Hørmested og Lendum Sogne i Hjørring

Startet af Kirsten Didriksen, 28 Jun 2014 - 23:23

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Didriksen

Hej!

Jeg har på loppemarked købt Historisk topografisk Beskrivelse af Hørmested og Lendum Sogne i Hjørring Amt af Anton Gaardboe 1897.

Hvis der er nogen der forsker i disse sogne, vil jeg gerne lave et opslag for at se om jeres "slægtsgård" er beskrevet  ;).

Venlig hilsen
Kirsten

Cay-Erik Geipel

Hej Kirsten

jeg kunne tænke mig at vide om gården "Målund" i Hørmested beskrives i bogen. Jeg forsker ikke der, men i min barndom har jeg været feriedreng på gården.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Kirsten Didriksen

Hej Cay-Erik!

Undskyld den lange ventetid!
I dag er det indevejr og bogen om Hørdum og Lendum Sogne kom frem.

Desværre ser det ikke ud til at "Maarlund" er nævnt specielt, den står lige
efter Høgholt Mølle sammen med andre gårde som lå/ligger på Høgholt Mark.

Bogen er trykt med gotiske bogstaver og jeg har ikke læst den fra ende til anden,
men jeg er desværre ret sikker på der ikke står mere om gården.

Lang ventetid for så lidt  :-\

Venlig hilsen
Kirsten

Niels Just Rasmussen

Hvis der stadigt er muligt, så ville jeg forespørge om Lendum Annexgaard og mulige oplysninger om denne?

Med venlig hilsen
Niels


Michael Wadsholt

Gaardboes bog kan læses her: https://www.ronlev.dk/webdokumenter/historisk-topografisk-beskrivelse-af-hormested-og-lendum-sogne-i-hjorring-amt.pdf

Ang. Lendum Annexgård, så står der en del om den i bøgerne Vore Rødder 2, udgivet 2001 af Sindal Kommunes Lokalhistoriske Arkiv og Lendum Sogn, udgivet 1990 af Lendum Sogns Lokalhistoriske Arkiv.

De kan fås på biblioteket. Jeg har sjovt nok lige haft begge hjemme, da jeg pt er ved at kigge på nogle gamle Lendum-folk :)


Niels Just Rasmussen

Citat fra: Michael Wadsholt [44852] Dato 19 Okt 2018 - 17:21
Gaardboes bog kan læses her: https://www.ronlev.dk/webdokumenter/historisk-topografisk-beskrivelse-af-hormested-og-lendum-sogne-i-hjorring-amt.pdf

Ang. Lendum Annexgård, så står der en del om den i bøgerne Vore Rødder 2, udgivet 2001 af Sindal Kommunes Lokalhistoriske Arkiv og Lendum Sogn, udgivet 1990 af Lendum Sogns Lokalhistoriske Arkiv.

De kan fås på biblioteket. Jeg har sjovt nok lige haft begge hjemme, da jeg pt er ved at kigge på nogle gamle Lendum-folk :)



Undskyld at jeg ser denne lidt sent, men mange tak for linket til Gaardboes bog.

Kan du fortælle mig hvad bogen "Vore Rødder" fortæller om Lendum Anneksgaard.
Gaardboes bog siger at Præsten i Torslev - Eiler Henriksen Stampe - gav gården i fæste til en "Karl" fra Lendum By i 1722.

En denne Karl mon Jens Andersen (? - død mellem 1723-1750) eller hans søn Peder Jensen (1693-1764), gift med Johanne Michelsdatter af Dahl i 1753?

Er der mere information i bogen
1) For eksempel, hvem hustruen til Jens Andersen er? Han får 4 børn mellem 1691-1700 på Lendum Anneksgård, så han må have arbejdet for Præsten i Torslev. [Peder Jensen Bloch: 1688-1706]
2) Første hustru til Peder Jensen? [da ægteskabet i 1753, nok mindst er hustru nummer 2].

Michael Wadsholt

Jeg kan desværre ikke huske om der stod noget om det du søger svar på, og har ikke skrevet noget ned om annexgården, da det ikke var mine aner der boede der.

Men det burde være en smal sag for dit lokale bibliotek at få de to bøger hjem.