betydning af et efternavn

Startet af Hanne Bakke, 12 Feb 2011 - 16:38

Forrige emne - Næste emne

Hanne Bakke

Hej

Findes der mon et sted hvor man kan se betydningen af et efternavn??
Er der nogen som er bekendt med det?

Hilsen Hanne :)

Hans Poulsen



Hej Hanne

Kan du eventuelt indsnævre dit spørgsmål lidt - eller komme med et konkret efternavn?

Dit eget efternavn kunne jeg godt tænke mig kommer fra topografien - altså en beskrivelse af et lokalområde:

Bakke
Da(h)l
Skov
Sø(e)
Hegn
Lund - alle med stavevariationer alt efter tid og sted.

Mit eget efternavn stamme fra min oldefar Povel - hans søn blev en Poulsen, og da trejde generation kom, var der indført fast familienavne i Danmark.

Povel er et bibelsk navn efter Paulus.

Hans det samme efter Johannes. Et hav af navne til begge køn er stammer fra biblen - begge testamenter.

Hanne er vel kvindeudgaven af Hans - altså igen fra Johannes, men det var efternavne, du var interesseret i. Kom med et!

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Peter Hansen

#2
Hej

Jeg tillader mig her at bringe et par link om fornavne:

http://www.lundskov.dk/menu/navn.htm
http://www.navnebetydning.dk/
med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Hans Peter Hansen

med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Hans Poulsen



Hej Hanne

To interessante links, Hans Peter fremfører. Ingen af dem kendte jeg.

Det sidste af dem, det med efternavne, har jeg lige prøvet med to navne:

- Skruppeltrang - skønt navnet er i brug, er der så få, at det ikke er med i universitetets database
- Pontoppidan - her angives en række tal

Adels(efter-)navne er et kapitel for sig. Området er tæt ved at være lukket land for mig, så jeg kan ikke uddybe emnet. Måske kan adelsårbogen, som jeg véd står bl.a. på Rigsarkivets læsesal.

Så har du alle de efternavne, der er afledt af stillingsbetegnelser:

- Fisker
- Bager
- Smed etc.

og de latiniserede danske navne:

- Pontoppidan
- Lacoppidan
- Scavenius etc.

Venlig hilsen og god søndag
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lauge Jensen

Hej Hanne

Jeg kender to ældre bøger om personnavne, som er interessant læsning:

"Bogen om personnavne", Politikens forlag (1979)
og
"Danske personnavne", Gad (1978)

Begge bøger kan sikkert lånes på biblioteket

Hilsen

Lauge

Hanne Bakke

Hej,

Jeg er blevet spurgt af en dame fra USA som spørger til betydningen
af navnet Wegener, som er hendes fødenavn.
Jeg ved ikke andet end at det stammer fra Tyskland, hvor vores fælles
ane indvandrede fra.
mange tak for de mange svar - dem vil jeg kigge på!
god søndag til jer allesammen :)
venlig hilsen Hanne

Inger Buchard

Wegener, i Sydtyskland Wagener el. Wegner/Wagner: vognmager
fra: dtv-Atlas: Namenskunde

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hanne Bakke

mange tak for svar til Inger.

hilsen Hanne

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Dansk Navneskik: Betænkning afgiven af den af Justitsministeriet den 4. Maj 1898 nedsatte Kommission (forud for navneloven af 1904) giver en god opsummering af forskellige navnetyper og deres oprindelse:
http://bibliotek.dis-danmark.dk/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=419

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jakob Ramlau

Hvis man tillader sig at ombogstavere Skruppeltrang til Skrubbeltrang løser Sagen sig: det er/var et Gaardnavn her i det Vendsysselske, cirka 800 Meter ØNØ for Bindslev. Men det falder godt nok lidt underligt i Munden.

Christian Konstmann Autzen

Ja, frøken Skrubbeltrang - hende kender jeg, da jeg arbejdede sammen med hende i 1970'erne; jeg erindrer stadig hendes høje stemme, når hun sang (igennem  :D ).

Dejligt med sådanne navne, og sjovt at man navngav en gård med det navn - havde de mon i hine tider trang til skrubler, nogle af ejerne !

Tilbage i middelalderen benyttede man sig af særlige navne - Sommer, Winter, Rød, Blå o.s.v. og mange af disse efternavne kendes stadig, og en del af disse navne blev jo genoptaget i 1700-tallet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jakob Ramlau

Det er her er klart en Digression, men ikke uinteressant: "Skrubbeltrang" finder kun Folk i Hjørring Amt paa ddd.dda.dk. paa nær den Skrubbeltrang, som, efter at have været Højskolelærer, bliver autodidakt Landbrugshistoriker.
Ydermere: Gaarden "Skrubbeltrang" hedder paa "4 Cm Kort" og det foregaaende Maalebordsblad Skrubbeltrang -- men paa det ældste Maalebordsblad hedder den Skrubbetrang. Har man haft Rengøringsvanvid? Og Generalstabskortet fra 30´erne kalder den saa Skubbetrang. Som mangeaarig Passager i S-Tog, Regionaltog og Bybusser kender jeg Fænomenet.
FT-1911 og 1921 finder omkring 30 Skrubbeltrang´er i Hjørring Amt. de synes alle at kunde føres tilbage til en Familie fra Gaarden. Men først Karl Sørensen Skrubbeltrang, født 1866, antager Gaardens Navn.
Men er der saa nogen med Dialektkendskab, der kan komme med Forslag til Navnet?
Det lidet opmuntrende Hungersholt kan jeg selv klare, men Skrubbeltrang?

Niels Bjøreng

Jeg fortsætter digressionen: Er det Fridlev Skrubbeltrang, du tænker på, Jakob?
I så fald gik han den traditionelle vej på Kbhs Universitet: cand mag, dr phil.
Han regnes vel for landbrugshistorieforskningens fader.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Jakob Ramlau

Ja, det er Fridlev -- saa mange Skrubbeltranger er der heller ikke indenfor Landbrugshistorie. Og du har aldeles ret: han har de relevante Examina. Jeg har nok mest tænkt paa hans Fornemmelse, berettiget  eller ej, af Tilsidesættelse ved det Professorat som han ikke fik. Og saa klarede han sig heldigvis godt uden. Der er en Nekrolog:
https://tidsskrift.dk/index.php/historisktidsskrift/article/viewFile/33849/65426
Og saa har Gyldendalske Leksikon en relevant Bemærkning: hans Fader, der oprindeligt bar det klassiske Patronym Sørensen, tog i 1906 Navneforandring til just Skrubbeltrang.
Saa her har vi altsaa Oprindelsen til Navnet fra Gaarden. Hvordan Gaardnavnet saa kommer i Stand, forbliver et Mysterium.
Det fremhæves ogsaa at Familien var grundtvigiansk -- og tag mit Ord for det: det var man ellers ikke i Bindslev.
Jeg har ikke kontrolleret om Daab/Konfirmation kan have fundet Sted med en Valgmenighedspræst fra Vraa. Men et af mine Familiemedlemmer blev nemlig begravet i Bindslev, men af  Valgmenighedspræsten fra Vraa, Byen mellem de to Taarne.

Mik Severinsen

#15
I min slægt er der mange spøjse efternavne. Her nogle eksempler:

Pool (tænker at det kan være en forkortelse for Poulsen?)
Woxnæs (stedbetegnelse fra det sydlige Norge, et område omkring Arendal)
Slagter (åbenlys stillingsbetegnelse, men bare sjovt at bruge det som efternavn)
Quak (har en mystisk 2-3 gange tip ved navn Svend Quak, som er umulig at komme til bunds i....tror han var svensker eller tysker)
Schriver (hvorfor kalder man folk for Schriver?)
Sjøverstø (norske aner)
Kyk (aner ikke hvor det navn kommer fra)
Tommerup (stedbetegnelse for en eller anden flække)
Tudborg (sikkert stedbetegnelse)
Bremer (er vist stedbetegnelsen for én der stammer fra Bremen)
Dürcks (tror jeg er en forkortelse for Dirchsen...er i hvert fald et hollandsk efternavn)
Gaardbo (stedbetegnelse for Gaardbogård i Vendsyssel, hvor jeg har aner både på min fars og mors side....har dog ikke endnu undersøgt om jeg er fjern slægtning til Jens Gaardbo ;)).
Schierp (kan ikke huske hvad navnet betyder, men det er et navn, som vist kun findes i Vendsyssel, er dog ikke stensikker).

Egon Hansen

Navne ?
Så se i gamle Fanø kirkebøger.  efternavne dannet af pigenavne, Engers , Regits .
Eller hvad med Oldefar? En talrig slægt fra først i 1700 tallet til omkring år 1900, hvor de sidste familier med dette navn (ifølge kirkebogen) i 1902 fik lov at slette Oldefar til fordel for deres patronym Pedersen!
Navnet et i nyere tid kommet frem igen (jeg er selv gift med een af dem som formeldst mange penge erhvervede navnet før den nyeste navnelov som gjorde det næsten gratis!)
Mvh Egon Hansen

Sonnich Brinch Morgenstern

"Det vides ogsaa, at mange unge Sømænd paa Fanø har været
med Altonaer og hollandske Hvalfangere i det 17. Aarhundrede.
Man støder i nævnte tidsrum ofte paa Navne paa Sømænd, der
kaldes Vestindiefarere, Ostindiefarere og Hollændere. En en-
kelt Mand, der ikke alene havde faret paa de nævnte Pladser,
men ogsaa paa Davisstrædet med Hvalfangere, fik Tilnavnet
"Aaldfarer", hvilket Navn blev til "Oldefar", et Navn, som en
stor Slægt i Nordby siden beholdt og blev døbt med."
Niels Møller Kromann, Fanøs Historie 1933