Min svenske forfader

Startet af Ole Bergmann, 30 Jul 2014 - 17:24

Forrige emne - Næste emne

Ole Bergmann

En af mine forfædre er Andreas Bergmann, som i 1801 gifter sig i Garnisonskirken i København med pigen Karen Nielsdatter fra Ll. Næstved i Herlufsholm sogn i Sorø amt. I kirkebogen og senere dokumenter står der om ham bare, at han er født i "Sverrig" i 1774. Hvordan kommer jeg længere tilbage? Han kan vel sagtens have heddet Anders Bergman som svensker. I familien er der en historie, som gør ham til en bortløben præst, i Danmark ernærer han sig som smed (beslagsmed?), så hvis præstehistorien har noget på sig, kunne han måske være søn af en smed. Men Sverige er så stort og hvor begynde?
Ole Bergmann olebergmann@hotmail.com

Pia Petersen

Hej,

Har du et sted i de senere kilder der angiver hans nøjagtige fødselsdato ?

Mvh Pia

Eva Morfiadakis

Det finns en släkt Bergman i Bergslagen som är smeder.

Jag såg att du haft en efterlysning på ett svenskt forum där du inte fick något svar, bara en fråga om du inte hade mer info om honom. Exakt födelseort t ex.

På familysearch finns det flera Anders med far som heter Anders Bergman. Sen kan man inte riktigt veta om hans far verkligen hette Bergman eller om sonen har tagit namnet senare.

Eva M
Eva M

Ole Bergmann

Tak for svar for over to år siden. I dag ved jeg ikke mere end da. Nogen foreslår en Andreas Bergman født 3. oktober i Göteborg men jeg har ikke efterforsket den idé. Jeg er bevidst om, at Andreas eller Anders Bergman er et vanligt navn i Sverige og at han kanske har taget navnet selv.
I danske kirkebøger angives altid fødesogn, evt. amt for danske statsborgere, men udlændinge angives bare "født i Sverrig" eller "født i Tydskland" - og det er jo vide begreber.