Død i Vancouver, Canada 1938 - hvad gik forud?

Startet af Gerda Nielsen, 17 Jul 2014 - 16:56

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

Jeg søger oplysninger om  Carl Joseph David Jorgensen født 29.nov. 1887 i København.

En dødsattest  (fundet til mig af Stine Sønderby Larsen) viser at han døde i Vancouver 13. okt. 1938, boede West 4 Ave. Han havde da boet i

Canada i 14 år og var canadisk statsborger og var  gift.  Han var rejst fra Danmark 1917.

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget om hans liv: ægteskab, børn m.m.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Mette Lund

Hej Gerda

Prøv her under Friendly Helpers: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,165.0.html. Der står nogle stykker under Canada.

Jeg kan ikke garantere, at deres mailadresser er opdaterede, men jeg var inde og rette Stuart Andersons for et par år siden.
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gerda Nielsen

Hej

Mettes henvisning til Freindly Helpers kan jeg desværre ikke benytte mig af, da jeg desværre ikke kan korrespondere på engelsk.

Han rejste fra København med "Hellig Olav" aug. 1917 til New York, men registerbladet tyder jo på, at han har været tilbage i

Danmark   og så taget afsted igen efter 1923   (ved sin død i 1938 havde han været i Canada i 14 år)

Meget pudsigt, så stod der på renskrivningen af registerbladet, at hans stilling var TALJEMØLLER ! - han var talgsmelter.

Nu fik jeg jo på registerbladet navnet på hans kone, hvis hun er rejst med ham, men jeg vil da også meget gerne vide, om han fik børn,

var kun 50 år, da han døde.

Venlig hilsen
Gerda


Eva Morfiadakis


Groom Name:
Carl Joseph D Jorgensen Place
Vancouver Reg. Number:
1933-09-410807 Copy Available
Bride Name
Ena Bell Date:
1933 11 1 (Yr/Mo/Day) Event:
Marriage  Microfilm #:
B13766   (GSU # 2135985)

 

   
Är detta inte han som blev gift Vancouver 1933?

Eva M
Eva M

Gerda Nielsen

Hej Stine og Eva

Tak for det.

Ja det kunne jo se ud til, at han var gift 2 gange. Spørgsmålet er så, om  Jenny Ingeborg døde, eller de blev skilt ?

Børn ?

mvh Gerda

Eva Morfiadakis

Hon är inte död i B.C. före 1933.

Eva M
Eva M

Gerda Nielsen

Hej

Iflg. Verner Bentsen så hed hans kone  V   ved indrejsen i 1925.

På Politiets registerblad i 1923 var han gift med  Jenny Ingeborg.

Teoretisk kan hun jo være død og han gift igen inden afrejsen i 1925  ????

Gerda

Lajla Yvonne Dight

Hej Gerda

Carl Joseph David Jørgensen var stadig gift, da han i 1925 rejser fra Danmark.
Han rejser til Canada og efterlader sin kone boende på Nordbane Alle 57 i Gentofte. Vejen kom senere til at hedde Smakkegårdsvej.

Hans kone hed Jenny Ingeborg Steenseth, f. Jensen.

De blev skilt iflg. Københavns Overpræsidium i 1927, se Opsl. 271 i SJ-Jounalen fra 1927. Her ses hun dog som værende født Knudsen. Det er Carl, der anmoder om skilsmisse pr. brev fra Calgary, Alberta, Canada.



Han bliver den 1. nov 1933 gift med Ena Bell i Vancouver, hvor Carl dør 5 år senere.

Jeg har ikke fundet mere om Ena Bell endnu, da det ikke er et helt ualmindeligt navn her i Canada (jeg bor i Vancouver).  Vi har 75 års spærretid på private oplysninger, men hvis jeg finder mere, skal jeg lade dig det vide.

Med venlig hilsen
Lajla

Gerda Nielsen

Hej Lajla

Rigtig mange tak for dine oplysninger.

Desværre er Arkivalieronline "gået ned" i øjeblikket, så jeg kan ikke komme til at se nærmere på det.

Verner Bentsen har jo tidligere fundet, at konen hed  V, da han rejste i 1925 og det passet jo ikke, men det kan jo have stået for noget andet.

Med venlig hilsen
Gerda

Verner Bentsen

Hej Gerda.

Her er et billede med navnet "V. Jorgensen"
Det er ikke altid man kan regne med de data der nævnes.
Der står V. Jorgensen, Wife.

Adressen skal være den som Lajla har nævnt.
Det kræver også lidt efterforskning at se at det skal læses som:
Nordbane alle 57
Gentofte.

Verner


[vedhæfting slettet af admin]

Gerda Nielsen

Hej Verner

Ja tak, det er jo ganske tydeligt, at der står et V, måske er hun rejst efter ham - jeg kan ikke gennemskue datoerne.

Adressen  Nordbane alle 57 passer fint, for der boede hendes svigerforældre.

mvh Gerda

Eva Morfiadakis

Han far hette William. Kanske W har blivit V. Sen har man skrivit wife vilket inte är rätt.

Eva M
Eva M

Gerda Nielsen

Hej Eva

Jeg tror du har ret i, at det er sådan det hænger sammen. William Jørgensen boede jo på Nordbane alle 57 og der har hun nok opholdt sig inden hun rejste efter manden.

At han så i 1927 sender anmodning om skilsmisse til Danmark, må vel betyde, at hun er rejst tilbage igen ???

Venlig hilsen
Gerda

Gerda Nielsen

Hej alle sammen

Jeg har fundet ud en del mere efter mit sidste indlæg den 26. juni.

Carl Joseph David Jørgensen rejste til USA 1925 alene, men var stadig gift.

I SJ-journalen for Københavns Overpræsidium forespørger han i 1927 om, hvordan han skal forholde sig,  hvis han vil skilles, men der er ikke noteret noget om, at han bliver skilt.

CJD Jørgensens far dør i 1941 og i et meget omfattende skifte er der noteret,. at CJD ikke var skilt fra  Jenny Ingeborg Steensæt, som han var blevet gift med i Bergen i Norge i marts 1922,  -   de fik en datter i Kbhvn. febr. 1923, men havde levet adskilt siden han rejste til USA.

I skiftet er også noteret at Jenny var død i Norge og datteren, Eva Maria Katinka Jørgensen boede i Bergen og var blandt arvingerne efter bedstefaderen.

CJD Jørgensen var i 1933 blevet gift i Vancouver med Ena Bell og døde der i 1938, men hende havde man ikke kunnet finde adressen på i 1941.

Så er mit spørgsmål:  var Carl Joseph David Jørgensen bigamist ???

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Ivar Blaauw

Hei alle!
Carl Josef David Jørgensen, giftet seg med Ingeborg Jenny Steenseth (f. Knutsen) i Oslo den 23. mars 1922. De fikk datteren Eva Maria Kathinka Jørgensen den 26. februar 1923. Hun ble da født i København.
Jenny som var enke etter en skipskaptein Olaf Johan Steensæth (som hun hadde tre barn med) hadde på den tiden god økonomi, men når pengene var brukt opp, forlot Carl Josef David mor og barn.
Jenny returnerte til Norge og bodde i Bergen til sin død, hun ble 99 år gammel.
Foreldrene til Carl Josef David - Sofus William og Anna Caroline Jørgensen, hjalp Eva med hennes utdannelse i København i en periode.
Eva giftet seg i Bergen 27. August 1948 med Einar Blaauw og de fikk tre barn; Haakon, Ivar og Vibeke.
Eva lever fremdeles i Bergen og er nå 92 år gammel.
Undertegnede - Ivar Blaauw er derfor Carl Josef David Jørgensen's barnebarn.
Carl Josef David Jørgensen emigrerte til Quebec i Canada med SS Melita den 15.mai 1925.
Han giftet seg med Ena Bell 1. november 1933 i Christ Church Cathedral i Vancouver. Han oppgir sitt yrke som "Barber" mens Ena var "Hairdresser".
Carl døde 5 år senere - 13.oktober 1938 av hjertefeil. Ena var da oppført som hustru og de fikk ingen barn tror jeg. Carl ble begravet på kirkegården "Mountain View" i Vancouver 17.oktober, 1938. 
Vennlig hilsen
Ivar Blaauw

Gerda Nielsen

Hej Ivar Blaauw

Mange tak for de spændende oplysninger.

Jeg vil lade det gå videre til min veninde Eva, som er barnebarn af Carl Josef Davids søster Marie Sofie Nielsine født 1882 og død 1961.

Eva er således din grandkusine.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Ivar Blaauw

Hei alle sammen, ved to grensepasseringer fra Canada til USA i 1935 og i 1936, oppgir Carl Joseph David Jørgensen og hustru Ena, at de har med en datter som må være født i 1934. Hennes navn er Anne Elisabeth event. Ann Elizabeth.
Vennlig hilsen
Ivar Blaauw

Gerda Nielsen

Hej Ivar Blaauw

Den nye oplysning lader jeg gå videre til din grandkusine Eva Deichmann.

Glædelig jul og en venlig hilsen
fra Gerda Nielsen