Slægten Knap i Assens - hvad var deres erhverv ?

Startet af Christian Konstmann Autzen, 30 Maj 2014 - 17:36

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg ønsker meget gerne oplysning om, hvad denne slægt "Knap" har haft for erhverv i Assens. Slægtsnavnet Knap hænger ved slægten gennem en del generationer.

Den ældste Knap jeg har er Niels Knap - nok født omkring 1620, begravet 1. december 1704 i Assens, opslag 33; han benævnes her som gl. Niels Knap (formentlig "gamle"). Alder ved død anføres først af præsten et godt (stykke) oppe i 1700-tallet.

Han har givet haft sønnen Peder <Nielsen> Knap, som givet får børnene Niels Pedersen Knap og Jørgen Pedersen Knap, begge nok født før 1679, hvor kirkebogen for fødte i Assens starter. Andre brødre til disse kan være Hans og Laurits (Lafridtz). En af disse brødre synes at have været skomager.

Hans Hansen Knap ses at være boende på Baagø, omkring år 1700, hvor ellers Knap-slægten findes i Assens (by).

Min interesse er specielt Niels Pedersen Knap, som får børnene: Peder (i 1700, opslag 217), Kirsten, Hans Kirsten og Rasmus i 1715, opslag 416.

Rasmus Nielsen Knap får børnene: Niels i 1737, opslag 124), Giertrud, Giertrud, Peder, Kirsten, Rasmus (i 1749, opslag 181), Hans, Andreas og Jørgen.

Rasmus får borgerskab i Assens i 1738, og det kunne være dén Rasmus Nielsen som bliver gift i 1736, opslag 5, med Margrethe Nisdatter.

Rasmus Rasmussen Knap bliver i Gelsted sogn, Vends herred, Odense amt, gift 6. juli 1774 (opslag 36) med Dorthe Madsdatter, og de får så datteren Else i 1775, Gelsted, opslag 38, som får et uægte barn med Niels Pedersen Schaldemose - Peder Nielsen Schaldemose, født 17. februar 1809 i Kindstrup, Gelsted sogn, opslag 136.

Det er i min svigersøns mors slægt, disse forekommer.

På forhånd tak

Christian



Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.


Christian Konstmann Autzen

Hej Jan

Tak for linkene - men de hjælper mig dog ikke mere, end jeg på en måde havde i forvejen, desværre.

Spørgsmålet er, om denne slægt er forsket mere og længere tilbage end til den tid, som jeg har  :(

Hilsen - og tak for input
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen


Hej Christian

Jeg så lige disse på http://diglib.hab.de/wdb.php?dir=drucke/f4f-211-2b&pointer=84 immatrikuleret på Helmstedt universitet i 1647:

nr. 29, Knapius, Henningus, Neohaldenschlebiensis, den 26. aug. 1647
nr. 34, Knapius, Henricus, Ascania Saxo, den 31. aug. 1647

Denne studentermatrikel har en del interessant oplysninger i øvrigt.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karen Greve Straarup

Hej -
Allerførst om dit spørgsmål om erhverv:
Slægten Knap er også min slægt, og jeg har da en del oplysninger.
De har været avlsbrugere (Landmand i byen), feldberedere og vognmænd, og der er også skomagere imellem.

Kommentar til nogle af dem, du nævner:
Rasmus Nielsen Knap, født nov 1715 i Assens blev gift 26. juni 1737 i Skydebjerg kirke, Odense amt med Else Rasmusdatter (og han var ikke gift med Margrethe Nisdatter).
Rasmus og Else fik 9 børn 1737-1754.

Da Rasmus Nielsen Knap fik borgerskab i 1738 var det netop til "avling", altså landmand.
Jeg mener ikke, han kan være søn af den gamle Niels Knap, som døde i 1704.
Meningen med at skrive Gl Niels Knap i KB er efter min mening, at der også var en yngre Niels Knap, nemlig Niels Pedersen Knap, han ses som far til børn døbt 1703-1715, og det er ham, der er far til Rasmus Nielsen Knap.

Jeg har ikke fundet, hvilket erhverv faderen, Niels Pedersen Knap, har haft.

Den første "kirkebog" over de begravede, 1677-1733, er en afskrift af en begravelsesprotokol. Den er ganske nyttig, men man skal have det for øje.
Kirkebogen med de døbte, 1677-1733 er derimod selve kirkebogen. Og de to er jo fine at benytte sammen.


Jeg har aldrig fundet en direkte forbindelse med mine "Knap" og dem på Bågø.

Jeg har mere om Knap-slægten, og du er velkommen til at spørge mere specifikt.

Min slægt er: Rasmus Nielsen Knap (Ses ovenfor)
                    Søn, Peder, f 1743
                    Søn, Rasmus, f 1776
                    Søn, Albert, f 1803
                    Datter Ane Kirstine Knap, f 1836 (min tipoldemor, - hun rejste fra Assens)

Jeg har søgt højt og lavt for at finde en forklaring på navnet, som jo er specielt.
Engang stødte jeg på en knapmager på Helnæs, men jeg har ikke kunnet knytte forbindelse fra mine Knap til Helnæs.

Venlig hilsen
og god Knap-jagt!
Karen

Karen Greve Straarup

Hej.
I mit forrige indlæg skriver jeg Knapmager fra Helnæs, jeg huskede forkert, det er Peder Knapmager, Horne, 1674.
Se Fyn Historie http://fynhistorie.dis-danmark.dk/files/historie-info.dk/Horne-Kb-1659-1684.pdf
For resten er det vist værd at kigge lidt på WEadschiers sedler.
Venlig hilsen
Karen

Helle Thor Hirschmann

Min svigermor er absolut ikke dansk.
Hun og hele hendes familie er at finde i Østrig og Tjekkiet.
Hun er født Ingeborg Stephanie Knap.

Det er et ret almindeligt navn i alperegionen.
Men eftersom hun er nulevende og bor ved Donau's breder, hører hun ikke til i denne familie.

Måske er familien indvandret.

Det bliver så bare svært at bevise når det er så længe siden.

:) Helle





Christian Konstmann Autzen

Tak til Karen med korrektionen af Rasmus Nielsen Knap's hustru - jeg havde fundet en Rasmus Nielsen gift i Assens, og det var så den forkerte, heldigvis så nu rettet. Og så kan jeg givet komme videre tilbage via Else Rasmusdatter  :)

Skydebjerg opslag 170 - 10. maj 1737.

11 børn, hvor den ene så er en dødfødt pige, 1. oktober 1753.

Ellers vil jeg i løbet af nogle dage tjekke de øvrige oplysninger, som her er fremkommet. Min bærbare skal have en ny harddisk - som så bliver en (Kingston) SSD harddisk.

Karen - jeg vil gerne have yderligere om Knap-slægten, hvis det ellers er Rasmus Nielsen Knap's eller hans hustru Else Rasmusdatter's aner

Mange hilsener - og tak for opmærksomheden og interessen for min søgning efter Knap.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.


Christian Konstmann Autzen

Først en lille fejl, jeg lavede længere oppe - der var selvfølgelig kun 10 børn, ikke 11  :D

Knap synes så at forekomme ikke blot i selve Assens, men så også i Horne sogn, som Karin viser i Fynhistorie, og det betyder vel så, at disse Knap vel har været i området i hvert fald fra starten af 1600-tallet.

Hvorvidt Niels Knap, den gl., så er far til f.eks. den Peder Knap, som jeg har fundet som ældst, nok født omkring 1640-50, og så i givet fald benævnt Peder "Nielsen" Knap, kan være tvivlsomt.

Niels Pedersen Knap er født før 1679, død august 1738, opslag 283, gift med Maren Olufsdatter, er så far til 5 børn - Peder, Kirsten, Hans, Kirsten og Rasmus.

Niels Pedersen Knap har givet en bror Jørgen Pedersen Knap, som så også vil være født før 1679.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karen Greve Straarup

Hej Christian.
Du skriver: Niels Pedersen Knap er født før 1679, død august 1738, opslag 283, gift med Maren Olufsdatter, er så far til 5 børn - Peder, Kirsten, Hans, Kirsten og Rasmus.
Hvor har du fundet Maren Olufsdatter?
Og sønnen Peder har jeg heller ikke, har du en dato?

Du skriver også, at du gerne vil have mere.
Rasmus Nielsen Knap,s hustru Else Rasmusdatter:
Bor hos datteren Gjertrud i Assens, 1787, enke, 76 år.
Ved død i 1793: Else Knap. Avlsmand Rasmus Knaps enke, 82 år, begr syd for kirken.


Ved vielsen, opsl 170, Skydebjerg, 1737 oplyses, at hun var Niels Jessens steddatter i Frøbjerg.
Moderen, Gjertrud Simonsdatter blev gift med Niels Jessen i 1721. Lyst til ægteskab i Skydebjerg sogn, KB opsl 147.

Jeg vender måske tilbage med mere lidt senere.
Mange hilsener
Karen


Christian Konstmann Autzen

Peder er født oktober 1700, se opslag 217 (gammel udgave), øverste indførsel.

Her er så "Anna Oluf Andersen's som bar hannam".

Maren Olufsdatter dør februar 1763, opslag 318, gammel udgave. I første kolonne til venstre - under 25. februar.

Tak for de andre oplysninger.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karin Jørgensen

Jeg bladrede i aftes i nogle gamle årboger for Historisk Samfund for Odense og Assens amter. I 1914 er en artikel af F. Hjort "Bidrag til Frøbjergs historie" side 221.

Fra side 248 har han noget om navnet Knap. I 1392 var kirkeværgen Johan Knapsen (Suhm, XIV, 304, 573).
Canceliets brevbøger: 1475: Nis Knap, 1485 Peder Knap og Niels Knap.

Derefter nævnes en hel del Knap fra Orte kirkebog, som begynder 1689.

Endelig en henvisning til Hagb. Th. Knap: Familien Knap i Norge.

De var tilsyneladende alle gårdmænd i Frøbjerg.

Hilsen Karin

Christian Konstmann Autzen

Det lyder jo så til, at Knap er en meget gammel slægt - og med bopæl i Assens området. Og navne Peder og Niels forekommer så givet i rigeligt antal; og hvem er så hvem - når vi ser på ældste reelt kendte Niels Pedersen Knap, og herved Peder Knap som dennes far, og vel så født omkring 1650.

Mange hilsener  :)
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karen Greve Straarup

Hej Christian.
Har du en vielse på Niels Pedersen Knap og Maren Olufsdatter?

Venlig hilsen
Karen

Christian Konstmann Autzen

Hej Karen

Desværre nej - og hun ses ikke født i Assens. Men jeg har som sådan så ikke søgt hendes særlig intensivt.

Problemet er også, at vi ikke kender hendes alder - og det var så heller ikke anført ved hendes død. Men da hendes far givet er Oluf Andersen, så burde hun vel kunne findes, hvis ellers kirkebogen for det pågældende sogn findes.

Hilsen
Christian




Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karen Greve Straarup

Hej Christian.
Måske er der noget, jeg har overset, men kan vi så være sikre på, at hun er gift med Niels Pedersen Knap?
Mange hilsener
Karen

Christian Konstmann Autzen

Hej Karen

Se hendes begravelse i Assens i februar 1763, opslag 318.

Og da en Anna Oluf Andersen's bærer sønnen Peder, Niels Pedersen Knap's barn, til dåben 31.oktober 1700, opslag 217, så ved vi, at Maren Olufsdatter er datter af Oluf Andersen. 

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karen Greve Straarup

Hej Christian.
Tak for den oplysning. Fint at få den på plads.
Jeg skal også lige korrigere mig selv: Vielsen mellem Rasmus Nielsen Knap og Else Rasmusdatter 26. juni 1737: Det er Orte sogn og ikke Skydebjerg, de to sogne er jo i samme kirkebog, opslag 170.
Lige for en ordens skyld...
Mange hilsener
Karen