Skræddermester Carl Peter Sørensens børn, 1800-tallet

Startet af Søren Tafdrup, 18 Jun 2014 - 15:31

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

Carl Peter Sørensen blev født 13. april 1829 i Vordingborg (Præstø, Bårse, Vordingborg, 1822-1831, opslag 83). Han blev skrædder (og senere mester), flyttede til København i 1849 og blev gift to år senere med Jensine Jørgenmine. I 1855 bor de i Gothersgade 120 og har fået to døtre (FT-1855, København, Rosenborg kvarter, Gothersgade, opslag 30), med nogle svære navne:
- Juitta? ...?... Andrea Fransiiska?
- Chathinka? Eleonora Sina? Elisa

11. april 1856 fik de en søn, som fik det usædvanlige navn Louis Jean Franck Leopold (København, Sokkelund, Helligånd, 1854-1861, opslag 54, nr. 72). To år senere får de endnu en søn – Charles. Den ene af disse to sønner dør tidligt.

I starten af 1860'erne er familien flyttet til Skuldelev i Horns Herred. Her får de 5. april 1862 sønnen Peter Nicolai (Frederiksborg, Horns, Skuldelev, 1844-1869, opslag 32, nr. 4). 18. maj 1864 får de datteren Maria Magdalene (samme kirkebog opslag 73).

Den yngste søn, Peter Nicolai, har Gitte Johansen fundet data på som voksen. Jeg søger hjælp til at finde data på de fire andre overlevende børn, f.eks. i FT-1880 og FT-1901.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Jutta Hansine Andrea Franziska Sørensen

Vor Frue, 1849-1854, opslag 220, nr. 261, født 18. december 1851.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Tafdrup

Tak, Gitte, - interessant.

Det ser ud til, at der har været familietræf i Nansensgade i starten af 1990'erne. Via andre spørgsmål blev det opklaret, at Juttas faster Julie i 1861 fik en søn, Ferdinand Bauder, som ganske ung (18-20 år) arbejdede på apoteket i Sæby. Her mødte han Marthe Frederikke. I løbet af et par måneder i starten af 1882 blev de gift, fik en søn - og Ferdinand Bauder døde, kun 21 år gammel. Tre år senere flyttede Marthe Frederikke til København, hvor hun uddannede sig til jordmor. I 1890 boede hun i Nansensgade 48 som genbo til Hansine (Julies søster), der boede i Nansensgade 44 sammen med sine to børn Jørgen (17 år) og Elise (14 år).

Nu kan man se af det, du har fundet, at typograf Olaf Lauritz Martin Mortensen i 1894 boede i Nansensgade 44 (samme opgang som Hansine). Hansines niece Jutta (som kun var 12 år yngre end Hansine) boede i Nansensgade 18, - og der flyttede Olaf hen i 1895. Jutta og Olaf bliver gift... men muligvis først i 1908, hvor Jutta er 57 år, og Olaf er 36 år.

Nansensgade lægger i øvrigt også grund til et andet usædvanligt ægteskab. Hansines søn Jørgen bliver i 1898 gift med Marthe Frederikke, - som var enke efter sit korte ægteskab med Ferdinand Bauder, Jørgens (og Juttas) fætter.

Kan der mon findes flere fætre og kusiner i Nansensgade i 1990'erne?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Gitte Johansen

Det der med 1908 er nok ikke rigtigt.

De bliver separeret allerede i 1909, og de bliver skilt i 1912.

Se

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_familieretlige_sager_i_kobenhavn

SJ 1911, 1491-1882, opslag 212.

Han bliver gift igen

Trinitatis, 1907-1921, opslag 98, øverst, med Helga Margrethe.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mette R Francke

#6
Hei



København, København (Staden), Gothersgade (ulige numre), No. 13, Forhus, 347, 17, FT-1880, D4092
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Carl Peter Sørensen    50    Gift   Husfader    Skrædermester   Vordingborg
Jensine Jørgenmine Sørensen    52    Gift   Husmoder      Kjøbenhavn
Peter Nikolai Sørensen    17    Ugift   Søn    Skræderlærling   Skuldelev, Horns Herred
Marie Magdalene Sørensen    15    Ugift   Datter      Skuldelev, Horns Herred




København, København (Staden), Rosengaarden (Lige numre), Rosengaarden, Matr. 128 A, Forhus, 2. Sal, Fam. 4, 10, FT-1885, C3807
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Carl Peter Sørensen    55    Gift   Husbestyrinde    Skrædermester   Vordingborg
Jenssine Sørensen    57    Gift   Hustru      Kjøbenhavn
Lauris Jean Søresnen    28    Enke   Søn    Skolelærer   Kjøbenhavn
Marie Magdalene Sørensen    20    Ugift   Datter      Skuldelev??

Name:   Cathinca Eleonore Sorensen
Gender:    Female
Christening Date:    30 Jul 1854
Christening Place:    TRINITATIS, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name:    Carl Peter Sorensen
Mother's Name:   Jensine Georgine Jensen

Name:   Johanne Frederikke Sorensen
Gender:    Female
Christening Date:    03 Mar 1861
Christening Place:    HELLIGAANDS KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name:    Carl Peter Sorensen
Mother's Name:   Jensine Jorgenmine Jensen


Mette R Francke

Mette R Francke

Hei


Jeg finner ikke Johanne sin dåp.

Der er 2 mulige kandidater til Joahanne Frederikke i reg.blade , men uten en fødselsdato er det vanskelig.

Den ene er gift Jørgensen og den ander er gift Andersen.

Begge er født i januar 1861 i København.


Mette
Mette R Francke

Gitte Johansen

#8
Johanne Frederikke Vilhelmine? er født i 1860

Helligånd, 1854-1861, opslag 346, 7/9 1860



Cathinka Eleonore Sira Elisa er født

Trinitatis, 1854-1857, opslag 245, nr. 268


Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Her er Jutta med sin 1. mand.


København, København (Staden), Raadhusstræde (Ulige numre), Kjøbenhavn Snarens Kvarter, Raadhusstræde 3,matr.45 Forhus Stuen, 2, FT-1885, D2329
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Carl August Møller    36    Gift   Husfader    Typograf   Kjøbenhavn
Jutta Hansine Andrea Fransiska Møller    33    Gift   Husmoder      Kjøbenhavn
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hun bor sørme da med ham igen i 1916.

Nørre Farigmagsgade, opslag 492.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Tafdrup

Det er interessant, at I har fundet Johanne. Jeg har tidligere haft kikket i FT-1880, hvor det i kolonnerne til højre er anført, at de fik i alt 6 børn, heraf 5 overlevende. Men det er altså en fejl i dette tilfælde. De fik i alt (mindst) 7 børn.

Kan nogen af dem findes i FT-1901?. Det interessante ved denne tælling er bl.a., at man her ikke blot kan se deres fag, men også arbejdsgivernes navne er nævnt. Jeg er nysgerrig efter, om nogen af dem monstro arbejdede for en af deres Tafdrup-fætre (tre af disse fætre dem drev virksomheder). Ifølge familiefortællingen satte én af brødrene (Axel Tafdrup) sine søstre, svigerinder og kusiner til at passe de hatteforretninger, han etablerede. Foreløbig er dette bekræftet/dokumenteret for den ene af kusinerne (Fernanda, datter af Mariane Alhed Sørensen).
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Hej Gitte,

Jeg læser i det registerblad, du fandt,...
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2105736&searchname=polit_adv

... at Carl August Møller var gift med Inger Marie Louise Caroline, som døde 18/6 1911. Herefter er Jutta åbenbart flyttet tilbage til sin første mand - nu som "husbestyrerinde".

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Gitte Johansen

#15
Det er nemlig rigtigt.

Hun bliver viet 2. gang i 1901.

Skt. Andreas, 1896-1902, opslag 211, øverst efter bevilling

OJ-Journal 1901, opslag 152. (nr. 515).
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Tafdrup

Hej,

Jeg er (næsten) umættelig - det har jeg erkendt. Så jeg prøver hermed at 'genoplive' dette spørgsmål, om hvad der kan ses i voksenlivet om skræddermester Carl Peter Sørensens børn. Specielt FT-1890 eller FT-1901, hvoraf deres evt. erhvervsarbejde må fremgå.

Gitte og Mette har afklaret tre af dem - Jutta, Louis og Peter Nicolai. Så jeg søger oplysninger om de tre resterende:

1. Cathinka Eleonore Sira Elisa Sørensen, født 12. juni 1854: Trinitatis, 1854-1857, opslag 245, nr. 268

2. Johanne Frederikke Vilhelmine Sørensen, født 7. september 1860: Helligånd, 1854-1861, opslag 346

3. Maria Magdalene Sørensen, født 18. maj 1864: Frederiksborg, Horns, Skuldelev, 1844-1869, opslag 73

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Gitte Johansen

#17
Alle oplysninger vedr. den valgte person


Kilde:   FT-1880   Kildehenvisning:   22   
Adresse:   1. Sal   
Husstands-/familienr:   17   
Navn:   Carl Peter Sørensen      Køn:   M   
Fødselsdato:   50      Civilstand:   Gift   
trossamfund:   Lutheran      Fødested:   Vordingborg   
Flyttet til kommunen:   1849   
Stilling i husstanden:   Husfader      Erhverv:   Skrædermester   
Gift hvornår:   1851   
Antal levende børn:   5      Antal døde børn:   6   
Husleje:   400
Sogn:   Gothersgade (ulige numre)   Herred:   København (Staden)
Amt:   København   Stednavn:   No. 13, Forhus
Kommentarer:   , Værelser 5#, Ægteskab 1#   
Indtastningsnr:   D4092   Løbenr.:   81


Så vidt jeg kan se, har vi fundet 4 levende i 1880. Maria Magdalene, som står i FT1880, kan være død inden næste folketælling.

Så i princippet kan der kun mangle en, måske?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Tafdrup

Hej Gitte,

Du har ret (jeg havde læst FT-1880 forkert). Mette fandt Marie Magdalene i FT-1885, så indtil da er hun stadig 'med'. Så ja, det må være én, der mangler.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Jeg tror, jeg har fundet den sidste: Charles Georg Joakim Sørensen, født 1859.

Han ses i FT-1870 som 11-årig (Brøndstræde, store; opslag 24).
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Jeg har et hængeparti m.h.t. nogle af Carl Peter Sørensens børn – med hvad der siden blev af dem. Så jeg vil prøve at genoplive denne tråd. Det drejer sig om

1)   Louis Jean Franck Leopold Sørensen
2)   Charles Georg Sørensen, og
3)   Maria Magdalene Sørensen

De indgik i familiehistorien sidst i 1800-tallet. Jeg fik for nogen tid siden adgang til gamle breve, herunder et brev min farfar skrev til sin bror i 20. oktober 1882. Han skrev bl.a.:
"I Aften skal Fader og Moder hen og bese Lærlinge Markedet. Jeg ved ikke om du kan huske der var tænkt paa et Lærlinge-Hjem da du rejste. Dette er nu færdig og ligger paa Nørrebros Dossering ved siden af Fredriksborggade. Der bliver i de førstkommende 5 Dage afholdt et Marked til Indtægt for fattige og Forældreløse Lærlinge. Paa det Marked har, med Undtagelse af Peter, hele den Sørenske Familie faaet hver sin Forretning. Onckel Sørensen er jo som du ved Bestyrelses Medlem, Tante fungerer som Smørrebrøds-Jomfru og Marie er Udsælger i en Blomster Butik. Carles er den immer glade Opvarder lige fra Kl. 6-11 og Luis sælger kundstige udstoppede Fugle, Abekatte og Bavianer ect. Om hvilke han har digtet nogle ganske morsomme Værs, som er til almindelig Grin for de Kjøbende."

Ang. Louis: Jeg er stødt på, at han – måske da han rundede 50 år – fik slettet Sørensen. Det er noteret i kirkebogen. Så herefter må han have heddet Leopold til efternavn. Louis blev kommunelærer. I 1890 var han blevet gift med Bertha Sophie, jf. http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1464686&searchname=polit_adv

Ang. Charles: Han blev født/døbt 14. november 1858. I 1880 var han 21 år og underkorporal og boede på Sølvgades kaserne i København, jf. http://www.danishfamilysearch.dk/cid11450990. Måske fik han i 1906 en søn ved navn Carl Georg Sørensen, jf. https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:24L4-2YB ... men det kan være misforstået (navnet ligner bare noget).

Ang. Maria: Hun blev født 18. maj 1864 i Skuldelev. Mette Francke fandt hende som 20-årig i FT-1885:
København, København (Staden), Rosengaarden (Lige numre), Rosengaarden, Matr. 128 A, Forhus, 2. Sal, Fam. 4, 10, FT-1885, C3807
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Carl Peter Sørensen    55    Gift   Husbestyrinde    Skrædermester   Vordingborg
Jenssine Sørensen    57    Gift   Hustru      Kjøbenhavn
Lauris Jean Søresnen    28    Enke   Søn    Skolelærer   Kjøbenhavn
Marie Magdalene Sørensen    20    Ugift   Datter      Skuldelev??

Hjælp modtages gerne angående deres videre liv (jeg er stadig ikke blevet gode venner med DDD).

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Stina Kirkegaard Hansen

#22
Jeg har via Politikens e-arkiv fundet Louis død i 1925:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17115405#150483,24950841 (opslag 132)

FT 1925: Svanholmsvej 6A:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=93908#93908,15582632
(opslag 36)

Julie Louise:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17118423#155967,26093929 (opslag 60)

Venlig hilsen
Stina

Søren Tafdrup

Tak for hjælpen, Stina. Louis' kone fik et trist endeligt, fremgår det. Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Jeg vender hermed tilbage til denne. Jeg er i gang med et 'projekt', som bl.a. omfatter alle min farfars fætre og kusiner. En hel del af dem er blevet udredt. (Om Charles Sørensen har jeg i mellemtiden fundet ud af, at han emigrerede til USA og døde her allerede i 1902.)

Men hvad blev der af Maria Magdalene? Hun er vist ikke så nem at finde som voksen.

Jeg resumerer: Maria Magdalene Sørensen, - hun blev født i Skuldelev 18. maj 1864 (Frederiksborg, Horns, Skuldelev, 1844-1869, opslag 73).

Mette Francke fandt hende som 20-årig i FT-1885:
København, København (Staden), Rosengaarden (Lige numre), Rosengaarden, Matr. 128 A, Forhus, 2. Sal, Fam. 4, 10, FT-1885, C3807
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Carl Peter Sørensen    55    Gift   Husbestyrinde    Skrædermester   Vordingborg
Jenssine Sørensen    57    Gift   Hustru      Kjøbenhavn
Lauris Jean Søresnen    28    Enke   Søn    Skolelærer   Kjøbenhavn
Marie Magdalene Sørensen    20    Ugift   Datter      Skuldelev??

Hjælp søges angående hendes videre skæbne.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Jeg vender atter tilbage til denne tråd og til Maria Magdalene Sørensen. Ad snørklede veje har jeg fundet og fået fremsendt en slægtsoversigt, som blev lavet for nu mange år siden. Det fremgår her, at Maria Magdalene skal være blevet gift med en Sophus Severin (eller måske Swerin). De skal have fået 4 børn: Svend Peter, Hans Jørgen, Ester og Ellen.

... men det er stadig ikke lykkedes mig at finde dokumentationen, så hjælp modtages med tak.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com