Hvor er Oscar født, Esbjerg måske?

Startet af Agnethe Viola Hansen, 27 Jul 2014 - 14:06

Forrige emne - Næste emne

Agnethe Viola Hansen


Min overskrift er lidt kryptisk, idet jeg og en slægtning i USA, barnebarn af Oscar, forsøger at finde ud af, hvor Oscar er født, men vi har et rigtigt mysterium her. Jeg ridser lige op, hvad vi ved:

1. Oscars mor: Gerda Amanda Kathinka Johanne Hansen f. 1890 i Tryggelev på Langeland, konfirmeret i 1904 i Esbjerg, hvor familien er flyttet til.

2. 1911 Gerda føder en søn Hans Henry Hansen, den 23.10. Sønnen dør 01.11.1911 (1007-1914 Esbjerg opsl. 96)

3. Maj 1913 Gerda udvandrer til USA for at slutte sig til sin forlovede Henry Svendsen i Froid, Monatana.

4. Der findes et foto af Gerda med sin mor og en lille dreng på max 2 år taget i Danmark.

5. I Census 1920 for Froid har Gerda og Henry kun en søn og han hedder Jens. Først i census 1930 står Oscar opført som søn sammen med Jens.

6. Henry Svendsen opgiver i sine oplysninger ved indkaldelse til soldatertjeneste under 1. verdenskrig at hans pårørende er hans hustru Gerda og sønnen Jens på 2 år.

7. Oscars fødselsdata opgives til at være 05.11.1912, men der er ingen ved det navn er nævnt i Esbjerg kirkebog og familien i USA har også ledt i Froid og i amerikanske databaser, men der er han heller ikke opført.

8. Hvis Oscar er født i DK, så er han sandsynligvis ikke søn af Henry, men i 1930 bærer han navnet Svendsen. Der har på et tidspunkt været nævnt i USA at hans fødselsdata ikke stemte, men Oscar selv bad vedkommende om ikke at nævne dette fordi han ikke ville sætte moderen i forlegenhed. Et familie medlem har hørt ham sige, da han var en gammel mand og boede på plejehjem at han i sin barndom havde boet i Wisconsin eller måske Minnesota ( vedkommende huskede ikke helt stedet).

9. Hvis Oscar er født i Danmark skulle han være rejst ud af landet på et tidspunkt, men jeg kan ikke finde ham i udvandre registret heller.


I et brev til Henry i USA. som Gerda skriver blot 4 dage før sin afrejse i 1913. nævner hun at hun på valgdagen har været i Askov og nævner en person i den forbindelse som Henry kender. Jeg har derfor også checket kirkebøger og FT for Askov uden at finde hende der.


Jeg har faktisk også forsøgt at finde ud af om Gerdas søster Ingeborg skulle have fået et barn i Danmark, og det kunne være det barn de er fotograferet med, men det har jeg ikke fundet noget bevis for. Ingeborg udvandrer i øvrigt i 1915 også til Froid.

Vi er kørt godt og grundigt fast og behøver måske nogle friske øjne og ideer på sagen.

Hilsen

Agnethe Viola Hansen

Lajla Yvonne Dight

Hello Agnete

Jeg har en kopi af Oscars dødsattest med den rette fødselsdag (den du opgiver).  Måske har du allerede de oplysninger?

Jeg vedhæfter den, da den giver besked om, hvor du kan henvende dig og få alle oplysninger hvori kunne tænkes, at også fødselsstedet bliver opgivet.

Ikke meget jeg kan gøre for dig, men dog et skridt du eventuelt kan benytte.

Venlig hilsen
Lajla

[vedhæfting slettet af admin]

Mette R Francke

Hei

Jeg fant denne på ancestry.com

Oscar Svendsen
Birth 05 Nov 1912 in Froid, Roosevelt, Montana, USA
Death 20 May 2003 in Florence, Ravalli, Montana, USA

Sønn av:
Henry Christian Gad Svendsen
Birth 07 Jun 1889 in Aars, Aalborg, Denmark
Death 25 Nov 1952 in Missoula, Montana, USA

Gerda A. K. K. J. Hansen
Birth 05 Oct 1890 in Tryggelev, Langeland, Denmark
Death 21 Sep 1982 in Culbertson, Roosevelt, Montana, USA

Bror av
Jens Christian Svendsen
Birth 06 Aug 1915 in Froid, Roosevelt, Montana, USA
Death 04 Feb 1989 in Culbertson, Roosevelt, Montana, USA

Men der står at Gerda  emigrere i 1913 og gifter seg 10-11-1913 med Henry Christian Gad Svendsen
Mette R Francke


thorkild kanstrup jensen

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Agnethe Viola Hansen

Tak for input. Det er nogenlunde de samme oplysninger som Del Rae og jeg er kommet frem til.

Også vi har lagt mærke til Ella Christensen som Gerda åbenbart rejser sammen med. De rejser begge fra Esbjerg, men skal hver sit sted hen i USA.
Der er intet, der tyder på at de er i familie, men har sikkert kendt hinanden. Vi undrer os også over, at barnet ikke er nævnt nogen steder.

Fødselsdato er den dato som Gerda og Oskar opgiver i USA da han ansøger om et pas......undrer mig lidt, skulle han ikke have haft et pas for at rejse til USA? Det kan selvfølgelig have været dansk pas tidligere, men skal man ikke aflevere dette når man ansøger om et nyt?

Det er en mystisk historie og måske forbliver det sådan.....men Del Rae ville bare rigtig gerne finde ud af hvor hendes bedstefar var født. Og jeg som også er i familie med Oscar ville også rigtig gerne knække denne gåde. Han har åbenbart selv godt vidst det hele, men har ikke villet afsløre noget af hensyn til hans mor.

Agnethe


Eva Morfiadakis

Hej,

Är du helt säkert på att det är Gerda på fotot? Kan hennes syster och hon ha varit mycket lika?

Finns det någon typ av Födselsstiftelse i Esbjerg? Jag vet att det finns i Århus. Att barnet är född där?

Jag skulle försöka kontakta den amerikanska myndigheten. De bör ju ha uppgift om var Oscar är född.
Man skulle ju kunna tänka att Gerdas blivande man har haft ett förhållande med en annan medan han väntade på Gerda, och sen tagit hand om sitt barn.

Eva M
Eva M

Mette R Francke

Hei

Jeg har dessverre ingen svar , kun noen forslag til å finne ut hvor han er født.

1. Har dere prøvd å spore fødested via hans SSN ?
2. Finnes der noen papirer fra militæret som kan gi svar på dette ?
3. Hva med hans vielse attest , står der noe der om hvor han er født ?


Mette
Mette R Francke

Agnethe Viola Hansen


Jeg vil da prøve at høre Del Rae om de er helt sikker på, at det er Gerda på det foto. Søsteren Ingeborg er godt nok en del yngre end Gerda, og det efterlader os stadig med spørgsmål om, hvem er barnet så?

Jeg har nu været igennem alle kirkesogne i Esbjerg, samt næsten alle nabo sogne i Herred og ingen børn født af de to søstre, udover det barn som Gerda får i 1911, der dør.
Jeg mener ikke at have hørt om en fødselsstiftelse i Esbjerg.

Det er som om både Gerda og Oscar selv ihærdigt har skabt det billede, at han er født i Froid, Montana, men der har familien i USA søgt og der er han ikke født. De opgiver fødested Froid, til pasansøgning, til vielse, ja til alt.....men det er blot ikke tilfældet. Oscar er 17 år før han dukker op på en FT som søn af familien, hvor har han været i mellemtiden? Jeg har ikke kunnet finde ham ved Gerdas mor og stedfar, og stedfaderen flytter til København omkring 1918 og oplyser at han er enkemand......har dog ikke fundet moderens død nogen steder. Og hvis drengen blev i Danmark, så skulle han jo derover på et andet tidspunkt og det kan vi ikke se, at han gør.

Jeg tænkte i en tid om han kunne være født på skibet derover, men så skulle han vel fremgå af passagerlisten og det gør han ikke. Min tanke var at Ella måske, iflg. en aftale havde taget barnet med til Wisconsin, men han skulle stadig fremgå af listen. Dette kunne forklare hvorfor han i sin alderdom sagde, at han havde tilbragt sin tidlige barndom i Wisconsin. Del Rae nævner desuden, at hendes bedstefar talte engelsk helt uden accent, hvorimod hans mor hele livet havde en tydelig accent i sit engelske. Kunne tyde på, at han var kommet til USA meget tidligt i livet og hurtigt havde tilegnet sig sproget.

Det er et mysterium og det lader til at man har forsøgt ihærdigt at skjule at der har været et lille "fejltrin" for resten af omverdenen og man har haft stort held med det.

Agnethe

Anette Eriksen

#9
Hej Agnethe

Også jeg har kigget efter Oscar. Bl.a. i Esbjerg borgerdatabaser dba.esbjergkommune.dk. Finder ham ikke umddelbart. Har slået efter, at Gerdas mor hedder Henriette Hansen. Hvad er navnet på ham, du skriver er stedfader? Kan det passe, at det er Chresten Madsen Christensen? Hvem er den H.D. (eller K.D.) Vind, der omtales på skibsmanifestet, som nærmeste pårørende i Esbjerg. Der er mange med navnet Vind i Esbjerg. Har du søgt stedfaderen til Gerda i København og set om Oscar er hos ham? Lidt flere navne vil gavne detektivarbejdet.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anne Mortensen

#10
Gerda Amanda bliver konf.

Esbjerg 1902-1912
opslag 235
----------------------------

http://eba.esbjergkommune.dk/soeg-i-arkivet/personer/borgerdatabaser.aspx


Borgerdatabaser
Esbjerg Borgerdatabase 1904
 


Fornavne    :    Henriette Conradine Johanne
Efternavn    :    Hansen
Køn    :    K
Fødselsdag    :    05-02-1873
Fødested    :    Kolding
Stilling    :    
Gade    :    Borgergade
Husnummer    :    63
Status i husstand    :    Hustru
Skattenummer    :    
Husstandsnummer    :    B0186
Matrikelnummer    :    
Ejer af bopæl    :    
Arbejdsgiversnavn og bopæl    :    
Dato for bosættelse i Esbjerg    :    
Tidligere bosættelse    :    Vejrup
Hvornår er oplysningerne optaget    :    januar 1904
Bemærkninger    :    Flyttet fra Vejrup i 1880
-------------------------------------

Er dette ægtemanden også fra 1904


Fornavne    :    Jens Frederik
Efternavn    :    Hansen
Køn    :    M
Fødselsdag    :    18-07-1867
Fødested    :    Breining v. Vejle
Stilling    :    Arbejdsmand
Gade    :    Borgergade
Husnummer    :    63
Status i husstand    :    Mand
Skattenummer    :    00266
Husstandsnummer    :    B0186
Matrikelnummer    :    
Ejer af bopæl    :    Skomagermester Meinertz
Arbejdsgiversnavn og bopæl    :    
Dato for bosættelse i Esbjerg    :    01-05-1893
Tidligere bosættelse    :    Vejle
Hvornår er oplysningerne optaget    :    januar 1904
----------------------------

Parret ses også i 1909.


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Eriksen

#11
Hej igen.

Der er også dette ægtepar i borgerbasen fra 1909. Hun er født i Tryggelev, Langeland - som Gerda - og han kommer også fra Langeland. Han flytter til København i 1918 - som enkemand. De findes i ft 1911 - Smedegade 18.

Fornavne    :    Henriette
Efternavn    :    Christensen
Køn    :    K
Fødselsdag    :    28-01-1870
Fødested    :    Tryggelev
Skattenummer    :    
Stilling    :    
Gade    :    Smedegade
Husnummer    :    18
Matrikelnummer    :    
Status i husstand    :    Hustru
Husstandsnummer    :    C2821
Ejer af bopæl    :    P. Christensen
Arbejdsgiversnavn og bopæl    :    
Dato for bosættelse i Esbjerg    :    1895
Tidligere bosættelse    :    Langeland
Hvornår er oplysningerne optaget    :    10-12-1909
Bemærkninger    :    

Fornavne    :    Chresten Madsen
Efternavn    :    Christensen
Køn    :    M
Fødselsdag    :    01-12-1866
Fødested    :    Tryggelev
Skattenummer    :    00920
Stilling    :    Arbejdsmand
Gade    :    Smedegade
Husnummer    :    18
Matrikelnummer    :    
Status i husstand    :    Mand
Husstandsnummer    :    C2821
Ejer af bopæl    :    P. Christensen
Arbejdsgiversnavn og bopæl    :    Tilfældigt
Dato for bosættelse i Esbjerg    :    1895
Tidligere bosættelse    :    Langeland
Hvornår er oplysningerne optaget    :    10-12-1909

Mange hilsner
Anette Eriksen

[vedhæfting slettet af admin]

Agnethe Viola Hansen


Annette Eriksen, du har fat i det korrekte par: Henriette Hansen og stedfaderen Chresten Madsen Christensen.  I 1918 har jeg fundet ham i København som enkemand, der bor ingen døtre hos ham, ej heller et barn. I 1920 er han stadig i København, arbejder ved Fl. Smith i Valby.

Jeg er også faldet over navnet Vind, mest fordi en af Gerdas faddere ved dåben  i Tryggelev var fyrbøder Hans Peder Vind, Nordenbro. De har også boet i Smedegade 9, og så åbenbart også nr. 18. Gerdas søster Ingeborg Hansine Kristine Christensen er fra 1893 også født på Langeland, konfirmeret i Esbjerg i 1907. Hun er at finde som tjenestepige i København i 1914 og rejser som nævnt i 1915 til Froid, Montana, hvor hun bliver gift samme år.

Det pudsige er, at Gerda i sit brev til sin forlovede skriver, 4 dage før afrejse  "vi glæder os". Både Del Rae og jeg er ret usikker på, hvad hun mener med "vi" da drengen jo ikke er med derover og Ella skal til Wisconsin. Brevet tyder også på at Gerda har mødt sin forlovede FØR hun tager derover for hun sender også hilsner til hans bror Thorvald og nævner, at hun på valgdagen har været i Askov. "Du kan tro at Nielsen havde travlt" skriver hun. Kunne også tyde på, at det er en de begge kender. Henry kommer til USA allerede i 1907 som 17 årig, så de må have været ret unge da de mødtes. En mulighed er at Henry har været hjemme i Danmark efter 1907.

Jeg har ledt i sognene i Malt herred og her har hun heller ikke født et barn.

Jeg vil prøve på fødselsstiftelsen i KBH for at se, om Ingeborg skulle have fået et barn der, medens hun er i Kbh., så det muligvis er det barn, der er et foto af taget her i Danmark.

Det er faktisk de navne vi har her i DK omkring familien.

Agnethe

Thestrup-Bjørn

#13
Vi skal lige genopfriske – og begynde lidt forfra med det, der er helt sikkert (i Danmark).

Gerda Amanda Katinka Johanne Hansen, født 5. okt. 1890 Tryggelev, Svendborg amt (ao-opslag 64)
Konf. 2. okt. 1904 i Esbjerg, Ribe amt (ao-opslag 235)

Moderen ugifte Henriette Hansen (født ca. 1866) opholdt sig ved undfangelsen (primo 1890) i Rostock (udlagte barnefader soldat Johan Meyer, Rostock) - men HVOR bliver hun af?

BEMÆRK, at en fadder (i 1890) er fyrbøder Hans Peder Vind, Nordenbro.
Han er her:
Svendborg, Langelands Sønder, Magleby, Nordenbro, Magleby sogn, hus [samme], 10, FT-1890, B0672
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Peter Vind   34   Gift   husfader   fyrbøder   Jylland
Johanne Katrine Vind født Hansen   50   Gift   husmoder      Tryggeløv sogn, Svendborg Amt
Engelbreckt Hansen   11   Ugift   barn      do [Tryggeløv sogn, Svendborg Amt]
Peter Poul Vind   5   Ugift   barn      Vejle Amt

--------------

HVOR bor
Gerda Amanda Katinka Johanne FT1901, FT1906 og evt. FT1911

HVOR bor moderen
Henriette i bl.a. samme folketællinger?

Hvem bliver hun gift med? og hvornår?

---------

Iflg. Esbjerg databasen er Gerda plejebarn i Esbjerg jan. 1904

Gerda Hansen
Fødselsdag    :    15-10-1891 [fejl i dato]
Fødested    :    Langeland
Gade    :    Jerne Landevej nr. 23
Status i husstand    :    Plejebarn
Husstandsnummer    :    B2387
Hvornår er oplysningerne optaget    :    januar 1904

Gerda er PLEJEBARN i Esbjerg sandsynligvis hos Hans Peder Vind (f. 15.9.1855 Slesvig) og hustru Johanne Katrine, der også bor Jerne Landevej nr. 23 i januar 1904 – Parret Vind bor samme sted i 1909 (og ses i Esbjerg også i 1899).
HAN var (som fyrbøder) fadder for Gerda i 1890

Hvor moderen Henriette er, har jeg ikke ledt efter
- søg selv i flere databaser her http://eba.esbjergkommune.dk/soeg-i-arkivet/personer.aspx


--------------------------------------------------------

Nå - jeg så ikke, at der var kommet lidt mere til.
Kan se, at noget "overlapper".

MEN Gerda er som nævnt PLEJEBARN - og vokser tilsyneladende ikke op hos moderen
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Agnethe Viola Hansen


Godt gået Thestrup-Bjørn!!! Se det var en nyhed, at Gerda har været plejebarn en del af sin barndom. Det vidste vi ikke. Jeg har også haft store problemer med at finde hende i FT'erne. Og det store spørgsmål er netop, hvor har hun været i tiden fra sin konfirmation og fremefter. Da hendes søn Hans Henry (klart at han hedder Hans, forstår jeg bedre nu) dør bor hun i Skjoldsgade 9, Esbjerg. (1911)

Agnethe

Inger Toudal


Ved indtastningern er Gerda blevet en separat husstand, men hun er vel ganske rigtigt plejebarn hos ægteparret Vind,
der er hustand B2386, hvor Gerda er husstand B2387:

Fornavne      :      Hans Peder
Efternavn      :      Vind

Køn      :      M
Fødselsdag      :      15-09-1855
Fødested      :      Slesvig
Stilling      :      Arbejdsmand
Gade      :      Jerne Landevej
Husnummer      :      23

Status i husstand      :      Mand
Husstandsnummer      :      B2386
Ejer af bopæl      :      Rasmus Nielsen
Arbejdsgiversnavn og bopæl      :      Tarmrenseriet
Tidligere bosættelse      :      Langeland
Hvornår er oplysningerne optaget      :      januar 1904
Bemærkninger      :      Jerne Landevej 23

Fornavne      :      Johanne Katrine
Efternavn      :      Vind

Køn      :      K
Fødselsdag      :      25-10-1840
Fødested      :      Langeland
Gade      :      Jerne Landevej
Husnummer      :      23

Status i husstand      :      Hustru
Husstandsnummer      :      B2386
Tidligere bosættelse      :      Langeland
Hvornår er oplysningerne optaget      :      januar 1904
Bemærkninger      :      Flyttet fra Langeland i 1895


Fornavne      :      Hans Peder
Efternavn      :      Vind

Køn      :      M
Fødselsdag      :      15-10-1855
Fødested      :      Slesvig
Gade      :      Jernevej
Husnummer      :      23

Status i husstand      :      Mand
Husstandsnummer      :      C3981
Dato for bosættelse i Esbjerg      :      1894
Tidligere bosættelse      :      Langeland

Hvornår er oplysningerne optaget      :      06-12-1909

Fornavne      :      Johanne Katrine
Efternavn      :      Vind

Køn      :      K
Fødselsdag      :      25-10-1839
Fødested      :      Langeland
Gade      :      Jernevej
Husnummer      :      23

Status i husstand      :      Hustru
Husstandsnummer      :      C3981
Hvornår er oplysningerne optaget      :      06-12-1909


Fornavne      :      Hans
Efternavn      :      Vind

Køn      :      M
Fødselsdag      :      15-10-1855
Fødested      :      Aabøl
Stilling      :      arbejdsmand
Gade      :      Nygaardsvej
Husnummer      :      19

Status i husstand      :      mand
Husstandsnummer      :      D1934
Ejer af bopæl      :      A. C. Knudsen, Nygaardsvej 17
Årlig husleje      :      144
Dato for bosættelse i Esbjerg      :      01-04-1894
Tidligere bosættelse      :      Langeland

Hvornår er oplysningerne optaget      :      24-11-1914

Fornavne      :      Johanne
Efternavn      :      Vind

Køn      :      K
Fødselsdag      :      25-10-1839
Fødested      :      Trygløv
Gade      :      Nygaardsvej
Husnummer      :      19

Status i husstand      :      hustru
Husstandsnummer      :      D1934
Ejer af bopæl      :      A. C. Knudsen, Nygaardsvej 17
Årlig husleje      :      0
Dato for bosættelse i Esbjerg      :      01-04-1894
Tidligere bosættelse      :      Langeland
Hvornår er oplysningerne optaget      :      24-11-1914

Fornavne      :      Ingeborg
Efternavn      :      Christensen

Køn      :      K
Fødselsdag      :      24-04-1893
Fødested      :      Magleby
Gade      :      Nygaardsvej
Husnummer      :      19

Status i husstand      :      ugift
Husstandsnummer      :      D1934
Ejer af bopæl      :      A. C. Knudsen, Nygaardsvej 17
Årlig husleje      :      0
Arbejdsgiversnavn og bopæl      :      
Dato for bosættelse i Esbjerg      :      15-04-1896
Tidligere bosættelse      :      Magleby
Hvornår er oplysningerne optaget      :      24-11-1914

Det må være dette ægtepar ved FT-1906, selvom efternavnet er blevet til Vinther:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=13901#13901,482707 
- ingen Gerda  :(

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Agnethe Viola Hansen

Men meget interessant Inger Toudal er, at her finder vi åbenbart også Gerdas søster Ingeborg Christensen!!!

Gad vide hvorfor de piger ikke var hos forældrene?  ???


4/5 -1914 er Ingeborg så i København iflg. politiets registerblade.
Er tjenestepige Esplanadepavillionen, Grønningen


Agnethe

Inger Toudal

#17

Men her er både Gerda og Ingeborg i 1899:

Fornavne      :      Chresten
Efternavn      :      Madsen Christensen

Køn      :      M
Fødested      :      Langeland
Stilling      :      Brolægger
Gade      :      Jernbanevej
Husnummer      :      51

Status i husstand      :      Mand
Ejer af bopæl      :      Grosserer Bøtker
Hvornår er oplysningerne optaget      :      oktober 1899
Bemærkninger      :      Er født i 1868

Fornavne      :      Henriette
Efternavn      :      Christensen

Køn      :      K
Fødselsdag      :      29-01-1866
Fødested      :      Langeland
Gade      :      Jernbanevej
Husnummer      :      51

Status i husstand      :      Hustru
Hvornår er oplysningerne optaget      :      oktober 1899

Fornavne      :      Gerda
Efternavn      :      Christensen

Køn      :      K
Fødested      :      Langeland
Gade      :      Jernbanevej
Husnummer      :      51

Status i husstand      :      Datter
Hvornår er oplysningerne optaget      :      oktober 1899
Bemærkninger      :      Er født i 1890

Fornavne      :      Ingeborg
Efternavn      :      Christensen

Køn      :      K
Fødested      :      Langeland
Gade      :      Jernbanevej
Husnummer      :      51

Status i husstand      :      Datter
Hvornår er oplysningerne optaget      :      oktober 1899
Bemærkninger      :      Er født i 1892

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Hedal

Hej
Det er svært at følge med her, så hvis disse oplysninger har været fremme før, beder jeg om forladelse.
Henriette Hansen er født i Tryggelev den 28. januar 1866 (1842-1881, opslag 140). Hun er datter af ugift Johanne Cathrine Hansen og udlagte barnefader Jørgen Pedersen.

Johanne Cathrine, gift med Hans Peter Vind, er altså Gerdas mormor.
Her er Johanne Cathrine med børnene Hen(d)riette, Jensine og Engelbrect i FT-1880 i Tryggelev:

Svendborg, Langelands Sønder, Tryggelev, Tryggeløv, hus, Fattighus, 29, FT-1880, C6599
...
Johanne Katrine Hansen   39   Ugift   do [fattiglem]      Tryggeløv
Hendriette Hansen   14   Ugift   do [fattiglem]      Tryggeløv
Jensine Hansen   11   Ugift   do [fattiglem]      Tryggeløv
Engelbrect Hansen   1   Ugift   do [fattiglem]      Tryggeløv
...
Mvh. Inge

Anette Eriksen

Hej Agnethe

Der er endnu et registerblad på Ingeborg i København. Ved ikke om det kan bruges til noget.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1539200&searchname=polit_adv

Mange hilsner
Anette Eriksen

Thestrup-Bjørn

Godt - Inge.

Gerda kom så (naturligvis) i pleje hos sin mormor og hendes mand.

Og mon ikke det er ham, der er opført som nærmeste pårørende på skibsmanifestet i 1913
= H. P. Vind (Hans Peder Vind).


Irriterende, at vi ikke snart kan nærme os Oscar - hvis han da overhovedet er døbt med dette navn  ???

- og er han døbt med efternavnet Hansen, Vind, Christensen eller noget helt tredje?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Gerdas mor, Henriette Hansen bliver SKILT før 1. febr. 1916 fra
Christen Madsen Christensen
Han bor FT1916 som logerende (alene) og FRASKILT i Borgergade 61, Esbjerg købstad (ao-opslag 60) – anført født 1. dec. 1866.

Ses at rejse til Valby, Kbh.  i juni 1916 (eller juni  1917)

Kilde      :      Formue og Lejligheds Skatter 1916-1917 Bind 1
Skattenr.      :      00402
Efternavn      :      Christensen
Fornavne      :      Christian Madsen
Adresse, gadenavn      :      Borgergade
Adresse, husnr.      :      61
Stilling      :      Arbejdsmand
Fraflytningsdato      :      Juni
Flyttet til by      :      Valby, København
Flyttet til adresse      :      Ubekendt
Død den      :      
Anmærkninger      :      Årstal ikke nævnt.


Gifter sig tilsyneladende med en københavner, men vist et ret kort ægteskab
- for her er han i Kbhvn. som enkemand

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2008978&searchname=polit_simple


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Agnethe Viola Hansen

Øj, øj hvor der dukker mange oplysninger op lige pludselig. Jeg havde set Chresten Madsen Christensens blad, men gik ud fra at han var enkemand efter Henriette. Så må jeg have ledt efter Henriette, måske drengen er hos hende?

Det er altså ret spændende det her.

Agnethe

Agnethe Viola Hansen

Jeg har på et tidspunkt ledt alle kirkebøger i Esbjerg igennem for at finde Henriettes død.....uden held. Så hvor kunne det tænkes hun flytter hen. Iflg. familien i USA kom hun ikke derover.....mon de tager fejl?

Agnethe

Thestrup-Bjørn

Ægteparret Vind bor stadig Jernevej 23, Esbjerg købstad i FT1911 (ao-opslag 33)

- men ingen Gerda.

Et eller andet sted i Danmark må hun jo være i FT 1. febr. 1911, for kort efter må den lille søn være blevet undfanget.

Her er sønnen og hans far.
Hans Henry Hansen, født 23. okt. 1911 Skjoldsgade 9, Esbjerg (Vor Frelser ao-opslag 36) - død 1. nov. (ingen faddere, da han kun nåede at blive hjemmedøbt)
Barnefader arbejdsmand Thomas Thomsen.


-----------------------

Du får lige Gerdas ægtemand

Aalborg, Aars, Aars, Aars, 2e, 54-F1, FT-1901, D6067
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Jens Chr. Svendsen   17/10 1848    Gift   husfader   skomagermester   Slesvig
Karen Svendsen   10/11 1851    Gift   husmoder      Gaarsted Sogn
Hans Carl Svendsen   16/1 1878    Ugift         Aars Sogn
John Martin Severin Svendsen   29/1 1879    Ugift         Aars Sogn
Emma Kamila Svendsen   14/9 1881    Ugift   slægtning      Aars Sogn
Henry Chr. Gad Svendsen   7/6 1888    Ugift   barn      Aars Sogn
Niels Chr. Nielsen   7/6 1884    Ugift         Nyrup Sogn


-------------------------------------


For resten – der fødes slet INGEN drenge på Rigshospitalet den 5. nov. 1912.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Agnethe Viola Hansen

I USA mener man at datoen 5. nov 1912 er fake. Del Raes mor husker nemlig, at forældrene Oscar og hans hustru diskuterede den ved deres sølvbrylluppet og hustruen siger, at året er forkert fordi Oscar var 26 da de blev gift. Det er ved den lejlighed, at Oscar beder om at dette ikke omtales mere fordi han ikke vil sætte moderen i forlegenhed. Så han kendte historien.... og vidste at dato eller måske blot året ikke stemte.

Derfor har jeg ledte efter fødsler også før 1911 for en sikkerheds skyld. Spørgsmålet er hvor Gerda opholder sig indtil hun bor i Skjoldsgade. Derfor har jeg også ledt omkring Askov, da det er den eneste anden by der er nævnt fra hendes side af, men uden held. Har ledt i alle sogne i Malt herred og de fleste af sognene i Skast herred.


Anette Eriksen

Hej Agnethe.

Hvis jeg forstår dig ret, så bliver Oscar gift som 26 årig. Hvornår er han blevet gift?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Agnethe Viola Hansen

Oscar bliver gift med Maude Kincaid den 17.12.1939, Glasgow, USA. Herefter får de 3 børn i 1939, 1941 og i 1946.

Oscar dør i Froid i 2003 og er begravet på Froid South cemetary. Han arbejdede i banken og var samtidig i en tid borgmester i byen.

I en tid mente den amerikanske familie at Oscar nok i virkeligheden var den lille Hans Henry som ellers er noteret død, men de er blevet klar over, at det ikke kan være tilfældet.

De hæfter sig samtidig meget ved, at han hedder Oscar fordi Gerda jo sejle over med det gode skib Oscar. Om det har nogen forbindelse er svært at sige, måske jo, hvis drengen er døbt noget helt andet i Danmark.

Agnethe

Eva Morfiadakis

Hej,

Om Oscar är född i Danmark, måste han ju ha kommit med båt till USA och vara registrerad i ett manifest. Eller var det möjligt att smuggla med sig ett litet barn? Tror inte det när man sett kontrollen på Ellis Island?

Någonstans måste han ha varit när han dyker upp i Census som 17 åring gått i skola t ex.

Eva M
Eva M

Jytte Klausen

Hej Agnethe

Jeg følger med på sidelinjen i jeres spændende eftersøgning af Oscar, og havde lige fundet hans og Maude`s vielsesattest på FS, og de blev viet i 1936.
Det er sikkert en tastefejl fra din side, som nemt kan ske i kampens hede.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-267-11663-169797-39?cc=1609797


mvh
Jytte