Musqueteer af 4. Compagnie, Fredericia, hvor kom han fra?

Startet af Helle Rau Hartmann, 13 Maj 2014 - 10:34

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg ved ikke hvordan man finder frem til, hvor en indrulleret musketer kom fra - altså hvilket sogn.

Kan nogen hjælpe?

Det drejer sig om en Niels Andersen eller Andreasen, han er født omkring 1757, og optræder i folketællingen i Fredericia 1787 som 30-årig, indkvarteret musketer.

Ved vielsen i Fredericia Trinitatis 1788 opgives han som Musqueteer af 4. Compagnie.
Siden fremgår det at han var underofficer og våbenmester.

Er det muligt at finde frem til, hvem han er?
Får jeg bare fødselssognet, vil det være fantastisk.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Christian Konstmann Autzen

Har du tjekket under hans død/begravelse ?

Ellers er der jo den hårde vej - via kirkebøgerne, og så med Fredericia først og så nærmestliggende sogne, og så derudaf, fødselsåret har du jo  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Rau Hartmann

#2
Ja hans dødsindførsel i kirkebogen, fredericia, har jeg fundet - tror jeg nok.
Desværre er der en jævnaldrende person af samme navn i samme sogn, så jeg kan ikke være helt sikker på at det er min Niels Andersen der dør i Fredericia Michaelis sogn 1833, som fattig mand, uden ringning...

Der er ikke rigtig nogen oplysninger heller at hente der. Fattiglem, 76 Aar.
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33556-13151-68?cc=2078555&wc=M5K2-3YF:357517301,359547001,359560401,359583201

Jeg tror ikke jeg kan udlede at Niels Andersen er fra Fredericia eller et nabosogn, da han jo blot var soldat i byen, som så mange, mange andre. Han kunne for den sags skyld komme et helt andet sted fra.

En skam at han også har så almindeligt et navn.

Jeg vil alligevel forsøge om jeg kan finde nogle gode bud på jævnaldrende Niels Andersen'er i Sydjylland, da jeg dog alligevel antager at han er derfra. Det er et vidt begreb, Sydjylland, så det bliver meget svært og bøvlet. Men flere af hans børn havner jo i Sønderjylland som voksne, så mon ikke der er en vis tilknytning til området?

Jeg kunne godt tænke mig at finde nogle oplysninger om det her 4. musketér-kompagni i Fredericia, Jyske Regiment, men jeg ved ikke hvordan.

Niels Andersens far har formentlig ikke heddet Anders, men Andreas.
Niels Andersens søn Andreas Nielsen bliver Bataillons Tambour.
Datteren Karen Maria Nielsdatter (min ane) havner i Jels, og bliver gift med en mand der er født i Brørup og hedder Tirslund efter en lokalitet i omegnen.
Datteren Anna Cathrina Nielsdatter havner i Grarup sogn, hvor hun hænger sig, efter at have været alvorligt syg i en årrække, og i øvrigt har fået en søn, Asser, opkaldt efter hendes bror, men død som lille. Sønnen altså, og vistnok også broderen...

Det er ikke nemt.
Men tak for input.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#3
Ej altså, nu har jeg lige siddet og tygget mig igennem dåbsindførsler i Fredericia Michaelis sogn, omkring 1757.
Faktisk er der både i 1757 og i årene lige op til, flere sandsynlige fædre ved navn Andreas, bl. andet en Andreas Tørring, musketér, og en afdanket soldat ved navn Andreas Nielsen.
Begge fine bud, som får børn i perioden i sognet.
Men desværre får præsten åbenbart parkinsons syge eller et eller andet, lige netop i 1757, så dåbsindførslerne bliver komplet ulæselige, OG så stopper indførslerne simpelthen midt i 1757, for først at dukke op igen med ny skrift i 1760, for sent til at finde min Niels Andersen!

Jeg har ellers et godt øje til de to nævnte personer i Fredericia Michaelis, men der er nok ikke de store muligheder for at få opklaret, om en af dem skulle have fået en søn ved navn Niels i fx 1758.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33556-30354-40?cc=2078555&wc=M5K2-C66:357517301,359547001,359560401,359563101

Under trolovelser i sognet finder vi vist endda begge disse personer i 1755, og her vil Andreas Sørensen Tørring efter min mening nok være det bedste bud, hvis man ser på at hustruen hedder Cathrine (det navn dukker jo op blandt min Niels Andersens døtre) - mens Andreas Nielsen Kaas til gengæld nok passer bedst ind i billedet med navnene Andreas og Nielsen. Eller også er den Andreas Nielsen der fik børn i perioden, og som jeg fandt interessant, en anden Andreas Nielsen, siden han ved en af dåbsindførslerne kaldes en afdanket soldat.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33556-29908-22?cc=2078555&wc=M5K2-C66:357517301,359547001,359560401,359563101
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#4
Min musketér Niels Andersen blev gift 1788 i Fredericia Michaelis 1788.
Jeg kan heller ikke finde ud af hvor hans kone kommer fra. Jeg tror at hun muligvis er fra udlandet.

CitatAO Fredericia Michaelis Sogn, 1764-1815, opslag 639:

1788: d. 12te Aug: blev Mousqt: Niels Andersen af det 4de Comp: og Marie Noachsdatter cop. af H. P. Hasse.

Hun kaldes i flæng: Marie/Maria Noachsdatter/Noach, Anne Marie Noachsdatter, og Juliane Marie Noach/Noachsdatter.
Sommetider stavet Noack.
Jeg tror mest på at hun hed Juliane Marie, da en søns ældste datter kommer til at hedde sådan.

Den nævnte afdankede soldat i Fredericia, Andreas Nielsen Kaas, kunne måske være et udmærket bud på en far til Niels Andersen.
I hvert fald bliver en efterkommer gift med en mand med efternavnet Kaas, i Jelskov.
Man ser jo tit, at de samme slægter gifter sig ind i hinanden i generationer.

Nogle efterkommere havner desuden i Slesvig, hvor jeg har en formodning om, at Noachsdatter kom fra.
Men jeg aner ikke hvordan jeg skal finde frem til hendes dåb, omkring 1767.

Juliane Marie Noach har en samtidig navnesøster i spjældet i København.
Måske slægt, måske ikke. De er i hvert fald ikke identiske, for alderen er meget ved siden af, og mens københavneren sidder fængslet i mange, mange år, får min ane i Fredericia en lang række børn i rap, hvoraf flere dør, og hun dør i øvrigt forholdsvist tidligt i Fredericia Michaelis i 1819. Familien skifter frem og tilbage mellem Michaelis og Trinitatis sogn.

Jeg har ellers fundet en lang række forlovelsesindførsler i Michaelis sogn for perioden, hvor Niels Andersen og Noachsdatter bliver viet, disse indførsler ligger gemt under et forkert års-interval på AO.
Men desværre finder jeg ikke parrets forlovelse derimellem.

Den jævnaldrende Niels Andersen, som boede i Fredericia samtidig med min musketér Niels Andersen, ses her i folketællingen:

CitatVejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Dronningensgade (378), , FT-1787, C4465

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Anders Andersen    52    Enkemand    Huusbonde    Kiøbmand    
Detlev Andersen    24    Ugift    Hans Søn       
Søren Olesen    30    Ugift    Tieneste Karl       
Niels Andersen    30    Ugift    Tieneste Karl       
Karen Andersdatter    26    Ugift    Tieneste Pige       
Chatrina Andersdatter    19    Ugift    Tieneste Pige

Det kan som nævnt lige så vel være ham, der bliver begravet i Fredericia 1833 som fattiglem.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#5
HOV!

Så sker der søreme omsider noget!
Hvorfor tænkte jeg ikke også på dét noget før.

Da jeg lige før skrev her over, at Niels Andersens hustru døde tidligt, i 1819, kom jeg i tanker om, at Niels Andersen måske giftede sig igen forholdsvist kort efter. :-)

Og søreme jo, det gjorde han:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33550-21682-90?cc=2078555&wc=M5KV-T3B:357517301,359547001,359560401,359579201

Fredericia Michaelis Sogn, viet den 5. august 1820:
CitatNiels Andersen, afskediget Vaabenmester af Fyends Infanteri (tror jeg der står), 57 Aar - fød i TRONDHJEM (jeg kan ikke læse resten vedrørende gommen, er der nogen der kan dét?),
Anne Cathrine Wentzel, Datter af Christian Wentzel og Karen Nielsdatter i Vejle (står der dét?).
31 1/2 Aar, vaccineret d. 18de September 1810.

Dvs. han er snarere født i 1763.

Her ses han i folketællingerne i Fredericia:
CitatVejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Kirkestræde (297), , FT-1787, C4465

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Andres Pedersen   42   Gift   Huusbonde   Skoemagermester   
Kierstine !!   39   Gift   Hans Koun       
Peder Andersen   8   Ugift   Børn i Mandens 2.det Ægteskab       
Niels Andersen   5   Ugift   Børn i Mandens 2.det Ægteskab       
Maria [ Andersdatter]   2   Ugift   Børn i Mandens 2.det Ægteskab       
Peder Jensen   77   Enkemand   Mandens 1.ste Kones Fader ophold       
Hans Nielsen Bruun   25   Ugift   Skoemager Svend       
Niels Nielsen   22   Ugift   Skoemager Svend       
Frantz Steen   17   Ugift   Lære dreng       
Anna !!   30   Ugift   Tieneste Pige       
Niels Andersen   30    Ugift   Inqvarterede   Musqveter ved Jyske Regiment   
Zippel   19   Ugift   Inqvarterede   Musqveter ved Jyske Regiment   
Christen Hansen   18   Ugift   Inqvarterede   Musqveter ved Jyske Regiment   
Christian H. Adolf   25   Ugift   Inqvarterede   Musqveter ved Jyske Regiment   
Niels Smith   38   Gift   Mand   Guldsmed   
Jacobi Sophie Graae   40   Gift   !!       
Anna Elisabeth !!   8   Ugift   Deres Børn       
Hans !!   7   Ugift   Deres Børn       
Jacob !!   4   Ugift   Deres Børn       
Maren Elisabeth True   60   Ugift   Logerende       

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Princesindegade [Prinsessegade] 248, 245, FT-1801, C0096

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Andersen   35   Gift   Hosbonde   Musqueteer   
Maria   37   Gift   Hans kone       
Andreas   13   Ugift   Deres søn       
Margaretha   11   Ugift   Deres datter       
Catharina   7   Ugift   Do [deres datter]       
Karn Maria   2   Ugift   Do [datter]       
Adzer   1   Ugift   Deres søn

Den ene aldersangivelse antyder at han er født i 1757, den anden at han er født i 1766.
Ved vielse nr. 2 i 1820 tyder det på, at han er født omkring 1763, hvilket jeg antager er mest troværdigt.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Så nu ved jeg, at musketér Niels Andersen blev født i Norge, Trondhjem.
Men jeg ville stadig gerne vide noget om hans regiment(-er).

Dvs. 4. Musquetéer Compagnie i Danmark, tilsyneladende i Fredericia.
Jyske Regiment.
Og Fyenske Infanteri, hvor han åbenbart var våbenmester.

Han gifter sig så åbenbart anden gang med en frøken Wentzel, født i Vejle købstad og døbt dér den 8. februar 1789.
Det forekommer mig, at Wentzel-familien, som nok har tyske rødder, også kom fra Norge.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle