huguenotter

Startet af Janne Thielke, 17 Jul 2014 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

Janne Thielke

Hej herinde.

Er helt ny i det her, så aner ikke hvordan man søger efter sin slægt.

Eneste jeg ved, er at familien fra min mands side stammer fra huguenotterne, det snakkede min nu afdøde svigerfar altid om.

Hvor søger jeg efter slægten ??

VH Janne Thielke

Lise Gorgone

Hej Janne,

Hvad er navnet på din slægt? Min er Briand de Crévécoeur, og de kom via Berlin til København. Det mest kendte er de huguenotfamilier, der kom til Fredericia. Dem kan du slå op på Nettet.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Jan Koefoed Baastrup Rømer

#2
Hej Janne.
Du skriver ikke noget om, hvorvidt I kender navnet eller bare har en overlevering om huguenotter i familien. Det lyder som det sidste?
Du bliver nok nødt til at begynde helt forfra med din mand og hans forældre og måske endda helst en generation mere.
Derfra kan du arbejde dig tilbage, indtil du finder aner, der kunne være huguenotter ved hjælp fortrinsvis af folketællinger og kirkebøger, som alle ligger på nettet
http://www.arkivalieronline.dk.
Når du kommer ca. 140 år tilbage skal du også kunne læse gotisk håndskrift.
Vent lidt med at interessere dig så meget om huguenotterne, selvom de da kan være spændende nok i sig selv, for du undgår næppe den "hårde vej". Og det er jo adskillige generationer, der skal afdækkes, hvis ikke du er så heldig, at huguenotnavnet har overlevet i flere generationer og dermed er tættere på din mands generation.
Et slag på tasken er, at du først finder dem i 4 x tip-7 x tip leddet.
Der er en masse skrevne kilder eller på nettet om huguenotter. Glæd dig, til du når dertil.
Mvh. og god jagt
Jan

Vagn Andersen

Hej Janne
Når du når frem til hvilket navn du vil søge efter, kan du prøve at søge huguenotter på google, der står meget om de forskellige slægter.
M.v.h Vagn Andersen 5700

Ib Hansen

Hej Janne,

Der er også en optegnelse af stavtavler for slægterne i Fredericia. Men det kræver at du lige kan give os et fransk/belgisk navn.

Mange hilsner
Ib