Mine svenske aner

Startet af Stinne Jensen, 10 Jul 2014 - 15:01

Forrige emne - Næste emne

Stinne Jensen

Jeg ville gerne finde ud af hvor mine svenske aner stammer fra. Min oldefar Martin Erik Bengtsson født ca. marts 1839. Jeg kan se at han på tilgangsliste i kirkebogen (Sejlflod 1838-1858 opsl.25) er kommet fra Gøtheborg til Lars Toft den 30.november 1855. Han er iflg.DDD ansat samme sted i 1860, dog ved sønnen Morten Larsen Toft på Kidahlsgaard. Jeg ved ikke hvor i Sverige han stammer fra, men jeg har forsøgt at søge på navnet i nogle svenske databaser, men har ikke kunnet finde nogen der hedder Martin Erik Bengtsson, Jeg håber der er nogle der ved hvordan jeg kan finde ud af det.

Eva Morfiadakis

Hej,

Är det han som gifter sig 1870 i Gudum, Ålborg opslag 231? Erik Martin Bengtson 30 3/4 år.

Han finns inte i sv. utvandringsdatabasen. En födelsesogn måste man ha annars finner man honom inte.

Eva M
Eva M

Stinne Jensen

Ja det er ham der blev gift 15.jan 1870 i Gudum kirke med Maren Jacobsdatter. Jeg ved desværre ikke noget om hvor i Sverige han kommer fra. En ældre kusine mente at hun engang har hørt noget om at han kom fra Lapland. Er det muligt at gå alle kirkebøger for Lapland igennem, eller er det en umulig opgave?

Eva Morfiadakis


Hej,

Att gå igenom alla församlingar i Lappland/Norrbotten skulle vara ett kaempe-arbete.

Det är väl också han som blir far till Johan Teodor 1866, Gudum/Ålborg 1862-1867, opslag 41. Barnet döptes i Kongens Lyngby 1858-1870 opslag 77. Modern Anna Elisabeth Schäfer.

Levde han vid FT 1901? Där kan det står var han är född.

Eva M
Eva M

Stinne Jensen

Ja det er et "uægte barn" som han har fået.

Martin Erik Bengtsson døde på Aalborg Sygehus 28.november 1885, 46 år gammel. I folketælling fra 1880 i Nørre Kongerslev. Står hans fødested som "Sverig" Han fik med sin kone 4 børn. de to ældste Johan Jacob og Jens Peter blev født i Gudum Sogn, de to sidste Karoline Amalie og Niels Anton blev født i Nørre Kongerslev Sogn.

Aase Madsen

Hej.

Har du prøvet at finde et skifte efter ham, måske står der i dette hvor han var født?

Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Åsa Andersson

Hej Stinne!
Kanske är detta din Erik Martin. Uppgifterna är från Genline.
892.58.47800,  [Göteborg och Bohus]  Göteborgs Garnisonsförsamling,  CI:14, Födde, 1829 - 1860, 0/201,  Bild 105 av 443   
Erik Martin född 4 april 1839.  Fader: före detta Artilleristen Johan Bengtsson Moder: dess hustru Beata Lilja 35 år.
Erik Martin borde alltså heta Johansson i efternamn. Han är heller inte född i Lappland. Jag har inte hittat honom med efternamn någonstans. Det finns inga husförhör för den tiden, men det finns andra anteckningar och där har jag hittat följande:
892.34.28800,  [Göteborg och Bohus]  Göteborgs Garnisonsförsamling,  AIB:9, Övrigt, 1846 - 1871, 7/0,  Bild 26 av 209   
1790 Bengtsson Johan f d artillerist vigde -31, Baracken, död 9/9 -50
1804 andra hustru Beata Lilja
Jan 26 1825 son Carl Wilhelm 
Jan 14 1830 Hustruns före äktenskap Johan Fredrik död i Hamburg 9/12 -51
April 4 1839 son Erik Martin.  I Danmark 18/10 -69 (I Danmark... är tillskrivet, antagligen senare, med en annan penna)
Jan 8 1842 Josefina Fredrika    Vigd m .....
Febr 3 1858 hennes oäkta d Beata Amalia död 8/4 -58
Det står lite ytterligare upplysningar och utifrån dem har jag kunnat se att både Carl Wilhelm och Josefina Fredrika heter Bengtsson i efternamn. Troligen heter även Erik Martin det.

Jag kan inte hitta Erik Martin på utflyttning.

Om du inte kan hitta 2 stycken Erik Martin Bengtsson i Danmark så kan det vara den eftersökta Erik Martin du har här. Han kommer i alla fall från Göteborg.

Hälsningar Åsa

Eva Morfiadakis

#7
Jag läser att Josefina Fredrika blir gift med kakelugnsmakargesällen C P W Boman.

Utflyttningslängd saknas mellan 1861-1870. Det kan ju vara så att han begärt attest för att kunna gifta sig i Danmark 1870.

Beata Bengtsson f. Lilja dog 22/8 1885 (AIb:13 s. 15).

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

 


Arkivskaber(e):  Gudum-Lillevorde-Sejlflod Pastorat
Arkivserie:  Tillysningsbog - Gudum  1842-1893
Eksemplar:  Original,  Papir m.m.
Indhold beskrives med:  Dato (År) 
Antal fysiske enheder:  1

Du ska kanske göra ett opslag i den här arkivalien. Finns på Landsarkivet for Nørrejylland.

Jag har tittat i motsvarande bok för sogner i Köbenhavn och funnit uppgifter om födelsesogn i Sverige.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hej igen,

Jag tror  Åsa fann rätt person.

Jag tittade lite på Beata Lilja. Hon flyttade in 1825 från Örgryte församling men hon är inte född där.

På inflyttningsattest har en prost S Helander i Göteborg intygat att hon är ledig till äktenskap med artilleristen Peter Stenberg (möjligtvis Stenborg). Det blir inget äktenskap med denne artilleristen.
Den 14/1 1830 får hon en oäkta son Johan Fredrik

Hon skulle flytta till Landvetter 1828 men ångrade sig och lämnade tillbaka attesten oanvänd.
1 nov. 1831 blev hon gift med före detta artilleristen Johan Bengtsson, 41 år och änkling.
Hon 27 år.

Göteborgs Garnisonsförsamlings/Kronohusförsamling/, Bilagor till flyttningslängderna, SE/GLA/13183/H II/17 (1825), bildid: C0040531_00169

Göteborgs Garnisonsförsamlings/Kronohusförsamling/, Personalförteckningar över civila avdelningen, SE/GLA/13183/A I b/7 (1820-1846), bildid: C0040477_00065

Göteborgs Garnisonsförsamlings/Kronohusförsamling/, Lysnings- och vigselböcker, SE/GLA/13183/E I/2 (1801-1845), bildid: C0040514_00058

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Johannes Bengtsson var f. 2/10 1790 i Kinna församling. Föräldrar Bengt Nilsson och Lisa Jonasdotter på Gröneslätt.

Hans inflyttningsattest 1817 i Göteborg gav födelsedatum och -sted.

Han var antagen som artillerist vid 5te Belägringskompaniet. Hans soldatnamn var Krig.

Göteborgs Garnisonsförsamlings/Kronohusförsamling/, Bilagor till flyttningslängderna, SE/GLA/13183/H II/13 (1817-1818), bildid: C0040527_00150

Kinna kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13280/C/1 (1762-1825), bildid: C0045302_00087

Eva M
Eva M

Stinne Jensen

Tusind tak til jer alle, nu har jeg noget at arbejde med. Jeg håber at det er den rigtige Martin Erik så kan jeg ligesom komme videre med min eftersøgning.

Eva Morfiadakis

Hej Stinne,

Du ska nog "kige" i tillysningsbogen jag föreslog. Du bör få åtminstone "fødested" och kanske också exakt födelsedatum.

Står det Göteborg är det helt säkert rätt person. En del svenskar utvandrade med så kallad arbetsattest. Dessa blev inte registrerade som utflyttade. Efter 1875 godkände Danmark inte de här arbetsattesterna för att ge opholdsbog och de som ville utvandra fick begära riktig utflyttningsattest. Fast några flyttade ändå utan attest.  Antar att de blev "sortarbejder".

Eva M
Eva M

Stinne Jensen

Hej igen

Jeg har nu været på landsarkivet i Viborg for at se den omtalte tillysningsbog. Der står: Lyses idag til ægteskab 1-2-3 gang for den ..... Ungkarl Erik Martin Bengtson og for den skikkelige Pige Maren Jacobsdatter, begge af Gudum.

Så det blev jeg ikke meget klogere af.

Det eneste sted jeg har fundet noget hvor der står opholdsted fra Sverige, er Tilgangsliste  (Sejlflod 1838-1858 opsl.25) hvor der står han kommer fra Gøtheborg. Er det nok til at jeg kan regne med han stammer fra Gøteborg?? for så kunne det være den Erik Martin Bengtsson i har fundet.

mvh
Stinne

Eva Morfiadakis


Hej,

100% säker kan man ju inte vara.  "kommer fra Gøtheborg" kan ju betyda två saker: avrest därifrån eller född där. Den funne Erik Martin Bengtsson stämmer bra.

Eva M
Eva M