Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

Anne Arense Huulegaard gift med hørkræmmer Rasmus Riber 11. jul. 1764 AO opsl. 164 ny Vor Frue, Kbh.

Datter af Ole Huulegaard. Søsteren Mariana (Marie Anna) gift samtidig med sognepr. Hans Peter Hansen, Tranekær, Langeland.

Så behøver du ikke at ulejlige dig, Bjørn. ;)

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

jeg har nu ledt efter Arent Huulegaard's begravelse i Jordløse 21. apr. 1782.
Har du den, Bjørn eller stammer din oplysning fra et andet sted? ???

Hvad blev der af Rasmus Riber og Anne Arense Huulegaard? Fik de børn?
Jeg læste, at hun ikke var lykkelig i ægteskabet. :-\

Mange, mange hilsner
Anelle

Judith Olsen

Kære Anelle

Kom pludselig til at tænke på din tråd af Jacob Jelstrup Hansen, sognepræst i Reerslev - gift med "oldekusinen" Drude Sophie.

Jeg har jo bogen "Reerslev sogns historie" af Oscar Udsholt og Bent Thestrup - mest fordi jeg selv i en periode på 7 år har boet i dette sogn.
I den bog er der en længere historie om Jacob Jelstrup - men intet om at han skulle spøge - og det oplevede jeg nu heller ikke selv :-)
Men en længere beskrivelse af fattigdommen begrundet i præstegårdsbranden - om gæld m.v. - og om kirkebøssen - som han, måske, måske ikke har "neglet af".

Jeg ved faktisk ikke, om det er tilladt at kopiere og sende dig siderne, hvor Jacob Jelstrup er omtalt - men måske kan du låne bogen på bibliotektet.

Jacobs hustru Drude's bror Bertel var kapellan i Reerslev - begravet 1741.

Bogens ISBN nr. er 87-98 33 85 0 1.

Jeg købte bogen via Bent Thestrup - og han har signeret mit eksemplar  ;D

Og nu står den så på bestyrelsesmøde i den lokale grundejerforening - ak ja  :(
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

det var godt, at du nævnte Jacob Hansen Jelstrup, for jeg har helt glemt, at skrive lidt personlige oplysninger om ham.  :-\

Om han skulle spøge, skal jeg dog lade være usagt. Der stod vist i teksten, at hvis man gik på kirkegården ved skumringstid, og traf en mand uden hoved, var det Jelstrup. Og noget med SKAM  DIG DU DER TOG DET. :P
Der var også noget med, at han ægtede den forrige præst's enke, Ingeborg, og de levede som hund og kat. Han skulle have købt eller bygget et hus til hende, men hun døde kort efter. Og så selvfølgelig branden i præstegården.
Så det er da meget sandsynligt, at han grundet pengenød, har stjålet af kirkebøssen. Sikken en præst.
Men livet har nok gået ham meget imod.  :-\

Jeg har ham gift med Drude Margrethe Lund. Og kun en levende datter, Anne Ingeborg Jelstrup, døbt 8. nov. 1740, der i 1801 bor Landemærket 9 i Kbh. , ugift. Hun er også lidt spooky.  ::) Men hvis hendes far er en bedrager og hendes morfar, degnen Oluf Jakobsen Lund er så konfliktsøgende, kan det være, at man skal bære over med denne dame.

Jeg er meget glad for, at jeg ikke skal til bestyrelsesmøde. Hvordan får du da tid til alt dette? Hvornår trækker du vejret?

Og jeg må lige checke op på kapellanen Bertel, som jeg har noteret begr. 12. apr. 1751 opsl. 136.

Tak for tippet ang. bogen. Jeg kommer jo ofte på biblioteket, så den bliver lige noteret. ;D

De bedste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Kære Anelle

Jeg er ret god efterhånden til at skære igennem, så bestyrelsesmøder i grundejerforeninger ikke ender i det rene "hvor godt har vi det ikke"  ;D

Så nu er jeg hjemme og klar til sengetid.

Du skal se, om ikke du kan låne bogen om Reerslev - der er mange gode informationer om Jelstrup - flere end dem, som du kender fra det tidligere link fra din tråd. Ellers sig til - så finder vi en løsning  ;)

Trækker vejret, spørger du - det gør jeg, når jeg finder tid til slægtsforskning. Det er nemlig min form "for flugt fra virkeligheden" - og det mener jeg seriøst.

Alle dagligdagens udfordringer lægger jeg bag mig.
For mig er det ligesom at lægge puslespil eller løse en kryds og tværs-opgave, og heldigvis har jeg en husbond, som forstår, at jeg har brug for at "trække vejret" på den måde  :D

Jelstrup var ikke "dybt forgældet" ved hans død iflg. min bog. Formuen var ved hans død i 1757 ca. 853 rdl og gælden 643 rdl.
Gælden ved første hustru, Ingeborg Larsdatter Vandel's, død 1737 var stor - formentlig på grund af branden i 1736.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

du har åbenbart en mand, der er ligeså sød som min. :D

Du har ret i, at man slapper af på samme måde, som når man samler puslespil. Jeg har et på 8000 brikker, jeg aldrig har fået samlet. Jeg synes, at alle brikkerne er brune.  :-\

Og nu er det jo snart jul. Det skal jo også "overgøres" her i huset. ;D Jeg gider ikke at gøre noget halvt.

Bogen får jeg bestilt.

Hvornår mon jeg får tid til at komme på RA? Alle de ting, du anbefalede, skal jeg jo gerne have set. Jeg ville jo gerne have haft Bjørn og Kurt med til at hjælpe mig (og måske dem selv). ;)

Sov rigtig godt, Judith. Hils din mand og sig tak for lån af dig.

De bedste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

#336
Tja, man skal altid være kildekritisk - det var jeg ikke her.....

Citatjeg har nu ledt efter Arent Huulegaard's begravelse i Jordløse 21. apr. 1782.
Har du den, Bjørn eller stammer din oplysning fra et andet sted?

har jeg fra http://www.olifanten.dk/  , og det er nok Jorløse sogn I Holbæk Amt, ikke det I Svendborg.... Denne Jorløse blev stavet Jordløse i kirkebogen :-)   Men han er ikke at finde begravet dér, der mangler 20 års begravelser.... ikke sådan med de degne eller præster der ikke fik ført bogen ordentligt!

Datteren Anna Barbara dør i Stigs Bjergsby I 1790, og hendes begravelse har jeg fundet i kirkebogen!  Arent er ikke begravet her.


Rasmus Riber, tja se denne.... fra http://www.osterstarup.lokalarkiver.dk/Praesterne%20i%20oester%20starup.htm .. han har da været I live omkring 1771 - men jeg finder ham ikke I Oeders efterretninger... mærkeligt!

CitatI 1771 byttede han embede med præsten i Reerslev og Vindinge på Sjælland, Henrik Henriksen Bytzow. Han var fattig og måtte bortforpagte præstetienden til sognets bønder, forpagtningsafgiften var der gjort transport i til hans kreditorer. Hørkræmmer Rasmus Riber af København stævnede ham for gæld på 43 rdl. Efter at have fremlagt en modregning har han bevist, at gælden nu kun er på 37 rdl. Dem skal han betale. (Dom 1772, ved Anst Slav herredsret). Han havde også en retssag med pastor Storm i Egtved om korntienden.

samt FT1787 :

København, København (Staden), Nørre Kvarter, , Studiestræde 96, 1, FT-1787, C0684
Rasmus Riiber 57 Gift Hosbond Vertshuus Holder 
Ane Arence 45 Gift Hans Kone   
Sophie Regine Hedevig 36 Ugift Tienestepige   
Ane Kirstine Anders Datter 27 Ugift Tienestepige


mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

tusind tak for svaret. Jeg kigger på det i morgen. Lige nu sidder jeg og roder med Thomas Olufsen Hulegaard's børn. Der er jo masser af arbejde.  ;) Men heldigvis masser af præster.

Jeg synes, at vi er meget uheldige med de kirkebøger.  :P

Jeg går som regel ikke langt mod nutiden, men tager gerne "oldekusiner/fætre" og deres børn med.
Men hvis jeg en gang kommer til at "kede" mig, går jeg helst denne genetiske vej. Ikke så meget om udefrakommende.

Jeg kan ikke forestille mig, at Arendse syntes om, at manden var værtshusholder. :-\

De venligste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

har du fundet begravelsen for de to børn af Peder Lorentz Jacobsen Hersleb, Jacob og Peder Thomasius?
Arentze, Inger Marie og Christopher har jeg fundet.

Jeg har kigget på din hjemmeside og kb. for Brønshøj uden resultat? Jeg har dog set, at du skriver om Peder Thomasius som voksen.

Synd for Christopher.  :-\

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej igen Bjørn,

jeg har set FT Roskilde 1801, hvor Peder Thomasius Hersleb bor i Olsgade. Studiosus, ugift, 48 år.

Der bor også en Elisabeth Møller på 73, Hans Moders Systerdatter. Hvem er hun datter af?

Tillige en lille Peder Hersleb på 10 år. Hans Broders Søn. Jeg går ud fra, at det er Christopher's søn?

De bedste hilsner
Anelle



Anelle Cosedis

Hej,

har I set, at biskop i Ribe Tage Chr. Müller og hustruen Henriette Lovise Rasmussen er dobbelt fætter/kusine? Det er den rene indavl.  :-\

Biskoppens forældre er skræddermester i Kbh. Wilhelm Müller og moderen Frederikke Dorthea Rasmussen.

Henriettes forældre er provst Thomas Frederiksen Rasmussen (bror til Frederikke) og moderen er Elisabeth Marie Müller ( søster til Wilhelm).

De venligste hilsner
Anelle




Bjørn Marcher

#341
Hej Anelle,


Nu kommer vi jo til min gren af Huulegaarderne,

Jacob er døbt og begravet i Brønshøj sogn, opslag 11 og 136 I KB1745-1783, død som 14-årig.

Peder Thomasius er død i 1821 i Roskilde, hvor han var kæmner i mange år. Jeg har begravelsen på opslag 267, Domsognet, død 14.oktober .... Hans brors søn, Peder, voksede op hos ham, efter faderen Christophers død. Søsteren Edle blev hos moderen, der blev gift igen i St. Heddinge.
Peder (den yngre) blev skomagermester I Roskilde, jeg har mange pudsige mødereferater fra skomagerlavet, men døde fattig og forgældet på fattiggården.

Se mere her:  http://www.bearfields.dk/side17 .


Elisabeth Møller har jeg undret mig lidt over - det er nok en datter af Drude Margrethe eller måske mere sandsynligt Anna Dorothea (der døde i Roskilde 1776, Domsognet).

Arentze's begravelse (I Brønshøj ?) har jeg ikke fundet - kan du give mig dato og opslag?

venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

ja, det er lige præcis efterslægten til Oluf, jeg sidder med. Dog har jeg taget eftermiddagen fri fra pc'en.

Det ser ud til, at johnoglis.dk har Elisabeth Müller og Wilhelm Müller, som børn af skræddermester i Kbh. Jørgen Müller.

Arentze Hersleb begr. 12 jul. 1754 AO opsl. 24 ny, ve. margen. Et meget kort liv. :-\

Tak for info om Jacob og Peder Thomasius. Jeg kigger i kb. om et øjeblik.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

det var jo ikke lige en historie til at blive glad i låget af ang. skomager Peder Hersleb, hans hustru og børnene.  :-\ Koldbrand, forrådnelse og tæring. Åh, nej.

Jeg tror lige, at jeg venter med opslagene til i morgen. Den slags ting tager lige pippet fra mig, selvom det jo er din familie.

De bedste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,

Ja, en hård skæbne for familien... men trods alt tre overlevende piger, der blev voksne, fik børn og blev gift - to af dem endda med den samme mand.....

Elisabeth i Roskilde finder vi også i 1787

Roskilde, Sømme, Roskilde Købstad, Ohlsgaden 219, , 215, FT-1787, A8061
Peder Thomasius Hersleb 34 ugift  Student 
Ane Elisabeth Møller 58 ugift Huus Jomfrue   
Kirsten Johansdatter 27 ugift Tieneste Pige   
Daniel Blichenberg 18 ugift  Discipel i den Latinske Skoele

og ved Arentse's dåb i 1754 er en fadder Matthias Møller  - det kunne jo være en bror til Elisabeth?

Tak for Arentses begravelse - jeg har læst meget i den af min tip5-oldefar førte kirkebog - uden at fange hendes begravelse var ført FØR hendes dåb ! 

Ja, vi skal se meget i denne tråd..... men vi finder også meget!

mange varme hilsener

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

jeg kan ikke rigtig få den Ane Elisabeth Møller placeret.  ??? Hvilken forbindelse har hun til Peder Thomasius?

Jeg synes kun, at jeg har en Elisabeth Marie Müller, gift med provst Thomas Frederiksen Rasmussen, men hun er yngre. ???

De bedste hilsner
Anelle


Bjørn Marcher

Hej,

Der står jo i FT1801 at (Ane) Elisabeth Møller er Peder's Moders Søsterdatter, d.v.s. datter af en søster til Birgitte Marie Huulegaard, gift Hersleb.

Det kan så være Drude Margrethe, Anna Dorothea eller en endnu ukendt søster. Karen, Maren og Anna døde jo som børn. Møller kan eventuelt være et tilgiftet navn - selvom der står hun er ugift, er der ofte fejl i folketællinger..... 

Og så er det jeg blot kan pege på en Mathias Møller som fadder til Peder's søster Arendse i 1754, der må være en god ven eller del af familien. Kunne være en bror til Elisabeth, eller måske hendes far. Vi ved jo ikke, hvor gammel han er....

Fra Kaj Ørhøjs gamle noter har jeg at Drude Margrethe blev gift o 1745, med en Michael Hansen Müller, degn I Rye-Sonnerup. Kan det være en forbindelse?

mvh
Bjørn   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

Hej

I Sjællands Degnehistorie er Michael Hansen Müller gift med 1) Birgitte Fog, død 1745 og 2) med Drude Sophie Huulegaard se side 37, nederst og side 38 øverst.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

nu røg overblikket igen. :-\ :-\ :-\

Men jeg har degnen Michael Hansen Müller sammen med Drude Sophie H.

Begr. 9. aug. 1759 (75 år) opsl. 127 ny i Rye-Sonnerup, Roskilde.


Jeg sidder lige og leder efter Peder Hersleb's døtres dåb. Men kan desværre ikke finde den første Birgitte og den sidste, Edele i Roskilde Dom.

De bedste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,

Vi prøver med overblikket igen: Den "mystiske" Elisabeth Møller kunne være datter af degnen Michael Hansen Müller - men nok "kun" en steddatter af Drude Margrethe Huulegaard. Moderen er måske Birgitte Fog, eftersom Elisabeth er født omkring 1729.

I Roskilde Domsogn er Peder Herslebs døtre :

Birgitte, født 6/6-1814 og døbt 1/8 1814.

Edele, født 24/5-1824, døbt 3/8-24 og død 5/4-1829.

Kan ikke lige give dig opslags numre, har fundet dem den originale papirudgave i sin tid.... før verden blev digital.  :-)

venlig hilsen
Bjørn

   

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej,

jeg tænkte, at du måske ville have de andre opsl.nr. Det er jo altid rart at kunne finde det hurtigt igen.

Petrine Thomasine f. 1816 opsl. 91, d 1816 opsl. 305

Petrine Thomasine Bolette f. 1817 opsl. 101 (din)

Sophie Frederikke f. 1820 opsl. 122

Edele død 1829 opsl. 232

Alt ny kb.

Jeg vil lige kigge en ekstra gang efter den første Birgitte Elisabeth. Edele har jeg kigget efter flere gange.

Müllerne lader jeg lige hvile, da jeg ellers skal fistre rundt hele tiden.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

Birgitte fandt jeg døbt i kb. 1774-1814 ny opsl. 357. ;)

Mange hilsner
Anelle

Judith Olsen

Lige lidt til både Anelle og Bjørn:

http://danskestudier.dk/materiale/1918.pdf

Hvis I ikke ved det, så brug Ctrl+F

Margrethe Olufsdatter Huulegaard er nævnt - og også Marie og Peter Huulegaard. Om de sidste noget med Johannes Ewalds og broderens flugt til Hamborg. Spændende læsning  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

du finder bare så mange spændende ting. Tusind tak.  ;D

Jeg har læst om Marie Wulff og Peder Huulegaard's problemer med den unge Mathias Wilhelm. De drenge må have kostet dem dyrt. ;)

Jeg tror, at jeg vil skrive hendes brev af, om ikke andet, så for sprogets skyld.

Hvor finder du Margrethe Olufsdatter Huulegaard nævnt?

De bedste hilsner
Anelle

Eva Ervø

Hejsa. Jeg har ikke læst alle 12 sider, men ser at I er i omegnen af Roskilde/Tune, så hvorfor ikke også i Solrød.

Jeg har noteret følgende - nr. anført i () er mine egne.

mvh Eva

Bidstrup Gods 13.2.1691, fol. 357
No: 22,
Anno 1691 d. 13 Februarii, Lov ....erv...... An Jellig Lovholdighed  ?Hansen .......sk fter  Lovlig til Lysning til Bidstrupgård Birketing holdt ligetil skifte og deling efter Sal. Appellone (673) Sa. Hans Olsens (672) som boede og døde i Solrød 27. decemb. A 1690  ......... I ... Samtlig hendes efterladte Børn, Nemlig Olle Hansen Wendtrup (664)som bebor gaarden som er sin egen wærge, Sal. Olle Hansen Hulegaards (2166) Børn i Kappeløv med deres rette formynder og stedfader, Niels Hansen(1783) , , Laurs Hansen (2173) boende her i Byen, Jørgen Hansen (2167) boende i Giøderup, alle foreanst. Deres egne værger. Peder Hansen(2169) gl. 24 år, Niels Hansen(2172) gl. 16 aar, paa foranst. Peder og Niels Hansens veigne, som Laurværge og formynder deres Broder  foranst. Olle Hansen(664) . I ligemåder Anne Hansdatter (2168) gl. 25 aar, Sidsel Hansdatter (2170) gl, 18 aar, på foranst. 2de Piger  veigne som Lavværge og rette formynder efter Loven, deres broder Laurs Hansen (2173) bor ibidm, og Karen Hansdatter (2171) gl. 17 aar på hendes veigne  som Laugværge broderen Jørgen Hansen(2167)  i Giøderup.
------
Apelona Olsens i Solrod     d.27 Dec 1690/13 Feb 1691                pg 357 #22
HUSB:    Hans Olsen (dod)
CH:      Ole Hansen Vendterup i hiemme, Solrod, of age
         Ole Hansen Hulegaard (dod) = ... = 2. Niels Hansen i Cappelof
            CH: 
         Lars Hansen      boende i Solrod
         Jorgen Hansen    boende i Gioderup
         Peder Hansen     24
         Niels Hansen     16
         Ane Hansdtr      25
         Sidse Hansdtr    18
         Karen Hansdtr    17
[Bidstrup gods; Book 1 1684-1695; film 41095]

Anelle Cosedis

Hej igen Judith,

jeg har fundet hende på s. 42.

Hvad er Brochmanns Huus Postil 1 RD?

Mange, mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Eva,

meget interessant, hvad du byder ind med. Tusind tak skal du have. ;D

Vi må nok have fat i Judith eller Bjørn til at belyse hvem Olle Hansen Huulegaard er i 1691. Jeg "kender" nemlig ingen Hans Huulegaard.

Men han må helt sikkert høre til et sted på vores tavler.

Når du nu opererer i samme område som vi, kan det jo være, at du finder noget fælles med Judith? Jeg ville så gerne have hende connected til mit træ, men desværre har vi ikke fundet noget. :-\

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

#357
Kære, søde Anelle

Du får aldrig mig og mine aner tilknyttet din mands Huulegaards-familie, selvom det kunne være sjovt.

Se nu her:

Peder Christensen i Raunsholdt             1 Dec 1729       pg 40
WIFE:    Karen Mortensdtr
CH:      Ingeborg Pedersdtr
gd: Niels Larsen i Adserops gaarde
wgd: Jens Andersen i Gioderup
[Bidstrup gods; Book 5 1729-1741; film 41096]

Dette er mine indtil nu ældste aner i Særløse sogn - og de kommer aldrig i "nærheden" af hverken Huulegaards-familien eller Jacob Jensen Lunds familie.

Der er tale om husmænd/daglejere gennem et par generationer  ;D

Og fra http://mhenriksen.dis-danmark.dk/Jonge_dk/Roeskilde-Amt.pdf:

8) Serløse-Sogn er Annexet til Hvalsøe-Kirke. Dertil hører Kirkebyen Serløse,
som har 4 Gaarde og 11 Huse. Byen kaldes ogsaa Særkeløse, fordi en Nonne
solgte sin Særk til Hielp at bygge Kirken for. Skovhadstrup har 5 Gaarde, 9
Huse. Talstrup har 3 Gaarde, 6 Huse. Raunsholt, een Gaard. Aunstrup, een
Gaard, 2 Huse. Æbberup, een Gaard, 3 Huse. Ourupstorp, een Gaard.
Ourupshuus, eet Boel, 2 Huse. Hedehusene, 2 Huse. Skouborghuus, eet Huus.
Endnu i Sognet 4 Huse.

Og Brochmands huspostil - se dette link:

http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Religion_og_mystik/Danske_folkekirke/Jesper_Brochmand

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

du er da meget "prof" er du ik'?

Hvad skal sådan en lille husmor i Dragør da stille op? Jeg prøver at lære.  :-\

Har du slægtsforsket i mange år, for jeg står helt måbende? :o :o :o

Ja, jeg kan godt se, at de måske slet ikke kendte hinanden, da Jacob Jensen jo er død tidligere. Men måske de kendte Rasmus Bertelsen og Margrethe O. H.

Hvem er den Niels Larsen i Adserops gaarde?

Tusind tak for alle dine fine informationer.

Jeg burde måske finde mig en "Brochmand's Huspostil".
Det lyder som en halspastil.  ;)

Mange, mange hilsner
Anelle



Anelle Cosedis

Hej,

mon en af jer vil kigge på Roholte, Præstø Amt ny opsl. 114 ned. th. Hvad er dette?

Jeg prøvede på, at finde dåben af Tage Erasmi (skønt latiniseret ;)) søn af sognepr. Frederik Rasmussen og Anne Dorthe Huulegaard.

På forhånd tak.

De venligste hilsner
Anelle