Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher

Hej Anelle,

Jo, i høj grad en fejl. Det er hendes svigerforældre, altså Peder Lorentz Hersleb's forældre.

Du kan se den rette sammenhæng i databasen på min hjemmeside  www.bearfields.dk

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anne Ravnskjær

#481
Hej Anelle

Hans Jacobsens børn. Jeg mener, det er Ingeborg, men kan ikke lige nu finde artiklen.

Håber du kan åbne den nu.

Hilsen Anne R

[vedhæfting slettet af admin]

Judith Olsen

Hej Anne - og Anelle

Anelle's udfordring er (stadig), at hun ikke har Microsoft Word på sin computer, og derfor kan hun ikke åbne .doc - dokumenter.

Men Anelle - her er teksten "nogenlunde renskrevet" fra Annes vedhæftede fil:

"Andet Slægtled

2.a. N.N. Hansdatter From, begr. 19.april 1730 i Kallehave Kirke; gift m. møller i Langebæk Jens Martinusen (Knag eller Ølmand), begr. 12. dec. 1734 i Kallehave (g. 2. gang 14. juni 1730 smst. m. enken Maren Rasmusdatter, død 1753 i Stensby, begr. 17. april i Kallehave. Børn: Tredje slægtled, nr. 4-7.

3.b. Johanne Margrethe Hansdatter From, var 1719 pige hos professor Johannes Trellund, begr. 3. august 1737 i København (V. Frue), 46 ? år gl.; gift 1. gang 23. maj 1719 (i huset) smst. (V. Frue) m. brændevinsbrænder Jens Larsen, f. ca. 1680, begr. 2. august 1730 (V. Frue); 2. gang 12. december 1730 smst. (V. Frue) m. brændevinsbrænder (borgerskab 22. september 1732) Sivert Christensen Ramschou, f. ca. 1688 i Jylland, begr. 6. juni 1738 i København (V. Frue)."


Det siger jo ikke noget om, hvem moderen er, men mon ikke det må være Ingeborg.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anne Ravnskjær

#483
Afsnittet begynder....

Hans Jacobsen From, 1678 Student fra Slagelse, 8. April 1682 Sognepræst til Rorup og Glim, 1690 afskediget, + 1735 i Langebæk Mølle, begr. 9. Jan. i Kallehave; g.m. Ingeborg Huulegaard, + 29. Dec. 1689 i Rorup (D. af Oluf Lauridsen Huulegaard i Allerslev og Maren Jacobsdatter)...

mvh.

Anne R

Anelle Cosedis

Kære Judith og Anne,

tusind tak skal I have.  ;D

Desværre kan jeg ikke bidrage med noget nyt, før vi når et stykke ind i marts måned. Men jeg prøver på at følge lidt med indtil da.  ;)

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej igen, venner

ja, nu er det efterhånden længe siden, at vi har beskæftiget os med fam. Huulegaard.

Jeg har prøvet på, at danne mig et overblik, men er kun kommet til side 10, og allerede her går jeg kold, da Kurt nævner Laurentze Lund. Sådan en har jeg også, men ca. 50 år senere.

Så nu tror jeg, at det vil være bedre at starte en ny tråd med blot et enkelt par: måske Drude Sophie Thomasdatter Huulegaard og hendes to ægtemænd: Niels Madtsøn og degnen Michael Hansen Müller.

Her har jeg meget få facts.

Tror I, at det kunne være en idé? Måske kunne vi få lidt hjælp fra flere forskere. Det kunne da være skøøønt. ;)

De bedste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Pssst,

jeg ser, at rigtig mange i diverse slægtsprogrammer på nettet skriver, at Anna Madsdatter Neergaard gift med Arent Thomassen Huulegaard, blev begravet 11. dec. 1760.

Det er efter vores nutidskalender 11. dec. 1759 AO opsl. 250 ny (1645-1760) Greve Sogn, Roskilde Amt.

Men begravelsen står som den første i 1760, da kirkeåret jo startede første søndag i advent.

Da det ser ud til at mange læser denne tråd, synes jeg blot, at det skulle kommenteres.

De bedste hilsner
Anelle


Bjørn Marcher

Hej Anelle,

fint du stadig er i vigør! Du har helt ret i Madame Huulegaards begravelse var i 1759!
Endnu en grund til altid at kontrollere i primærkilder når man finder slægtsoplysninger på nettet.

Om du vil starte en ny tråd er jo helt op til dig - hvis du gør det, så husk henvisning til denne. Oplysningerne her vil være guld værd for mange - og der er mange guldkorn blandt en del fyldord...

Med hensyn til en Laurentze Lund - som jeg ikke kender - får et barnebarn ofte navn efter en bedstemor. Det ville passe med ca 50 års forskel, mon ikke det er tilfældet her.

mange varme hilsener

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej,

det er denne kommentar fra Kurt, jeg ikke kan finde ud af fra s. 10:

Tidligere i tråden blev nævnt at Laurentze Lund i Melby blev gift med Ole Fensmark, det mener jeg der er belæg for, en af forloverne var Peter Weischer, søn af Lars Johansen Weischer som i 1760, efter at være blevet enkemand, giftede sig med Maren Lund, hun var blandt fadderne ved Peter Weischer dåb i 1747.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har kun en Laurentze Lund døbt 17. sept. 1771 opsl. 25 ned. th. Pedersborg, Sorø Amt (det må være den gl. udg.) Og netop denne Laurentze finder vi hos malerkonen Maren Lund i 1787.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Hillerød Købstad, Hillerød Kiøbstad, Slotsgade 21, 25, FT-1787, C3693

Maren Lund 64 Enke husmoder Holder malerværksted 
Mette Cathrine Weyer 20 Ugift hendes datter af sidste ægteskab   
Johanne Kirstine Weyer Ugift hendes datter af 1. ægteskab   
Laurentze Lund 17 Ugift hendes brordatter opholdende 
Cathrine Knudsdatter 20 Ugift Tjenestepige Tjenestepige 
Wilhelm Hansen 24 Ugift indkvarteret Husar ved 2. Corps
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Her må være en fejl i FT, da jeg mener, at begge døtrene er Weischers, idet Maren's første mand, Steinlein dør i 1759. Og jeg har Mette og Johanne Christine døbt i hhv. 1766 og 1762.

Jeg holder mig nok til denne tråd, så der er samling på tingene og vender tilbage, hvis jeg får "min" Laurentze gift.

De bedste hilsner og tak Bjørn ;)
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

dette er nok mest til Ib, der d.d. har lagt nogle papirer i min postkasse. Tusind tak.

Jeg regner jo selvfølgelig med, at du læser med her. For selvom vi var sammen til generalforsamling forrige tirsdag, aner du jo ikke noget om, hverken hvad jeg hedder, eller hvilke personer jeg søger. Så derfor må du have læst med her, da det jo også drejer sig om dine aner.

Det er ihvertfald nogle meget fine informationer du er kommet med.

Tror du ikke, at du kan lægge dem ud her i dette forum, da jeg p.t. er optaget et andet sted i slægten?
Du behøver jo ikke at være medlem af DIS-Danmark for at skrive, men kan blot oprette dig som bruger.

Så please, fortæl, så også de andre kan få glæde af dine guldkorn.

De bedste hilsner og tak for sidst.

Anelle

Tommy Hjorth Nielsen

Oluf Nielsen (1578-1653) gift med Anne Olufsdatter,,,har tidligere set de skulle være forælre til Hans Olsen (Olufsen) o født ca. 1625,,,,kan dette bekræftes da jeg kun har set det I indlæg here, men ikke I mine ane sammenfald

Jesper Holm

Denne lange tråd dukkede op fornyligt pga. ovenstående indlæg.

Af hensyn til andre der måtte have interesse i slægten Huulegaard, hermed en tilføjelse til tidligere kommentarer til Peder Olufsen Huulegaard, nogle af oplysningerne er gentagelser fra tidligere i tråden.

Skiftet efter Peder Olufsen Huulegaard fra Alsted (Alsted sogn, Sorø Amt) fandt sted i 1736 og findes beskrevet i skifteprotokollen for Sorø Akademi Gods . Hans hustru hed Eva, og han efterlod sønnen Oluf Pedersen Huulegaard, 10 aar. Det fremgår endvidere af protokollen, at hustruen er datter af degnen i Gyrstinge, Jørgen Castan. Vielsen imellem dem fandt sted den 3. maj 1725 i Gyrstinge Kirke. Peder Huulegaards begravelse fandt sted 2. maj 1736 i Alsted sogn. Han blev 75 år, og er altså født ca. 1661.

I nationalmuseets (Natmus) beskrivelse af Gørlev Kirke, Løve Herred, Holbæk Amt finder vi en interessant oplysning, der går ud på at Kammerherre Valdemar Christoffer den 11.juni 1695 solgte kirketienden til Peder Olufsen Hulegård i Gørlev, der for sin part ved skøde af 8. juli 1722 afgav rettighederne til konferensråd Lars Benzon, der året forinden havde erhvervet hovedgården Ågård. Samme Benzon er nævnt i skifteprotokollen i forbindelse med en gæld på 800 rigsdaler, så ingen tvivl om at det er den samme Peder Huulegaard.

Timingen for salget i 1722 er også interessant, idet Peder Huulegaard gifter sig i 1725:

I Gørlev Kirke findes en gravsten fra omkring 1692. "Hans Pedersøn Hulegaard, begravet 28. sept. 1690 og Kirsten Hansdatter Ravn, begravet 13. juli 1692, børn af Peder Olufsøn Hulegaard i Agerup og hustru Margrete Eliædatter. Rød kalksten, 81x67 cm, med fordybede versaler inden for rammelinje. Knækket på midten. 1758 og endnu 1848 lå stenen i koret over en »muldbegravelse«, 1902 i gulvet tæt ved fonten. Nu indmuret i vestvæggen i søndre våbenhus." (kilde: Natmus)

Peder Huulegaard havde altså været gift før og det virker relevant at lede efter hustruens begravelse i kirkebogen for Gørlev sogn omkring år 1722, og den fandt da også sted den 3. maj 1721: "Sl. Margrethe Peder Huulegaards Hustru begraven i Giørløv Kirke ..."

Hans Pedersen Huulegaard er døbt den 30. juli 1690: "Lod Peder Olufsen i Agerup Christne et drengebarn og lod det kalde Hans. Jacob Jensen, Herritsfoged i Walborgs Herrit bar det. faddere Morits Tøgersen i Allerslev, Søren Jacobsen i Køng, Thomas Jensen i Calundborg, Maria Jørgen Thomasens i Giørlev og Kirsten Olufsdatter Huulegaard." Her optræder en formodet søster, Kirsten Olufsdatter og en formodet nevø, Jacob Jensen, herredsfogeden der var søn af Margrethe Olufsdatter.

Noget tyder på at Margrethe Eliædatter havde været gift før med en Hans Ravn, dels fordi der optræder en pige Kirsten Hansdatter Ravn, og dels fordi der var tradition for at opkalde den førstefødte i 2. ægteskab efter den afdøde ægtefælle fra 1. ægteskab.

Vi skal til Allerslev Kirke for at få den detajle belyst, for her er en gravsten  " O. 1685. Hans Christensen Rafîn, Herredsfoged i Walboeres Herred, og Hustru Margarete Eliis Datter. Han døde 27. Juli 1685, men havde forinden bekostet Stenen. Herefter manende Vers til Læseren. Rødlig Kalksten, 154 x 103 cm, med fordybede Versaler. I Hjørnerne Cirkler med Evangelisterne i højryggede Lænestole, i en Oval foroven et hjelmet Vaaben med afdødes Initialer. I Skibets Gulv". (igen Natmus).

Hvad der blev af sønnen Oluf Pedersen Huulegaard, født ca. 1726, vides ikke.

Anelle Cosedis

Hej Jesper,

huhej, hvor det kører. :D :D :D

Jeg har slet ikke haft tid til at beskæftige mig med slægtsforskningen i  lang tid, og ser nu til min store overraskelse, da jeg googlede Kirstine Marie Holmann, at du har været særdeles flittig. Det bliver meget spændende at gennemgå hele din Stamtavle over Huulegaard-slægten. Det er da godt, at det snart bliver efterår.

Tusind tak for at lægge det online. Jeg glæder mig til at gennemgå det, for som du sikkert ved, er Jakob Jensen og Margrethe Olufsdatter min mand's tip 6 (og måske også dine)?

Endnu en gang tak for det flotte arbejde. ;D ;D

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

et lille ydmygt bidrag herfra til de der ikke allerede har dansemusens søn:

Christian Carl Hieronymi begr. 19. jun. 1767, St. Nikolaj, Kbh. enestemin.bog opsl. 10 hø. side.

De bedste hilsner

Anelle

Jesper Holm

Hej Anelle,

Tak for de pæne ord.

Margaretha Olufsdatter og Jacob Jensen er også mine tipx6 aner. Sønnen, degnen Jens Lund fik en datter, Elisabeth Birgitte Lund der var gift med Maltha Ulric Engelsted. De er mine tipx4.

Herudover er Anders Pedersen Hald og hans 2. hustru mine tipx5, der var ham der var gift 1. gang med Kirstine Olufsdatter Huulegaard.

Af hensyn til andre der måtte have interesse for Huulegaard slægten, så er link her og alle rettelser og tilføjelse er meget velkomne :)


http://holm-slaegt.dk/Download/Sl%C3%A6gten%20Huulegaard.pdf

Mvh
Jesper


Anelle Cosedis

Hej Jesper,
jamen, hvor hyggeligt. Min mand's tip 5 er Kirstine Marie Jakobsdatter Lund gift med Andreas Melbye.

Og herfra går det jo også "derudaf".

Jeg er begyndt at kigge nøjere på, hvad du har. Du har godt nok været flittig, for jeg ved jo, hvad det kræver.

Jeg har en Henning Christoffer Kastrup, søn af Jørgen Jacobsen Kastrup: døbt 21 jun. 1737 og efter de gamle kb. døbt 21. jun. 1737 AO opsl. 9 ny ((1736-1814) St. Nikolaj, Svendborg. Så den skal lige ses efter igen. Mon du har ham?

Og han må jo være død som lille eller ung, da han åbenbart ikke figurerer i skiftet fra 1760.

Nu håber jeg, at det bliver storm og regnvejr, så man ikke kan komme på havearbejde ::) ;)

De bedste hilsner
Anelle





Frank Petersen

Hej på tråden.

Henning Christoffer Kastrup blev ikke ret gammel. Jeg har noteret, at han døde den 25. juni 1737, jeg har ikke fået noteret kilden, men datoen må komme fra Anna Myrhøjs "Slægten Kastrup".

Og han blev begravet på Sct. Nikolaj kirkegård i Svendborg. I kirkebogen begravede 1737, side 103, står blot: 28. Juni Jørgen Kastrups Barn.

Mvh
Frank
Frank Petersen
www.123hjemmeside.dk/FrankPetersen

Jesper Holm

Jeg havde hørt om han men ikke fundet dåben, men her er den så, Hennings Christophers dåb 21 jun. 1737:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=181371#181371,30792249

og hans (formodes det) begravelse

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=181371#181371,30792300

En af de andre børn, Otte Kastrup, døbt 12. jan 1747 i Nyborg, fandt jeg død i Kerteminde - tror jeg, begr. 17 okt. 1774. I kirkebogen for Kerteminde er fornavn ikke nævnt og alderen er angivet til at være 32 år. I skifteprotokollen 1773-1807, fol. 44 omtales imidlertid et testamente som en Otto Kastrup oprettede kort før sin død.

Flere steder på nettet omtales Otto Kastrup som død 98 år i 1845. Her er der sket en forbytning, for denne Otto Kastrup var søn af Niels Juel Kastrup og født 1776 i Fredericia.

Mvh
Jesper

Anelle Cosedis

Hej,

så fik den lille Henning Christoffer da fred. Tak for hjælpen, Frank. ;D

Ang. Otto Kastrup ser det lidt mærkeligt ud, og hvad er det med den lille fruentimmergang?

Kan det mon tænkes, at Jørgen Jacobsen Kastrup har haft en brorsøn, der hed Otto Kastrup og var købmand i Kerteminde og altså død i 1774, 32 år gl. opsl. 222.

De bedste hilsner

Anelle

Jesper Holm

Jeg har været en del rundt i Kastrup'erne af samme grund, men jeg kan ikke lige finde en bror der kan passe ind (Jeg har ikke haft fat i Anna Myrhøjs optegnelser).

Jørgen Kastrup havde flere brødre:

1. Christian Ulrich Kastrup (1708-82), degn i Vester Egede og Haslev. Jeg har noteret 9 børn, men ingen Otto
2. Matthias Kastrup (1711-75), efterfulgte faderen som møller i Vester Egede, 16 børn med 2 hustruer - ingen Otto. Det var ham der var gift med Dorthea Maria From, et barnebarn af Hans From og Ingeborg Huulegaard.
3. Niels Kastrup (1720-1780). Møller i Snesere fra ca. 1751. Blev først gift i 1746. Børn?
4. Claus Jørgen Kastrup (1725-1757). For ung og flyttede iøvrigt til Norge.

(Hans From var præst, men blev afskediget da han havde hang til de våde varer: Denne Hr. Hans er fameus for Drukkenskab og skal have være beladt med den faldende Syge, som i Glim Kirke ved en Provste Visitats overfaldt ham for alteret ...)

Mvh
Jesper

Anelle Cosedis

Hej Jesper,

ja, den gode Hans From lever ikke helt op til sit navn.  :P

Jeg er desværre ikke nået helt igennem denne tråd endnu, så der er lang vej igen.

Og hele tiden finder man nye ting i efterslægten, og lige pludselig er man på et andet spor.

Men i morgen, når det bliver dårligt vejr, vil jeg gå tilbage på denne tråd (tror kun, at jeg er på side 10-12 stykker) og gennemgå alt.

Jørgen Kastrup's brødre vil jeg ikke medtage endnu, da jeg så kommer alt for vidt omkring.

Jeg må nok til at kigge efter Hans From og Ingeborg's børn, da jeg endnu ikke har noteret nogle.

De bedste weekendhilsner til alle der læser med her
Anelle  ;D


Anelle Cosedis

Hej alle,

bør vi ikke kende denne dame?

Maribo enestemin.bog (transskriberet) opsl. 363 (1700-1814):

1794
Fredag d. 25. april begravet i den nordre Gang med Sang og alle Klokker Mad. Anna Stauning, født Huulegaard, 41 Aar gl., død d. 19. dennes.

Jeg har prøvet FS og FT fra 1787 uden held.

De bedste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Ok, nu har jeg styr på hende.

Det har I såmænd nok også. ;) ;) ;)

Jesper Holm

Det skulle være hende der er døbt i Vor Frue Sogn den 15. juni 1753, først gift med sognepræst i Fanefjord, Andreas Samsing Fibiger. De er i Fanefjord i FT 1787, 2. gang gift med Jørgen Stauning, sognepræst til Maribo og Hillested. Jeg kan ikke se nogen børn i ægteskaberne.

Mvh
Jesper

Anelle Cosedis

Hej Jesper,

jeg har heller ikke fundet nogle børn, og jeg mangler at få Andreas Samsing Fibiger begravet. Det skulle ifølge andre være 30. maj 1788 (eller død) i Fanefjord og vielsen i Fanefjord til Anna 21. okt. 1778 har jeg "kun" fra FS, da jeg ikke selv har kunnet finde den.

De bedste hilsner
Anelle

Christian Grøndberg

Hej i tråden,

Jeg kan ikke se, om følgende har været vendt tidligere i tråden. Der findes (ud over Johannes Ewalds digt fra samme anledning [link]) et bryllupsdigt i anledning af Peder Huulegaards giftermål med Maria Wulf. Om det stadigt kan fremskaffes fra biblioteket, ved jeg ikke:


Citat
Gamle danske Bryllups- og Ligvers i norske Biblioteker.
Meddelt af H. Ehrencron-Müller.

...

...en Fortegnelse over en Samling gamle
Bryllupsviser, som findes i Aalborg Stiftsbibliotek.

...

Bryllupsdigt til Hørkræmmer, Oberformynder
Peder Huulegaard og Frue Maria Evaldt, f. Wulff, d. 31. Jan.
1759.
Kh. 4to. (En vedvarende Kiærlighed; af Brudeparrets
Forpligtede Tienerinde
).

Med venlig hilsen
Christian

Johan Peetre

#506
Citat fra: Anelle Cosedis Dato 04 Nov 2014 - 14:07Hej Kurt,

det var da noget værre noget. Men godt, at du nu har fået den repareret igen.  :P

Jeg har lige sendt Rasmus Riber over i Hjælp til opslag. Det kan jo være, at jeg er heldig. De bliver nok snart trætte af mig på vores lokale bibliotek.  ;)

Hvem der tog sig af de stakkels børn må være Bjørns afdeling. Han er meget mere inde i de forhold langt tilbage end jeg. For ikke at tale om Judith.

Helene Kirstine Hansdatter blev begr. 7. sept. 1758 opsl. 16 Trinitatis ny, hø. side.

Før hun blev gift med Peder Huulegaard var hun gift med en anden hørkræmmer, Jacob Korn. De blev viet i Vor Frue 4. apr. 1737 opsl. 65 øv. tv.

Jeg forestiller mig, at Jacob Korn blev begravet fra Trinitatis, men præsten her burde være gået på pension for længe siden, så ......

Jeg har set at olifanten.dk ved Just Damgaard også har noget om parret.

Hyggeligt at du er tilbage, Kurt. Og nu hunde-fri.

De venligste hilsner
Anelle

Jag vet icke om det er til nogen hjälp, men muligvis var hørkræmmer Jacob Korn (omnämnd i #386) en ättling (sonsons son) af vintapper (oprindelig bødker) Hans Jacob Korn fra Köln, der döde i Helsingör 1652. Se sidst i denne tråds #7:

https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,110516.0.html