Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher

Hej Anelle,

Nu lysner det.... omend vi nok aldrig får et kildefast bevis. Se i Gørlev kirkebog 1680-1733, Løve H., Holbæk Amt:

Opslag 58, Anno 1690: Mandag d. 30.Juli: Lod Peder Olufsen i Agerup Christne et drengebarn og lod det kalde Hans. Jacob Jensen, Herritsfoged i Walborgs Herrit bar det. faddere Morits Tøgersen i Allerslev, Søren Jacobsen i Køng, Thomas Jensen i Calundborg, Maria Jørgen Thomasens I Giørlev og Kirsten Olufsdatter Huulegaard.

Opslag 59, samme år : Mandagen d. 6.Okt. blev begravet Peder Olsen Huulegaards Søn af Agerup navnlig Hans Pedersen.

Opslag 68, 1692: Tirsdagen d. 19.Juli blev begravet Peder Olufsen Huulegaards datter Kirsten Hansdatter Ravn af Agerup.
Det kan vel være Peder's steddatter - Peder er gift med Maria Eliædatter, som måske har været gift med en Hans Ravn tidligere. Ville også passe med at Maria's næste søn partout skal hedde Hans (ikke det mere logiske Oluf eller Elias efter bedsteforældrene)? 

Der blev sat en gravsten over disse to, nævnt i
http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Holbaek_1181-1212.pdf

Gravsten. O. 1692. Hans Pedersøn Hulegaard,begravet 28. sept. 1690 og Kirsten Hansdatter Ravn, begravet 13. juli 1692, børn af Peder Olufsøn Hulegaard i Agerup og hustru Margrete Eliædatter. Rød kalksten, 81x67 cm, med fordybede versaler inden for rammelinje. Knækket på midten. 175835 og endnu 184816 lå stenen i koret over en »muldbegravelse«, 1902 i gulvet tæt ved fonten. Nu indmuret i vestvæggen i søndre våbenhus.

Så her er din herredsfoged knyttet sammen med to andre Huulegaard'er som tilmed kan passé aldersmæssigt. Så den gode Oluf Lauridsen Huulegaard har nok haft 7 børn, ikke kun de 4 der er rapporteret tidligere.

mange hilsener
Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Tusind tak for hjælpen til jer begge to.

Jeg har desværre ikke tid før i morgen sidst på eftermiddagen. Vi skal have gæster i aften til fransk landkøkken, og i morgen skal vi kigge på en vandskade i vores søn's kælder i Kbh. centrum.

Jeg er meget glad for jeres hjælp, uden var jeg ilde stedt.  ;D Og det ser jo grangiveligt meget spændende ud.

Vender tilbage a.s.a.p.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej, så er jeg tilbage på min pind.

Jeg prøver resten af dagen at danne mig et overblik ved hjælp af en masse ark papir og små gule navnelapper klistret på en plast-lomme  ;D

Kiggede lige på Jystrup kirkes gravminder og her er herredsfogeden Jakob Jensen, Margrethe Ollufsdatter og tre små børn nævnt. Og ja, Lund og Hulegaard er blot stednavne. Og her står også, at hun døde i sit 75. år. Men det kan jo være hentet fra kirkebogen eller måske vidste hun ikke, hvor gammel hun var?

Måske der er mere at hente i Jystrup?

Og jeg vil kigge på hvad du har sendt, Bjørn.

Tusind tak for hjælpsomheden.

De venligste hilsner
Anelle




Anelle Cosedis

Hej,

de tre børn, som står omtalt på gravstenen i Jystrup Kirke, kan jeg desværre ikke finde i kirkebogen.

Maren, død 11. okt. 1671, 6 år.
Jens I, død 14. sep. 1670, 2 år.
Kirstine, død 27. apr. 1680, 5 uger.

Denne kb. 1647-1685 er heller ikke så letlæselig. ??? Jeg vil kigge i den efterfølgende, for at se om Jacob Jensen skulle være begravet her.


De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

jeg er ved at lede efter Margrethe Olufsdatter Hulegaard's vielse til Rasmus Bertelsen, og stødte på denne:

Jystrup, Sorø Amt 1686-1749  opsl. 220 ned. tv.:

1696
fredagen d. 14. mar. blev Oluf J... Lund oc Cathrine Jørgensdatter: Graaabor af ... Trolovet i deris r...   ....

Jeg må hellere poste dette i "hjælp til tydning", for det er jo min sognedegn fra Osted.

De venligste hilsner
Anelle

Kurt Palshøj

Hej,
Maren Jacobsdatter Hulegaard
I den tidligere nævnte kirkebog for Gørlev sogn 1680-1733, opslag 193 står bl.a.:
3 Nov (1718) blev begraven den gudfrygtige og ... Matrone Maren Jacobs Datter sl. Oluf Huulegaards efterladte Enke, ................ hun døde og blev begravet udi Giørlev, 80 aar.

Oluf Lauridsen Hulegaard:
I Chr. V matrikels markbøger 1682-83, nr.106-108, der omhandler en del af Voldborg herred, starter med Osted, på opslag 40 er nævnt Bymændene i Osted, Allerslev sogn starter på ops.221, Hullegaard på ops 419-426, Olle Lauritzen er nævnt som ejer/beboer på Hullegaard, på sidste side i afsnittet(426) er skrevet en tekst, som jeg desværre ikke kan tyde, måske er der en der kan "oversætte" det, men det er dateret Hulegaard d.22 juli 1682, en af underskriverne og den af dem der kan skrive, er som jeg læser det, Oluf Lauridsen.
se markbøgerne her:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16522553
start af 106-108:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16522553#38829,5503314

Med venlig hilsen
Kurt Palshøj

Bjørn Marcher

Hej alle,

Det er godt arbejde af Kurt -  tak for oplysningen !

Pudsigt fordi gravstenen i Allerslev kirke i Nationalmuseets bog er dateret o.1675 - underforstået (?) at Oluf Lauridsen er død omkring dette tidspunkt. Det viser sig så ikke at være rigtigt! Jeg læser også side 425 i markbogen som dateret 22.juli 1682 og underskrevet af Oluff Lauridtsen Gaardmand ... og iøvrigt er teksten meget svær for mig at tyde.... enkelte ord kan jeg læse, men ikke nok til at fange sammenhængen.   

Hans hustru Maren Jacobsdatter kan som enke have boet hos sønnen Peder Olufsen Huulegaard, som jo havde gård i Gørlev sogn omkring 1690 og sikkert senere.....det er til at forklare.....

Er gravstenen i Allerslev kirke virkelig en GRAVsten eller mere en mindeplade? Med inskriptionen havde jeg ventet at begge ægtefæller var begravet bag stenen??!  Men det synes ikke at være tilfældet!

----

Kurt, jeg læser ved begravelsen:

d. 3.Nov blev begraven den gudfrygtige og høitbedagede Matrone Maren Jacobs daatter sl. Oluf Huulegaards effterlatte Enke som havde naaet den Naade af Gud at see Sine Børns Børnebørn som var tilsammen 13 af hvilke effter hendes død levede de 6. Hun døde og blev begraven udi Giørlev Kirke i sin Alders 80. aar.


Endnu et par brikker til det store puslespil....

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

i en stille nattetime er jeg stødt på denne dåb:

Ferdinandus Antonius Helt, døbt i Soderup, Holbæk Amt AO opsl. 104 (ny udgave). Faderen er skovrider Hans Heldt (som han selv underskriver sig, altså med d) og moderen er Else Lund.

Fadderne er: Jens Lund, Olle Lund, Mathias Lund, Thomas Hulegaard og Madam Meelbye.

Det ser mere og mere ud til at Margrethe Olufsdatter Hulegaard er søster til Thomas Hulegaard, og altså Else Lunds morbroder. Men desværre ikke et sikkert bevis.

Jeg kigger lidt videre i kirkebogen efter andre børn.

De venligste hilsner

Anelle


Kurt Palshøj

Hej Anelle.


Ferdinandus Antonius blev viet og levede i Stestrup, Kirke Eskildstrup sogn, hans ældre broder Jacob Ulrich forblev i Soderup sogn.

I afsnittet om Skjoldenæsholm birk (1673 - 1919) i Sjællandske Retsbetjentarkiver indtil 1919 står på side 87 flg.
Birkedommere.
1673 - 75.     Oluf Lauritsen (i Hulegaard) 1673 - 4. maj 1675.
1675 - 1701. Jacob Jensen (i Atterup) 11. maj 1675 - 1701.
1702 - 24.     Anders Melby 1702 - 24.
o.s.v.

De 2 første "kender" vi, jeg er næsten overbevist om at den 3. er Madam Meelbyes mand. Vides det hvornår han blev postmester i Odense?

Hr. Christians Kiereste er sandsynligvis barnets faster Maren Helt g.m. sognepræsten i Torslunde Christian Berg.

Lidt funderinger på en Regnfuld lørdag.

Venlig hilsen
Kurt Palshøj

Anelle Cosedis

Hej Kurt,

tusind tak for dine informationer. Jeg har desværre ikke tid til at kigge på det hele før i morgen.

Her i formiddag har jeg kigget resten af Soderup's kb. igennem og lavet mange løse noter, så jeg kan finde tingene hurtigt igen.  ;D.

Jacob Ulrich stødte jeg på mange gange, men vidste ikke, at han var storebror til Ferdinandus Antonius Heldt. Ved du, hvornår Jacob blev født?

Jeg fandt en lillebror Jonas Christian født i 1725. Måske er det den samme Jonas, der får en datter døbt Sara i Holmens Kirke, Kbh. Mener, at det var i 1769.

Da jeg ikke er hjemme nu, har jeg desværre ikke mit slægtstræ på denne pc, men Andreas Melbye er en meget god bekendt. Hvis jeg husker rigtigt er han tip 5. Han voksede op hos borgmester i Bogense Hans Jørgensen Husum, som også var Fredericia's første borgmester, indtil svensken kom. Jeg tror ikke, at jeg har noteret, hvornår Andreas Melbye blev postmester.

De birkedommere du nævner er jo velkendte personer. Måske Jakob Jensen (Lund) i Atterup døde i 1701??? Jeg mangler også at finde ud af, hvornår hans hustru Margrethe Olufsdatter Hulegaard blev gift med Rasmus Berthelsen, og hvad han var for en stabejds????

Endnu en gang tak. I morgen vil jeg fly til Kirke Eskildstrup kb.

De venligste hilsner
Anelle






Bjørn Marcher

Hej Anelle,

Har du set denne hjemmeside:

http://www.peterrust.dk/405059444

Hvis du scroller ned til ane 740 og 741 har du netop Jacob Jensen Lund og Margrethe Huulegaard !!!

Med angivelse af at hendes forældre er dem, som vi netop er ved at sandsynliggøre..... samt et par generationer længere tilbage. Spændende - jeg håber at han vil delagtiggøre os i kilderne....

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Godmorgen,

så fik jeg tændt pc'en og er klar til dagens dont. Udover lidt indkøb og noget strygetøj har jeg tænkt mig at bruge dagen på min pind ;D

Det er meget spændende med Peter Rust Jensen's hjemmeside. Den kendte jeg ikke. Men hvorfra han har sine oplysninger kunne være interessant at vide. ???

Jeg har en bog skrevet af Leif Stenderup-Jensen i Sønderborg, hvori står, at Andreas Melbye blev postmester i 1721 efter den tidligere postmester Søren Bolt's død. Men dette har jeg ikke undersøgt, da jeg ikke ved, hvor man søger.

Andreas Melbye er nævnt i Odensedatabasen med personnr. 573001.
I 1743 betalte han 56 RD i formueskat, 8 RD i egen kopskat, 2 RD af to tjenestefolk og endelig 1 RD i hesteskat. I Odensedatabasen findes også oplysninger om skiftet efter ham. Nettoformuen var på 5541 RD.

Der må jo ligge mange andre skifter, vi kunne have interesse i at se.

Ferdinandus Antonius' begravelse skal jeg til at lede efter. Jeg har ham indtil videre i FT 1787, 68 år gl., Stedstrup, Merløse, Holbæk Amt.

Hvis I er interesserede i de små noter jeg lavede i går fra Soderup kb., siger I bare til.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Øv for den da,  ???

jeg kan ikke finde Ferdinandus Antonius Heldt's begravelse og ej heller hans storebror Jacob Ulrich's dåb mindst 9 mdr. før 27. dec. 1719, hvor Ferdinandus blev døbt. "Skønt navn" :D

Måske er det slet ikke i Soderup???

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej, nu holder jeg enetale igen, igen. Men ....

er der mon en af jer, der kan fortælle mig, hvem denne lille Hans Helt, der bliver døbt 28. okt. 1736 AO opsl. 170 ny udgave i Soderup, Holbæk er barn af? Jeg kan læse, at moderen er Johanne Marie Heldt, men hvad med faderen? Hvem er han? Er han soldat eller rytter? Uha, lidt svært. For hvem er Johannes forældre?

Vi har de velkendte faddere, nemlig Thomas Huulegaard og Jacob Ulrich Heldt.

De venligste hilsner
Anelle

Kurt Palshøj

Hej Anelle,
Jeg har heller ikke fundet Jacob Ulrichs fødsel, leder stadig, da han døde 25 feb. 1760, kb Soderup 1746-1814 opsl.198 (gl. udg) blev alder opgivet til 50 år, men det er nok ikke ham selv, der har givet denne oplysning.

Ferdinandus's begravelse finder du i Kr. Eskildstrup 1746-1815 opsl. 100 (i gl. udgave, mon det ikke er der om kring i den nye?) side 307 i kb, døde 17. marts 1800.
Hans vielse er i kb. Kr. Eskildstrup 1694-1745 opsl. 97 (gl.udg) Broderen var forlover.

Venlig hilsen
Kurt

Anelle Cosedis

Hej Kurt,

jeg synes godt nok, at det er lidt svært her i Soderup.

Du bor jo ikke så langt fra Jystrup. Har du set stenen i våbenhuset efter Margrethe Olufsdatter Hulegaard og hendes tre små børn?

Jeg har nu fundet alle fem børn efter Jacob Ulrich Heldt. Jeg ved ikke, om du har fundet den sidste, Kirsten, da du har skrevet ca. 1752.
Men i opsl. 13, 1752, finder du hende. Jeg tror, at der står døbt 20. jan. Så mon ikke hun er født i 52?

Tak for info om Ferdinand. Det vil jeg tage op efter frokost.

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

#47
Hej Anelle

Et meget forsigtigt bud på faderen til Hans Helt i Soderup: Morten Jacobsen XX Skyttis

Om mine XX'er kan erstattes med et tilnavn, må du nok spørge om i Hjælp til tydning, men jeg tror han var skytte.

Og Johanne Marie er da nok datter af Hans Heldt:

Name:   Johanne Marie Hansdatter
Gender:   Female
Christening Date:   07 Jun 1717
Christening Place:   SODERUP, HOLBAEK, DENMARK
Father's Name:   Hans Heldtz

Så nej, du holder ikke ene-tale  ;D

Jeg har iøvrigt fundet et par skifteregistreringer, som du måske kan bruge til nogen:

Jacob Ulrich Heldt gmd i Ebberup, Soderup sogn  23 Feb/ 28 May 1760  pg 341
WIFE:    Johanne Hansdtr
CH:      Else Jacobsdtr        21
        Dorthe Jacobsdtr      17
        Margrethe Jacobsdtr   14
        Kirsten Jacobsdtr     8
REL:     Ferdinandt A. Heldt i Stedstrup, Sonerup sogn
WIFE.BRO: Ole Hansen i Soderup
wgd: Niels Christophersen kroemand i Uhrlose /  Peder Larsen i Langtved
[Kommunitets Gods, Sjaelland-Falster; Bk 1-2 1683-99 & 1745-74; film 41254]

Knud Arildsen i Heinemose    5 May 1766              pg 319
2WIFE:   Karen Nielsdtr
CH:      Peder Knudsen (dod) = ..., sis ... = Arild Jorgensen gmd i Baarup = 2. Niels Jensen i K.Edschildstrup
            CH:  Mikkel Pedersen  6
         Maren Knudsdtr   = Wohnsen degn i Sonder Jerlose
         Ane Knudsdtr     = Lars Pedersen hmd i Buckerup
         Bodil Knudsdtr   = Ferdinant Helt/Haelt i Stedstrup
1WIFE:
CH:      Hans Knudsen     boer i Stedstrup
gd: Arild Jorgensen gmd i Baarup
[Bidstrup gods; Book 9 1760-1772; film 41098]

Nå - se lige, at jeg ikke havde fået det hele med i det sidste skifte, så derfor tilføjet dette
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

hvor hyggeligt, at du er her igen, Judith. Ramler vi slet ikke ind i nogle af dine her i området?

Tusind tak for hjælpen. Det er rigtig sødt af dig. Jeg vil gå ind og lede efter Johanne Marie Jacobsdatter Heldt's dåb i 1717. Hvor fandt du det?

Ja, han er nok skytte, ham Morten Jacobsen som er gift med Johanne Marie. Jeg synes, at der står sgofrytter (jeg har ikke lavet trykfejl ;D). Men skytte eller skovrytter kommer vel nærmest ud på et?

Jeg fik nu checket op på Ferdinandus vielse og begr. i Kirke Eskildstrup, mens jeg spiste frokost foran pc'en. Det er vist ikke så sundt, men hvad pokker.... det er jo søndag. ;D Tusind tak for hjælpen, Kurt.

Senere i dag vil jeg kigge efter børn efter ham. Han er selvfølgelig lidt langt ude på træet, da han er "oldefætter", men jeg synes også, at efterslægt kan være interessant at følge.

Ih, jeg har da fået rigtig travlt i dag, men jeg hygger mig gevaldigt. Ja, I har da også lidt travlt med alt mit bøvl. I skal vide, at jeg er meget taknemmelig for alle oplysningerne.

Ved I noget om, hvor Jonas Christian Heldt bliver af, døbt 11. maj 1725 opsl. 119 ny, i Soderup, Holbæk?

De venligste hilsner
Anelle


Judith Olsen

Hej Anelle

Jamen, jeg har skam været her hele tiden, men bare læst med - og nu regner det jo idag, og så kan jeg da lige så godt prøve at hjælpe.

Nej - vi er ikke "omkring" eller "nærved" nogen af mine, men det gør heller ikke noget.

Johanne Maries dåb finder du i KB Soderup 1694-1745, opslag 93, højre side.

Og jeg fandt hende via FamilySearch:


Johanne Marie Hansdatter
Gender:  Female
Christening Date: 07 Jun 1717
Christening Place:  SODERUP, HOLBAEK, DENMARK
Father's Name: Hans Heldtz
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Nej, her var Johanne Marie Hansdatter Heldt's dåb:

Soderup, Holbæk Amt AO 1694-17745 opsl. 93. Skøøønt.

Så skal jeg lige have hende viet, fundet børn (udover den lille Hans Helt) og have hende begravet.

Godt gået, Judith. ;D

Mange hilsner
Anelle

Judith Olsen

#51
Vielsen finder du i samme KB på opslag 144  ;D

Kan iøvrigt ikke lige huske om du har fået begravelsen af Hans Heldt, men ellers er den i samme KB, opslag 199, højre side nederst.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Mange tak, Judith.

Jeg havde lige noteret den. ;D

Er lige begyndt at lede efter børn.

Mange hilsner
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Om du kan bruge det ved jeg ikke, men har fundet denne:

Dorethe Margrete Heldt
Gender:   Female
Christening Date:   10 Dec 1707
Christening Place:   DOMSOGN, ROSKILDE, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name:   Hans Uldarichsen Heldt

Mother's Name:   Else Jacobsdr Lund

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Jo Judith, den vil jeg da helt sikkert kunne bruge, da Else Jakobsdatter Lund var gift med Hans Heldt, og hans far var sognepræst Ulrik Pedersen Heldt.

Og samtidig er Else og Hans lidt tættere på mit træ. Tak - tak - tak. Jeg har noteret, at de blev viet før 7. jun. 1717, men det må så nok være endnu tidligere.

De venligste hilsner

Anelle

Anelle Cosedis

Den var rigtig fin, Judith.

Kirstine Marie Jakobsdatter Lund (tip5) bar endda barnet. Opsl. 217 i Roskilde Domsogn. Så nu har du reddet min dag.

Mange hilsner fra
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Dorethe Margrethe fra 1707 må være død, inden 1714, fordi:

Dorethe Margrete Hansdatter
Gender:  Female
Christening Date:  12 Jan 1714
Christening Place:  GEVNINGE, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name:  Hans Helt
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

så må jeg en tur til Gevninge. Jeg har noteret Dorethe nr. 1 død. Hvis jeg nu er rigtig heldig, kan det være, at Jacob Ulrich også er fra Gevninge.

Jeg ledte lige efter Else og Hans's vielse i Glostrup, hvor hans far, Ulrik Pedersen Helt var præst fra 1673 til sin død i 1715. Men her var jeg desværre ikke heldig.

Tusind tak til dig endnu en gang.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Judith,

jeg har fundet Dorethe Margrethe Hansdatter Helt II døbt i Gevninge, Roskilde Amt 12. jan. 1714 opsl. 36 ny udgave. ;D
Men desværre intet spor efter Jacob Ulrich Hel(d)t i denne kirke.

Godt at mormonerne har lavet det store arbejde, for man finder ofte noget brugbar hjælp. Og også godt, at jeg har dig til at hjælpe mig.

Hvor mon Bjørn og Kurt blev af?

Mange hilsner fra
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Det er jo nu søndag aften, så Bjørn og Kurt er måske optaget "andet steds"  ;)

Man ja, Jacob Ulrich - det ville være godt at finde ham.

Mon ikke han skal findes et eller andet sted på strækningen Roskilde Domsogn, Svogerslev, Gevninge, Kirke Såby - og "den vej ud" mod Soderup.

Når jeg beskriver strækningen på den måde, er det fordi jeg altid har et kort liggende ved siden af computeren (et ældre eksemplar af Færdselskort Danmark), fordi det giver mig mulighed for at tjekke nabosogne, mulige rejseveje o.s.v.

Hvis Jacob Ulrich's alder ved dødsfaldet er korrekt, skal han jo være født ca. 1710, så du skal altså finde ud af, hvor Hans Helt kunne tænkes at være skovridder mellem 1707 og 1714.

Hmm - vi har jo også Boserup Skov / Bognæs nær Roskilde - så måske Sct. Jørgensbjerg, Roskilde eller Herslev sogn
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk