Disoreto i København

Startet af Birgitte Hansen, 20 Jul 2014 - 11:58

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Hansen

Hej

Jeg efterlyser en italiener ved navn Disoreto eller Di Soreto, som opholder sig i Københavnsområdet mellem de 2 verdenskrige, men måske allerede før første.

Jeg har prøvet de indtastede folketællinger og politiets registerblade. Set alle italiensk fødte igennem.

Han har muligvis arbejdet for firmaet Sthyr og Kjær.

Dette i håb om, at nogen kan give mig et tip om, hvor jeg kan søge efter ham.

Mange hilsner

Birgitte Hansen

Lise Gorgone

Hej Birgitte,

Hvor har du oplysningen fra, at Disoreto arbejdede hos Styhr og Kjær? Ved du, hvornår han kom til Danmark?
Hilsen
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Hej igen,
Du må skrive om Disoreto. Hvad var hans fornavn, ved du hvor han boede? Med familie?
Ellers kan du henvende dig til :Det italienske Kulturinstitut,Gjørlingsvej 11, 2900 Hellerup 39620696.
Måske har de noget liggende. Man kan jo altid prøve.
Hilsen
Lise Gorgone

Birgitte Hansen

Hej Lise.

Tak for dit forslag, som naturligvis skal prøves.

Disoreto var forelsket i (måske blev de gift) en dame som arbejdede hos Sthyr og Kjær. Det forlyder, at de havde truffet hinanden på samme arbejdsplads, og i 1901 arbejder damen, Julie Petersen, på kontoret hos Sthyr og Kjær.

Jeg har fundet hende i folketællingen 1901, hvor hun bor i Abildgårdsgade nr. 48. Der bor hun ikke i 1906, så der har jeg tabt sporet. Julie findes i politiets registerblade. Sidste indførsel er fra 1894, hvor hun netop bor i Abildgårdsgade.

Jeg ved desværre ikke hvad Disoreto hed til fornavn.

Mange hilsner og tak

Birgitte

Anne Mortensen

#4
Hej

Ved at søge på Julie Petersen kommer der 800 poster  ;)

En god ide at vise linket til Pol.reg. så vi også kan se hendes data.
-----------------------

Her er linket

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1854882&searchname=polit_adv
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stina Kirkegaard Hansen

#5
Jeg gætter på, at det drejer sig om hende her?
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1854882&searchname=polit_simple

FT 1901:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=22853#22853,2670863

Hvordan kender du til Disoreto? Bar forelskelsen frugt?  ;)

Venlig hilsen
Stina

Anne Mortensen

Rigtig gættet - linket ses i mit indlæg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lise Gorgone

Hej Birgitte,
Du kan se i Sankt Ansgar kirkebog på Landsarkivet, da den er katolsk og ikke er kommet på AO endnu. Du kan også tjekke på b.v.i København, da det også er en mulighed. Jeg har været en tur på de italienske sider.

Pagine bianche:Origine del cognome, navnets oprindelse di Soreto:Der dukker utallige bynavne op, hvor navnet stammer fra. Men di Soreto blev ikke fundet.Non é stato trovo. Jeg er sikker på, at Kulturinstituttet vil søge der. Men du skal spørge dem ad.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Birgitte Hansen

Hej Anne, Lise og Stina.

Jo, det er den rigtige Julie Petersen I har fat i.

Der var ingen børn i forholdet, da Julie var over den fødedygtige alder, da de fandt sammen eller blev gift.

Landsarkivet må vente lidt, da jeg bor i Aalborg.

Tak for jeres indsats så langt.

Mange hilsner

Birgitte


Anne Mortensen

Sankt Ansgars kirke ses på AO men fra 1931
under
Diverse Menigheder (tryk på dette i stedet for København)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lise Gorgone

Hej Birgitte,
Sankt Ansgar kirke er domkirken i Bredgade, København
Så er der de andre:
Jesu  Hjerte Kirke,Strandvejen 9, 2100 København Ø.-
Immaculate (Sankt Josephs søstrene), Strandvejen, 2100 København Ø.-
Sankt Augustinus kirke, Jagtvej 183D, 2100 København Ø.-
Sankt Mariæ kirke, Jens Jensensvej 5, 2000 Frederiksberg
Sakraments kirke, Nørrebrogade 277, 2200 København N.-
Sankt Annæ kirke, Dronning Elisabeths Alle 3, 2300 København S.-
Sankt Antoni kirke,Frederiksundsvej 225,2700 Brønshøj

De er ikke på AO, men haves på arkivet. Jeg havde set Ansgar på AO, men den var for sen.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Hej 'Birgitte,
Julie Johanne Henriette,f.27.11.1861 i Roskilde,dbt.Roskilde Domki 1859-1868 opslag 103 nr.55
F:Anton Enevold Petersen Købmand og hustru Karen Marie f. Jensen i Roskilde.
Hilsen
Lise

Birgitte Hansen

Hej

Tak for jeres input og jeres tid.

Lise, jeg burde jo have skrevet, at jeg godt kender Julies rødder, men ikke hvor hun ender sine dage, men det er i København et sted.

Mange hilsner - håber I også nyder det gode vejr

Birgitte

Lise Gorgone

Hej Birgitte,
Jeg plejer at anbefale, at man henvender sig til Borgerservice med en aneforespørgsel Kr.75,-, hvis man kender fødselsdato og år, og sidst kendte adresse, hvis man har den. Jeg er sikker på, at han hed Di Soreto. Lad os se, om der er andre, der har en bedre ide.
Med venlig hilsen
Lise

Lise Gorgone

Hej Birgitte,
Jeg har lige modtaget en mail fra spoergarkivaren, Rigsarkivet, der meddelte, at Sankt Ansgar kb. starter i 1842,  men den mangler på AO. Du må vente lidt endnu.
Med venlig hilsen,
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Hej Birgitte,
Jeg har  søgt di Soreto, der ikke var greve i Italien, og du fik åbenbart intet positivt svar fra Kulturinstituttet?
MvH
Lise Gorgone

Birgitte Hansen

Hej Lise.

Nej, desværre kunne de ikke hjælpe mig, da de ikke har kartotek så langt tilbage i tiden.

Jeg har familie i København, som jeg måske kan overtale til at gå i Borgerservice for mig og prøve den vej efter sommerferien. Det kan jo være jeg kan spore ham gennem Julie Petersen.

Tak for hjælpen til dig og alle der har forsøgt at hjælpe mig.

Mange hilsner

Birgitte

PS Nye ideer modtages stadig med taknemmelighed

Anne Mortensen

Jeg har familie i København, som jeg måske kan overtale til at gå i Borgerservice for mig

Du kan gå til hvilken som helst Borgerservice - også din egen - og søge.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Birgitte Hansen

Tak Anne - det vidste jeg ikke.

Mange hilsner

Birgitte

Thestrup-Bjørn

Vil lige gøre opmærksom på, at "dit eget" borgerservice KUN kan hjælpe dig, hvis personen har fået et cpr.nr (og hvis vedkommende ikke har bedt om adressebeskyttelse).

CPR blev oprettet den 2. april 1968 - http://da.wikipedia.org/wiki/Det_Centrale_Personregister


Det københavnske folkeregister (også fra før cpr) ses vel på Københavns Rådhus - enten i deres Borgerservice eller måske på Københavns Stadsarkiv (i samme bygning).


Københavns Stadsarkiv har for øvrigt et betragteligt antal begravelsesprotokoller og andre former for "guld" om Københavns borgere.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anne Mortensen

Ja - jeg burde have vist dette i mit indlæg:

https://www.borger.dk/Sider/Det-Centrale-Personregister-CPR.aspx?segmentid=84129935-93ad-4874-8a4d-be0453797324

Oplysninger fra cpr om andre - adresseforespørgsel 


Du kan henvende dig til kommunens folkeregister, hvis du ønsker oplysninger om andre personer. De oplysninger, du umiddelbart kan få, er aktuelle navne- og adresseoplysninger - med mindre personen har navne- og adressebeskyttelse. Du kan også få at vide, om personen er død, rejst til udlandet eller er umyndig.

For at få udleveret oplysninger skal du dog kunne identificere den person, du ønsker oplysninger om ved navn samt enten fødselsdato eller adresse.

Hver henvendelse koster op til 75 kr. (2014)

Du skal dog være opmærksom på, at er den tidligere adresse fra før år 1972, kan den ikke bruges, fordi den ikke findes elektronisk. Du kan kontakte Landsarkivet for at få en nyere adresse, som kan bruges i denne selvbetjeningsløsning.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Birgitte Hansen

Tak for oplysningen Anne.

Adresserne jeg har er fra før 1971. Så jeg kan ikke benytte mig af borgerservice. De personer jeg søger er sandsynligvis døde omkring 2. verdenskrig, så jeg må se, hvad jeg kan finde ud af.

Mange hilsner

Birgitte

Lise Gorgone

Hej Birgitte,
Som jeg har vist dig, så svarede Michael G. Arkivar fra spoergarkivaren, at det var en fejl, at Skt.Ansgar ikke gik længere tilbage på AO. Det var en fejl, han ville gå videre med, så vi alle kan
bruge kirkebogen online.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Birgitte Hansen

Hej Lise.

Vi må så håbe, at det ikke tager for lang tid. Det afhænger jo også af om de pågældende kirkebøger i det hele taget er blevet skannet.

Fortsat god sommer

Birgitte