Lægdsrullerne for Smidstrup sogn

Startet af Willy E. Jensen, 12 Jun 2014 - 20:50

Forrige emne - Næste emne

Willy E. Jensen

Jeg har lige et spørgsmål angående Lægdsrullerne. jeg er ved at afslutte forberedelserne til et fordrag om krigen i 1864 i og omkring smidstrup sogn Vejle amt. og jeg kan finde de lokale soldaters indskrivning i lægdsrullerne men kun 1 soldat hvor der står han er med i krigen og er såret.
Jeg har 44 navn givende personer fra sogneforstanderskabets forhandlings protokol hvis koner har fået hjælp af sognet mens deres mænd var i krigstjeneste.
Jeg har gennemgået tabslisterne og fundet nogle der. men jeg mangler dem der kom helskindet hjem

Er det normalt at det ikke er noteret i lægdet ? eller er det mig der ikke ved hvor jeg skal lede

Hilsen Willy

Willy E. Jensen
willye.jensen@gmail.com

Peter Paluszewski

#1
Hej Willy,

Deres soldatertjeneste bør stå i lægdsrullerne, så jeg kiggede lige under Smidstrup, og jeg synes der er mange, der har været indkaldt i 63 og 64. Det var en kort krig, så jeg skal ikke kunne sige om de så har været med i den. Kigger du det rigtige sted?

I 1863 blev der lavet en hovedrulle. 3. Udskrivningskreds lægd 260 og 261 (der står også 22,21 og 20, men det er de gamle numre):
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480940#19247,1388841

Der kan evt. også være nogen i tilgangsrullen 1864. Men det er noget rod, det der ligger på ao.

Husk også at på arkivet kan du se ansøgninger om erindringsmedaljer for deltagelse i krigen.

Mvh Peter

Willy E. Jensen

Hej Peter
Tusind tak for hjælpen, jeg kan nu se en ruller jeg ikke selv har fundet og der er faktisk mange af dem jeg søger, Du har været en stor hjælp.

Hilsen Willy
Willy E. Jensen
willye.jensen@gmail.com