Tvillingepiger i pleje hos min tipoldemor i Søllerød 1890.

Startet af Hanne Bakke, 19 Jul 2014 - 14:19

Forrige emne - Næste emne

Hanne Bakke

Hej.....

Jeg har et par tvillingepiger som ses i FT-1890, Søllerød som min tipoldemor tilsyneladende er
i pleje.
I deres fødsel den 05.03.1890 i Kongens Lyngby er deres forældre nævnt som Søren Nielsen og hustru
Marie Kristine Hansen.
I bemærkningen står at faderen er rejst til Amerika og at deres fødsel er noteret i Bregninge sogns kirkebog den 17.Februar 1913.
Jeg har ikke kunne finde deres fødsel noteret nogensteder af det nævnte Bregninge sogn.

Pigenes fødsel findes på AO 1882 - 1891, Kongens Lyngby, Sokkelund, København, Opslag 231.
Deres navne er Anna Margrethe Nielsen og Elna Vilhelmine Nielsen.
Skulle der være nogen herinde som har nogle forslag til disse piger, så hører jeg gerne herom.
med venlig hilsen Hanne :)

Inger Toudal

#1
Hej Hanne

Tvillingepigernes forældre er:

Arb. Søren Nielsen(s)
Hstr. Marie Kristine Hansen
Springforbi        28 Aar.
Udl. Bf. Arb. Hans An-
ton Nielsen i Springforbi.

Anmærkning:
Manden siges at være i Amerika.

Som jeg læser det, er det Søren Nielsen, der siges at være i Amerika, ikke den udlagte barnefader Hans Anton Nielsen.

Tvillingernes fødsel og dåb som indført i kontraministerialbogen på FS: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33576-4836-29?cc=2078555&wc=M5KG-7MW:357517801,357517802,360923901,360937101

Har du fundet pigernes konfirmation?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Kiggede lidt på fadderne. Dette kunne være moderen med forældre og søskende:

København, Sokkelund, Lyngby, Tårbæk, Et Hus, 1003, FT-1880, C1033
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jørgen Hansen    44    Gift    Arbejder ved en Fabrik, Husfader       Lindelse Sogn, Svendborg Amt
Bodil Hansen, født Andersen    43    Gift    Hans Hustru       Kimmerslev Sogn, Københavns Amt
Marie Christine Hansen    19    Ugift    Deres Datter       Kimmerslev Sogn, Københavns Amt
Hans Peder Hansen    17    Ugift    Deres Søn       Søllerød Sogn, Københavns Amt
Ane Margrethe Hansen    14    Ugift    Deres Datter       Søllerød Sogn, Københavns Amt
Vilhelmine Dorthea Hansen    7    Ugift    Deres Datter       Søllerød Sogn, Københavns Amt

Her måske hendes mand:

København, Sokkelund, Lyngby, Tårbæk, Et Hus, 929, FT-1880, C1033
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Niels Christensen    61    Gift    Fisker, Husfader       Lyngby Sogn, Københavns Amt (Tårbæk)
Sidse Christensen    68    Gift    Husmoder       Lyngby Sogn, Københavns Amt (Tårbæk)
Søren Nielsen    31    Ugift    Fisker, Deres Søn       Lyngby Sogn, Københavns Amt (Tårbæk)
Hans Nielsen    29    Ugift    Fisker, Deres Søn       Lyngby Sogn, Københavns Amt (Tårbæk)
Christen Nielsen    28    Ugift    Fisker, Deres Søn       Lyngby Sogn, Københavns Amt (Tårbæk)
Sophie Petersen    56    Ugift    Tjenestepige       GentofteSogn, Københavns Amt (Skovshoved)
Juliane Petersen    75    Gift    Gift med gårdejer       København
Peter Christensen    22    Ugift    Fisker       Lyngby Sogn, Københavns Amt

Og her muligvis barnefaderen:

København, Sokkelund, Gentofte, Gentofte Skoledistrikt, Vangede, Et Hus, 146 - F5, FT-1860, D5157
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Ane Sophie Madsen    23    Ugift    Tjener i Gladsaxe       Gentofte Sogn, Københavns Amt
Hans Anton Nielsen    1    Ugift    Hendes Søn       Gentofte Sogn, Københavns Amt
Sidse Andersdatter    62    Enke    Moderen (i huset hos hende)       Gentofte Sogn, Københavns Amt
Hansigne Bertelsen    8    Ugift    Plejebarn       Gentofte Sogn, Københavns Amt

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Judith Olsen

Vielsen mellem Søren Nielsen og Marie Kristine Hansen ses i KB Kongens Lyngby 1882-1892, opslag 133, nr. 30 - viede december 1884.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hanne Bakke

Hej Inger Toudahl

Nej jeg har ikke ledt efter deres konfirmation, jeg har kun fundet dem ved min tipoldemor
og hendes 2. ægtemand Lars Pedersen i en FT-1890.

Det som du fandt i danishfamilysearch er ikke det samme som jeg så i kirkebogen på AO,
der stod nemlig ikke noget om en udlagt barnefader, så det er nyt, tak for det. :-)

Har netop ledt efter deres konfirmation, og jeg har prøvede mig frem i Søllerød og i Kongens
Lyngby, men dog uden resultat..

med venlig hilsen Hanne

Inger Toudal

#5
Hej Hanne

Jeg fandt dem ikke på danishfamilysearch.com, men i de danske kirkebøger på på familysearch.org: https://familysearch.org/search/image/index#uri=https://familysearch.org/records/collection/2078555/waypoints

Den udlagte barnefader står også i kirkebogen på AO, ud for tvilling nr. 2.


Ok, så var det ikke den rigtige Søren Nielsen, jeg fandt i FT-1880, eftersom brudgommen var 21 år ved vielsen i december 1884.

FS har ikke vielser for den periode, kun lysninger til ægteskab: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33581-3087-83?cc=2078555&wc=M5KP-BZS:357517801,357517802,360923901,360932901

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Dorch

Tvillingernes dåb er som skrevet rigtignok også indført i  kb Bregninge, Holbæk. Ses i kb 1881-1890 opsl. 82.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Judith Olsen

Gad vide, om dette kunne være den udvandrede Søren:

Navn:  Nielsen, Søren Stilling:  Tømrer
Alder:  23 Bestemmelsessted:  St. Paulo, Brasilien
Kontrakt nr.:  417800 Forevisningsdato:  12/16/1886
Sidste oph.sogn:  Bregninge Sidste oph. amt:  Holbæk
Sidste oph.sted:  Bregninge, Holbæk Bestemmelses land:  Brasilien
Bestemmelses by:  Sao Paulo Bestemmelses stat:  Sao Paulo
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I8687N1403

Alderen passer, og sidste opholdssted var Bregninge. Der må jo være en forbindelse til Bregninge, siden tvillingernes dåb indføres der.


Søren og Marie får iøvrigt en søn døbt i Kongens Lyngby 1882-1891, opslag 41, nr. 6 - Jens Christian født den 17.1.1885.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Og der er faktisk døbt en Søren Nielsen i 1863 i Bregninge - KB Bregninge 1861-1870, opslag 8, nr. 7.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hanne Bakke

Hold da helt op  :) hvor det vælter ind med forslag. Tak skal i have alle sammen.

Det der så er lidt svært at svare på er, hvorfor tog min tipoldemor disse piger til
sig, og især når forældrene får endnu et barn i Lyngby!!!

Det må stå hen i det uvisse.... I hvert fald skal I alle have tak for indsatsen... :-)

med venlig hilsen Hanne

Judith Olsen

Hej Hanne

Et barn mere - øh, Jens Christian er født i 1885, og ved tvillingernes fødsel var Søren ikke længere i DK ifølge kirkebogen.

Den Søren, som jeg har fundet udvandret og som formentlig er den samme som jeg fandt født i 1863 i Bregninge, må kunne følges i lægdsrullerne.

Iøvrigt tror jeg, at "min" Søren rejste sammen med en kammerat, Hans Peder Jensen, som også var tømrer:

Navn:  Jensen, Hans P. Stilling:  Tømrer
Alder:  26 Bestemmelsessted:  St. Paulo, Brasilien
Kontrakt nr.:  419900 Forevisningsdato:  12/16/1886
Sidste oph.sogn:  København Sidste oph. amt:  København
Sidste oph.sted:  Kbhvn. Bestemmelses land:  Brasilien
Bestemmelses by:  Sao Paulo Bestemmelses stat:  Sao Paulo
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I8687J2012

Måske kendte de hinanden fra Frederiksberg ?

Og hvem er det nu lige vi har til hjælp i Brasilien, Sonia ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk