Niels Christian Andersen og Ane Nielsen fra Torup sogn, Aalborg Amt

Startet af Monika Andersen, 11 Aug 2014 - 11:33

Forrige emne - Næste emne

Monika Andersen

Hej derude :-)
Jeg er virkelig kørt fast i min mands familie og har brug for hjælp :-(

Niels Christian Andersen er født den 6. oktober 1837 i Hellum by, Torup sogn, Aalborg Amt som søn af Anders Christensen og hustru Johanne Nielsdatter.

Ane Nielsen er født den 23. april 1844 i Torup sogn, Aalborg Amt, som datter af Niels Sørensen og hustru Christine Christensen.

Niels Christian tjener hos Anes fader i 1860, og parret bliver gift den 23. maj 1862.

Den 28. oktober 1862 får parret sønnen, Anders Andersen.

Parret forlader Torup den 16. april 1863 og rejser til Gravlev sogn i Aalborg, hvor de ankommer samme dag. Sønnen Anders bliver hos Anes moder, hvor han vokser op.

Derefter kan jeg ikke finde parret nogensteder. De står ikke i FT i 1870 i Gravlev, heller ikke på AO. Jeg kan ikke se de forlader Gravlev inden 1870 og jeg kan ikke finde dem døde i Gravlev???.

Ved Anders konfirmation og vielse, står der ikke noget om, at forældrene er døde, men faderen Niels Christensen står ikke som forlovere ved vielsen.

Ane og Niels Christian står ikke fadder til nogen af Anders 7 børn.

Nogen der kan hjælpe mig med at finde Ane og Niels Christian efter 1862????

På forhånd tak :-)
Hilsen Monika Andersen

Sanne Andersen

#1
Hej Monika,

Ane gifter sig 2. gang d. 1/12-1868 i Gravlev Sogn, opsl. 90.


Samtlige personer i husstanden


Aalborg, Hornum, Gravlev, Gravlev, 1 Gaard, 2, FT-1870, A8359


Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Christoffer Christensen 29 Gift Husfader Avlsbruger Buderup Aalborg Amt 
Ane Nielsen 25 Gift Husmoder Hans Hustru Torup Aalborg Amt 
Christen Christensen 2 Ugift Barn  Gravlev Aalborg Amt 
Niels Christian Christensen 1 Ugift Barn  Gravlev Aalborg Amt 
Inger Kjerstine S°rensen 16 Ugift Tjenestepige  Gravlev Aalborg Amt 
Christen Christoffersen 56 Enke(mand) Aftµgtsmand  Svenstrup Aalborg Amt 


Mvh Sanne

Sanne Andersen

Her har du Ane i 1880.


Samtlige personer i husstanden


Aalborg, Hornum, Sønderup, Sønderup By og Sogn, En Gaard, 10, FT-1880, C1834



Kristoffer Kristensen 39 Gift Husfader Gaardeier  Sørup 
Ane Nielsen 3g Gift Hans Kone  ?? 
Kristian Kristensen 13 Ugift deres Barn  Gravlev Sogn Aalborg Amt 
Niels Kristian Kristensen 10 Ugift deres Barn  Gravlev Sogn Aalborg Amt 
Ane Kirstine Kristensen 8 Ugift deres Barn  Gravlev Sogn Aalborg Amt 
Niels Peter Kristensen 6 Ugift deres Barn  Gravlev Sogn Aalborg Amt 
Søren Kristensen 29 Ugift Dagleier ved Aggerbruget  Blenstrup Sogn Aalborg Amt 

Monika Andersen

Hej Sanne :-)
Tak for det :-)
Har fundet ud af, at hun får trillinger i 1866 i Gravlev, hvor hun står som enke :-) Alle tre børn dør indenfor få uger ;-)
Hilsen Monika

Monika Andersen

Hej igen.
Her er lidt nyt jeg har fundet, men stadig ingen ting på Niels Christian Andersen

Den 3. juli 1866 føder Ane trillingepiger, to af dem dør 2 dage gammel og den sidste dør 2 uger gammel. Der laves ligsyn over. Ane står her opført som enke Ane Nielsen, Niels Christian
Andersens efterladte hustru af Gravlev Som barnefader angives en ubekendt om-
sendt vandrersvend(?)

Den 1. december 1868 bliver Ane viet i Gravlev til Christoffer Christensen. Hendes fader gårdmand Niels Sørensen af Torup står forlover.

Ane står i FT 1870 i Gravlev med Christoffer og 2 sønner.

I FT 1880 er familien flyttet til Sønderup by, Hornum, Aalborg, der er to mere børn i denne FT (Tak for dem Sanne :-) )

Den 14 oktober 1884 bliver Ane gift med en Poul Nielsen Færk. Igen står hun som enke og dette er hendes 3.  ægteskab

FT 1890 i Sønderup står Ane med hendes nye mand og deres to døtre.

AO 1891-1891 Sønderup, Hornum, Aalborg, opslag 7. Døde kvinder den 21. september 1891, begravet den 26. september, Ane Nielsen, gift med gårdmand Poul Nielsen (Færk) på Sønderup Mark. 47 år gammel.

Men hvor bliver Niels Christian Andersen af????????? Nogen der har nogle gode idéer???

Hilsen Monika

P.S Har forsøgt at finde Niels Christian Andersen død og begravet i Torup sogn, uden held.

Sanne Andersen

Hej Monika

Prøv om du kan få nogle til at hjælpe med tydning af den smøre der står under bemærkninger ved Ane's andet ægteskab. Det er meget gnidret og jeg kan ikke læse ret meget af det men der er nogle i forummet "Hjælp til tydning..." der er ret dygtige til det.

Sanne

Monika Andersen

Hejsa Sanne
Tak for det, jeg prøver derinde :-)
Hilsen Monika

Monika Andersen

Hejsa :-)
Takket være Sannes forslag og Jørgens oversættelse, har jeg fundet dette ved Anes anden vielse : Tillysning skedte 1. Gang 4de Novembr 2  -"- 11   Do 3  -"- 18   Do For Enkens Vedkommende foreviist: 1 Attest af
28 April 1866 at hendes Ægteskab ifølge hendes faldne og forsvundne Mand er hævet og 2. Attest fra Skifteretten af 19 Novembr. 1866 at der fra Skifterettens Side Intet er til Hinder for at hun indgaaer i ny Ægteskab.

At Niels Christian er falden og forsvunden, tyder vel på at han har været med i en krig???
Hilsen Monika

K. Thidemann

#8
Citat fra: Monika Andersen [8036] Dato 11 Aug 2014 - 19:43

At Niels Christian er falden og forsvunden, tyder vel på at han har været med i en krig???
Hilsen Monika


Register over faldne i de slesvigske krige 1848-1864
http://www.dr.dk/nr/rdonlyres/640de090-2cad-4e01-ba98-13ef5e3d019e/2670215/register_faldne_1.pdf

Du kan også se efter Niels Chr. i Lægdsrullen

Broderen Henik her
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18521,1117905

Niels Christian her
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18521,1117909
mvh K.Thidemann 9000

Monika Andersen

Hej Thidemann :)
Jeg har set siden, men kunne ikke få noget ud af den, da der ikke står nogen personlige oplysninger om de faldne. Der står 5 Niels Christian Andersen derpå, men jeg kan ikke vide, hvilken af dem, der er min Niels :-). Det bynavn der står efter navnet, passer ikke på stedet hvor min Niels kommer fra hvilket er  Gravlev.
Det tætteste jeg kommer de faldne, er ham der kommer fra Graverhuus.

Og jeg har slet ikke mulighed for at komme på arkiverne, for at kunne læse de bøger, som teksten henviser til og dermed læse lidt mere om disse 5 faldne Niels Christian Andersen.

Hilsen Monika

K. Thidemann

#10
nr. 40 - 22

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480946#19862,1632072
1860 Soldat 11 Batl.
Død i krigen, undersøges M.S.1868
1872 Dødsfals bevilget
1873 Undersøgelsen fremmes
mvh K.Thidemann 9000

Monika Andersen

Du er jordens største engel, Thidemann :-)
Jeg var igang med at kikke på de faldne på AO billedfremviser, da du skrev din sidste besked :-)
Men, han var i 11. bataljon i 1860, er det så den bataljon han kommer tilbage til senere, for han er jo i live i 1863 :-).
Du skriver at dødsfaldet er bevilliget i 1872, men hustruen får lov til at blive gift allerede i 1866 igen???
Kan man det, når dødsfaldet ikke endnu er bevilliget.
Hilsen Monika

Monika Andersen

Undskyld, hun blev først gift igen i 1868 :-), så passer det jo perfekt

Inger Toudal

#13
Citat fra: Monika Andersen [8036] Dato 13 Aug 2014 - 13:50

Der står 5 Niels Christian Andersen derpå, men jeg kan ikke vide, hvilken af dem, der er min Niels :-). Det bynavn der står efter navnet, passer ikke på stedet hvor min Niels kommer fra hvilket er  Gravlev.
Det tætteste jeg kommer de faldne, er ham der kommer fra Graverhuus.


Der står 3 Niels Christian Andersen, faldet i krigen 1864 (og 2 Niels Christen Andersen faldet i 1850).

De 3 Niels Christian Andersen ses også i Database 1864 på http://www.slaegtsalbum.dk/

NCA, Vester Marup, er falden og begravet på Sønderborg Kirkegaard marts 1864, så han kan vel udelukkes.

Tilbage er så NCA, Graverhuus, og NCA, Sprængberg, der begge er meldt savnet.

NCA, Graverhuus, er menig og har soldaternummer 115

NCA, Sprængberg, er menig (frivillig) og har soldaternummer 86.

I lægdsrullen for NCA, født i Hellum, står der også S. i Forst. Sess. 1868, så vidt jeg kan læse.

Vedr. Database 1864, se også https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,74439.0.html

"..... der er døde i Cohens bog som ikke er døde alligevel og så vil der være en bemærkning herom.
Ligeledes er der nogle døde som Cohen ikke har fået med ....."

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Monika Andersen

Hej Inger.
Jeg har fundet ham i lægsrullen, takket være Thidemans hjælp :-)
Jeg havde selv en ide, om Graverhuus, men kunne ikke få det til at passe, da min mand som sagt er fra Gravlev, men tak for det :-), men hvad betyder: S. i Forst. Sess. 1868
Men jeg skal vist lige kikke lidt dybere på disse :-)
Hilsen Monika

Inger Toudal


Det må betyde Soldat i Forstærkningen Session 1868 - hvis jeg altså har tydet vedtegningen rigtigt.

Se også http://www.sa.dk/media(755,1030)/L%C3%A6gdsforkortelser_-_Landsarkivet_for_Sj%C3%A6lland.pdf

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Monika Andersen

Tak Inger :-)
Jeg sidder og tænker på, om jeg er helt på forkert spor??? Hvis HCA var soldat i forstærkningen 1868, så var det ikke krigen 1864 han var med i, som jeg troede???
Men hvilken krig kan det så være???
Hilsen Monika

K. Thidemann

#17
Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 13 Aug 2014 - 17:55

Det må betyde Soldat i Forstærkningen Session 1868 - hvis jeg altså har tydet vedtegningen rigtigt.

Se også http://www.sa.dk/media(755,1030)/L%C3%A6gdsforkortelser_-_Landsarkivet_for_Sj%C3%A6lland.pdf

Venlig hilsen
Inger T.

Jeg læser det samme.

Notater er indskrevet i Hovedrollen år 1863 Lægd 395 Thorup sogn, 5. udskrivningskreds, Aalborg amt.
Kan der være tale om en fejlindførsel. Jeg kan ikke finde en senere indførsel ? (senere end år 1863)

Prøv at spørge i Metode og teknik, der er der flere der er godt inde i Lægdsruller.

Skulle han ikke stå under Gravlev efter 1863 ?
Gravlev lægt 386
mvh K.Thidemann 9000

Monika Andersen

Tak Thidemann :-)
Jeg prøver og se om de kan hjælpe mig :-)

Monika Andersen

Sådan :-)
Takket været jeres fantastiske hjælp, her på slægt og data, har jeg endelig fundet Niels Christian Andersen her:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=39689#39689,5769443
Han bliver såret ved Kongshøj den 3/2 og dør den 20/2-1864.
Tusende tusende tak for jeres hjælp og gåde råd, der har ført mig frem til afslutningen på ham.
Hilsen Monika