Søren Aagesen 1753-1805 g.m.Metgele Christine Riegelsen 1757-1834

Startet af Lise Gorgone, 08 Jul 2014 - 14:32

Forrige emne - Næste emne

Lise Gorgone

Hej igen,
Min frækhed kender åbenbart ingen grænser. Det er den sidste Aagesen, jeg har. Søren Aagesen 1757-e.1805 gift med Metgele Christine Riegelsen 1757-1844. Nu gik det så godt med deres barn og barnebarn, så jeg sætter min lid til, at du, der har den på dit træ kan hjælpe mig med:Dåb,Død og vielse. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Gitte Johansen

Holmen, 1746-1757, opslag 303, nederst, Søren.



Vielse
Kongens Lyngby, 1776-1807, opslag 17, nr. 8.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

Hej

Du har da i hvert fald familien i FT 1787:

København, København (Staden), Vester Kvarter, Nytorv

Søren Aagesen, 34, Gift, Krigs Cancellie Secretair, 1. Cancelist i Generalitets Commissirats Collegium
Metele !! Christine Riegelsen, 29, Gift, hans Frue
3 børn
Svigermoder, født Falsen
Hendes datter, Cathrine Riegelsen
Helvig Aagesen
2 tjenestefolk

Hilsen Inge


Gitte Johansen

Trinitatis, 1813-1833, opslag 95, øverst, Søren død 23. maj 1817.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lise Gorgone

Hej Lis, undskyld mange gange, at jeg ikke skrev København. Og Hej Gitte, Tak fordi du har fundet noget på dem. Hvordan gør du det? Hvor kigger du henne? Hej Inge, Tak for din FT. Hvor er I dygtige.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Gitte Johansen

#6
Jeg finder dem på nettet.

Så leder jeg.

Her stod bl. andet vielsen i Lyngby.


http://da.wikipedia.org/wiki/Søren_Aagesen
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

#7
Metgele/Metele er søster til Peter Riegelsen, som der også er en artikel på nettet. Forældre pastor Andreas Riegelsen til Jersie (1689-1763) og Magdalene Cathrine født de Falsen (1723-1790).

Inge

Gitte Johansen

Fru Aagesen død.


Trinitatis, 1833-1845, opslag 314, nr. 58
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lotte Bjørn Aagesen

Hej - jeg kan ikke lade være at blande mig her.

Der er muligvis ingen sammenhæng - men det vrimler med Aagesen'er i kgs lyngby, og jeg leder efter, hvem der kan være ophav/ brødre m.m. til min ane, Niels Aagesen ca 1746-1835.
Jeg finder ham tidligst Kgs Lyngby 1641-1806 opsl 250.

her fødes hans søn, Peter - og der er fine folk blandt fadderne: admiral og admiralinde Fontenay - så mit gæt er ,at Niels har været ude at sejle.
Selv er han skovfoged på frederiksdal.

Ved næste søns fødsel, bor han og hust. Inger kirstine arvedsdatter i Kulhuset (opsl 266)

jeg ved ikke, hvem der er hans far - har haft kig på mathias aagesen, der døber en søn, Niels 1746 (opsl 119) - og årstallet passer fint - men mon ikke den Niels ville kalde sig mathiassen?

Der er en Aage jensen, derfår en datter 1745 - opsl 116, øverst th. - og han bor i Kulhuset!
desværre har jeg ikke fundet, om han får en søn ved navn Niels.

Nu har jeg googlet, at den søren Aagesen, denne post omhandler har en far ved navn Niels aagesen.

Kunne være sjovt, hvis min ane og de andre aagesen'er er i familie.

'Min' Niels Aagesen dør i 1835 i Gladsaxe som fattiglem - så det gik ham knap så godt som Søren Aagesen

mvh, lotte Aagesen

kan nogen mon rede trådene ud?

Lise Gorgone

Hej Gitte, Så kom den sidste besked på Tusind tak. Hej Lotte, Jeg har haft familien længe, men der var nogen, der havde tur før dem, og derfor har jeg ikke checket familien i Kgs.Lyngby. Vi må jo så gå efter kberne og se, om der er noget, der dukker op.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Gitte Johansen

#11
Nå, nu fandt jeg Metgele (Megle?) Kirstines dåb.

Født 28. december 1757, døbt 3. januar 1758


Roskilde, Tune, Jersie, 1747-1814, opslag 9, først i 1758.


Hendes far dør samme sted i 1763, opslag 89.

Læg mærke til, hun er tvilling med  bror "Envold". Navn efter morfar.


ID: I168225
Name: Envold Andersen Riegelsen
Sex: M
Birth: 28 dec 1757 in Jersie
Baptism: 3 jan 1758



Father: Anders Pedersen Riegelsen b: 23 sep 1689 in København
Mother: Magdalene Cathrine de Falsen b: 13 dec 1723 in Østrupgård
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

http://jersie-skensved.dk/lokalhistorie/praester-i-jersie-2/

Ikke længe efter at fru Schytte, født Eggers, 1743 var afgået ved døden, indtrådte den nu 52 – årige pastor Schytte på ny i ægteskabet; denne gang med en purung præsteenke Magdalene Catharina Tulle, født de Falsen. Hun havde haft en mærkelig livsskæbne. Hun var i 1723. Hendes fader var den højt ansete konferensråd Enevold de Falsen, godsejer og borgmester i København. Han var en  kirkelig sindet mand. På sin 18 års fødselsdag blev hun viet til en lovende ung præst, Hans Tulle i Hjørlunde, men 15 måneder senere døde han kun 31 år gammel. Hun fødte en søn, Hans Hansen Tulle, fire måneder efter mandens død. Hendes ægteskab med Schytte blev lige så kortvarigt som det første. Han døde i september 1745. 5 dage før havde hun født sin anden søn, som i dåben fik navnet Bartholomæus Christian Schytte de Falsen.
Tre år efter Schyttes død blev Magdalene de Falsen gift med den 60 – årige pastor Riegelsen i Øster Skerninge ved Svendborg. De fik i deres ægteskab 1 søn og 2 døtre. Da hun havde levet 7 år som fynsk præstekone, døde sognepræsten i Jersie, Steenloos, og Riegelsen fik embedet, så hun vendte nu i 1755 tilbage til den venlige sjællandske landsby, som hun så brat havde måttet forlade 10 år tidligere. Det var heller ikke den samme præstegård fra 1604, som var brændt i 1751. Men selv en rigmandsdatter som fru Magdalene måtte være ret tilfreds med de mange stuer, der alle vender mod syd. 
Hendes andet ophold i Jersie blev heller ikke langt, for 6 år senere dør Riegelsen lidt oppe i 70'erne og hans enke, der nu var 40 år gammel, måtte igen bryde op fra hjemmet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lise Gorgone

Det var en længere historie Gitte, den var rigtig god. Det glæder mig meget. Tusind tak.
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Hej Lotte,
Undskyld mit sene svar vedr.Fam.Aagsen fra Kgs.Lyngby. Jeg tror ikke, de er i familie, men har været optaget af noget andet, og har desværre først nu fået tid til at svare dig. Hvis jeg finder ud af noget, kontakter jeg dig med det samme. Tak for interessen.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone