Carla Thomsen

Startet af Per Eivind Pedersen, 21 Jul 2014 - 15:57

Forrige emne - Næste emne

Per Eivind Pedersen

Det er lite som er kjent om Carla. Hun ble omtalt i en avis i Aalborg, da hun kom opp fra København for å feire sin mors 80-årsdag. Neste gang en ser hennes navn er ved dødsannonser: " for sin mor paa fraværende søskendes og egne vegne", Carla Thomsen.

En Carla Thomsen ble født 6. april 1901 Horshave, Torslev (Dronninglund,Hjørring amt) av Thomas Andersen Thomsen og Anna Sofie Bang som ble gift 8. juni 1900 i Dronninglund kirke (Dronninglund, Hjørring opsl 62 # 14). Hun ble døpt 12. mai 1901 i Torslev (oppslag 93, # 12). Hun bodde i Ajstrup (Kær, Aalborg) ved folketellingen i 1921. Hun hadde da flyttet dit i 1918 (AO opsl 15). Hennes mor ble da oppgitt som født i Dorf, Dronninglund (samme sted som Marie Jensine arbeidet i 1873), selv om fødselspapirene oppgir Holtet i Dronninglund.
Den samme Carla bodde i Drossselvej, Frederiksberg (Mariendal sogn) i København ved folketellingen 5. nov. 1925 . Huset var eid av et barnehospitalet Fuglevej. Oppgitt fødsel 6. apr. 1901 i Ajstrup pr. Sulsted. Hun hadde da flyttet hit samme år fra Bispebjerg Hospital (hospitalet ligger i bydelen Bispebjerg i København og hører under Region Hovedstaden. Hospitalet ble bygget i 1913 og er i dag arbeidsplass for 3 000 medarbeidere ( kilde Wikipedia) Adresse: Bispebjerg Bakke 23, 2400 København NV, Danmark. Telefonnummer: +45 35 31 35 31).
Dansk Data Arkiv oppgir ved samme telling: Navn: Carla Thomsen Født: 6/4 Civilstand: U
Erhverv: Elev v/ Sygeplejen Fødested: Aistrup pr. Sulsted
Fam.nr: 1 Matr.nr: 16AQ+17M adresse: Drosselvej Frederiksberg Sogn: Drosselvej Kilde: FT-1925 KIPnr: D6713 Lbnr: 20

En annen kandidat kan være Carla Ingeborg Thomsen f. 21 feb. 1906 i Helgolandsgade 10, Aalborg (Vor frelser, Aalborg opsl 241 # 23), datter av arbejdsmand Thomas Christian Arnulfus Thomsen og Johanne Frederikke Pedersen. Carla bodde 5. nov. 1924 i Falstersgade 16, og i 1925 i Burmeistergade 10, København (AO FT 1925 opsl 101). Hun arbeidet da som husassistent.

Ingen av de nevnte kandidatene har blitt registrert boende sammen med Anders Nielsen og hans hustru Marie Jensine Nielsen i noen av de folketellinger som disse har blitt registrert på. Den eneste forbindelsen har mor til den førstnevnte Carla; hun ble oppført i Ft 1921 som født i Dorf 1874, hvor Marie Jensine oppholdt seg fra 1873.

Det kan selvfølgelig være flere kandidater. Med bakgrunn i henes familienavn er det nærliggende å tro at hun kan være adoptert (eller annet) av familien til Marie Jensine p.g.a. referanse til "mor og søsken".

Er det mulig å sette inn et jpg. bilde? Har forsøkt uten hell

mvh Per


Stina Kirkegaard Hansen

Jeg vedlægger lige din oprindelige tråd om Carla:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,13948.msg70870.html#msg70870
Venlig hilsen
Stina

Per Eivind Pedersen

Tusen takk til Anne og Stina. Jeg søkte på denne gamle tråden på Carla, før jeg satte inn den nye, men den kom ikke opp, så tusen takk igjen.

Jeg har et bilde av Carla; forsøkte å sette det inn uten hell. Håpte at noen dermed kunne kjenne henne igjen.

Mitt problem er som dere ser: hvordan kan hun kalle Marie Jensine for mor og hennes barn i ekteskap med Anders for søsken?

Mvh Per

Anette Eriksen

Kære Per.

Kunne det tænkes, at datteren Carla er født FØR broderen Carl? I Danmark opkaldt man ofte børnene efter sine forældre eller afdøde søskende. Hvis man vil opkalde et barn efter en, der hedder Carl og førstefødte så er en datter, vil man ofte kalde barnet for Carla, når så der kommer en søn vil man give ham navnet Carl. Sådan har det i hvert fald været i min familie, hvor ældste datter blev navngivet Carla efter bedstefaderen Carl Edvard.

Moderen er jo født i 1854 og kan have fået børn fra ca. 1872 og frem. At Carla ikke fremgår af folketællingen i 1890 kan jo være fordi hun har været ude at tjene som f.eks. 14 årig.

Bare en tanke.

Mange hilsner
Anette Eriksen


Per Eivind Pedersen

Kjære Anette. Det kan være en god ide som jeg skal undersøke, men det ser ikke ut som det er noe system i navneoppkalling. Hun kan jo ha født et barn mellom 1873 og 1879, kanskje i Dorf????

Marie fikk et barn utenfor ekteskap, Niels Otto, 5. sep. 1879 i Aalborg (Vor Frue) med Holger Christensen. Niels Otto dro til Norge og giftet seg.
Marie ble gift med Anders Christian Nielsen (f. 4. apr. 1848 i Aalborg, Budolfi), 9. nov. 1880 i Aalborg (Vor Frue). Sønnen Carl ble født året etter.

mvh Per

Anette Eriksen

#6
Hej igen.

Den skolelærer, som Marie Jensine Nielsen kommer til i 1873 i Dorf i Dronninglund hedder Carl Rasmussen  (også kaldet Bendixen) og er i 1880 26 år og enkemand. Måske Carla er opkaldt efter ham?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Per Eivind Pedersen

Hei, og igjen tusen takk for hjelpen. Kanskje jeg igjen må se etter et "uekte" barn, forferdelig betegnelse. Jeg har sett nærmere på det første barnet. Det viser seg at han var pleiebarn ved ft1880 i Aalborg:

Niels Otto var ved folketellingen i 1880 oppført som pleiebarn hos familien Niels Sørensen og Else Marie Nielsen i Ferslev by, Ferslev sogn, Fleskum herred i Aalborg. Hans mor bodde da i Algade 21 i Aalborg og arbeidet som tjenestepike. Ved folketellingen i 1890 bodde han sammen med sin mor og stefar i Gugvej 19, Aalborg. Han ble riktignok registrert som Niels Peter Nielsen 10 år.

Hvis hun hadde en datter i tillegg, hvor er hun ved de samme tellingene?

mvh Per

Per Eivind Pedersen

Hei, sender et bilde av Carla Thomsen i vedlegg. Kanskje noen kan gjenkjenne henne?

mvh Per

[vedhæfting slettet af admin]

Per Eivind Pedersen

Hei, legger ut to avisklipp fra en avis i Aalborg - må nok dele dette opp - den første gjelder Carlas mors 80 års dag

mvh Per

[vedhæfting slettet af admin]

Per Eivind Pedersen

Hei, nytt utklipp fra Carlas mors bortfall

Per

[vedhæfting slettet af admin]

Anette Eriksen

Hej Per.

Ved du med sikkerhed, at Carla er født med efternavnet Thomsen? Hun kan vel også være gift Thomsen? Har du forsøgt at finde hendes konfirmation i Aalborg?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Per Eivind Pedersen

Hei, Anette!
Jo, jeg har tenkt på ekteskap og adopsjon, men ikke funnet noe, ei heller hennes konfirmasjon.

Per

Anette Eriksen

#13
Hej Per.

Jeg tror, at Carla Thomsen er barnebarn af Marie Jensine Nielsen. Hvis du kigger i Aalborg, Vor Frue 1866-1877 - opslag 449, kan du se, at en Jensine Marie Nielsen får en datter den 5. november 1876. Udlagt barnefader er Jens Christian Christensen. Mon ikke der her er byttet om på Marie Jensine og Jensine Marie? Datteren får navnet Caroline Marie Cathrine Christensen og bliver i København gift med Thorvald August Ove Thomsen.


http://www.politietsregisterblade.dk/registerblade/1/0026/07129A.jpg?1653]http://www.politietsregisterblade.dk/registerblade/1/0037/04969A.jpg?8226[url]

Familien bor i 1897 på adressen Turesensgade 20, 2. sal. På samme adresse bor Marie Jensines datter, Edith Marie i 1899. (Jeg tror hun er på besøg hos sin storesøster).

[url]http://www.politietsregisterblade.dk/registerblade/1/0026/07129A.jpg?1653]

Familien bor i 1897 på adressen Turesensgade 20, 2. sal. På samme adresse bor Marie Jensines datter, Edith Marie i 1899. (Jeg tror hun er på besøg hos sin storesøster).

[url]http://www.politietsregisterblade.dk/registerblade/1/0026/07129A.jpg?1653]http://www.politietsregisterblade.dk/registerblade/1/0037/04969A.jpg?8226[url]

Familien bor i 1897 på adressen Turesensgade 20, 2. sal. På samme adresse bor Marie Jensines datter, Edith Marie i 1899. (Jeg tror hun er på besøg hos sin storesøster).

[url]http://www.politietsregisterblade.dk/registerblade/1/0026/07129A.jpg?1653


Caroline Marie og Thorvald August Ove Thomsen må være gift omkring 1898-1899 og det kan være dem, der har en datter, der hedder Carla Thomsen og som på familiens vegne skriver under på dødsannoncen. Resten passer jo stadig med tre børn i USA, en i Norge og en datter i København (som jeg altså tror er Caroline Marie Cathrine).

Nu må du se, om du kan bruge det til noget.

Mange hilsner
Anette Eriksen


Anette Eriksen

Hej igen.

Ved ikke lige, hvad det er, maskinen (eller måske jeg selv) har fået lavet af rod i de links, jeg har indsat i min forrige indlæg. Jeg prøver lige igen:

Jeg tror, at Carla Thomsen er barnebarn af Marie Jensine Nielsen. Hvis du kigger i Aalborg, Vor Frue 1866-1877 - opslag 449, kan du se, at en Jensine Marie Nielsen får en datter den 5. november 1876. Udlagt barnefader er Jens Christian Christensen. Mon ikke der her er byttet om på Marie Jensine og Jensine Marie? Datteren får navnet Caroline Marie Cathrine Christensen og bliver i København gift med Thorvald August Ove Thomsen.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1467464&searchname=polit_adv

Familien bor i 1897 på adressen Turesensgade 20, 2. sal. På samme adresse bor Marie Jensines datter, Edith Marie i 1899. (Jeg tror hun er på besøg hos sin storesøster).

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1422535&searchname=polit_adv

Caroline Marie og Thorvald August Ove Thomsen må være gift omkring 1898-1899 og det kan være dem, der har en datter, der hedder Carla Thomsen og som på familiens vegne skriver under på dødsannoncen. Resten passer jo stadig med tre børn i USA, en søn i Norge og en datter i København (som jeg altså tror er Caroline Marie Cathrine).

Nu må du se, om du kan bruge det til noget.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Gitte Johansen

Caroline Marie Kathrine kalder sig "Carla".


Se ft1916, København, Andebakkestien, opslag 7.

Hun har også en datter, der hedder Henny Carla.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Carla Henny Thomsen


Frederiksberg, 1900-1904, opslag 242, nr. 127.

Fadder: Marie Jensine Nielsen, f. Nielsen, Ålborg.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#18
Ft1921, Andebakkestien, opslag 5. Kalder sig stadig Carla.

1925, opslag 6, Carla

1930, opslag 23, Carla, så mon ikke det alligevel er datteren, der kommer på besøg.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anette Eriksen

Hej Gitte.

Jo, jeg tror også, at det er datteren. Fotoet af Carla er dog svært at tidsfæste.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anette Eriksen

Hej Per.

Hvis du søger på nettet på Thorvald August Ove Thomsen og/eller Willy Ove Thomsen vil du finde oplysninger, som nok kan føre dig til nulevende efterkommere af Caroline/Carla Thomsen.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Per Eivind Pedersen

Hei Anne og Gitte ;D

Dette er imponerende. Jeg får for tiden ikke opp sidene til Arkivalieronline - siden er stengt  - men dette ser meget lovende ut. Kommer tilbake til dere.

Når dere omtaler "datteren" på besøk - så regne jeg med at det er Carla Henny??

mvh en glad og lykkelig Per

ps
jeg har en datter av en av mine tremenninger i Norge som er barnebarnsbarn av Marie Jensine. Skal informere henne så snart jeg får sortert dette.
Igjen tusen takk

mvh

Gitte Johansen

Hej Per

Nej, jeg tror stadig, at det er datteren, Caroline, som kalder sig Carla, der kommer på besøg.

Ved et rent held har jeg stadig opslag, som virker, da jeg ikke havde kørt dem væk.

Skal jeg sende dem til dig?

Jeg har hendes fødsel og 3 folketællinger.

Fødslen kunne jeg tage et skærmbillede af.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Aalborg m-kort 1605, Sankelmarksgade forhus 2 sal f.2, mat 499 nr 2, FT-1890, C0383
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Andreas Steffensen    34    Gift   husfader    lærer   Thvis
Ane Katrine Steffensen født Smidt    29    Gift   husmoder      Vedersø
Ane Marie Steffensen    3    Ugift   barn      Aalborg
Marie Katrine Karoline Christensen    13    Ugift   tjenestetyende      Aalborg
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Denne tror jeg, skal undersøges, når AO virker igen.

Ved Willy Oves "undfangelse" opholder hun sig i Vadum.


Aalborg, Kær, Vadum, Haldager By, et Hus, 61, FT-1880, C4311
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Thomsen    45    Gift   Husfader, Husmand      Venneberg Sogn, Hjørring Amt
Nielsine Kathrine Birgite Andersen    44    Gift   hans Kone      Her i Sognet
Niels Christian Thomsen    11    Ugift   deres Børn      Biersted Sogn, Aalborg Amt
Jens Thomsen    9    Ugift   deres Børn      Biersted Sogn, Aalborg Amt
Marinus Thomsen    3    Ugift   deres Børn      Biersted Sogn, Aalborg Amt
Caroline Marie Kathrine Svendsen    3    Ugift   deres Plejedatter      Aalborg
Anders Andersen    82    Enkemand   Konens Fader, forsørges af Husfaderen      Ørum Sogn, Hjørring Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Per Eivind Pedersen

Hei Gitte
Tusen takk for ytterligere opplysninger. Jeg ser at folketellingene (DDD) er oppe og går. Jeg skal sjekke dette, men venter altså ennå på at AO skal komme opp.
Merkelig at hun er oppført med familienavnet "Svendsen" ved tellingen 1880

Jeg fikk forresten et treff på en Willy Ove Thomsen f. 14 juli 1895 skal ha vært gift med "Elisabeth Bryde" f. 11 juni 1900 i København - død 9 feb. 1966. Willy Ove døde i henhold til dette 12 des. 1953 i København.
Men dette er kanskje et tilfeldig sammentreff??

Hvis det ikke er mye bryderi å sende oppslagene, tar jeg gjerne i mot disse, her eller privat (pereivind41@hotmail.com)

mvh Per

Gitte Johansen

De er sendt ;)


Vi skal ind i den originale folketælling og se, om der evt. står Christensen i stedet for Svendsen.

Det var der, jeg fandt oplysninger om Caroline, da Anette havde lavet forarbejdet.

http://www.myerichsen.net/p451.html#i13507
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Per Eivind Pedersen

#27
De er mottatt, takk og jeg må be Anette om unnskylding for bruk av feil navn - Det må være varmen - rundt 30 grader - som har gjort med så sløv  - selv om det ikke er en unnskyldning.

Nå er AO oppe igjen

Per

Ser at Caroline Marie Cathrine ved ft1880 Aalborg, Kær, Vadum, Haldager by, opsl 111 # 37 er oppført som deres pleiebarn, 3 år, og navnet Svendsen - men det må vel være riktig person

Per

Gitte Johansen

Man skulle synes, det var den rigtige.

Jeg kan ikke finde nogen Svendsen i 1890 med alle de fornavne.


Hun er konfirmeret i

Ålborg, Vor Frue 1888-1891, opslag 42, nr. 38.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Jeg har da vist skrevet noget værre sludder.

Det er ikke ved Willy Oves dåb, men ved Carolines dåb, der står Vadum.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com