAk også.

Fra starten var der til LAK 7.597 links.
Efter sortering blev der 5.613 tilbage der angav at høre til registraturen.
Fletningen udføres een gang med "navn, periode, indhold" og een gang med "navn, periode".
Første automatiske fletning placerede 3.381, 60%.
Teknikken blev derfor forbedret med en manuel gennemgang og tilretning af de to lister.
Anden automatiske fletning placerede 4.600, 82%.
Alle KB links blev derefter kontrolleret manuelt, for om beskrivelsen svarede til slutresultatet.
Den manuelle kontrol gav anledning til 33 tæt beskrevne A4 sider med fejl, mangler og mærkværdigheder.
Den manuelle kontrol fjernede mange links, men endnu flere er tilføjet så der nu er placeret 5.124 links.
Det betyder at den automatiske fletning i virkeligheden placerede 89,8% istedet for 82%.
Gennemgangen gav også anledning til mange rettelser i registraturen.

Andre dokumenter som ikke er med i registraturen kan vælges i navigationslinien ved at vælge sognet og derefter vælge i den fremkomne liste.

Resultatet kan ses her: Den Jyske Kirkebog

Hvis man støder på fejl eller mærkværdigheder så send en mail.

Hilsen John Nielsen