Christian Jørgensen, stenhugger, død ml. 1890 og 1901 i Nyk.Falster købst.?

Startet af Birthe Nielsen, 25 Jul 2014 - 18:01

Forrige emne - Næste emne

Birthe Nielsen

Jeg søger hjælp til at finde stenhugger Christian Jørgensens død/begravelse, formentlig i Nykøbing Falster.

Han er født 17/9-1838 i Slemminge, Musse hd., Maribo amt, gift 26/6-1866 i Vor Frue kirke i Svendborg med Sofie Amalie Nielsen.

FT 1880: Ægteparret er i Toreby sogn, Musse hd., Maribo amt med 3 børn.
FT 1890: De bor nu i Nyk.F. Købstad, Falster Sdr.hd., Maribo amt med 1 barn.
FT 1901: Sofie Amalie bor stadig i Nyk.F. Købstad, nu som enke. Hun dør 4/2-1906 samme sted.

Jeg har forgæves søgt efter Christian Jørgensens død/begr. ml. 1890 og 1901.
Kan nogen hjælpe?

venlig hilsen
Birthe Nielsen
3450

Alice Oppenheim

#1
Har du tjekket sønnens konfirmation? Står der noget om hans Far?

Andre børn? Er Chr. Jørgensen evt vidne/forlover ved en vielse?


Maribo, Falsters Sønder, Nykøbing Falster Købstad, matr. 288, forhus, Nykøbing Købstad, , 4, FT-1890, C8861
Christian Jørgensen    51    Gift          
Sopie Amalie Jørgensen    51    Gift          
Niels Andreas Jørgensen    12    Ugift


-----------
tilføjet: Niels Andreas bliver konfirmereti 1892. Der nævnes hans Far ikke som "afdød"... det indkredser søgeperioden en smule :) (opslag 218)

Birthe Nielsen

Til Alice Oppenheim

Tak for svaret; jeg har sønnens konfirmation 10. apr. 1892, som du også har fundet.
Så, som du skriver, er der så et par år mindre at lede i.

De øvrige børn er ældre end Niels.

venlig hilsen
Birthe Nielsen


Alice Oppenheim

De øvrige børn er ældre end Niels.

Så meget desto mere grund til at tjekke evt vielser :)

Birthe Nielsen

Hej Alice

Ja, du har fuldstændig ret i det med vielserne, men det er ikke lykkedes mig at finde hverken datteren
Ane Margrethe Jørgensen, f. 1869 eller sønnen Jørgen f. 1876 under ægteviede. Disse 2 børn ses heller ikke i FT 1890 eller senere i Nyk. F.

Tak for dine gode råd.

venlig hilsen
Birthe Nielsen

Judith Olsen

Hej Birthe

Skifte efter Sofie Amalie kan ses i skifteprotokollen for Nykøbing Falster Byfoged 1892-1896, opslag 366.

Der er intet nævnt om manden, men det ser ud til, at der er en søn mere, nemlig ham som anmelder dødsfaldet - fisker og detailhandler Marius Jørgensen !

Desværre har jeg ikke fundet et skifte efter Christian Jørgensen nævnt, så jeg gad vide, om han f.eks. har været indlagt på et hospital "længere borte".

Jeg tænker på hans erhverv som stenhugger, mon ikke det kunne give meget dårlige lunger ?
Et sanatorium måske ??
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Birthe Nielsen

#6
Hej Judith

Tak for din henvisning til skifteanmeldelse vedr. Sophie Amalie. Sønnen Marius blev født, mens de endnu boede i Svendborg og jeg har ikke set ham sammen med forældrene i de nævnte folketællinger i Nyk. F.
Men han bor altså på Falster i 1906 og stadig i en FT 1925 på ddd.

Det kan jo godt være, at Christian Jørgensen er død på et Sanatorium el.lign., som du skriver.

Så er det bare lige, hvordan man finder ud af at komme videre?

Men du skal have mange tak for hjælpen.

venlig hilsen
Birthe Nielsen