Gert Johansen på Silkeborg kro

Startet af Peter Berényi, 14 Jul 2014 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Peter Berényi

Hej!

Det skal findes en Gert Johansen på Silkeborg kro i 1633, men jeg kan ikke finde oplysning om ham? Hellre ikke Reinholt (Johansen) Möller og Antoni Johansen.

Kilde: Noter : Kilde: CD købt af Kirstin og Bjarne Nørgaard-Pedersen Viborg Landstings Dombøger 1616-1664
13/4 1633.(94)
** Christian Holck KM befalingsmand på Silkeborg havde stævnet nævningene i det tov over Peder Pedersen Fisker i Grønbæk, for de til Vrads herreds ting 27/3 sidst forleden har ham et fuldt røveri og morderisk gerning påsvoret, som han imellem Snede og Kovtrup på nytårsaften sidst forleden skal have gjort på Niels Jørgensen i Snede efter klage sigtelse og vidnesbyrd, hvilken deres ed og tov han formener lovligt og ret at være svoret, og bør ved deres magt at blive. derefter blev fremlagt Peder Fiskers underskrevne tilståelse, hvori han bekendte, at nogen tid før Henrik von Stöcken blev overfaldet mellem Snede og Kovtrup, da spurgte Reinholt Møller og Antoni Johansen, som har sit tilhold hos sin bror Gert Johansen på Silkeborg kro, ham om han ville følge dem ud i skoven at skyde et stykke dyr, og de red på tre af Reinholts heste, men ved møllebroen stod han af hesten og gik tilbage. derefter blev fremlagt et tingsvidne af Tvilum birketing 25/2 nu sidst, hvor Iver Christensen i Gern Christen Iversen , Gertrud Iversdatter og Maren Iversdatter vidnede ved ed, at Peder Fisker ikke var til deres den nat overfaldet skete. derefter blev afsagt, så efterdi Peder Fisker er set på stedet, hvor Henrik von Stöcken og Niels Jørgensen er blevet skudt og såret, og Niels Jørgensen beskylder Peder Fisker for sin skade, og han intet derimod fremlægger, da vidste dommerne ikke imod samme nævningsed at sige, men den ved magt at blive
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Else Skovbo Jensen

Hej

H. Illum Petersen skrev i 1954 Linaa sogns historie.
Bogen kan lånes på biblioteket. Om den går så langt tilbage, ved jeg ikke.
Hvad med lokalhistorisk arkiv i Silkeborg?

mvh
Else

Søren Agersnap

Illum Petersens bog har ikke meget om Silkeborg, og den er i øvrigt så rodet, at jeg ikke umiddelbart har fundet noget om møllen og kroen. Jeg vil anbefale Edv. Egebergs bøger om Silkeborg, som jeg ikke selv ejer. Men de kan nok lånes i Sverige også. Egeberg har desuden skrevet artikler om området i Historisk Årbog for Århus Stift.

Venlig hilsen.
Søren

Peter Berényi

Hej!

Illum Petersens bog har jeg efter min oldmor og jeg kende ikke til Edv. Egebergs bog samt har jeg sögt på Libris som er en sögmotor for alle bibliotekerne i Sverige og resultet er at det kan ikke fås "Silkeborg Slot" af Edv. Egeberg til lån i Sverige hellre ikke i Danmark?!
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Søren Agersnap

Kære Peter.

I går har jeg lånt de tre bøger om Silkeborg slot på biblioteket i Viborg. Jeg kigger dem igennem de næste dage, og hvis jeg finder noget, tager jeg kopi af de relevante sider. Hvis du mailer din adresse til mig, sender jeg dem pr. post, når jeg kommer til Landskrona i begyndelsen af august.

Venlig hilsen.

Søren

Peter Berényi

Citat fra: Søren Agersnap [1045] Dato 17 Jul 2014 - 22:35
Kære Peter.

I går har jeg lånt de tre bøger om Silkeborg slot på biblioteket i Viborg. Jeg kigger dem igennem de næste dage, og hvis jeg finder noget, tager jeg kopi af de relevante sider. Hvis du mailer din adresse til mig, sender jeg dem pr. post, når jeg kommer til Landskrona i begyndelsen af august.

Venlig hilsen.

Søren

Käre Sören!

Jeg har sendt en privatmail til din mailbox!

Venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/