Yde – en indvandrer fra Skotland

Startet af Jens Yde, 26 Jul 2014 - 20:10

Forrige emne - Næste emne

Jens Yde

Jeg beskæftiger mig lidt med Thy, der i oldtiden på det nærmeste har været den sidste ø i nordvest inden Oceanets øde. Herfra har det ikke været let at slippe bort.

I 2006 modtog jeg resultatet af en dna-analyse til genealogisk brug, og idet nybegyndere i slægtsforskning almindeligvis starter med sig selv kan eksperter nok regne ud, hvem prøven stammede fra.

Jeg kan gennem skriftlige kilder føre det fædrene Yde-navn tilbage til 1600-tallets Thy. Næsten alle direkte Yde-forfædre har på et tidspunkt boet i Stagstrup Sogn, der grænser op til Limfjorden og blandt andet omfatter byerne Stagstrup, Vildsund  og Sundby.

Noget tyder nu på, at Ydernes forfader cirka år 1400 indvandrede til Nordjylland, efter at hans slægt havde boet "300 år" i Skotland.

Gennem medlemskab af det amerikanske firma FTDNA modtager jeg med mellemrum besked om, at der er fundet nogen, der "matcher" mig, og i de sidste par år har der vist sig påfaldende mange med navnet Gordon.

Fra Minnesota, USA, meddeler en Mr. Gordon, at hans forfader var Samuel Gordon, sandsynligvis født 1740 i Kirkmabreck, Skotland.
Fra Australien meddeler en Mr. Gordon, at hans forfader var John Gordon, som fik en søn født 1844 i Dumfriesshire, Skotland, inden familien udvandrede.
En tredje Mr. Gordon, fra det østlige USA, meddeler ligeledes, at han kan føre sin linje tilbage til Skotland, til John Gordon født 2. april 1759.

I alt er seks forskellige Gordon's indplaceret på min 33/37-match-liste. Endvidere er der en McDonald og en Douglas på listen.

Det viser sig, at flere af de gamle skotske klaner er indvandret til Skotland fra Normandiet og Flandern for snart tusind år siden, muligvis i forbindelse med ændringer i samfundsforholdene efter slaget ved Hastings i 1066. Klanen Gordon kom således fra Normandiet, hvor slægten havde store besiddelser. Familien blev tilsyneladende budt velkommen i Skotland af kong David I (1084-1153).

Endvidere kan anføres, at jeg har en snes 12/12-matches med Hamilton, der er en meget grundigt undersøgt skotsk slægt (these patrician Hamiltons appear to descend in male line from a Jutish-Anglo-Saxon stock), samt en halv snes 12/12-mænd med navnet Frame.

Her i foråret fik jeg omsider det første danske match. Den kom fra en amerikaner i danskerbyen Racine, endda en 35/37. Den kan henføres til Niels Pedersen, Hellevad, Vendsyssel, der udvandrede omkring 1870.

Både  "Gordon" og "Pedersen" har  tilsyneladende ikke en fælles forfader med "Yde" i de seneste 10 generationer og ved hjælp af FTDNA's regnemaskine kan med 95 procent sikkerhed oplyses, at:
Gordon og Yde har en fælles forfader inden for de seneste 24 generationer.
Pedersen/Peterson og Yde har en fælles forfader inden for 19 generationer.
Jeg regner med, at en generation er 28 år, måske lidt mere.

For mere end tusind år siden boede disse menneskers forfader altså i Normandiet og Flandern ud til den engelske kanal - i tider da vikingekongerne Regnar Lodbrog og Rollo styrede. Jeg antager, at de boede der i "300 år", og at de tidligere havde  boet i  andre "300 år" i Slesvig-området, blandt andet på halvøen Angel  ved Slien Fjord, hvortil de var roet i både. De var kommet  fra Norge med krigsguden Odin og slog til mod Jylland i år 205 men led nederlag og deres våben blev ofret i Illerup Ådal. De kom også fra Gotland og det østlige Sverige, men blev slået i blandt andet år 350 og fik deres båd, Nydambåden, ofret. I det lange løb sejrede Odin dog gennem denne knibtangsmanøvre og ikke mindst fik hans folk medvind, da sejlet var blevet udviklet i Norden på de tider, hvor vikingerne begyndte at dukke op.

Yde-slægtens bopæl gennem 2000 år ser altså således ud: Vestnorge/Østsverige-Slesvig-Normandiet-Skotland-Thy.

Jens Yde

Jeg søger mænd med fjerne rødder i Nordjylland, gerne Yder, der vil lade sig dna-teste og offentliggøre resultatet sammen med navnet på deres fjernest kendte forfader.  Det koster fra tusinde kroner og opefter. Der er selvfølgelig en risiko for at resultatet vil vise, at søn nummer to af "oldemor med de seks sønner" bestod af en anden slags dna-molekyler end de fem øvrige brødre, men den risiko har mange været villige til at tage.

Om oprindelsen af navnet Yde hørte jeg i familien for længe siden en forklaring om, at nogle sigøjnere engang havde slået lejr på stranden i Vilsund, og da de rejste bort efterlod de sig et barn, der hermed var "ydet".  Jeg har dog haft opfattelsen, at det var noget snak, som nogle af Yderne havde fundet på i sjov.
http://www.thisted.visbilleder.dk/(A(ekvw3RB4zwEkAAAAOTRiM2U1NjQtYTgzZi00MWU1LTg5MjUtYjU2Y2QyZTIxZWU1sv898171IYBRNTHovqTaVGFdhkk1))/Default.aspx?pr=101&n=866&img=7717

Nu er jeg imidlertid blevet lidt usikker. Sigøjerne bliver nemlig nævnt i et brev af 3. juli 1505 som kong James/Jakob  IV af Skotland  sendte til sin morbror, kong Hans af Danmark. I brevet bad han om, at Danmark med nåde tager imod greven af Lille-Ægypten,  Antonius Gagino, som var på pilgrimsrejse med sit følge gennem den kristne verden. Gagino påstod, at han var udsendt af pavestolen. Hans store familie må være fragtet med skib til Danmark, og der er ikke overleveret beretning om betalingsformen. De nåede åbenbart til Danmark, for nogle år senere dukkede de op i Sverige.

Mange aspekter gør sig gældende. I årene 1450 til 1700 var der livlig trafik af skotter til byerne ved Øresund samt Danzig. Der kom dog også skotske skibe til Aalborg, og i 1489 stod byens borgmester Mikkel Pedersen anklaget for under bestikkelse af have huset politiske flygtninge fra Skotland, men han klarede frisag.

Min patrilineale linje baseret på skriftlige kilder ser således ud. Næsten alle har på et tidspunkt boet i Stagstrup sogn, der i vore dage er mest kendt for Vilsund og Vilsundbroen.
Jens
Jens Jensen (Yde), 1618-1688, begravet ved Stagstrup kirke, Thisted amt.
Jens Jensen Yde, 1651-1731
Mads Jensen Yde, 1686-1763
Jens Madsen Yde, 1706-1781
Søren Jensen Yde, 1741-1819
Jens Mathias Yde, 1773-1852
Jens Christian Jensen Yde, 1804-1856
Søren Jensen Yde, 1831-1905
Martin Andreas Yde, 1874-1959, havde en gård i Stagstrup sogn
Yde,
Jens Yde VII,

Selvfølgelig er jeg også interesseret i at høre fra eksperter, om det overhovedet er rimeligt at antage, at jeg har en skotsk forfader blot ud fra det faktum, at der på min 33/37-match-liste er seks med navnet  Gordon, mens en hedder McDonald og en hedder Douglas, og at de opgiver Skotland som stedet, hvor deres forfader boede. Endvidere kan nævnes at en 17-årig københavner ved navn Petersen, der var søn af en skibsingeniør el. skibsminør på Orlogsværftet,  under 1. verdenskrig udvandrede til Amerika, hvor han mærkeligt nok tog et selvopfundet skotsk-klingende navn, MacMeccan, og han er  ligeledes  på min liste med en  ældste forfader i Mørkhøj, Gyngemosen.  Den tiende og sidste på listen, et 35/37-match,  er forfaderen til Niels Peter Pedersen, født 28. september 1841 i Hellevad sogn i Vendsyssel, hvis forfædre også boede i Hellevad.

Lajla Yvonne Dight

Hello Jens

Jeg ved ikke, om du kan bruge dette til noget.  Jeg "arbejder" selv en del med Scotland. Navnet Yde kommer kun op i 1900-tallet. Der er nogle få mere i andre grupper, men ikke ret mange. De vedhæftede er ægteskaber mellem 1855 og 1915. Der dukker ingen fødsler eller dødsfald op umiddelbart mellem 1538 og 1854, men flere i 1900-tallet.

Hvis du ønsker at følge Gordon-klanen, kan du melde dig ind på søgestedet ScotlandsPeople, hvor du kan købe Credits (point), og du får på forhånd at vide hvor mange Credits hver oplysning, du gerne vil have, kommer til at koste dig. Det er ikke dyrt.
Gordon-klanen er meget stor, så går du den vej ønsker jeg dig held og lykke. Jeg er selv i Stewart-klanen.

Med venlig hilsen
Lajla

[vedhæfting slettet af admin]

Klaus Jensen

Hej Jens

Jeg er er i familie med yder i Nordjylland meget langt ude min fars fætter hedder Christian Yde
hvad mener du med at dna teste da dna er udvisket så langt tid tilbage.

Mvh Klaus Jensen

Peter Paluszewski

Hej Jens,

Jeg er selv ret godt med i DNA-test verdenen, og jeg kigger gerne på dine resultater, hvis du vil dele dem (evt. bare i en privat mail).

Mit indtryk er dog, at 12/12 matches er ubrugelige, og at for 33/37 afhænger det kraftigt af hvilke STRer der matcher. De har meget forskellige mutationshastighed.

Det ville helt sikker være næste skridt for dig at få placeret dig på Y-dna træet ved at teste nogle specifikke mutationer. Men jeg skal kende dine resultater for at kunne vejlede.

Mvh Peter Paluszewski

Peter Paluszewski

Hej Klaus,

Jens mener en Y-DNA test. Denne del af genomet videregives fuldstændigt fra far til søn. Ved at se hvilke småændringer, der er sket, kan man altså sikkert fastslå én fælles forfader. Jens skal også derfor bruge en mandlig efterkommer "på sværdsiden".

Mvh Peter

Jens Yde

Hi Lajla

Tak for linket. Det bliver overvældende arbejde. Foreløbig har jeg søgt efter en skipper ved navn Gordon omkring år 1500.

Hej Klaus

Dna-regnestykkerne udføres ved hjælp af prøver taget på nulevende mennesker. De bærer nemlig spor af deres forfædre, hr. Jensen og fr. Christensdatter, der levede for 400 år siden.

Hej Peter

Tak for tilbuddet. Jeg kan oplyse, at jeg ved følgende:

De skriftlige kilder siger, at der ingen fælles forfader har været i de seneste 10 generationer mellem Gordon, Peterson og Yde, hvorefter der er der 90 procent garanti for, at:
Visse Skotland-Gordon'er og Yde har en fælles forfader i de seneste 21 generationer.
Hellevad-Peterson og Yde har en fælles forfader indenfor 17 generationer - og mellem disse to passeres 50%-sandsynligheden allerede efter 12-13 generationer.

Disse regnestykker udføres af brugeren ved hjælp af et tryk på en knap på dna-firmaets hjemmeside. Her forklares endvidere om den forskellige mutationshastighed:

"Since each marker has a different mutation rate, identical Genetic Distances will not necessarily yield the same probabilities. In other words, even though  J. Yde has a Genetic Distance‡ of 4 from Rev.  Gordon, someone else with the same Genetic Distance may have different probabilities, because the distance of 4 was prompted by mutations in different markers, with different mutation rates".

Jeg er sådan set godt klar over, hvilken gren, kvist og blad visse Yder tilhører på dna-træet. Den kaldes blandet andet Branch Nordic Continental West og beskrives ved hjælp af bogstaver og tal i lange baner.

Man kan på nettet finde disse Yder gennem følgende oplysning

N22962 Jens Jensen Yde, 1618-1688, Thisted amt,
med dys-tallene 13, 22, 14, 10, 13-14, 11, 14, 11, 12, 11, 28, 15 og så videre

Interesserede i dna-test kan forblive anonyme på nettet, men hvis oplysningerne skal give mening i slægtsforskningsmæssig sammenhæng må navn og bopæl på ældst kendte forfader oplyses.

Det ser altså ud til, at man fra ældste kendte forfader i sit eget land i gunstige tilfælde kan lave et hop i den blå luft og videre til navne og skriftlige kilder i et andet land, og derfra gennem arkæologiske fund måske videre til et helt tredje land, hvor der i sjældne tilfælde også kan tænkes at være skriftlige kilder.

Jens Yde

Jeg troede længe, at jeg har en forfader med navnet Gordon. Jeg supplerede i 2014 med en Y67-test og langt over halvdelen af mine i dag 24 matches på Y67-niveau er med mænd med efternavnet Gordon, omend kun som 60/67 og 61/67.

I 2017 investerede jeg så i BigY og YFull, og langsomt gik det op for mig, at hele Gordon-historien var røget i skraldespanden. Eksperter siger, at jeg umuligt kan være en Gordon. Deres vej og min vej skiltes for op mod 3000 år siden  - og efternavne blev først indført for omkring tusind år siden.

Disse STR-tests har vist sig temmelig upålidelige, siger eksperter, og det kan jeg jo ikke benægte.

Jens Yde

Min førnævnte forfader, Jens Madsen Yde, 1706-1781, var lærer i Hurup, Thy, og i 2017 blev han den første dansker med egen haplogruppe på det verdensomspændende YFull-træ.  Det skete efter, at to af hans efterkommere, amerikaneren Peterson og jeg selv, fik foretaget en såkaldt BigY-test og førte resultatet over til YFull.

Lidt har vi altså fået ud af anstrengelserne. På nedenstående link er I-A2087 identisk med Jens Madsen Yde. Hans hustru var Frederica Schmidt, datter af præsten i Stagstrup, hvor de begge var født.

Umiddelbart over os på listen står en svensker fra Ôstra Götaland opført, og han er i øjeblikket vores nærmeste slægtning. Svenskeren, Peterson og jeg har en fælles forfader, der levede for op mod 2000 år siden. Gordon'erne - de er endnu få med den store test -  er gruppen A1930.

https://www.yfull.com/tree/I-L338/






Inge Busck Andersen

#9
Hej Jens.
Det er meget interessant at læse dit skriv om dette emne, tak. Spændende med de skotske klaner, der lader til at være indvandret fra Flandern og Normandiet i vikingetiden. Hvor kan man læse mere om dette? Jeg har selv klanen Ross af Ross-shire i Skotland blandt mine aner. Slægten går meget langt tilbage, men ikke helt til år 1000, selvom vi nærmer os. Min mors fætter vil lade sig DNA-teste nu, så det er spændende hvor vi ender. Og hvor kan man læse mere om haplogruppen A1930 og hvad er dens geografiske udbredelse?
Forresten er det måske tid til at flytte denne tråd til DNA-emnet...?
Venligst Inge

Jens Yde

Tak Inge

Internettet har været den vigtigste kilde i denne side af slægtsforskningen. Jeg har dog også være på biblioteket og erindrer Thomas Riis' to-bindsværk på engelsk fra 1988 "Should Auld Acquaintance Be Forgot - Scottish-Danish relations c.  1450-1707".

Jeg begyndte at studere Skotlands historie, efter at mange briter og ikke mindst skotter dukkede op som dna-match. Angående Gordon-klanen, så er den en stor og velundersøgt gruppe, men til nu har tilsyneladende kun en enkelt Gordon taget BigY-testen, så det er vel begrænset, hvad man kan sige om dem A1930-mæssigt (den anden testede i A1930 er en Douglas).

For fem timer siden dukkede endnu en Gordon op på min Y67-liste, så der nu er 25 matches i alt, hvoraf 16 er Gordon'er - MEN familieskabet daterer sig som nævnt tilbage til engang i bronzealderen, så jeg kan få den tanke, at der er en systematisk fejl et sted i computerberegningerne.
Hilsen Jens

Tove Nielsen

Hej

Dette er ikke noget jeg har ønskes oplyst. Hvordan er det havnet på min side?

Med venlig hilsen
Tove Nielsen

Anders M. Petersen

Hej Jens!

Som jeg har sagt til dig i et andet forum, så ville jeg stole en del mere på dine SNPs fra BigY end STR-værdierne fra Y37/Y67/Y111. Det skyldes at STR-værdier vipper frem og tilbage, hvorimod SNP'ere altid kun ruller fremad - når en SNP én gang er opstået, så forsvinder den kun igen i helt ekstremt sjældne tilfælde.

Hvorfor så tage en Y37? Fordi den er billigere end en BigY, fordi denne testtype har været længere på markedet, så der er 10x så mange testere og dermed potentielle matches og fordi der er lidt bedre "opløselighed" på STRs end SNPs, så disse supplerer BigY godt. Men stamtræet som udledes af BigY og som bl.a. vises på Yfull er entydigt, selvom aldersestimatet er behæftet med en hvis usikkerhed.

Hvis en Y37 og en BigY kostede det samme, så ville BigY + Yfull klart være slægtsforskernes foretrukne værktøj med Y37/Y67/Y111 som et supplement for de særligt nørdede.

Du siger, at du selv er I-A2087 imens dine Gordon matches er I-A1930. Dermed viser dine BigY resultater på Yfull (https://www.yfull.com/tree/I-L338/) også, at den yngste fælles gren mellem dig og de to testede Gordon'er er I-L338, som har en fælles forfader (TRMCA) som levede for ca. 2.800 år siden! Og med det antal BigY + Yfull testere der allerede er under I-L338 så er dette aldersestimat temmeligt sikkert.

At I så matcher relativt godt på STR-værdierne må være et udtryk for at I godt nok er i slægt (det viser BigY jo også), men enten så er disse STR-værdier muteret ekstremt langsomt eller også så er de muteret lidt frem og tilbage, hvilket har givet falske nære matches. Jeg bruger selv primært mine STR matches til at finde personer som jeg vil tilbyde at punkt-teste for mine SNP-værdier hos Yseq (se nedenfor) eller måske del-finansiere en BigY.

Haplogruppe I1 er udpræget Skandinavisk, men samtidigt ligger du i en gren under I-Z140, som findes meget spredt fra Skandinavien ned langs den engelske kanal og derfor kunne man godt forestille sig at din fælles forfader med de skotske Gordon'er er en dansk/svensk viking, der har efterladt sig en slægt blandt normannerne, der så enten har overtaget land i Skotland eller blot hærget dér (spredt sit DNA). Med den usædvanligt store geografiske spredning der ligger under gruppen I-Z2535 (som ligger over I-L338 men under I-Z140) kunne man dog godt foranledes til at tro at den fælles aneslægt har været en del af en magtfuld familie fra Norden (vikinger eller måske endda før). Alt dette er naturligvis ren spekulation, men kig på flagene på Yfull og se om ikke der er et mønster!
https://www.yfull.com/tree/I-Z2535/
https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_I1_Y-DNA.shtml#subclades

Selvom der nok skal lidt flere BigY i din lidt yngre slægt ind på Yfull, således at der opstår en TRMCA som er mellem 500-1500 år gammel, før noget er sikkert, så vil jeg mene at den står 1:10 for spredning mod vest med vikinger imod spredning mod øst med skotske søfarere (med navnet Gordon).

Men imens du venter på at disse nye og tilfældige matches dukker op (det er jo før de skriftlige kilder, så du kan næppe opspore dem selv), så kan du sagtens arbejde proaktivt med dit BigY + Yfull resultat!

For det første vil jeg opfordre dig til at se, om ikke du kan finde en nulevende anden mandlig linje efter Jens Jensen (Yde) og se om vedkommende ikke ville lade sig teste for din nærmeste ældre haplogruppe (I-A2094). Hvis han er positiv for denne, så er du 99% sikker på at din biologiske linje stammer fra Jens Jensen (Yde).
Lykkedes det ikke, så må du tage trinnet videre til Jens Jensen Yde (den yngre) og se om du kan finde en tester her - osv hvis det heller ikke lykkedes.
Du kan teste for I-A2094 for 19.68 EUR (148 kroner) inklusive kit og porto hos Yseq.net. Jeg kan se at I-A2094 endnu ikke er oprettet i deres butik, men det koster under 1 EUR, så det gør jeg gerne for dig!

Hvorfor kun 99%? Jo I-A2094 er ifølge Yfull jo 2.300 år gammel, så det kan ikke 100% udelukkes at du er efterkommer efter en anden I-A2094, som ikke lige var Jens Jensen Yde, men så i det mindste en fjern fætter til ham!

Og hvorfor I-A2094 og ikke I-A2097, som er yngre? Med et aldersestimat på kun 500 år til TRMCA kan du reelt risikere at dit danske match under I-A2097 er en yngre gren end den ældste Yde-forfader og det ville være ærgeligt at afvise teorien om en "Yde-urfader" fordi man tester en haplogruppe, der dækker en yngre sidegren til Yde-slægten. Men jo ældre haplogruppe man tester, jo større risiko for falske postive matches jf. ovenfor (altså at den testede tilfældigvis er en efterkommer efter den 2.300 år gamle I-A2094 forfader) - det er en afvejning.


Det næste du kunne gøre var at blive ekstra proaktiv og kontakte andre "Yde" i Danmark i lige mandlig linje, som ikke er i din dokumenterede slægt. Hvis nogle af dem indvilligede i at teste for I-A2094 hos Yseq og er positive for denne, så kunne det jo tyde på at Yde-slægten hænger sammen - også før kirkebøgernes tid. For 148 kroner pr. tester er det jo en billig måde at undersøge dette - og et resultat af at din BigY har givet dig din mest detaljerede haplogruppe.

Spørg endeligt her eller der, hvis du vil vide mere!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jens Yde

#13
Hej Anders

Nej, jeg tror, at jeg vil dæmpe mine anstrengelser omkring specialudtryk og investeringer i dna-henseende.

Jeg vil fortsætte med at gøre det, som Jørgen K. Kanters opsummerede for en uge siden:

"Du har opnået det, vi alle drømmer om, nemlig at få genetisk bestemt en forfader perfekt, her tilbage i 1706. Nu er der bare at vente og håbe på, at nye resultater tikker ind, der kan dække gabet mellem Jens  Madsen Yde i 1706  og tilbage til  den næste slægtning født lige før år 0 i ôstergötland".

Jeg havde for omkring fire år siden fået et tæt match på 107/111 med en Mr. Peterson i USA og ved at studere gamle papirer fandt jeg ud af, at Petersons tip-oldefar, der hed Pedersen, havde en mor Else, der ifølge folketællingen i 1840 boede i et møllerhus i Vendsyssel. I samme hus boede en Yde, der var tipoldebarn af Jens Madsen Yde, og så kunne vi jo nok regne noget ud. Herefter ændrede Peterson sin anetavle, så hans tip-tip-oldefar i dag er en Yde, mens tip-tip-oldemoderen stadig er Else.

For snart halvandet år siden, pr. 9. april 2017, dukkede Jens Madsen Yde alias I-A2087 så op på YFull-træet - men jeg har ikke bemærket, at han derved blev nævnt som kandidat til Årets Fund i Slægtsforskning og DNA, hvis en sådan titel i øvrigt findes.

Priserne for en test hos FTDNA er i øjeblikket cirka:

Y37 850 kr, Y67 1750 kr, Y111 2350 kr og BigY-500 3250 kroner.

Anders M. Petersen

Hej Jens!

Jeg synes da også at du har fået godt udbytte af din BigY og Y37+

Du har fået bekræftet din fædrende linje tilbage til 1706, selvom det også kunne opnås med et heldigt Family Finder match.

Så har du fået den "gode historie" om en Yde, der slap afsted med et uægte barn og som blev afsløret af en DNA-test 170 år senere. Den havde han ikke set komme! Og dette resultat har naturligvis også været af stor betydning for Mr. Peterson i USA.

Du har fået din nærmeste haplogruppe og den vil udvikle sig efterhånden som flere tester og dermed tegne videre på Yde-slægtens historie før kirkebøgerne tid - uden andet arbejde end at besøge FTDNA og Yfull en gang i mellem.

For mig er udbyttet af min BigY også at jeg kan DNA-teste personer for under 150 kroner hos Yseq og derigennem verificere min fædrende slægt. Den er så desværre en ren "patronym-slægt", så jeg kan ikke opspore ukendte slægtninge ved at lede efter "Nielsen" og "Petersen" i telefonbogen og teste dem. Her er du bedre stillet!

For danske BigY er vi endnu i startfasen - og vil nok være det mange år endnu. Ikke mange matches for os der er tidligt ude, men uden os ville "de næste" bare være "de første" - nu har de nogle at matche med, takket være vores tests.

At din ane så ikke har fået en pris som du selv har opfundet må du arbejde lidt mere på  ;)

Op med humøret!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jens Yde

Nej, Anders, det er nu ikke mig, der fandt på den titel.

I alt fald blev jeg stærkt inspireret af dig, dengang du omkring nytår skrev på din Facebook-side om DNA og Slægtsforskning.

"Hej Hans! Du husker at fortælle, når der er nyt i dit BigY eventyr! Jeg synes jo at du bør nomineres til "Årets danske BigY resultat".


Vh
Jens