Hvem var Karen Christensdatter Stenhuggers forældre

Startet af Annette Damgaard Hansen, 23 Maj 2014 - 00:45

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Mon nogen kan hjælpe mig med at finde ud af hvem Karen Christensdatter Stenhuggers forældre/mor var? Karen Christensdatter Stenhuggers var gift med Laurids Jensen Stenhugger i Aarhus. Der findes dette skifte efter Margrethe Christensdatter, som jeg hidtil har troet var hendes mor, men det ser næsten ud til at Karen Christensdatter Stenhuggers kun arving efter hende og måske en søster. Min tvivl er opstået på grund af nedenstående sag fra ÅRHUS BYFOGED TINGBØGER 1636 - 1702. hvor forældrene i mine øjne ser ud til at være Christen Ibsens hustru Kirsten Nielsdatter og Margrethe Christensdatter en søster til Karen Christensen Stenhuggers. Men den første Margrethe Christensdatter er gift med Hans Jørgensen Strømsen mens Margrethe Christensdatter i Tingbogen er gift med Laurits Smed. Det er kompliceret, men måske er nogen dygtigere til at udrede dette, end jeg er

201 Margrethe Christensdatter i Århus. 3.11.1686, fol.715, næste protokol fol.343, 401, 441B.
Enke efter Hans Jørgensen Strømsen, købmand, skifte 30.9.1669. A:
1) Jens Christensen i Norge, død. 2B: 1 søn, 1 datter. FM: Jesper Nielsen i Århus
2) Mogens Christensen i Århus, død. 2B:

a Christen Mogensen i Århus, [skifte 10.12.1683 lbnr.136]. Hans børn. FM: stedfar Søren Mikkelsen sst. FM: Jesper Nielsen Røve
b Kirsten Mogensdatter g.m. Jesper Nielsen i Århus
3) Jacob Christensen i Århus, død. 3B:
a Christen Jacobsen, uvist hvor
b Kirsten Jacobsdatter g.m. Svend Pedersen i København
c Margrethe Jacobsdatter, uvist hvor
4) Karen Christensdatter Stenhuggers i Århus, [skifte 15.6.1672 lbnr.29]. 4B:
a Anne Lauridsdatter, enke efter Søren Christoffersen i Århus
b Margrethe Lauridsdatter, død, var g.m. Jens Pedersen [Samsing, skifte 2.4.1673 lbnr.30]. Hendes arvinger
c Maren Lauridsdatter, enke efter Jacob Molbo i Århus
d Karen Lauridsdatter, død, var g.m. Anders Lauridsen i Århus. Hendes arvinger, heraf sønnen Jens Andersen, købmand sst.
5) Maren Christensdatter, død, var g.m. Laurids Rasmussen, byfoged i Århus. 5B:
a Laurids Lauridsen, rektor i Århus
b Søren Lauridsen, uvist hvor
c Niels Lauridsen
d Rasmus Lauridsen, død. Hans arvinger
e Mette Lauridsdatter, død. Hendes arvinger. (Sml. lbnr.218)
6) Karen Christensdatter, død, var g.m. Jens Splid i Randers. 4B:
a Sidsel Jensdatter, død, var g.m. Peder Lassen i Randers. Hendes arvinger
b Ingeborg Jensdatter g.m. Rudolf Rose i Randers
c Kirsten Jensdatter g.m. Niels Bay i Randers
d Maren Jensdatter g.m. Peder Rasmussen på Ristrup
7) Anne Christensdatter, [skifte 3.3.1679 lbnr.89], var g.m. Jacob Villadsen i Århus, skifte 10.8.1664. 5B:
a Villads Jacobsen i Århus
b Mogens Jacobsen, rådmand og byskriver i Slagelse
c Anne Jacobsdatter i København
d Mette Jacobsdatter i København
e Kirsten Jacobsdatter g.m. Jens Andersen i Århus.


ÅRHUS BYFOGED TINGBØGER 1636 - 1702.

2/6 1636
** Jacob Abel bogfører med to uendelige domme her af tinget 28/4 og 12/5 sidst forleden, som begge formelder, at han havde ladet stævne afgangne Christen Ibsens hustru Kirsten Nielsdatter og desligeste Laurits Jensen på sin hustru Karen Christensdatters vegne, Laurits Smed på sin hustru Maren Christensdatters vegne, Peder Christensen, Mogens Christensen, Margrete Christensdatter, Anne Christensdatter begge hos deres mor og Karen Christensdatter og deres myndige værge belangende en håndskrift og forløftes brev, som han til Christen Ibsen moxen 20 år forløben har udgivet på afgangne Anders Olufsen Ribers vegne, formeldende på 100 rigsdaler, hvilket forløfte Jacob Abel formener bør død og magtesløs at være, og ikke at komme ham til nogen hinder eller skade, men samme brev ham igen at leveres, og des foruden at stå ham til rette for hvis skade og påførte omkostning, han derover lidt har. han beviste med en seddel af Viborg landsting 16/3 sidst forleden, at stævningsmænd havde stævnet afgangne Christen Ibsens sønner, Jens Christensen og hans hustru og hendes myndige værge og børn, Niels Christensen hans hustru og børn og Jacob Christensen. dernæst fremlagde han efterskrevne KM dom sub dato 29/5 1619 samt et underskrevet brev sub dato Århus 24/3 1615. derefter en dom af Århus byting 9/3 1620, en dom af Viborg landsting 9/9 1620, en skriftlig afsigt dateret Århus 13/10 1620, en dom af Århus byting 19/10 1620. så mødte Mogens Christensen på sin mor Kirsten Nielsdatters vegne og fremlagde hendes skriftlige svar lydende, eftersom jeg er af Jacob Abel bogfører stævnet til Århus byting anlangende en håndskrift, som han af mig og mine børn skal fordre, som han siger sig for en 20 årstid og siden på Anders Olufsen Riber hans vegne til min salig husbond skal have udgivet, så er jeg venlig begærende, at efterdi håndskriften skal have standet i 20 år noget nær, at det måtte endnu blive i rolighed, til Gud vil jeg kan få mine børn samlet og der kan ske skifte efter min salig husbond, dateret Århus 1/6 1636. sammeledes mødte Laurits Jensen stenhugger borger sst og i lige måde begærede, at sagen måtte bero.

8/11 1638.
** Rasmus Pedersen Testrup for Kirsten Nielsdatter salig Christen Ibsens sst og på hendes vegne på den ene og Niels Ibsen rådmand sst, som er farbror til salig Christen Ibsens børn, på lille Karen Christensdatter og Anne Christensdatters vegne, i lige måder med fuldmagt af Karen Christensdatter, salig Laurits Stenhuggers efterleverske sst på sine egne og sine børns vegne, Peder Christensen sst på sine egne og sin bror salig Jens Christensens børns vegne i Norge, i lige måder med fuldmagt af sin bror Jacob Christensen og sin svoger Laurits Sørensen på sin hustru Margrete Christensdatters vegne, Laurits Sørensen kleinsmed på sin hustru Maren Christensdatters vegne og Mogens Christensen sst på sine egne vegne, de samtlige bekendte, at de 15/10 sidst forleden i gode dannemænds samt overformyndere sst deres overværelse har skiftet og delt alt hvis efterskrevne gods og ejendom, som fandtes efter salig Christen Ibsen, som blev udlagt til arvingerne, som efterfølger.

Vh Annette Damgaard

Annette Damgaard Hansen

#1
Hej igen

Jeg skrev:

CitatMen den første Margrethe Christensdatter er gift med Hans Jørgensen Strømsen mens Margrethe Christensdatter i Tingbogen er gift med Laurits Smed.

Der har jeg læst forkert da Maren Christensen var gift med Laurits Smed, mens Margrethe var gift på det tidspunkt med Laurids Sørensen og senere med Købmand Hans Jørgensen Strømsen.

Til gengæld har jeg været alle navne igennem både i Christen Ibsens skifte og Margrethe Christensdatters skifte.
De fleste af de nævnte personer i Christen Ibsens skifte er også nævnt i Margrethe Margrethe Christensdatters undtaget Peder Christensen og Niels Christensen.

I Tingsudsagnet 2/6 1636 står der bl.a., at stævningsmænd havde stævnet afgangne Christen Ibsens sønner, Jens Christensen og hans hustru og hendes myndige værge og børn, Niels Christensen hans hustru og børn og Jacob Christensen.

Niels Christensen nævnes dog ikke i tingsudsagnet 8/11 1638 og heller ikke i Margrethe Christens skifte, så måske er han død eller har trukket sig ud af balladen, siden hans børn ikke indgår i Margrethe Christensdatters skifte.

Niels Christensen formoder jeg er død og barnløs, siden heller ikke han er med i Margrethes skifte. Jeg har fået lidt hjælp fra en kyndig fjernslægtning med samme interesse, og vi er enige om at Margrethes arvinge er hendes søskende og ikke hendes børn, som vi tidligere har antaget og at Christen Ibsen og Kirsten Nielsdatter er deres forældre. Det understøttes af at Brejl ikke skriver B (børn), men A (arvinge) i Margrethes skifte.

Vh Annette