register over praktiserende (og evt. sygehus) læger 1882 - 1945?

Startet af Mary Linda Lassen, 13 Maj 2014 - 15:26

Forrige emne - Næste emne

Mary Linda Lassen

Er der nogen her, der ved om der findes et register over praktiserende læger ( ligesom præsteregistre og i nogle landsdele registre over lærere o.a. erhverv)
Jeg er ude efter oplysninger om praktiserende læger i tidsrummet 1882 - 1945 på Fyn specielt i Svendborg amt : sognene Espe, Gestelev, Øster hæsinge , Ringe o.a.

Regelsen

Hej

Se HOF & STAT - Fyn = 969, 970, 971 & 972 under de relevante årgange!
Venlig hilsen
regelsen

Mary Linda Lassen

Hej Regelsen
tak for informationen

Jeg har ledt og ledt men kan kun finde omtale af det nævnte værk på nettet - er det mig, der er blind, utålmodig eller værre  - begyndende senil? vh Linda

Egon Hansen

Der findes også mellem de mange bøger om forskellige erhverv, en bog om den danske lægestand.
Jeg kan ikke huske hvor når den er afsluttet, men jeg fandt den landlæge, Hermand Øvre, som Karoline Graves omtaler i sin bog "Fra Halleby Aa" og som praktiserede til sin død i 1888.
Mvh Egon

Peder Blommegård

Hej Linda.

Jeg tror at de fleste biblioteker har Hof- og Statskalenderen som håndbog.

Midtfynsk hilsen
Peder Blommegård

Mary Linda Lassen


John Nielsen

Hej Mary

Du kunne også kikke i "Den Danske lægestand" som i 2000 er nået til 14 udgave.

Hilsen John Nielsen

Peder Blommegård

Hej igen, Linda.

I "Den Danske Lægestand 1935-37" er der omtale af Chr. Nannestad, Gorm Chr. Gormsen og H. P. Skov-Hansen, alle læger i Ringe.

Mange hilsner
Peder

Mary Linda Lassen

kære John og Peder
tak!
den vil jeg også få fat i snarest! mary Linda

Marianne Lund

#9
Der er nogle digitaliserede bøger her:
http://www.denjyskekirkebog.dk/Bog/DigitalBog.htm .
Den Danske Lægestand m.fl.

F.eks. Den Danske Lægestand 7 udg. 1901.
Med venlig hilsen Marianne

Mary Linda Lassen

tak for det - det er det rene romanlæsning - guf for historienysgerrige - og personhistorier.
"læge på udvandrerskib"  " I tugthuset tre år for fosterfordrivelse"  "fattiglæge" "jernbanelæge" osv.
tak til alle Linda