Per/Peder Hansen, Ørsted sogn, Roskilde amt, ikke i lægdsrullen 1798/1801

Startet af Christian Konstmann Autzen, 17 Jul 2014 - 12:34

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg har søgt efter Per - eller Peder Hansen - som ses på folketællingen i 1801 i Ørsted sogn, Benzoneje, Roskilde amt, som 30 årig og geworben artillerist.


Samtlige personer i husstanden

Roskilde, Ramsø, Ørsted, Benzonseje Hovedgaard, , 1ste Familie, FT-1801, B8775
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Lars Larsen    40    Gift   Mand    Proprieteur samt Kammerraad og Amtsraads Comissair   
Johanne Mejer    38    Gift   Hans Kone      
................
................   
Per Hansen    30    Ugift   Tienestefolk    geworb Artillerist   
........   
Else Birresdatter    25    Ugift   Tienestefolk = Else Biørnsdatter      
..............

Han bliver gift med Else Biønsdatter 14. maj 1802 i Ørsted, opslag 74, så han har i hvert fald opholdt sig i Ørsted fra 1801 til 1802, og også senere, idet de bosætter sig på Holmegården i Ørsted efter deres giftermål.

Jeg har søgt ham i lægdsrullen for 1798, Roskilde tilgangsrullen, opslag 92 (Ørsted sogn findes under Lægd# 35) samt 1801, Roskilde tilgangsrullen, opslag 38 - og begge steder uden resultat.

Mit problem er, at jeg ikke kan findes hans fødesogn og så selvfølgelig ikke hans fødsel.

Han dør 2. december 1940 i Ørsted sogn, opslag 139, som 68 årig. Men ingen steder ses hans fødselssogn.

Kan nogen hjælpe med opklaringen ?

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Nu er lægdsrullerne fra 1792 - 1809 for Roskilde amt, Ørsted sogn, lægd#35, tjekket, uden resultat.

Per/Peder Hansen's herkomst så nok umulig at finde.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kirsten Printzlau

Når han ikke er i lægdrullen, er han sikker født i et andet amt.
Der bliver han stående i den sidste lægdrulle han er i og får amtspas til Roskilde amt.
Du kan nok finde ham i Amtsjournalen for pågældende amt, eller hvis du eventuel har en ide om hvilket sogn han stammer kikke i lægdsrullen om han er der.

mvh
Kirsten Printzlau

Annette Kjærsgaard

Hej Christian,

kunne han være kommet til Ørsted endnu tidligere ? Der er en Per Hansen på Benzons Eje allerede i 1787:

Roskilde, Ramsø, Ørsted, Hovedgaarden Benzons Eje, , 1. familie, FT-1787, C1400
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johan Peter Buchman   31   Ugift      holder opsyn med stedet   
Rasmus Isacsen   23   -   Tjenestefolk      
Ole Lydersen   23   -   Tjenestefolk      
Hans Persen   22   -   Tjenestefolk      
Hans Nielsen   17   -   Tjenestefolk      
Peder Rasmussen   25   -   Tjenestefolk      
Jens Jensen Senior   24   -   Tjenestefolk      
Jens Jensen Junior   21   -   Tjenestefolk      
Jens Nielsen   40   -   Tjenestefolk      
Anders Hansen   22   -   Tjenestefolk      
Per Madsen   26   -   Tjenestefolk      
Per Hansen   13   -   Tjenestefolk      
Hans Thomsen   15   -   Tjenestefolk      
Lovise Fincke   23   -   Tjenestefolk      
Inger Jensdatter   24   -   Tjenestefolk      
Ingeborre Jensdatter   26   -   Tjenestefolk      
Sidse Hansdatter   60   Ugift   nyder ophold af herskabet   

Kan godt se at alderen ikke passer helt...   

Da Sønnen Hans Persen / Pedersen bliver døbt (f. 4/4-1816 opslag 6) er der en Ove / Ole Hansen gmd. af K. Skendsved som fadder, kunne det være en bror til Per ?

VH
Annette
Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737

Christian Konstmann Autzen

Hej Kirsten

God oplysning - at han ikke kommer med på lægdsrullen i et nyt amt; det vidste jeg ikke, idet jeg "blot" antog, at han som en selvfølge ville være med på det "nye" amts og sogns lægdsrulle.

Hvis din antagelse er rigtig, så kunne han jo være herfra (i et 1. ægteskab), og det må jeg have tjekket:

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Slagelse, Sankt Peders Landsogn, St. Peders Landsogn, Syetækker Huuset, , FT-1787, C5292
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Salomonsen    34    Gift   Mand    Udrider ved Antvorschou   
Maren Nielsdatter    25    Gift   Kone      
Friderich Wilhelm Hansen    1    Ugift   Barn af første ægteskab      
Sophie Nielsdatter    20    Ugift   Tienestepige      
Ane Christiansdatter    52    Gift   Mandens Moder    opholder sig der og nyder Føden frit

Gad så vide, om denne Hans Salomonsen er denne i 1801 folketællingen (hans alder så lidt anderledes):

Samtlige personer i husstanden

Roskilde, Ramsø, Ørsted, , Mark Huus, 8de Familie, FT-1801, B8775
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Salomonsen    62    Gift   Mand    Huusmand med Jord og har Opsyn med Høvederne   
Maren Nielsdatter    38    Gift   Hans Kone      
Anders Hansen    5    Ugift   Deres Børn      
Bodil Hansdatter    3    Ugift   Deres Børn      
Kirsten Hansdatter    1    Ugift   Deres Børn



Hej Annette

Rigtigt - den Per Hansen har jeg også set på, men da han nok bliver gift med en anden, end den hustru, som jeg har på min Per/Peder Hansen, så er det næppe ham.

Per Hansen på Benzoneje i 1787 er givet søn af Hans Salomonsen på en gård i Ørsted (måske en gård under Benzoneje ?).

Min Per/Peder Hansen bliver gift i 1804, Ørsted opslag 74 (død Ørsted opslag 139), med Else Biørnsdatter (født i Jyllinge i 1774, opslag 77, død 1832 i Ørsted, opslag 173)). De - boende på Holmegård, Ørsted sogn - får så en del børn, men fadderne til dem er nok alle naboer/venner/bekendte.

Problemet med "tjenestefolk" er, at de normalt altid flytter meget rundt, og derfor er svære at finde.

Det er Hans Pedersen, født i 1816, som har min interesse - han bliver gift i Kirke Skensved i 1846, opslag 104, med Johanne Hansdatter.

Jeg har fundet dette på nettet om den Per Hansen, du henviser til:

ID: I625213
Name: Hans Salomonsen
Sex: M
Occupation: Husmand og Opsynsmand
Birth: 1739
Death: 19 sep 1828 in Benzonseje Hovmark
Burial: 24 sep 1826 Ørsted
Residence: 1801 Benzonseje Hovmark 1


Mother: Maren Hansdatter b: 1712

Marriage 1 Spouse Unknown
Children
Has No Children Peder Hansen Salomon b: 1773
Has Children Salomon Hansen b: 1792 - 1794

Marriage 2 Maren Nielsdatter b: 1763 - 1766
Children
Has Children Anders Hansen b: 1795 - 1796 in Benzonseje Hovmark i Ørsted sogn
Has Children Bodil Hansdatter b: 1798 in Ørsted
Has Children Kirsten Hansdatter b: jan 1800 in Ørsted
Has No Children Karen Hansdatter b: sep 1802 in Ørsted

Hilsen - og tak til jer begge for gode oplysninger

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Dorch

Annette skriver: Da Sønnen Hans Persen / Pedersen bliver døbt (f. 4/4-1816 opslag 6) er der en Ove / Ole Hansen gmd. af K. Skendsved som fadder, kunne det være en bror til Per ?

Den ene af forloverne ved Per Hansens vielse i 1802 hedder også Ove Hansen ;)

Måske kunne der være tale om ham her som ses bl.a med sine forældre i 1787?:

roskilde, Tune, Skensved, Kirke Skensved by, en Gaard, , FT-1787, C4583
Hans Ovesen 46 Gift Husbonde Gaardbeboer
Mette Pedersdatter 40 Gift Madmoder
Ove Hansen 16 Ugift Søn af 1 ægteskab
Lars Hansen 10 Ugift Søn af 1 ægteskab
Hans Hansen 6 Ugift Søn af 1 ægteskab
Johanne Madsdatter 76 Enke Mandens moder.
Ole Rasmussen 21 Ugift Tjenestekarl

Ove døbes 1771 (Kirke Skensved 1755-1814 opsl. 24).
Ved hans konfirmation 1789 (opsl. 218) fremgår det at han er født i Skensved, Bentz. Ejes Gods.
Han konfirmeres bl.a. sammen med en Peder Hansen, som er født samme sted.

Og i samme kb opsl. 26, kan man læse at Hans Ovesen og Mette Pedersdatter også får døbt en søn Peder i 1773!
Han kunne jo meget sandsynligt så være den Per Hansen du efterlyser?

Denne Peder ses ikke sammen med forældrene i 1787, og kunne måske også være ham som ses på Hovedgården Benzons Eje i Ørsted -13 år gl?
Jeg har nemlig ikke fundet ham død i kb Kirke Skensved 1773-1790.

Nb bemærk at der i samme kb på samme tid optræder en Hans Olsen/Olfsen, som får mange børn, og også begraver en del!

Forældrene Hans Ovesen og Mette Pedersdatter troloves og vies i 1770 (Opsl. 174).

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Christian Konstmann Autzen

Hej Ole

Du kan givet have en pointe her - sammenhængen synes at være der. Min bekymring er så, at jeg ikke kan finde Per/Peder Hansen på lægdsrullen for Ørsted sogn - han burde vel så "blot" være overført fra det ene lægd til det andet, fra Skensved til Ørsted. Jeg skal så lige have fundet Skensveds lægdsnr. og så have tjekket dette lægd for nogle år.

Folketællingen for 1801 for Benzoneje viser både Per Hansen og Else Birresdatter (= Biørnsdatter), og deres alder passer med senere i deres liv. Og de står begge af Benzoneje ved deres trolovelse.

Roskilde, Ramsø, Ørsted, Benzonseje Hovedgaard, , 1ste Familie, FT-1801, B8775
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Lars Larsen    40    Gift   Mand    Proprieteur samt Kammerraad og Amtsraads Comissair   
Johanne Mejer    38    Gift   Hans Kone      
................
................   
Per Hansen    30    Ugift   Tienestefolk    geworb Artillerist   
........   
Else Birresdatter    25    Ugift   Tienestefolk = Else Biørnsdatter      
..............
 
Per Hansen er her geworb Artillerist, og han burde vel så egentlig stå på Roskilde amts (lægd-) hovedliste for 1799 og nok ikke mindst 1803 - som han så ikke gør.

PS: Jeg kan se, at du også er en Fabricius - jeg har også en sådan (Fabricius-datter), men desværre kan jeg ikke finde hende længere tilbage end hendes eget navn (gift ca. 1705 i Jørl sogn Sydslesvig med Hinrich Albertsen); men det er jo en helt anden historie  :D

Hilsen - og tak for et godt input

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

I Roskilde hovedrullen lægd 26 Skensved opslag 171 (ny) løbenummer 23 bliver Peder 25 år 64 tommer afskrevet i år 1803, artill rekrut 95 - og det kunne vel svare til, at han afslutter sin militære tjeneste.

Hans far opgives som Hans Aagesen, dog ændret til Hans Ovesen 5/1800, hvor også sønnen Aage får ændret navn til Ove på denne liste. I året 1800 har man vel så fundet ud af, at der var en fejlskrivning af faderens navn !

Denne Peder optræder også i 1795 under lægd 26, Skensved, Roskilde hovedrulle, som søn af hans Aagesen, 22 år gammel 64 tommer. Og givet samme person, også her artill rekrut 95.

Aldersangivelserne passer så ikke - og kunne det så være "almindeligt" forekommende ved militæret, at man ikke sådan får tjekket alderen ?

Hans Ovesen og Mette Pedersdatter kan så være rette forældre; - sønnen Ove får navn efter farfar og Per/Peder efter morfar, og i denne rækkefølge.

Det vil jeg løbe mere efter - men så en anden dag.

Tak for hjælpen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Blot som opfølgning:

Jeg har nu gennemgået alle data, og der kan ikke herske tvivl om, at Per/Peder Hansen er den Peder, som bliver hjemmedøbt 10. oktober 1772, opslag 26, som søn af gårdmand Hans Ovesen og Mette Pedersdatter i Skensved, Kirke Skensved sogn.

Den pågældende præst synes at have haft en forkærlighed for at benævne alle med navnet Peder/Pedersen som Per/Persen.

Tak til alle for utroligt gode input.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.