Hvad blev der af Maren Rasmusdatter, f. omkr. 1755, Dronninglund, Hjørring

Startet af Bente Jensen, 21 Jul 2014 - 22:15

Forrige emne - Næste emne

Bente Jensen

Hvad blev der af Maren Rasmusdatter, f. omkring 1755, Dronninglund, Hjørring.

Jeg vil blive glad for hjælp til at finde ud af hvad der er sket med min 3xtipoldemor Maren Rasmusdatter.
Født omkring 1755, Dronninglund, Hjørring, datter af Rasmus Jensen og Johanne Hansdatter.
Maren boede ved FT 1787 som 32-årig sammen med datteren Birthe Kirstine på 1 år hos forældrene på Teglgaarden.
Viet i Dronninglund 16. dec. 1787 (kgb. Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, opslag 134,no.3) med Enkemand Jens Pedersen i Daael.

Desværre er det hvad jeg har kunnet finde om Maren og hendes videre liv. Derfor vil jeg blive utrolig glad hvis der findes flere oplysninger om hende.

På forhånd mange tak for hjælpen.
Bente Jensen

Ole Munk

Hej Bente

Maren Rasmusdatter er helt i udkanten af min slægtsforskning. Men hendes bror Andreas bliver gift med en søster til en af mine aner (de er bosat i Bolle i Dronninglund). Her optræder Maren Rasmusdatter som fadder i 1790 og 1795 - hun nævnes som fra/af Teglgaarden:

1790 nr. 19, fastelavnssøndag den 14. februar: Andreas Rasmussen og hustru Maren Jensdatter i Bolle - Jens - Faddere: Maren Rasmusdatter fra Teglgaarden, Kirsten Jensdatter Bolle, Christen Olufsen fra Refbech, Christen Christensen fra Holtet og Peder Christensen fra Bolle. Introduceret 2. søndag efter paaske.

1795 nr. 48, d. 19de Trin, søndag den 11. october: Andreas Rasmussen og Maren Jensdatter i Bolle - Rasmus - hjemmedøbt af F. Weirum. Faddere Maren Rasmusdatter af Teglgaardenm Kirsten Jensdatter Søraae, ???? ??????? Bolle, Anders Mortensen fra Bolle hede, Jens Jensen Trye.

vh Ole

Bente Jensen

Hej Ole
Tak for svar/hjælpen  :-) - så ved jeg da at hun på det tidspunkt stadig var på Teglgården - jeg må lede videre.
mvh Bente

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg ved ikke hvor din Maren er men Teglgården og Aakier er samme område, så måske nedenstående kunne være interessant:


hjoerring, Dronninglund, Dronninglund, Aakiær, -, 369, FT-1801, B4744

:

Thomas Michelsen 64 Gift Mand Huusmand med Jord og Snedker 
Maren Rasmusdatter 46 Gift hans Kone - 
Christen Thomsen 21 Ugift hans Søn - 
Thomas Pedersen 3 Ugift Plejebarn - 
Maren Rasmusdatter 8 Ugift Plejebarn - 

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Bente Jensen

Hej Grethe

Tak for dit svar - jeg var selv lidt inde på at det kunne være den Maren Rasmusdatter, men Maren blev gift i 1787 med en Jens Pedersen - så desværre. Du får lige de optegnelser jeg har vedr Maren's vielse:

Kgb. 1749 - 1808, Hjørring,, Dronninglund, Dronninglund,opslag 55 no. 15:
Trolovede i Kirken: 1787, 9de Nov. Enkemand Jens Pedersen i Daael og Maren Rasmusdtr Teglgaarden. Forlovere: Klokker Lyngbye og Jens Knudsen.

Samme Kgb., opslag 134 no. 3:
Viet i Kirken. 1787, 3de Advent Søndag (16. Dec.) Enkemand Jens Pedersen i Daael og Maren Rasmusdtr. i Teglgaarden.

mvh og tak
Bente

Ole Munk

Hej Bente

Hvis jeg var dig, ville jeg gå Dronninglund kirkebog gennem side for side fra 1787 (3. søndag i advent), for at se om Jens Pedersen ikke skulle være død inden 1801. Er han det, ville jeg kigge vielserne igennem  for at se, om Maren Rasmusdatter skulle være blevet gift igen.

Du kan ikke altid stole på antallet af ægteskaber i folketællingerne.

vh Ole

Bente Jensen