Hvem kender Snæbjørn Jønson født 20. juni 1887 på Island.

Startet af Inge-Lise Høring, 21 Jul 2014 - 18:17

Forrige emne - Næste emne

Inge-Lise Høring

Han fundet Snæbjørn Jønson i folketællingen 1916 i København, Sundvedsgade 11, stuen. opslag 50 i FT. 1916 på Arkivalieronline. Han skulle være fra Island og efter sigende i København for at uddanne sig til kunstmaler. Har lige fået at vide, at han skulle være min farfar og vil derfor gerne vide noget om ham. Håber der er hjælp at hente her i dette forum.

Mvh

Inge-Lise


Inge-Lise Høring

Tusind tak Stina. De oplysninger havde jeg ikke. Nu fik jeg jo så at vide, han havde været i England, efter 1916 og han også hed Gudjon. Jeg havde kun de oplysninger, som jeg har skrevet i min efterlysning, så alt har interesse. Håber der er nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg får oplysninger om hans fødsel på Island og hans forfædre.

Mvh
Inge-Lise

Inge Nissen

Hej

Stina er vist kommet til at indsætte det samme registerblad 2 gange, der er også et andet blad (uden en læselig dato) på Snæbjørn Jønsson, født 20.5.1887, her står han som Landvæsenselev. Jeg kan ikke indsætte link.

Hilsen Inge

Stina Kirkegaard Hansen

#4

Inge Nissen

#5
Hej

Når man Googler
Snæbjørn Jønsson
kommer der bl.a. oplysninger frem om en Tony Jonsson, (eneste islandske pilot, der deltog i 2. verdenskrig under Royal Air Force) søn af Snæbjørn Jønsson, der levede fra 1887-1978, det kunne være den efterlyste, i hvert fald passer det med fødeåret og Tony's mor er engelsk.

www.en.wikipedia.org/wiki/Tony_Jonsson

Hilsen Inge


Inge Nissen

Hej

Ja og det passer endda med fødselsår og dødsår på ham jeg fandt -
Der er åbenbart lidt uoverenstemmelse med hvilken måned han er født i, men der ses jo af og til fejl i registerbladene - og også i folketællinger.

Inge

Inge-Lise Høring

Tak for alle svarene, som alle var rigtig givende.

Svar til Trine: Min far er født 25 juli 1916 i Sundvedsgade 11, hvor Snæbjørn var logerende hos min farmor. Min far er lige død og efterfølgende har et familiemedlem fortalt, at min farfar ikke var min fars rigtige far. Det var en familie hemmelighed, som først måtte fortælles efter hans død. Iflg. familie var det den logeredne fra Island der var hans far. Min farfar var matros og sejlede på langfart, omkring 1915-16 var han hjemmefra i 1½ år. Så nu prøver jeg, om det er muligt at finde ud af, om der er noget om snakken.

Svar til Inge: Du har ret i datoerne passer rigtig godt, den måned der er forskel i fødselsdatoer, er måske fordi, jeg ikke kan se, om der står 5 eller 6 i Ft. 1916.

Mvh
Inge-Lise

Anne Mortensen

Hej

Du nævner ikke din fars navn, men mon ikke det er ham:

Krist 1912-1917
opslag 121
Kai Helge Jensen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770



Anne Mortensen

FT 1916
Sundevedsgade
opslag 50

Viser din Jens Chr. Jensen med familie.
Plus Snæbjørn J.
---------------------
Kai fødes 25.7.1916
Faderen er i hjemmet 1.2.1916
d.v.s. hvis faderen ikke er i hjemmet før 1.2.1916 kan moderen selvfølgelig godt være gravid med den logerende  ;)
Men lidt usædvanligt at begge mænd er i hjemmet i denne periode eller ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge-Lise Høring

Først undskyld til Stina, jeg kom til at kalde dig et forkert navn.

Ja, Kai Helge Jensen er min far. Hans forældre blev gift d. 7.april 1905 på Fejø. De andre ting der står i politiets registerblade, passer meget godt.

Jeg har i mange år forsket i mine forfædre og har med meget besvær fundet Jens Christian Jensens forfædre, men hvis den nyhed om at min farfar ikke er den rigtige biologiske far passer, må jeg jo begynde forfra. Det vil jo blive både svært og besværligt, hvis Island skal ind i billedet. Det bliver nok også svært at bevise, hvem den biologiske far er, det er jo ikke nok at en overlevering i familien siger det er Islændingen. Er der nogen, der har ideér om, hvordan jeg gribe sagen an, ud over det jeg er igang med nu. Tak for alt den hjælp, jeg har fået indtil nu.

Mvh
Inge-Lise