Søger forældrene til Jürgen Peter Langholz og Anna Margaretha Petersen

Startet af Gisela Langholz Gernaa, 21 Jun 2014 - 15:46

Forrige emne - Næste emne

Gisela Langholz Gernaa

Hej

Håber nogen kan hjælpe mig med følgende:

Jeg søger efter forældrene til Jürgen Peter Langholz født 1803 og Anna Margaretha Petersen født 1807 fra Sogn Schleswig Domsogn, Amt Sydslesvig, Stednavn 7. kvarter, Sct. Michaelis sogn.

Jeg ved at Jürgen Peter Langholz født 1803 var slagtermester mere ved jeg ikke. 

Dette er fra folketællingen 1845.

7338 Jürgen Peter Langholz Mand 42 1803 Gift Schlachtermeister
7339 Anna Margaretha Petersen Kvinde 38 1807 Gift dessen Frau
7340 Marie Margaretha Langholz Kvinde 15 1830 Ugift dessen Tochter
7341 Hans Friederich Langholz Mand 13 1832 Ugift dessen Sohn
7342 Christian Nicolaj Langholz Mand 10 1835 Ugift dessen Sohn
7343 August Detlef Langholz Mand 8 1837 Ugift dessen Sohn
7344 Anna Elisabeth Langholtz Kvinde 5 1840 Ugift dessen Tochter
7345 Jürgen Carl Langholtz Mand 2 1843 Ugift dessen Sohn   
7346 Georg Claus Christian Jensen Mand 27 1818 Ugift dessen Geselle
7347 Theodor Christopher Pahndick Mand 23 1822 Ugift dessen Dienstknecht bis 1 May
7348 Christine Maria Hagen Kvinde 27 1818 Ugift Dienstmädchen
7349 Thomas Martin Jacobsen Mand 27 1818 Gift Maler
7350 Friedericke Christine Petersen Kvinde 30 1815 Gift dessen Frau
7351 Caroline von Brömbsen geb. Penty Kvinde 68 1777 Enke(mand) Lebt von Wittwengeld und Pension, verheir. gewesen Obristlieut. von Brömbsen
7352 Johanne von Brömbsen Kvinde 38 1807 Ugift dessen Tochter
7353 Maria Christine Petersen Kvinde 37 1808 Ugift Dienstmädchen

Med venlig hilsen

Gisela Langholz Gernaa :D


Svend Jacobsen

Hej Gisela.

Når det er folketællingen fra 1845, må der da have stået, hvor forældrene er født ?

Er du i familie med min gamle ven, nu afdøde Carl Langholz ? Han var jo en stor og kendt slægtsforsker og har også samlet meget om sin egen slægt. Har du prøvet at få fat på det ?

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg.

Gisela Langholz Gernaa

Hej Svend

Ja, Carl var jeg i familie med, men længere ude. Fandt først ud af det senere i livet og nåede lige at tale med ham før han døde. Han vidst godt hvem jeg var og hvem min far, farfar og oldefar var.

Jeg har skrevet flere steder hen hvor jeg kunne tro, jeg kunne få fat i noget af det han havde lavet og jeg har da fået fat i en lille ting, hvor hele hans slægt, fra Rendsburg står beskrevet. Eller har jeg ikke fået svar på nogen af de e-mail jeg har sendt ud.

Jeg mangler også den lille del hvor 2 brødre "har jeg hørt, men intet bevis har" skulle være forfædrene til Slægten Langholz fra Rendsburg og slægten Langholz fra Schleswig.

Derfor mit spørgsmål i dette forum, og jeg har ikke set hvor forældrene var født i folketællingerne for 1845, desværre.

Med venlig hilsen

Gisela Langholz Gernaa

Inge Nissen

#3
Hej

I www.ddd.dda.dk for Sydslesvig er der mange, der hedder Langholz - og som Svend efterlyser, står der også hvor de personer du remser op fra FT 1845 er født:

Jürgen Langholz og alle børnene i Schleswig, Anna Margaretha Petersen i Leck.

Venlig hilsen Inge

Inger Toudal

Hej Gisela

Sådan ser FT-1845 ud på ddd.dda.dk:

Sydslesvig, , Schleswig Domsogn, 7. kvarter, Sct. Michaelis sogn, Lollfus 132/133, 1, FT-1845, C4534
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jürgen Peter Langholz    42    Verheir.       Schlachtermeister    Schleswig
Anna Margaretha Petersen    38    Verheir.       dessen Frau    Leck

Marie Margaretha Langholz    15    Unverheir.       dessen Tochter    Schleswig
Hans Friederich Langholz    13    Unverheir.       dessen Sohn    Schleswig
Christian Nicolaj Langholz    10    Unverheir.       dessen Sohn    Schleswig
August Detlef Langholz    8    Unverheir.       dessen Sohn    Schleswig
Anna Elisabeth Langholtz    5    Unverheir.       dessen Tochter    Schleswig
Jürgen Carl Langholtz    2    Unverheir.       dessen Sohn    Schleswig
Georg Claus Christian Jensen    27    Unverheir.       dessen Geselle    Schleswig
Theodor Christopher Pahndick    23    Unverheir.       dessen Dienstknecht bis 1 May    Schleswig
Christine Maria Hagen    27    Unverheir.       Dienstmädchen    Schleswig

Dette kunne være Jürgen Peter Langholz' forældre og søskende:

Sydslesvig, , Schleswig Domsogn, 8.Quartier, 195, 1203, FT-1803, C0233
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Hans Jürgen Langholz    32    Verheir.    Hausvater    Arbeitsmann    
Charlotta Cathrina Kuhn    31    Verheir.    dessen Frau       
Johann Friedrich Langholz    7    Unverheir.    ihre Kinder       
Lorenz Hinrich Langholz    5    Unverheir.    ihre Kinder       
Anna Wilhelm: Cathrina Langholz    2    Unverheir.    ihre Kinder       
Hans Friedrich Simonsen    5    Unverheir.    Kostgänger

Men du må på Rigsarkivet, Erhvervsarkivet i Århus eller et af landsarkiverne og kigge i sydslesvigske kirkebøger for at få det bekræftet:

http://www.sa.dk/content/dk/ydelser_og_produkter/servicedeklarationer/lan_og_benyttelse_af_mikrokort_af_kirkeboger_for_sogne_i_sydslesvig

http://www.sa.dk/media(638,1030)/LAA-SydslesvigskeKb.pdf

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gisela Langholz Gernaa

Hej

Tak skal i have, jeg må se hvad jeg kan finde ud af.

Det er nu en skam, at det ikke er muligt at søge kopi af originalerne via nettet, så det kunne være let tilgængeligt for alle os.

Tak endnu engang.  :)

Hilsen

Gisela Langholz Gernaa

Christian Konstmann Autzen

Hej Gisela

Jeg har en Peter Langholz, født ca. 1760, gift med Anna Marie Dethlefsen. De får en søn Hans Hinrich Langholz født 6. december 1795 i Wester Scheide v/Havetoft i Sydslesvig.

Det er aner til en indgift i min Autzen-slægt fra Sydslesvig, og det er derfra jeg har disse oplysninger.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Gisela Langholz Gernaa

Hej Christian

Det er noget pussigt, da min afdøde lillebror havde nødagtigt samme navn som din Hans Hinrich Langholz.

Der er måske noget jeg kan bygge videre på.

Mange tak.

Hilsen

Gisela Langholz Gernaa

Christian Konstmann Autzen

Hej Gisela

Jeg har disse efterkommere af Hans Hinrich Langholz - men om det er så den rigtige Langholz for dig, kan jo være tvivlsomt.

Hilsen

Christian


Første Generation

1.   Hans Hinrich Langholz, født 6. december 1795 i Westerscheide v/Havetoft, Slesvig (søn af Peter Langholz [1760 -     ] og Anna Marie Dethlefsen), død 28. juli 1867 i Stenderup, Slesvig.

   Han blev gift med Metta Christiane Juhl, født 14. december 1790 (datter af Asmus Juhl og Helena Jacobsen), død 3. januar 1865 i Stenderup, Slesvig.

            Børn:

        2.   i.   Hans Langholz født 4.. maj 1832.


Anden Generation

2.   Hans Langholz, født 4.. maj 1832 i Stenderup, Slesvig, død 18. februar 1889 i Stenderup, Slesvig.

   Han blev gift med Maria Jacobsen, født 14. august 1830 i Bistoft, Flensborg.

            Børn:

        3.   i.   Fritz Langholz født 9. september 1866.


Tredje Generation

3.   Fritz Langholz, født 9. september 1866 i Stenderup, Slesvig, død 5. april 1942 i Stenderup, Slesvig.

   Han blev gift med Minna Wiese, født 24. februar 1869 i Pölde/Harz (datter af Carl Wiese [1827 -     ] og Justine Heise [1827 -     ]), død 24. november 1919 i Stenderup, Slesvig.

            Børn:

        4.   i.   Käthe Margarete Luise Langholz født 2. juni 1896.

            ii.   Hans Langholz.

            Han blev gift med Anna Hansen, født i Stenderup Au, Slesvig.

            iii.   Frieda Langholz.

            Hun blev gift med Franz Klingenhoff.


Fjerde Generation

4.   Käthe Margarete Luise Langholz, født 2. juni 1896 i Stenderup, Slesvig, død 28. juni 1953 i Hockensbüll, Husum.

   Hun blev gift med (1) Paul Hennings, født 13. januar 1893 i St. Annen, Österfeld, Dithmarschen (søn af Detlef Hennings [1863 - 1921] og Margarete Heim [1870 - 1940]), død 15. april 1965 i Hamborg.
   
   Paul var boghandler.


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.