Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej Judith og Tommy,

ja, som Judith også siger, så VELKOMMEN. Jeg vil dog tilføje "i familien".

Desværre er jeg endnu ikke færdig med at notere og lave opslag fra denne tråd, men jeg er helt sikker på, at Judith har fuldstændig styr på det.
Man skal virkelig holde hovedet koldt, når man arbejder med Huulegaardene. Og det kniber ind imellem for mig. :P

Og grundet tidsnød vil jeg ikke have mulighed for at arbejde på sagen før en gang i foråret.

Men jo flere vi er, jo bedre og jo flere indspark vil vi kunne give hinanden.

De allerbedste hilsner og rigtig godt nytår (hvis man stadig kan sige det)

Anelle

Tommy Hjorth Nielsen

Takker for velkomsten :-)

Hmm,,ifølge Dansk Genalogil på Myheritage,,,,så er han søn af Maren Olsdtr (1685-1754) og en Poul Rasmussen (X-1713) (maren er datter af Ole Hansen Hulegaard),,,,,,ser også ud til hun har været gift to gange

Følger spændt med hvad i der er noget skarpere finder ud af i den gren/tråd

Vh

Tommy

Judith Olsen

Hej Tommy

Du bør ikke basere din slægtforskning på, hvad du evt. måtte finde på nettet - f.eks. Myheritage, der kan meget let være fejl, desværre.

Du må, hvis du ikke allerede har været det, igang med kirkebøgerne for at finde ud af, om det er korrekt (og det er det måske nok), at din 7xtip er søn af Maren Olsdatter og Poul Rasmussen.

Denne tråd handler mest om Huulegaards-slægten fra Allerslev/Lejre - og henvisningen til Ventrup-familien er jo - i hvert fald indtil videre - gætværk og ønsketænkning.

Måske skulle du oprette din egen tråd om din 7xTip, Ole Poulsen Ventrup. Og hvis du gør det, er jeg sikker på, at du nok skal få hjælp.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Tommy,

som Judith ganske rigtigt, skal du ikke tro på noget, førend du selv har været i kirkebøgerne og noteret opslaget, så du nemt kan finde det igen.
Og regn med at det kan være en tidsrøver. Men bliver du først hooked, så behøver du aldrig at tænke på, hvad du nu skal lave.
Det kan også være, at du kunne have rigtig glæde af en bog om slægtsforskning. Jeg har godt nok en selv, men har endnu ikke haft tid til at kigge i den. Det er nok lidt dumt af mig. :-\

Jeg er selv i gang med at gennemgå denne tråd, men er ikke nået længere end til side 5. Så jeg har også lang vej igen. Og jeg har rigtig meget at lære.

Jeg noterede mig lige, at Bjørn Marcher skrev på s. 5, at vi nu havde 12 børn efter gårdfæster Thomas Olufsen Huulegaard. Jeg kan desværre kun tælle 11, så der har jeg nok misset én. Men det kan jo være at der kommer en afklaring senere i tråden, som jo er blevet rimelig lang, så derfor noterer jeg blot navnene og dåbsåret her:

Drude Sophie 1699
Oluf 1700
Karen 1701
Maren 1703
Arent 1704
Anna 1706
Lars 1709
Peder 1711-12 ?
Ane Marie 1715
Birgitte Marie 1716
Anne Dorthe 1718

Nogle, der ved hvem den sidste er?  ;)

De bedste hilsner
Anelle





Judith Olsen

Hej Anelle

Også på side 5 - svar fra Kurt P.:

Desuden fik Thomas tilsyneladende et barn mere Anne Kirstine født i 1721 døbt 4 søndag i advent og begravet juledag, det ser ud til hun er døbt umiddelbart efter fødslen, båret af Mad: Helt i Ebberup (Else Jacobsdatter Lund) der er kun få faddere. (K03-21)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

tusind tak. Jeg var endnu ikke kommet så langt ned på siden.  ;)

Men jeg fandt hende døbt og begr. på opsl. 76 ny udg. (til information for andre interesserede).
Og det bliver desværre ikke hende, vi kan connecte til dine.  :-\

Jeg forbliver lidt på sidelinjen.  ;D

De bedste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle og Judith med flere,


De tolv børn jeg har noteret, er disse:
Børnene efter Thomas Olufsen  Huulegaard (og Arentse Arentsdatter):

Drude Sophie Hulegaard , døbt i Allerslev sogn 12.april 1699, *  Gift med Niels Madtsøn 28.marts1726 i Kirke Eskildstrup, KB 1694-1745, opslag 79. Gift med Michael Hansen Müller, degn i Rye-Sonnerup? Jeg kender ikke til børn. Død 17??
Oluf Huulegaard, døbt i Allerslev sogn 12.maj 1700. *   Gift 14.03.1742 i Vor Frue sogn (Kbh, opslag 84)  med Anne Benedicte Christensdatter Barup. Hørkræmmer i København, Død 1753, begravet inde i Vor Frue kirke i København, 28.august 1753. Opslag 118 i KB 1727-1776. Børn.
Karen Huulegaard, døbt 22.juni 1701 i Allerslev.* Begravet 18.juli 1703,  do. *
Maren Huulegaard, døbt 5.februar 1703, i Allerslev sogn.* Begravet 14.september 1710 do. *
Arendt Huulegaard, døbt 19.november 1704, i Allerslev sogn.*  Gift med Anna Madsdatter Neergaard. Mindst 5 børn. Forpagter i Strandegård 1740, Bavelse, Gjeddesdal, Katrinedal. Reerslev v. Tune ved OE1771. Begravet 21.04.1782 i Jordløse.   
Anna Huulegaard, døbt  f. Fri. Th. 1706 i Allerslev.* Begravet 10.oktober 1710 do.*
Lars/Laurits Huulegaard, døbt 16.juni 1709 I Allerslev.*  Gift 22.september 1739 i Kbh. med Anna Martha Holgersdatter. Boede Antvorskov 1740. Prokurator, begravet  22.maj 1770, København (KØ).
Peder Huulegaard, født o. 1712, dåb ikke fundet. Hørkræmmer og overformynder ved Vajsenhuset i København. Gift to gange: 1. Helene Kirstine Hansdatter, 22.juni 1742 i Trinitatis sogn. 2. Maria Mathiasdatter Wulff, 31.januar 1759, Hof- og Statskirken, Begravet  7.april 1769, Trinitatis sogn, opslag 68 i KB1757-1813,
Anne Marie Thomasdatter, født på Eggaard i Stestrup. Døbt 10.marts 1715 i Kirke Eskildstrup, opslag 55. Muligt død ung.
Birgitte Marie Huulegaard, født i Stestrup, døbt 4.november 1716 i Kirke Eskildstrup, opslag 59 i KB 1694-1745. Gift to gange, 1. Niels Arsleben, 2.august 1734, Kongsted sogn, opslag 14 i KB1715-1755;  ingen børn, 2. Peder Lorentz Hersleb, 30.januar 1748 i Trinitatis sogn.  5 børn. Begravet 30.marts 1786 i Roskilde Domsogn.
Anna Dorthe Huulegaard, døbt 13.februar 1718 i Kirke Eskilstrup sogn, opslag 61 I KB 1694-1745. Gift med Frederik Rasmussen, præst i Roholte. Død 22.oktober 1776, begravet  Roskilde Domsogn, opslag 64 i KB1745-1814. Fik 3 børn iflg www.johnoglis.dk
Anne Kirstine Thomasdatter, døbt 21.december 1721 i Kirke Eskildstrup sogn, opslag 76 i KB 1694-1745. Begravet 28.december 1721 sst.

*: Lengnicks noter i Osted KB 1684-1815 , i de første opslag.


Som det ses, er det alene Peder vi mangler nøjagtige dåbsdata for. Familien kan have boet kortvarigt i et tredje sogn omkring 1710-1714, men det er rent gætteri.... Jeg har ikke umiddelbart bud på, hvor det skulle være.

Lidt statistik: De 7 af børnene nåede at blive voksne, 4 døde spæde/som børn, og en enkelt (Anne Marie fra 1715) har vi ikke data på - mon ikke hun er død som barn også.... og det er en velstående familie, så de er ikke døde af sult... en skræmmende statistik!

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

det var dejligt at få dem listet op igen  ;D  Så er det nemt og bekvemt. Jeg starter igen fra en ende af. Tusind tak skal du have. ;D

Du skriver, at Arent og Anna Madsdatter Neergaard har mindst fem børn.

Uden at have undersøgt det nærmere har jeg endnu kun en, nemlig Anna Barbara Huulegaard født ca. 1740 (47 år ved FT 1787 Stigs Bjergby, viet til godsforpagter Hans Frandsen (hvornår???)
Hun begr. 29. maj 1790 opsl. 33 hø. side s.s. De fik mindst fire børn.

Frands døbt 8. sept. 1779 opsl. 60 Kirke Hvalsø
Anne Lovise døbt 26. jan. 1781 opsl. 65 s.s.
Arent 13. maj 1782 opsl. 39 th. i Sdr. Jernløse, død efter 1818
Christian døbt 22. jul. 1783 opsl. 41. s.s.

De bedste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej igen,


Joeh, vi er helt på linie, Anna Barbera er den ene, de andre har jeg kun antal på, fra Oeders efterretninger i 1771:

OE-1771 Mandens navn: Arent Huulegaard Mandens erhverv: tilforne Forpagter Mandens alder: 67 Mandens civilstand: Enkemand Mandens nr. ægteskab: 1 Mand død (ja/nej): Nej Hustru død (ja(nej): Ja Enkestand antal år: 12 Antal uforsørgede børn: 5 Sogn: Reerslev Herred: Tune Amt: Roskilde Stednavn: 3 Indtastningsnr: C3859 Løbenr.: 55

så Anna Madsdatter Neergaard må være død omkring 1759, og så er der 5 uforsørgede børn på mindst 12 år - jeg ved ikke om der er en fast øvre grænse eller om det blot betyder "ugifte og hjemmeboende".

Jeg har lige "tabt tråden"s 450 indlæg, så jeg kan ikke huske om vi har fundet skiftet efter ham....

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej,

ja, det er blevet en lang tråd.
Måske det ville være en idé at starte en ny. Desværre har jeg ikke mulighed for at følge den op p.t. Men hvis man nu starter med Anna Barbara og Hans Frandsen og deres fire børn, kan det jo være, at vi er heldige, at nogle andre har dem. 

Jeg har noteret en dato for Anna Madsdatter Neergaard's død, , 11. dec. 1760, men desværre ikke hvor jeg har det fra.  ???

De bedste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Hej Bjørn og Anelle

Vi har, så vidt jeg husker, ikke fundet et skifte efter Arent Huulegaard - og heller ikke efter hans hustru.

På flere hjemmesider angives hustruen død den 11. december 1760, men desværre ikke hvor.

Arent Huulegaard angives død den 21. april 1782 i Jordløse. Men om det er Jordløse i Svendborg Amt eller Jorløse i Holbæk Amt, ved jeg ikke.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

jeg har også kigget begge steder uden resultat.

Det kan jo være helt forkert, som vi så ofte har set. Men man må da formode, at han blev i Holbæk Amt, da han jo ikke var helt ny mere.  ;)

Hvis blot de, der har skrevet datoerne, ville give sig til kende.  ::)

De bedste hilsner
Anelle

Judith Olsen

I bogen "Reerslev kirkebog 1736-1856" ses studiosi Holger og Thomas Huulegaard som faddere et par gange, b.a. 14.4.1765 og 15.2.1767.

Kan de mon være sønner af Arent og Anna ?

Derudover ses Anna Martha Huulegaard, men hun er datter af Lauritz Huulegaard, Roskilde - det ses ved hendes vielse i Reerslev den 3. april 1767.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Bjørn Marcher

Hej alle,


Nå, Arent Huulegaard har jeg da lige fundet og verificeret: Undløse sogn ,(Merløse H., Holbæk A.), KB 1726-1784, opslag 133, højre side. Datoen passer 21.April 1782,

Mons. Arent Huulegaard fra Kongsdahls forpagter(?) Huuse Begr Æt. 75   

som også afskrevet her : http://www.riisom-bering.dk/index.php/kirkeboger-fra-ondlose-sogn/dode-i-ondlose-sogn/113-dode-i-ondlose-sogn-1782-1790

Kongsdal ser ud til at være et gods med voldgrav og så videre....  passer fint med hans mange  forpagter stillinger.

mvh  Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Judith og Bjørn,

jeg har en Holger Larsen Hulegaard døbt i Vor Frue, Kbh. 2. nov. 1740 opsl. 305 ny. Søn af Lars (Laurits) Hulegaard. Altså bror til Anna Martha.

Det kan jo være, at Thomas er en bror til dem? Født i Roskilde eller Kbh.? Og man skulle så mene, at Thomas var ældre end Holger. Men da Lars og Martha Holgersdatter bliver viet i sep. 1739 er det nok ikke tilfældet, med mindre hun allerede var gravid.

Jeg må straks se, hvad det er, Bjørn lige har skrevet.

Sådan en gang rod i anerne her.  ???

De bedste hilsner
Anelle


Judith Olsen

Skønt Bjørn, så fik vi lige Arent "på plads". Bare ærgerligt, at skifterne fra Kongsdal først starter i 1790 (Aurelia Clemons).

Men øv, Anelle - du er en lyseslukker  :D

Men var der ikke noget om, at Arent også havde været forpagter ved Bavelse ?

Hvis ja, så kunne ham her måske være en søn:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,262828,263004#msg-263004


Og Holger og Thomas er tilsyneladende brødre - nævnt her, som fætre til Arendse:

http://adl.dk/adl_pub/pg/cv/ShowPgText.xsql?nnoc=adl_pub&p_udg_id=206&p_sidenr=207
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Jubii, Bjørn

jeg sad lige og tænkte, at man skulle læse alle kirkebøgerne i Holbæk Amt helt igennem, når vi nu har så mange huller, og andre skriver mærkelige ting. Men datoen var da rigtig, om ikke andet.

Dejligt, at du var så ihærdig, at vi kan glemme alt om Jordløse og Jorløse i denne forbindelse. Tak-tak. ;D ;D ;D

Har vi for resten en dato for Arent's og Anna's vielse? Hos mig står der blot ca. 1730.

Nu må jeg læse Judith's indlæg.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Og hurraa igen, Judith

og så var det endda Thestrup-Bjørn, der skrev, hvilket jo gør det meget troværdigt.

Og da Holger og Thomas åbenbart er brødre, vil jeg lede efter Thomas' dåb.

TAK

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

desværre ingen spor efter Thomas hverken i Vor Frue eller Roskilde. :-\

Og han skulle være død 1800. Hvor mon?

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

Holger viet til Dorthe Staarup 8. okt. 1773 i Vor Frue, Kbh. opsl. 190 ny.

Bliver desværre nødt til at smutte et par timer.

De bedste hilsner
Anelle

Judith Olsen

#470
Hej Anelle

Hvad med ham her:

Ribe, Skast, Bryndum, Bryndom bye, , 1st Familie, FT-1787, C4263
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Thomas Huulegaard   45   Gift   Hosbonde   Sogne Præst   
Vihelmine Hedvig Antones Degn   32   Gift   Madmoder      
Ane Hedevig   10      Børn      
Lars Christian   9      Børn      
Antonette Lovise   7            
Laurids Huulegaard   41   Ugift   Præstens broder   Jurist   
Jens Rarksen   30   Ugift   Tieniste Folk      
Jeppe Cornelius   25   Ugift   Tieniste Folk      
Søren Niessen   19   Ugift   Tieniste Folk      
Hans Jensen   16   Ugift   Tieniste Folk      
Jens Christensen   11   Ugift   Tieniste Folk      
Ane Kirstine Hansdatter   26   Ugift   Tieniste Folk      
Mette Povelsdatter   25   Ugift   Tieniste Folk      


Thomas var præst ved kirken 1776 til 1799, iflg. Historisk Atlas.


http://www.coast-alive.eu/node/13322

Kirkegården:
Kirkegården er omkranset af et stendige med tre indgange. Mod vest ligger hovedindgangen, de to andre ligger mod øst og nord. Alle tre indgange består af murede stetter (søjler) med en jernlåge imellem.
Tidligere var der kreaturriste ved indgangene, og i 1786 var det da også nødvendigt for præsten, Thomas Huulegaard, at beklage sig over, at en af sognets bønder lod sine kreaturer græsse på kirkegården, og der stod høstakke flere steder. Gangene og gravstederne blev trådt ned af de store dyr. Omkring år 1900 blev kirkegården udvidet mod syd, og diget blev flyttet. På samme tid begyndte man at inddele gravstederne i små parceller, som vi kender det i dag.    


http://home.online.no/~rrostru/Wiberg/164-Bryndum-N.htm

14/5 1776, o. 21/6 [Lærer ved Waisenhuset i Kbh. 20/8 68] Thomas Lauritsen Huulegaard; [7/7 1799 Hjørlunde; see der].

Mon han er død i Hjørlunde = Jørlunde, hmm, det må undersøges  ;)

Tilføjet:

Den er go' nok, Thomas bliver begravet den 16. august 1800 - se KB Jørlunde, Frederiksborg Amt, 1799-1814 ny udgave, opslag 143.
      
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Ja, ja - Bjørn, så nærmer vi os din "baghave":

KB Greve 1645-1760, opslag 332, højre side - 11. december begravet Madme. Huulegaard.

Året er kirkeåret 1760. Og da kirkeåret som bekendt starter 1. advent, er begravelsen altså ikke 1760, men 1759  ;)

Så fik vi Anna Madsdatter Neergaard på plads også.

.. og så tænker jeg: Greve og Huulegaard / Ventrup - nå, kan ikke lige huske årstallene for Ventrup-delen af Huulegaards-familien, hvis altså der er en slægtsforbindelse der.

Øh, og hvad med et skifte efter Anna ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Bjørn Marcher

Jo, Judith, det er tæt på. Faktisk kirken jeg er konfirmeret i.....

Jeg finder det som opslag 250 i den Nye udgave af Greve KB 1645-1760, men det er tydeligvis Madme. Huulegaard. Den 11.dec.1759 kan bekræftes!

Ja, en forbindelse er mulig, blot skal vi huske på at Arent Huulegaard var forpagter af Gjeddesdal 1750-62 i følge mine noter (kilde er lige forlagt...), det er også i Greve sogn vil jeg mene.....

Huulegaard / Venterup forbindelse er før 1700, men der kan jo sagtens have været fjern familie bosat dér samtidig med Arent forpagtede Gjeddesdal.

mvh Bjørn   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

Hej Bjørn

Ja, Gjeddesdal, som jeg tidligere ofte gik eller kørte forbi, hører under Greve sogn iflg. Krabsen, og det var det, der fik mig til at lede i Greve kirkebog efter hende.

Noten til forpagtningsperioden er måske denne:

www.olifanten.dk/total.web/per02263.htm
o   Cached
Noter : Forpagter af Bavelse (1737), af Gjeddesdal (1750-62), af Kathrinebjerg (1764), s. Kongsdal. Gift omkring 1730 med Anna Madsdatter Neergaard ...
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith og Bjørn,

hjemme igen.

Og straks ser jeg, at Judith har fundet guf-guf. Sikken et arbejde. Det tager jeg lige fra en ende af. Tusind tak.

Jeg ved, at I snart skal i seng, men jeg tager lige et par timer eller tre mere, og lader høre fra mig, hvis jeg finder noget.

De bedste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Hej,

Thomas L. Huulegaard og Wilhelmine Hedevig Antonette Degn blev viet i Vor Frue, Kbh. 9. okt. 1776 ny, opsl. 8 hø. s.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Og her har vi så Thomas' enke og børn i 1801 (på nær Lars Christian, der var 9 år i 1787):

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Jørlunde, Hiørlunde Bye, , 1, FT-1801, B6158

Peder Sølling 35 Gift Huusbonde Sognepræst 
Wilhelmine Hulegaard 45 Enke(mand) Huusmoder   
Anna Hedevig Hlegrd 23 Ugift hendes Børn [Wilhelmine Hulegaard]   
Antonette Lovise - 20 Ugift hendes Børn [Wilhelmine Hulegaard]   
Thomas Wilhelm - 11 Ugift hendes Børn [Wilhelmine Hulegaard]   
Charlotte Degn 40 Ugift hendes Søster [Wilhelmine Hulegaard]   
Peder Nielsen 35 Ugift Tienestefolk   
Kirsten Jensdatter 27 Ugift Tienestefolk

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

har søgt efter Thomas' L. Huulegaards bror, juristen Laurits, der bor hos familien i Brøndum i 1787.

Har kigget i Roskilde Dom, men intet fundet. :-\

Til gengæld Thomas's fire børn, alle i Brøndum, Ribe Amt ny 1776-1814:

Anna Hedevig født 19. dec. 1777 opsl. 5

Lauritz Christian født 12. mar. 1779 opsl. 6

Antonette Lovise født 5. maj 1781 opsl. 10

Thomas Wilhelm født 17. nov. 1789 opsl. 25


Lauritz Christian Huulegaard blev vist også præst og skulle være død i 1848. Men jeg ved ikke hvor.
Han er nævnt hos Det Kongelige Bib. Håndskriftafd. Erhvervelser 1924-87.
Også en Pauline Huulegaard, præstedatter, er nævnt.

De bedste hilsner
Anelle




Anelle Cosedis

Hej Anne Ravnskjær,

på side 6 i  denne tråd nævner du et par børn til sgnpr. Hans Jacobsen From.

Du har vedhæftet en fil, som jeg desværre ikke kan åbne på min nye pc.

Er det børn, han har med Ingeborg? Og tror du, at du kan nævne dem her?

De bedste hilsner og på forhånd tak. :)

Anelle

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

jeg kiggede lige lidt på Birgitte Marie Huulegaard, og bla. hos johnoglis, der jo refererer til dig.

Er der ikke en fejl, hvor der står, at Birgitte's forældre er Jakob Hersleb og Inger Marie Frost?

Jeg vil da mene, at det er ægtemand nr. 2's forældre, nemlig Peder Lorentz Jacobsen Hersleb's.
Vi har jo både dåb, vielser og begravelse for Birgitte.

Men selvfølgelig er det nok en tastefejl.  :-\

De bedste hilsner
Anelle