The Master Genealogist (TMG) ophører

Startet af Claus Munk, 30 Jul 2014 - 07:30

Forrige emne - Næste emne

Claus Munk

Bob Velke fra Wholly Genes Inc. har meddelt at al udvikling af TMG ophører med udgangen af 2014. Han forventer dog at firmaets support forum vil fortsætte ud over denne dato.

Læs hele pressemeddelelsen her:http://archive.constantcontact.com/fs140/1105531002059/archive/1118052201942.html
Mvh Claus

Laila Olsen

Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Ole Munk

Ja, det er virkelig ærgerligt. Det undrer mig, at man ikke har forsøgt at sælge programmet med kundedatabase.

Nu må alle vi TMG brugere til at undersøge, hvilket program vi skal anvende i stedet. Den store udfordring bliver at få data over i et andet program, uden at miste data, da TMG desværre ikke skriver alle data i en gedcom fil.

Jeg klapper hesten lidt og håber, at en af de store leverandører laver et "integrationsmodul", for med mere end 25.000 personer i databasen, så orker jeg ikke at skulle genindtaste data i et eller andet omfang.

Men der er ingen tvivl om, at vi nok bør skifte til et andet program i løbet af et års tid.

Hvis der er nogen her på tråden, der afprøver alternativer, så vil det være fint, at give en tilbagemelding på det nye program i form af:


Hvilken funktionalitet må vi undvære
Kan programmet håndtere "shared events"
Hvordan håndteres kilder
Hvordan håndteres stednavne
Hvilke data kommer ikke med over
Og meget meget mere..

vh Ole

Finn Frederiksen

Det er godt nok træls.. :'(

Jeg har brugt TMG i mere end 10 år, og for mig er det det ultimative slægtsforskningsprogram.

Jeg har gennem årene afprøvet flere forskellige programmer (BK, Winfamily, FTB, FTM, Cumberland, m.fl.), men ingen af dem har virket så gennemførte som TMG, specielt er jeg vild med mulighederne for at have forskellige vinduer åbne.

TMG skulle dog nok have en ordentlig overhaling for at følge med tiden, hvor alting i dag bliver lagt i "skyen".

TMG er mere eller mindre et program udviklet af en ildsjæl, og når pågældende så beslutter sig for at stoppe, ja så står brugerne med håret i postkassen. Så mit næste program bliver ikke et af de andre en-mands programmer.

PS: Jeg forsøgte at indlæse en *.ged fil fra TMG ind i Legacy og det gik uden problemer.
PPS: Efter 5 min. brug af Legacy er jeg allerede løbet i begrænsninger ved udskrifter af anetavler  >:(

mvh
Finn

Ole Munk

Hej Finn

Hvad så med mangler i dine data? Jeg for et par generationer (af TMG) siden noteret mig, at "relations-tag memo" og "witnessed events" ikke overføres fra TMG til gedcomfilen og derfor selvfølgelig heller ikke kommer med i modtagene program.

Er det stadig sådan?

vh Ole

Anne Marie Holck

Citat fra: Finn Frederiksen [910] Dato 30 Jul 2014 - 20:48

PS: Jeg forsøgte at indlæse en *.ged fil fra TMG ind i Legacy og det gik uden problemer.
PPS: Efter 5 min. brug af Legacy er jeg allerede løbet i begrænsninger ved udskrifter af anetavler  >:(

mvh
Finn

Ku' du evt. uddybe lidt, hvilke begrænsninger du løber ind i?

Leif Thor Olsen


I DIS Norge var der i programafdelingen "Slektsprogrammer" en grundig diskussion om det bedste program, den begyndte 16. januar i år.  Vedkommende, der begyndte diskussionen, endte med at vælge TMG! Men prøv at studere for og imod af alternativerne.

Mvh. Leif

Finn Frederiksen

Hej,
jeg forsøgte med det, som i TMG hedder anetavle, vifte og i Legacy hedder Fan. Legacy har en begrænsning på 4 generationer. I TMG er begrænsningen 12 generationer (og jeg har en A0 printer, så jeg kan lave nogle store udskrifter).

I TMG har jeg sammen med personens data og et vindue med søskende og deres ægtefæller åbent samt et vindue med børn og deres ægtefæller. Det giver et rigtig godt overblik, når man skal navigere rundt eller tjekke op på vidner/faddere.

@Ole: Så vidt jeg kan se overføres relation tags og witnessed events ikke, eller også er det bare fordi jeg ikke har fundet ud af, hvordan de skal vises i Legacy.

mvh
Finn

Anne Marie Holck

Den pågældende begrænsning gælder kun gratisudgaven, i Legacy Deluxe er begrænsningen for Anetavlen 99 generationer, og for viften 12 generationer.

I Legacys visning, der hedder Anetavle, kan du også få vist både ægtefæller, børn og søskende til en person.

Lars Erik Bryld

Nu holder TMG jo ikke op med at virke, bare fordi udviklingen standser. På et eller andet tidspunkt vil fremtidige styresystemer kun med vanskelighed køre det, men også det er der muligheder ud af.

Jeg er lidt i samme båd, da udviklingen af mit foretrukne program (Genbox) ophørte for ca 7 år siden, men jeg bliver ved med at bruge det, indtil jeg finder et bedre - det er så bare ikke sket endnu.

Det jeg fortsat savner i Legacy og alle dets kloner er livsforløbslisten og de sekundære vidner til en begivenhed. Indtil videre tror jeg, at Roots Magic kommer tættest på et brugbart alternativ.

Anne Marie Holck

Lars Erik, kig lige på Legacy 8 - vidneregistreringen er nu mulig. Livsforløbslisten, som du kalder den, det er vel bare den kronologiske rækkefølge af begivenhederne i en persons liv. Det kan du også finde i Legacy.

Lars Erik Bryld

Det var, indrømmet, ikke lige gået op for mig, at Legacy var kommet i en ny version - den sidste version 7 udkom for temmelig længe siden (i 2008).

Delte begivenheder skal helt klart undersøges, men jeg er stadig ikke sikker på, at Legacys kronologiske rækkefølge er det samme som, det (redigérbare) overblik jeg har med Genbox. Jeg har vedhæftet et eksempel på, hvordan mit overblik i Genbox ser ud for en person med i alt 3 familier og børn fra 2 af dem.

[vedhæfting slettet af admin]

Finn Frederiksen

Hej,
ganske rigtigt så går Verden ikke under i morgen, og TMG skal nok holde lige så længe som Windows 8.
Men det er ingen skade til at kigge efter seriøse alternativer.

Jeg har kigget lidt på Heredis, er der nogen der har erfaring med dette program?

Hvad jeg især savner er et overblik ved hver person, som jeg har i TMG.


[vedhæfting slettet af admin]

Anne Marie Holck

Lars Erik, du kan få vist og udskrive en tilsvarende i Legacy. Du kan endda tilføje en tidslinje, der angiver hændelser/begivenheder i f.eks. Danmark i samme periode.

Ivar Kjærgaard

Godaften

Citat fra Roots Magics nyhedsbrev for september:

TMG Direct Import Coming Soon

On July 29th, Wholly Genes Software announced that they would be discontinuing "The Master Genealogist" (TMG).  Since then quite a number of TMG users have contacted us directly and on our message boards asking what their options were for converting their data to RootsMagic.

While their data could be transferred via GEDCOM, there are quite a few things that TMG doesn't currently export to GEDCOM, so those data types would be lost.  Among those: witnesses, roles, source templates, etc.

We have made the decision to add a direct TMG import to the next RootsMagic update which will preserve that information as best as possible.  Of course no import can be 100% clean just because of different data models, template languages, etc., but we are making every effort to minimize the amount of "clean up" needed when moving from TMG to RootsMagic.

If you are a TMG user, or know a TMG user who is contemplating moving to another genealogy software, feel free to let them know that we expect to have this direct import available in the next couple of weeks.


Med venlig hilsen
-ivar

Anne Marie Holck

Jeg kan oplyse, at der også er en direkte konvertering fra TMG til Legacy på vej. Så hvis man vil have mulighed for dansk sprog og brugervejledning, så er det på vej.

Jeg skal nok give nærmere besked, når løsningen er testet og frigivet.

Tom Evan Mathiasen

Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 09 Sep 2014 - 15:44
Jeg kan oplyse, at der også er en direkte konvertering fra TMG til Legacy på vej. Så hvis man vil have mulighed for dansk sprog og brugervejledning, så er det på vej.

Jeg skal nok give nærmere besked, når løsningen er testet og frigivet.

Er der nyt om dette. ??

Mvh

Tom Mathiasen
DIS Medl. 10114 - Online: http://www.t-e-m.dk/gen/ - Bruger "Legacy Family Tree v8" på "Windows 10".

Michael Erichsen

Der er et arbejde i gang med at udvikle en erstatning til TMG under navnet History Research Environment (HRE).
Web site: https://historyresearchenvironment.org/
Wiki: http://hrewiki.org/index.php?title=Main_Page#HRE_structure_and_concepts

Der var en præsentation i Arlington, VA, USA i denne weekend, hvor der bl.a blev vist et par små videoer fra en tidlig testudgave. De kan findes på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=uL7w3zEDVrY
https://www.youtube.com/watch?v=UCbcfM6zHq8
https://www.youtube.com/watch?v=-rAgOD9KqFM
https://www.youtube.com/watch?v=2F1_RfhTQUQ

HRE er et Open Source Project, dvs. at programmet udvikles af frivillige og ikke kommer til at koste noget.

Mvh Michael Erichsen
www.myerichsen.net

Lars Erik Bryld

Spændende projekt, og nogle fine takter i planerne.

Dog står jeg personligt lidt af overfor beslutningen om at kode i Java. Udmærket programmeringssprog, men jeg vil altså ikke have JRE ind på min maskine, hvis jeg kan slippe. Pokkers, at Java øjensynligt ikke kan kompileres til et rigtigt program.

Derudover ser der ikke ud til at være lavet så meget kode endnu -og projektet blev startet allerede i 2015 (men måske ikke med dig med på vognen).

Jeg vil da følge med i udviklingen med mellemrum, så held og lykke med det.

Michael Erichsen

Hej

Der knokles med datamodellen; men vi har da fået kastet noget kode sammen nu, som midlertidigt anvender en 1:1 import af TMG data til en H2 database. Al Mock Up koden ligger indtil videre på

https://github.com/MichaelErichsen/HRE--History-Research-Environment

men forvent hverken, at den er fejlfri eller stabil.

For maaaaaaaange år siden havde IBM en compileret Java ("HPJ", High Performance Java); men de opgav den, fordi de ikke kunne følge med udviklingen af sproget og dækning at operativsystemer og platforme uden gigantiske omkostninger.

Jeg medgiver, at Java ikke er eller har været uproblematisk, men har du større tillid til alle de andre runtimes, du har på dit system? Windows med afrapportering til MicroSoft? C# osv.DLL'er? Device drivers med indbyggede keyloggers? JavaScript fortolkere? Cisco routere med NSA bagdøre osv. osv.? Jeg fornemmer også, at noget af angsten for svagheder i Java er blæst op af konkurrenten.

Mvh Michael Erichsen