Christen Sørensen (Helle) og Anne Christensdatter i folketællingen 1801?

Startet af Jørgen Pedersen, 20 Jul 2014 - 11:07

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen


Jeg søger oplysning om Christen Sørensen Helles og Anne Christensdatters opholdssted 1801. Ved tidligere begivenheder som fæste, børns fødsel mm. ses de i Auning sogn, Randers amt.  Men jeg kan ikke finde dem i folketællingen 1801. Jeg er især interesseret i at se hendes aldersangivelse dette år.

I folketællingen 1787 ses familien i en gård i Auning by, Auning sogn, Randers amt.
Christen Sørensen 53 Gift Hosbonde Bonde og Gaardbeboere
Anne Christensdatter 34 Gift Madmoder
Kiersten Christensdatter 21 Ugift Børn af 1 ægteskab
Mette Marie Christensdatter 7 - Børn af 1 ægteskab
Anne Christensdatter 3 - af sidste ægteskab
Christen Christensen 1 - Børn af sidste ægteskab
Lars Rasmusen 42 Ugift Tieneste Karl
Magrethe Christensdatter 41 Gift Opholdende Gaar i dagleye
Stine Christensdatter 7 - Hendes Datter aulet uden ægteskab
Giertrud Nielsdatter 2 - Hendes Daatter

I 1790 flyttede familien fra Auning by til Tårup by i samme sogn.  Sidstnævnte sted fik han i oktober 1790 fæstebrev på et hus i byen.

I Gl. Estrups jordebog 1803 ses Christen Sørensen Helle i et hus i Tårup by. Ydelsen er ikke helt den samme som aftalt i fæstebrevet fra 1790, så der kunne i teorien være tale om et andet hus end det, han fæstede dette år. Der er imidlertid ikke registreret noget nyt fæstebrev hos Gl. Estrup, så der er sikkert tale om det samme hus, som de så må have beboet også i 1801.

Han døde som husfæster i Tårup i 1819, og hun døde som indsidder i 1821. Hendes alder blev i 1787 angivet til 34 år, altså født omkring 1753. I 1821 blev alderen angivet til 76 år, altså født omkring 1745. Det ville derfor være interessant, at se aldersangivelsen i 1801.

Konklusionen må være, at familien er blevet glemt ved tællingen 1801. Men bare for en sikkerheds skyld: er nogen stødt på en Christen Sørensen Helle og Anne Christensdatter i folketællingen 1801?

Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen



Jan B. Hansson

Hej Jørgen

Ud fra FT-1787 kan vi se at de 2 første børn er med en første hustru - fornavn måske Anne som den første pige døbes.

Christen Sørensen er blevet gift med Anne Christensdatter i perioden 1779-1784

Randers, Sønderhald, Auning, Auning Sogn, Auning Sogn og Bye, , FT-1787, C2593
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Sørensen   53   Gift   Hosbonde   Bonde og Gaardbeboere   
Anne Christensdatter   34   Gift   Madmoder      
Kiersten Christensdatter   21   Ugift   Børn af 1 ægteskab      
Mette Marie Christensdatter   7   -   Børn af 1 ægteskab
      
Anne Christensdatter   3   -   af sidste ægteskab      
Christen Christensen   1   -   Børn af sidste ægteskab      
Lars Rasmusen   42   Ugift   Tieneste Karl      
Magrethe Christensdatter   41   Gift   Opholdende   Gaar i dagleye   
Stine Christensdatter   7   -   Hendes Datter aulet uden ægteskab      
Giertrud Nielsdatter   2   -   Hendes Daatter


Her er dåb af barn fra første ægteskab:

Name:   Kiersten Christensen
Gender:   Female
Christening Date:   16 Aug 1767
Christening Place:   , AVNING, RANDERS, DENMARK
Birth Date:   
Birthplace:   
Death Date:   
Name Note:   
Race:   
Father's Name:   Christen Sorensen Helli
Father's Birthplace:   
Father's Age:   
Mother's Name:   
Mother's Birthplace:   
Mother's Age:   
Indexing Project (Batch) Number:   C20610-2
System Origin:   Denmark-ODM
GS Film number:   50949
Reference ID:   
Citing this Record:
"Denmark, Baptisms, 1618-1923," index, <i>FamilySearch</i> (https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XBJR-5ZC : accessed 20 Jul 2014), Kiersten Christensen, 16 Aug 1767; citing , AVNING, RANDERS, DENMARK; FHL microfilm 50949.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Hej Jørgen

Christen Sørensens tilnavn ser ud til at være Hellig, som FamilySearch tolkede.

Mærkelig nok har jeg fundet en web side med en Christen Sørensen Hellig født 1821 i Auning og hans moder hed Ane Christensdatter. Er dette kun en tilfældighed eller kan Ane Christensdatters far være din Christen Sørensen Hellig, hvis hun er født omkring 1784.


Christen Sørensen (Hellig) (son of Søren Olesen and Ane Christiansdatter) was born 07 September 1821 in Auning S, Sønderhald H, Randers A., and died date unknown. He married Mette Cathrine Jensdatter on 30 May 1851 in Holbek kirke, Holbek S. Randers A.1, daughter of Jens Nielsen Koch and Maren Jensdatter.

http://familytreemaker.genealogy.com/users/k/r/i/Svenn-erik-Kristensen/WEBSITE-0001/UHP-0553.html
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Bjarne Møller

Hej

Jeg forsker også i samme slægt men har heller ikke fundet dem i FT 1801 dog en Anne Christensdatter i FT 1801 som enke på hospitalet alderen passer det er også det eneste og jeg konkluderede at det måske var en fejl som enke og at Anne måske hjalp til der, men hvor Christen så var vides ikke. Jeg havde ikke fundet nogle fæste breve.

Folketælling 1801, DDA.  Udarb. dato: 4 Nov. 2007. 

Anne Christensdatter 56 Enke Kone Opvartningskone i hospitalet
Jens Nielsen 65 Ugift Hospitalslem
Jens Skiøt 78 Ugift Hospitalslem
Bodild Jørgensdatter 54 Ugift Hospitalslem
Mette Nielsdatter 62 Ugift Hospitalslem
Ane Jeppes 54 Ugift Hospitalslem
Kirsten Mogensdatter 85 Ugift Hospitalslem
Maren Pedersdatter 50 Ugift Hospitalslem. 

Anne og Christen blev gift 22 3 1782 i Ørsted Kirke
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Jørgen Pedersen


Hej

Mange tak for jeres interesse og input. Jeg tror, at den rimeligste forklaring på familiens fravær i 1801-tællingen er, at tælleren simpelthen har glemt dem. Jeg ved ikke, hvor almindelig sådan en forglemmelse er i tællingerne, men det er sikkert ikke helt usædvanligt.

Tilnavnet staves forskelligt i forskellige kilder: Hellesen, Helle, Hellie, Helli, Hellig. Jeg har valgt varianten Helle, fordi det var den, jeg først stødte på i kirkebogen. Den ældste variant er i øvrigt Hellesen, idet denne stavemåde bruges i kirkebogen, da Søren Christensen Hellesen blev begravet i Auning i 1660.

Christen Sørensen Helle af Auning (1736-1819) var søn af Søren Christensen Helle (1673-1743) og Birgitte Jensdatter (1701-1765). Han blev gift i 1764 med Anne Andersdatter af Tårup, Auning sogn. I ægteskabet fødtes fire børn, og hun døde i 1781 efter en fødsel. To af børnene ses ganske rigtigt i 1787-tællingen.

I marts 1782 blev Christen Sørensen Helle gift med Anne Christensdatter fra Hollandsbjerg i Ørsted sogn.  I dette ægteskab fødtes tre børn, bla. Anne Christensdatter , født i Auning 1783.
Hun blev i 1815 gift med Søren Olufsen i Tårup. I ægteskabet fødtes seks børn, blandt dem Christen Sørensen Hellig, der blev født  i 1821. Det er ham, der senere blev gift med Mette Cathrine Jensdatter.

Med venlig hilsen
Jørgen

Jan B. Hansson

#5
Hej Jørgen

Nogle gange er intuitionen værd at lytte til
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)