Christen Sørensen og Anna Maria Jacobsdatter i Romperup, Bregninge

Startet af Alita Tind, 09 Jul 2014 - 02:21

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

ØV  - jeg leder efter Christen Sørensen og Anna Maria Jacobsdatter fra Romperup i Bregninge Skippinge Holbæk, og troede jeg havde fundet Christens (Christian) dåb d. 22 maj 1752  :'(

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33488-3852-36?cc=2078555&wc=M5VY-828:357516301,358362701,358362702,358390001

som søn af Søfren Christiansen i Esheberg, men denne Christian dør desværre 11 uger gammel. Christen og Anna Maria er forældre til Sara Christensdatter, der er min 4Xtipoldemor og da Sara Hans Nielsens Kone bar barnet (Christian), var det nærliggende at tro, at jeg havde fat i den rigtige Christen/Christian og Sara Christensdatter blev opkaldt efter Christen/Christians gudmode? 

Jeg har fundet Christen og Anna Maria i FT på DFS 1787 og 1801 i Romperup, ifølge hvilke de er født ca 1750-1751. De er viet 6. August 1780 i Bregninge:

1787:
Bregninge Skippinge Holbæk – Romperup, fam. nr. 152

Christen Sørensen  Mand 36 1751  Gift Mand Inderster
Anna Marie Jacobs (Jacobsdatter) Kvinde 36 1751 Gift Konen

Jacob Hansen Mand 12 1775 Ugift hendes uægte
Sara Christens (Christensdatter) Kvinde 7 1780 Ugift deres Børn
Jens Christens (Christensen) Mand 4 1783 Ugift deres Børn
Dorthe Christens (Christensdatter) Kvinde 2 1785 Ugift deres Børn

1801
Bregninge Skippinge Holbæk – Romperup, fam nr. 7 

Christen Sørensen Mand 51 1750 Gift Mand Inderste og daglejer
Anne Marie Jakobsdatter Kvinde 50 1751 Gift Hans kone

Maren Christensdatter Kvinde 10 1791 Ugift Deres børn
Niels Christensen Mand 7 1794 Ugift Deres børn

(Jeg har set den originale FT 1801 og jeg tyder alderen som 51, dvs født ca 1750. Søfren Christiansen har også en søn Christian døbt i 1748, men han dør også som spæd)

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33488-3261-52?cc=2078555&wc=M5VY-828:357516301,358362701,358362702,358390001

Jeg har Anna Marie Jacobsdatter død d. 8. januar 1813  -

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33527-49201-46?cc=2078555&wc=M5KF-929:357516301,358362701,358362702,358364901

men jeg har ikke kunnet finde Christen Sørensens død. Dvs, der er en Christen Sørensen, fattiglem i Eschebjerg, død i 1825 66 år gammel, men så skal han være født ca. 1759! Da jeg ikke kan finde Christen i FT 1834 antager jeg at han er død i tidsrummet 1813 og 1834, da der ved Anne Maries død står Christen Sørensens hustru og ikke enke. Jeg synes aldersforskellen er for stor til at det kan være min Christen, desuden er han fra Eschebjerg og ikke Romperup?

Jeg vil meget gerne modtage hjælp til at finde Christens død og hans og Anna Marias dåb – jeg har forsøgt mig i Skippinge herreds kirkebøger på AO f.s.v. angår dåbene, men de er ret sjuskede og kræver færdigheder jeg ikke er i besiddelse af.

Hilsen og godnat - nu vil jeg holde en pause  :)
Alita
 
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Hej igen

Kunne dette være min Christen Sørensens dåb på FS?

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33492-9195-37?cc=2078555&wc=M5K4-3T5:357516301,358362701,358472401,358451501


1751 Dom 19 trin Søren Rasmussens søn Christen ?

Jeg kan ikke tyde hele opslaget så jeg er nødt til at sende det til tydning  ???

Føllenslev og Særslev sogne er jo nabosogne til Bregninge sogn, så det er vel ikke helt umuligt at Christen lige er rejst over sognegrænsen?(jeg er ikke stedkendt så jeg ved ikke hvor langt der er til Romperup)

Anna Maria er der stadig intet spor af  :-\

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Egon Hansen

Romperup, som nu hedder Højsted! ligger på hovedvejen øst for Bregninge, medens Eskebjerg ligger nord for hovedvejen. så vidt jeg husker drejer man fra i Brejninge by.(samme vej som mod Alleshave )
En pige, født på egnen, men som var flyttet til København , kom på besøg, og spurte en ældre mand ( som hun ikke "genkendte" om vej til "Halerup". Svaret kom promte: "Sig du bare Romperup m in pige!"
Det er ikke em vandreanekdote, mor kendte både manden og pigen!
Mvh Egon

Alita Tind

Hej Egon

En sjov historie  - var hun mon blevet blufærdig eller lidt finere på den efter at være flyttet til hovedstaden ?

Tak for forklaringen om Romperup alias Højsted - jeg har nu orienteret mig på et kort og set hvordan de forskellige lokaliteter ligger i forhold til hinanden.

Jeg har arbejdet lidt videre med Christen Sørensen fra Særslev sogn, søn af Søren Rasmussen. Jeg har ikke min PC eller mine notater lige ved hånden, men Søren Rasmussen får også en søn ved navn Peder og en datter Maren - så vidt jeg kan tyde i KB, og ved en af dåbene står han værende fra Snertinge.

En Søfren rasmussen bliver trolovet i 1747 med Anna Andersdatter - lige nu kan jeg ikke huske om det var i Bregninge ???

Christen Sørensen konfirmeres i 1773 i Særslev sogn - alder 20 år er ikke helt nøjagtig,

Jeg har set efter en evt vielse i Særslev, men ikke fundet nogen.

Jeg har også ledt efter hans evt død - indtil 1815 -  i Særslev og ikke fundet nogen

I FT 1787 er der ingen Christen Sørensen på passende alder i Særslev sogn

Jeg ved ikke hvordan jeg kan be- eller afkræfte, at jeg har fat i den rigtige Christen. Det er meget frustrerende ??? ??? ???
Med venlig hilsen
Alita Tind

Jette Nielsen

Hej

Der er en Christen konf. i Bregninge 1769 nr.10, faderen er Søren Smed,
men det er jo ingen garanti for at det er "din".

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33488-3372-54?cc=2078555&wc=M5VY-828:357516301,358362701,358362702,358390001

Har ikke fundet Anne Marie Jacobsdtr.s dåb eller konf. i Bregninge,
formentlig er hun fra et andet sogn.

Hun får iflg. FT. 1787, en uægte søn Jacob født ca.1775,
det kunne måske give et spor, at finde hans dåb. Finder ham ikke i Bregninge.

Hvis der ikke er noget præcist at gå efter, kan det være vanskeligt at finde dem,
når vi er så langt tilbage i tiden.
Jeg har kigget i lægdsrullen i Bregninge, der er han ikke, er sikkert for gammel til den første rulle.

Mvh
Jette Nielsen

Alita Tind

Hej Jette

Det er da et godt bud på min Christen, jeg vil prøve st forfølge det spor, ligesom jeg vil forsøge at finde mere om Jacob.

Jeg er godt klar over at jeg bevæger mig på grænsen af det mulige, men intet skal være uforsøgt.

Tak for tippet  :)

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Jette Nielsen

#6
Hej Alita

Her er lidt at arbejde videre med:

Kiggede lidt på Søren Smed i Bregninge, måske ham her:

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Søren Rasmusen Mandens erhverv:  Fæste Huusmand
Mandens alder:  58 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  2 Hustrus alder:  52
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  2
Sogn:  Bregninge Herred:  Skippinge
Amt:  Holbæk
-----------
Sara Christensdtr. Husmandens Søren Rasmussens hustru i Bregn.blev begr.1771, 54 år
læg mærke til navnet.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33488-3720-28?cc=2078555&wc=M5VY-828:357516301,358362701,358362702,358390001
----------
"Enkemanden Søren Rasmussen, Smed kaldet, fra Bregninge" blev trolovet juli 1771,viet 1772 opsl.123
i Viskinge:

Name: Soren Rasmussen Smed  
Spouse's Name: Maren Willasdr  
Event Date: 18 Oct 1772  
Event Place: , Viskinge, Holbaek, Denmark
-------
Søren Smed i Bregninge har som nævnt en søn Christen, konf.1769,
det kunne godt passe når man ser på navnene,men det er jo ikke endeligt bevist endnu ;)

Mvh
Jette

Alita Tind

Hej igen

Undskyld jeg er lidt fraværende - men vi har feriegæster, så det er sådan lidt til og fra.

Dit fund ser meget lovende ud - Sara er der trods alt ikke mange der hedder. Det er da bestemt værd at arbejde videre med. Jeg har forsøgt mig lidt i løbet af dagen, men der er ikke kommet noget ud af det.

Jeg havde ikke skænket Oeders en tanke i denne forbindelse, det er rart med friske øjne, så jeg ikke bliver ved med at søge i de samme cirkler  :)

Jeg har prøvet at finde Jacobs dåb - forgæves, men han begraves 14 september 1788 12 år gammel.
Jeg har været hele Skippinge herred 1774-1776 igennem, så jeg må bevæge mig længere væk nu.


Ha en go aften

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Jette Nielsen

Du får lige det sidste med:

Den Søren Rasmussen du har fundet i Særslev,kunne godt være ham der senere flytter til Bregninge,
fordi:
1747 gift i Særslev med Anne Andersdtr.
1748 F.Circum. døbt Søfren Rasmussen Soldats Maren af Fav. =Faverbo/Faurbo,Særslev sogn
1750 2 Trin. begr. Søfr. Rasmuss. Hst.i Faverb. 25 år.
1751 19 Trin. døbt Christen
Herefter får Søren Rasmussen ikke flere børn døbt i Særslev.

Han må være gift igen ca. 1750, og efter Christens dåb flytter de til Bregninge. (?)
Det passer også med Oeder 1771 hvor han er i 2.ægteskab.

Bregninge sogn: 1753 14 marts døbt "Søren Rasmussen husmand ved kirken hans søn Rasmus"
1756 døbt Anne  (der er muligvis flere børn)

Der er ingen Søren Rasmussen i Bregninge der får børn døbt før 1753.
Nu mangler der bare en vielse mell. Søren Rasmussen og Sara Christensdtr.
I Særslev er der ingen viede i 1750.

Mvh
Jette

Alita Tind

Hej igen-igen

Jette - Du er bare god  :D

Jeg har desværre ikke mulighed for at forske de næste dage, men jeg glæder mig til at arbejde videre med dine oplysninger. Det kunne godt tyde på at vi er på rette spor, det bliver mere og mere spændende. Vielsen mellen Søren og Sara burde kunne findes - måske med lidt "knofedt" og tålmodighed.

Rigtig god sommerdag

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Egon Hansen

Hej Jette
Den Maren Willasdatter som bliver gift med Søren Smed- kan det passe at hun er født i Værslev ca 1748, datter af Willas Sørensen?
Så er hun søster til min ane Kirsten Willasdatter som er gift med Ole Larsen i Værslev ( dennes 2, af ialt 3 ægteskaber) og Else Willasdatter som er gift i Viskinge.
Mvh Egon
jo, det er os som har skrevet sammen om Hans Post fra Veylehusets børn

Alita Tind

Hej igen

Nu er jeg tilbage på min pind og har arbejdet videre med Søren Rasmussen (Smed) og Maren Willasdatter:

d. 7. januar 1775 får Søren Rasmussen og hustru Maren Willasd en datter i Bregninge, hun døbes  Sara - opsl 41 og begraves opsl 128 12 dg gammel

D. 9. februar 1781 får Søren Rasmussen og hustru Anna Margrethe Jørgensd. i Bregninge en søn, kaldet Rasmus - opsl 50. Mandens søn Christen Sørensen i Romperup er blandt fadderne!

Sidstnævnte er altså uden tvivl Christen Sørensens far


Enkemand Søren Rasmussen f. Smed? og pigen Anna Margrethe Jørgensd af Bregninge vies 18 juli 1779 - opsl 106


Maren Willasd. må altså være død mellem 7 januar 1775 og 18 juli 1779 - men jeg kan ikke finde død i Bregninge i den periode  ???

Anna Margrethe Jørgensd og Rasmus findes her i FT 1787 - hun er enke og betler:

http://www.danishfamilysearch.dk/cid488363

Søren Smed dør - så vidt jeg kan se i 1783 i Bregninge - opsl 131 - 70 år gammel

Spørgsmålet er - hvor og hvornår er Maren Willasdatter død???

Alita











Med venlig hilsen
Alita Tind

Egon Hansen

Hej Anita
Så er sagen klar, m h.t. Maren Willasdatters herkomst. Willas Sørensen i Værslev har en søster, Sara Sørensdatter, gift med Søren Nielsen på Værslev mark. Hum er bl.a. gudmor for Marens yngste søster, Maria Willasdatter i 1750.
Men det fortæller selvfølgelig ikke hvor Maren dør!
Mvh Egon

Alita Tind

Hej Egon

Nej, det var godt nok ikke Marens død du fandt til mig, men til gengæld har du så givet mig hendes herkomst og yderligere familie, og det er ikke så ringe endda  :)

Jeg har forsøgt at finde Marens dåbsindførsel i 1748 i KB for Værslev, men der mangler tilsyneladende indførsler for perioden 1743-1751, både på FS og i AO, så hvor har du fundet hendes dåb?

Jeg må lede videre efter Marens død - for Søren Rasmussen Smed har vel ikke været bigamist   :o

Hilsen

Alita (det er rigtigt nok med "l") :D
Med venlig hilsen
Alita Tind

Egon Hansen

Hej Anita
På den første side i Værslev kirkebog for perioden fra 1736 er der en liste over sider som manglede da kirkebogen blev afleveret til arkivet.
Nej jeg har ikke hverken Marens eller Kirstens  dåbsdato, eller for så vidt heller ikke nogen af Willas Sørensens børn, undtagen de to yngste, Maria og Peder.
Kirsten blev først konfirmeret da hun var 19 år.
Jeg mangler også Willas Sørensens vielse og hans kones navn, men familierne optræder ved hinandens , altså Willas børnebørns dåb, og ud over Kirsten, er der to brødre og en søster i Værslev, og Maria bor i Frankerup i Ubby sogn. men ud over det tilsyneladende familiesammenhold og det forholdsvis sjældne navn "Willas" har jeg ikke nogen "beviser" for t Willas Sørensen er min ane!
Og manglerne i den kirkebog kan det vist ikke hjælpe at indberette, hvis der er så mange sider swom mangler i den originale kirkebog.
Mvh Egon

Alita Tind

Hej igen

Stor forvirring med hensyn til Søren Smeds koner -er der 2 Søren Smed'er  alias Søren Rasmussen???

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,82574.0.html

Her dør altså Søren Smids kone Anne Jensdatter i  - ja jeg er ikke kommet stedet nærmere.

Jeg har ikke fundet en vielse mellem Søren Smed og Anne Jensdatter i perioden 1775 hvor Søren og Maren får en datter og 1776 hvor Anne dør  ??? ??? ???


Jeg tror du har ret Egon - de manglende kirkebøger er nok borte for altid.

Der er noget at arbejde videre med senere på dagen.

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind