Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej Judith,

jeg har desværre ikke tid i weekenden. Vi skal passe børn. ;) Jeg tror, at de vil finde det mærkeligt, hvis jeg sidder foran pc'en. Så jeg må hellere være nærværende.

Altså Jakob Jensen (Lund) og Margrethe Olufsdatter har følgende børn:

Maren f. ca. 1665, begr. i Jystrup 11. okt. 1671 (6 år)
Jens f. ca. 1668, begr. 14. sep. 1670 (2 år) Jystrup

Maren f. ?  død efter 1731, gift med Lorentz Fribert

Jens f. 1680    (Degnehist.) begr. 20. jul. 1744 i Jystrup, gift 1) Hyld 2) Plum

Oluf f. 1683 (Degnehist.) begr. 18. nov. 1767 Osted gift 1)C. Graabor 2)Anne Bertelsdatter

Mathias f. ?  begr. i Nørre Herlev ? Gift med Johanne Cathrine Holm

Else f. ?       død efter 9. feb. 1738, barnebarn til dåb i Soderup gift: Hans Heldt

Margrethe f. ? død efter 1731 gift med Bernt Vildgaard

Kirstine f. ?  død 5 uger gl. begr. 27. apr. 1680 Jystrup

Kirstine Marie f. ? begr. 17. apr. 1739 Skt. Knud, Odense. Gift med Andreas Melbye.

Da jeg ikke ved, hvornår de er født og heller ikke kender rækkefølgen, er det selvfølgelig svært at sige, om Margrethe kan være mor til Christian Friderich i 1725. I FT fra 1787 står, at han er 58 år. Ved begr. i 1791 66 år. Så født et sted mellem 1725 og 1729.

Hvis ham Vildgaard er arbejdskarl i København, tror jeg, at vi vil få meget svært ved at bevise noget.
Jeg er gået helt og aldeles "hjerne-død".  :P

De venligste hilsner og tusind tak, Judith
Anelle




Judith Olsen

Kære Anelle

Det er helt forståeligt at man kan gå "hjernedød" på en så svær familie.

Kender det godt - du skulle vel ikke lige tilfældigvis kende ophavet til Anne Marie (Johansdatter) Discher ?

Ja, der kan du se - vi har alle vores udfordringer  ;D

Men pas du bare børn i week-enden og nyd det - så kan det jo være, at Bjørn, Kurt, Michael eller jeg kan komme med geniale indslag i mellemtiden  ;)

Og hvis børnene er gamle nok, kan du jo lige gøre dem lidt interesserede i slægtsforskning !

Blandt mange - mere eller mindre - geniale indslag er der lige hende her:

Roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Kiøge Kiøbstad, Kirkestrædet No 130, , FT-1787, C1973
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Ellen Huulegaard   79   Ugift   Hosbonde   Snustobakshandler   
Ellen Daldorph   19   Ugift   Logerende   Underholdes af Hosbonden   

som kunne være interessant at finde noget om. Hvem mon hun kan være datter af ?

Bjørn nævner på et tidspunkt en Olufsen Huulegaard fra Kværkeby (som er tæt på Ringsted). Ved vi (nogen) noget om ham og hans familie ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

den FT fra Kiøge var morsom  :D

Den unge Ellen på 19 underholdes af Husbonden. Hvem mon han er? Han har det ganske givet - sjovt. ;)

Den ældre Ellen kan jeg ikke lige regne ud, hvem kan være datter af. Men det er måske igen Bjørn, der har noget.

Jeg har brugt aftenen på at kigge i skiftet efter Margrethe O. Hulegaard. Og det har også været morsomt.
Jeg ledte faktisk efter noget mere ang. Bernt Vildgaard, men han har desværre ikke været med til auktionen. Det virker mere som et loppemarked. Der er jo ikke de store værdier her.
Mathias har købt gevaldigt ind, provst Abild har også deltaget og købt et par servietter. Lorentz Fribert fik sig en tung malmgryde blandt mange andre ting.
Andreas Melbye, som jo boede i et "andet land" deltog heller ikke.

Sikken herlig forsamling samlet om den "gamle" dames ejendele. Hvordan mon der har været plads hjemme hos degnen.  ;)

Det er da ærgerligt, at jeg ikke er bedre til at læse gotisk, men jeg øver og øver, så måske en dag.....

Næh Judith, børnene på 8 og 14 lever vist mest i nuet. Jeg har prøvet at tage dem med til Roskilde Domkirke, men de så helt forkerte ud, da jeg sagde, at vi skulle i kirke. Det hjalp lidt, da jeg viste dem maleriet af Harald Blåtand.  ;D Det kan man jo slet ikke være sikker på er rigtigt. Næh, tennis er det der rø'r sig. Hver dag. :P
Jeg har også prøvet at samle min mands fætre og kusiner, som jeg aldrig havde mødt, til en tour de Odense, for at vise dem lidt herligheder i byen og kirkerne. Vi blev da 19 personer, hvilket jeg syntes var fint.

Måske der kunne være et skifte efter Rasmus Bertelsen på Skjoldenæsholm eller tror du, at de hørte til Ledreborg?

Jeg ved slet ikke, hvordan jeg dog kan gøre gengæld for alt det, du hjælper mig med. Men det kommer forhåbentlig. ;)

Mange, mange hilsner og tak
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Der er et eller andet "forkert" med Margrethe Olufsdatter Huulegaard og hendes børn:

Margrethe Olufsdatter - født o. 1656. gift med Jacob Jensen Lund. Død 1731 i Jystrup.

Maren, død 11. okt. 1671, 6 år. – d.v.s. født ca. 1665
Jens I, død 14. sep. 1670, 2 år.  – d.v.s. født ca. 1668
Kirstine, død  27. apr. 1680, 5 uger.

Over tre smaa Børn, en Broder og to Søstre, alle barnefødte i Atterup:
Jens Jacobssøn, død 14. Sept. [16]70, 2 Aar gammel, Maren Jacobsdatter,
død 11. Okt. 16[7]1, 6 Aar gammel, og
Kirstine Jacobsdatter, død 27. Apr.
1680, 5 Uger gammel. Stenen lagt af
deres Forældre Jacob Jensøn i Atterup,
Herredsfoged i Waltb[o]rigs Herred og
hans Hustru Margrete Ollufsdaatter.
Fordybet Versaltværskrift. Senere tilføjet
med Kursiv: »Disse salige Børns
Moder er her under nedsat 24. Apr.
1731 i hendes Alders 75 Aar«. Kalksten
118x102 cm, tidligere inden for
Vaabenhusdøren, nu indsat i Vaabenhusets
Væg.

Margrethe må være født noget tidligere end 1656, hvis hun skal være mor til børn født i ca. 1665, 1668 og 1680.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

du er godt nok skarp. ;D

Tænk at vi andre ikke var kommet på det. Du har jo ganske ret. Hun har da ikke fået barn som 9-årig.

Måske man skal springe to led over, og hun så er søster til kirkeværgen Laurits Olufsøn Hulegaard. Altså stadig datter af en Oluf Hulegaard, men d.æ. Han skulle være død ca. 1641, hvor Laurits overtager gården. Laurits skulle være født ca. 1620, mener jeg.

Kunne det måske tænkes? Det er godt nok indviklet. ???

Jeg har lige lavet popcorn og sat familien til at spille Sorteper. Derfor så jeg mit snit til at kigge herind.  ;)

Bjørn er jo den, der har styr på Hulegaard'ene, så det kan være, at vi hører fra ham.

Som altid tusind tak for din hjælpsomhed.

De venligste hilsner
Anelle


Kurt Palshøj

Hej

Ja, hvis det er tilfældet, ville hun være et oplagt emne til den tids Unge Mødre.

Jeg mener det har været oppe før, for mange sider siden, og derfor kunne det være interessant at se hvad der står i fæsteprotokollerne, hvis de findes, om fæster af Hulegård i Allerslev sogn.

I 1568 tilhørte Hulegaard Roskilde Domkapitel, 1682 var det Roskilde Domskole der ejede gården.

i 1568 var der to tiendebetalere, Peder Hanszen og Oluf Møllere, i 1682 var det Oluf Lauridsen som havde gården i fæste, men han dyrkede ikke jorden, han var jo Birkedommer, det var den samme der dyrkede Hulegårdens og Præstegårdens jord, men det er til at se i Matriklen fra 1682, den er på AO.

Senere, omkring 1750, blev Gården lagt under Ledreborg, det har også været nævnt tidligere.

De bedste hilsner
Kurt.

Judith Olsen

#306
Hej Anelle - og I andre

Har I set opslag 73, højre side i KB Jystrup 1647-1685 (gl. udgave) ?

23. maj 1676 døbes Jacob Jensens datter - umiddelbart kan jeg ikke se navnet på hende ?

Men hun bæres af Maren Hulegaard - og faddere er Johan Meier i  XX, Oluf Hulegaard, Jens Murermester og hans hustru Kirsten i Roskilde, Margrethe Hans Rafns, Maurits XX i Allerslev, Mette hr. Hansis i Osted, Johan Jensen på Skjoldenæsholm, Søren Ladefoged ibid., Karen Olufsdatter af Hulegaard.

Den er da interessant, synes jeg  ;)

Af yderligere børn har jeg - indtil nu i samme KB - fundet:

Opslag 75, venstre side, den 2. februar 1677 - Jens
Opslag 80, venstre side, marts 1680 - J? - måske Jens
Opslag 85, venstre side, 21. januar 1683 - Ole
Opslag 89, venstre side, 28. december 1684 - Kirstine Marie

Og på opslag 109 ses begravelsen af Maren - 23. september 1681

Tilføjet:
Gad vide om vi måske har Jacobs forældre blandt fadderne - Jens Murermester og Kirsten fra Roskilde
?

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Og så lige et fund mere:

KB Jystrup 1686-1749, opslag 6, højre side, 30. december 1686 døbt Else.
Igen bærer Maren Hulegaards, og her er fadderne Peder Olsen, ridefoged på Lellingegård, Kirstine Olesdatter af Hulegaard m.v.

Herefter er Margrethe og Jacob flyttet til Særløse, for i samme KB, opslag 18, højre side, 14. februar 1692 er herredsfoged Jacob Jensen af Særløse  fadder.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Iøvrigt Anelle - du skriver, hvordan de har fået plads til "den gamle dames" ting hos degnen Jens Jacobsen Lund.

Jeg mener at have tydet så meget af hendes skifte, at sønnen Mathias skriver, at han og broderen Jens har bekostet en tilbygning til Jens' hus for at deres gamle, svagelige mor kunne bo der.

Så igen - pyt med auktionen over hendes efterladenskaber - det er mere interessant, hvad børnene/svigerbørnene har skrevet til skifteforvalteren i anledning af hendes død.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

har været i kirke i Nørre Herlev. Intet spor af Mathias. Så det må altså være nogle gravminder, der er fjernet på et tidspunkt.  :-[ Og jeg havde endda taget tudekiks med  til ham;)

Sikke nogle fund, du har gjort, Judith. Jeg havde slet ikke forestillet mig, at man kunne finde dem i Jystrup. Det er da din vedholdenhed, der gør udslaget her. Jeg har jo efterhånden mange gange været ved at give op.  ;)

HUSK 1864.
Jeg skal lige have en kop kaffe og se serien, så vil jeg fluks fare i kb. for Jystrup. DET ER HELT VILDT. :D :D :D :D :D

TAK TAK TAK, JUDITH.

Kan man forestille sig, at Marg. O. Hulegaard nærmere er 85 år, da hun døde? Ville det ikke passe bedre med de døde småbørn? Jeg kan næsten ikke vente med at kigge i kb.  ;) ;) ;)


De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Du er blevet "børnefri" kan jeg næsten tænke mig  ;D

Jeg håber, at du finder nogen, som kan aftage dine tudekiks !

Nå - der er ingen børn af Jacob Jensen (og Margrethe) tidligere end 1676 i Jystrup. Det har jeg tjekket.
Altså ingen Jens i 1668 og ingen Maren i 1665 - og disse to findes heller ikke døde i 1670 og 1671 i Jystrup. Heller ikke Kirstine død i 1680, desværre.

Så den første er altså en datter (uden navn) døbt 23. maj 1676. Det må næsten være en Maren.

Maren Huulegårds bar. Bemærk det lille "s". Jeg tror, at der er tale om Maren Jacobsdatter, gift med Oluf Huulegaard - og dermed Margrethes forældre. Alt andet ville være meget, meget mærkeligt, da Oluf jo også er fadder.

Nej - jeg tror ikke, at Margrethe er 10 ældre, men at familien - eller stenhuggerne - ikke helt har haft styr på årstallene på de forskellige gravminder/gravstene. Den fra Jystrup med de 3 små børn er jo ikke den eneste, som har forkerte årstal - bl.a. Mathias's må jo være forkert også - og også den "gamle" Oluf Hulegård, som jo var i live i 1682, selvom stenen siger død 1675.

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

kan ikke vente.  ;)

I opsl. 73 kan der med lidt god vilje stå Johan Meier, Haraldsted? De vigtigste personer, står jo først  ??? Hvem kan han dog være?

Jeg kan se at den forrige herredsfoged Hans Rafns hustru, Margrethe også er fadder.

Bjørn, hvad siger du, til alle de personer, som Judith har fundet? Kender du dem?

Jeg tror, at du har ret igen ang. de tre små. Vi omgiver os jo med bortkomne gravminder, bortkomne kirkebøger, forkerte årstal. Men heldigvis har vi de rigtige personer, og O.L.H. og Maren Jacobsdatter må helt sikkert være forældre til Margrethe. Alt andet er ulogisk. Du har fundet dem med 99% sikkerhed. Ih, hvor er det spændende. ;D ;D ;D

Mange hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle, Judith, Kurt med flere,

Jeg er imponeret over Judiths arbejde! Først er du lige ved at lukke for muligheden for at sætte Margrethe ind i Huulegaard slægten, hvor vi mente hun hørte til, siden får vi den tilbage igen! Hvor mærkeligt det end lyder, må der være fejl på mindepladen i  Jystrup kirke! Opslag 109 med Marens begravelse i 1681 efter hendes (?) dåb, opslag 73, i 1676 kan da kun være hende på mindepladen... Bemærk det er internt på mindepladen oplysningerne ikke stemmer, det er her Margrethes alder ved død i 173 opgives til at være 75 år!

Jeg kan ikke læse noget navn opslag 73, det ser ud til kirkebogsskriveren har lavet et indsættelsestegn neden under, men aldrig fået indføjet navnet. Den første Jens finder jeg døbt 3. Febr. 1678 opslag 75 H, men det er en detalje. Her er Ole Lauridsen og Peder Oluffsen blandt fadderne.

Peder Olufsøn er fadder til Oles dåb opslag 85, og han går igen ved Kirstine Marie's dåb opslag 89, hvor også Drude Olufsdatter er fadder. 

Helt enig i at der med Maren Hulegaards menes Maren Jacobsdatter, altså barnets mormor.     

Så jeg må fastholde at Margrethe må være med i søskende flokken på (mindst) 8 efter Oluf Lauridsen og Maren Jacobsdatter..... alle disse "fadderskaber" kan kun være mellem meget tæt familie.

mange varme hilsener
Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Jeg kan lige tilføje om Johan Meyer, han er såmænd præst i Haraldsted ser det ud til:

" 6. 27/1 1674. Johan Meyer; ~ Else . . . ; 2 ~ Claus Toft, Stiftsskrvr. i Sjælld.; [† c. 1679]. "

fra http://home.online.no/~rrostru/Wiberg/383-Haraldsted.htm, den norske digitalisering af Wiebergs præstehistorie.

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

Bjørn - jeg er meget, meget enig med dig.

Der kan nu efter opslag 73 i Jystrup i min verden ikke være tvivl om, at Magrethe ikke kan være datter af andre end Maren "Hulegaards" og Oluf.

Også fordi Maren Hulegaards jo også bærer en del af de efterfølgende børn - faktisk helt frem til 1686, hvor Else døbes.

Og Bjørn, din Peder Olufsen Huulegaard, må så næsten være ridefoged på Lellingegaard i 1686  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Og nå, ja - jeg har opgivet 1864. Det er ikke, hvad jeg håbede/forventede - temmelig rodet.

Så nu vil jeg - lige om lidt - tage mig af morgendagens madpakke. Arbejdet kalder - nogen skal jo holde Danmark igang  ;D

Og Anelle, når du er tilbage fra 1864, håber jeg, at du nu bliver lige så overbevist, som Bjørn og jeg, om, at din mand er efterkommer af Maren Jacobsdatter "Huulegaards" og Oluf Lauritsen Huulegaard.

Vi kommer det ikke nærmere, tror jeg, på grund af de manglende kirkebøger/skifteprotokoller.

Og ja, Anelle - Margrethe, Hans Rafns - den tidligere herredsfoged -denne Margrethe er/må være den Maria/Margrethe som senere bliver gift med Bjørns Peder Olufsen Huulegaard, boende i Gørlev/Bakkendrup - hvordan han så ender der sammen med sin mor. Det er jo temmelig langt fra Allerslev - men måske har der været noget "godsejer-familie-sammenfald", som gjorde det muligt.

Med Johan Meiers hustru Else, har vi måske forklaringen på Else, døbt 1686  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej alle,

så fik vi lidt ny familie takket være Judith.

Det er dejligt, at hun holder både os og Danmark i gang. Sådan nogle ildsjæle er dejlige at kende.

Jeg ved slet ikke hvordan, jeg skal takke dig nok, Judith. Dette har været en drøj omgang, synes jeg. Nu kan du få lov at slappe lidt af.

Kurt og Bjørn, kan I kontakte mig pr. mail? Kurt, du har også mit tlf.nr.

Allersødeste Judith, tusind, tusind tak for din positive indstilling til opklaringen. Uden dig var vi lige vidt.  ;) ;) ;)

De venligste hilsner og rigtig god arbejdslyst til Kurt, Bjørn, Michael og Anne.

Og et knus til Judith fra
Anelle

Bjørn Marcher

Hej alle,

Skal da lige melde om FT1787 fra Køge, som jeg borede lidt i:

Køge Skt.Nikolaj, 1785-1818, opslag 16: 1794, Torsdag d.31.Juni:  Jomfrue Ellen Cathrine Huulegaar 86 aar gl. begravet ved alle klokkernes Ringning, og Sang, begge præster ful(g)te.

Skifte - jeg fandt et Testamente I Roskilde amt, byfoged, Køge byfoged, skifteprotokol 1790-1818, opslag 180, venstre side - Et Testamente hvor Ellen Huulegaard testamenterer hus og ting til Ellen Daldorff der er blevet gift med Urban Schwartz.    
Et senere skifte kan jeg ikke finde, men det var vel overflødigt?!

Ellen H. er vel f.o. 1708 - hvem der er forældre, kan jeg ikke lige finde ud af, men f.eks. Peder Olufsen i Gørlev er da en mulighed.... Nu hun er tituleret jomfru, må vi regne med hun døde barnløs...

Tak for godt samarbejde til alle her i tråden!

mange varme hilsener
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

Kære Anelle - og alle andre Huulegaaard's familie-medlemmer

Tak er ikke nødvendigt - det har været spændende at få lov at være med.

Somme tider kan man jo være heldig at finde netop "den manglende brik".

Og Anelle - 100% sikkerhed har vi jo stadig ikke, på grund af de manglende kirkebøger / skifteprotokolller - men som Bjørn skriver 99% síkkerhed - og det er vel også godt nok.

Og jeg er klar til den næste udfordring - måske, hvem ved - kan den bringe mig nærmere ved nogle af mine egne udfordringer med min Discher-familie  ;D

Så slappe af - nej, Anelle - der er masser af nye/gamle udfordringer som venter.

Og ja, i morgen kl. 05.00 er jeg nødt til at være klar igen - for at holde Danmark igang !
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

jeg ved godt, at det stadig ikke er 100% sikkert. Det var mig selv, der sagde 99 %.  ;) ;) ;)

Kan du så skynde dig i seng og lade de små grå hvile, så du kan være frisk til i morgen.  :D

Jeg er selv helt udmattet efter sådan en weekend, hvor man er på fra kl. 6.15, når børnene ikke vil sove før kl. 1 om natten. Men heldigvis hjalp det, at gå over til normaltid.

Stort knus til dig fra
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

hvor mange Jens Muurmester kan der mon have været i Roskilde i 1681? ::)

Jeg har fundet en Jens Pedersøn Muurmester begravet 20. jan. 1681 i Roskilde Domkirke AO opsl. 86 ny.

Jeg ved godt, at det ikke kan bevises, at han skulle være far til min herredsfoged, men tænkte, at han måske kunne være død, da jeg ikke kan se ham som fadder til nogle af de andre børns dåb. Det kunne selvfølgelig også være, fordi der var "langt" eller grundet fattigdom.

De venligste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Hej,

nu troede jeg jo at vi var blevet færdige, men ....

Kan det virkelig passe, at Oluf L. Hulegaard har fået barn med den 4 år ældre Maren Jacobsdatter, da han kun var 14 år og hun 18. Jeg ved dog godt, at det er "ladsiggørligt"  ;) Men vi skriver trods alt 1656.  ::)

De bedste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,


Tja, hvad skal man tro.... Oluf Lauridsen's anslåede fødeår har vi vel fra forældrenes gravsten i Allerslev kirke:

" Gravsten. 1) O. 1654. Laurits Olufsøn Hulegaard, Kirkeværge til Allersløf Kirke, »boet i sin fæderne Gaard i 12 Aar og levet i godt Ægteskab med sin Hustru i 11 Aar« (seks Børn), død 1. April 1653 i sit 33. Aar, og Hustru Anne Olufsdatter, født i Venterup, død 19. Maj 1654 i sit 35. Aar. Stenen er bekostet af hendes Brødre og Søstre og hører dem og deres Arvinger til samt af hans Broder Oluf Olufsen i Querckebye. Ølandsk Kalksten, 174 x 86 cm, med fordybede Versaler. I Skibets Gulv. "

Så de er blevet gift omkring 1642 og Oluf L. er formentlig født først..... men, men vi har lige set et eksempel på fejlagtige oplysninger hugget i sten i et andet gravminde - så det kan vel også ske her!

Jeg kender ikke til andre kilder, der kan belyse hans alder. Er der andre der har informationer?


mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

mangler vi ikke en Anne opkaldt efter O.L. Hulegaards mor? Og en Jacob efter Maren's far?

Jeg er gået i gang med at indsætte folk på min tavle, men Thomas har jo flere børn end de seks, jeg kan finde i Osted/Allerslev-kirkebogen (som næsten kun er lavet til os  ;)).

Jeg har noteret en Birgitte Marie, døbt 1716 opsl. 59 i Kirke Eskildstrup, Holbæk amt. Er resten af flokken også herfra? Måske vi har været omkring emnet tidligere, men tråden er blevet så lang.  ;D

Mange hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,

der var jo ikke noget lovkrav om at opkalde børn efter bedsteforældrene... men en stærk tradition.
Der kan sikkert have været både en Jacob og en Anne, men de kan være døde som børn, måske som teenagere, så der ikke blev født "efterfølgere" .... med 8 kendte børn har jeg ikke fundet grund til at lede efter flere.... men der kan snildt have været nogle.   
En anden mulighed er, at de ikke kaldte sig Huulegaard, så du skal se efter en Anne Olsdatter eller en Jacob Olsen. Måske har de ikke gjort helt så god karriere her i livet, så vi blot ikke har fundet dem.....

Thomas' børn kan du se i min liste postet ca halvvejs i denne tråd (side 5 af 11 på min PC...), incl deres fødesogn... det tager højst 5 minutter at finde dette indlæg ....he he ....      :-)

Nu er det sengetid - godt jeg ikke skal så tidligt op som Judith!

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

den Arent Hulegaard, som Lis Klarskov Jensen nævner, må være den søn af Thomas Hulegaard der blev døbt 19. nov. 1704 AO opsl. 5 i Allerslev. Altså ridefoged på Lindholm 1750-54.
Så måske død dette år?

Jeg er så heldig først at skulle op, når jeg lyster. ;)

De venligste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Godmorgen Anelle,

som tidligere rapporteret har Arent været forpagter og ridefoged mange steder, sikkert også Lindholm, men død noget senere

Arendt Huulegaard, døbt 19.november 1704, i Allerslev sogn.*  Gift med Anna Madsdatter Neergaard. Mindst 5 børn. Forpagter i Strandegård 1740, Bavelse, Gjeddesdal, Katrinedal. Reerslev v. Tune ved OE1771. Begravet 21.04.1782 i Jordløse.

mvh Bjørn   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Godmorgen Bjørn,

nej, jeg har været oppe et par timer, men først fået tændt pc'en nu. ;) Der skulle lige laves lidt morgenmad, redes seng, fejes blade. ;)

Du ved sikkert, hvem Arendse Hulegaard, som Johannes Ewald er så forelsket i, er datter af. Der står jo i teksten fra Bakkehuset, at hun er Peder's niece. Jeg synes da, at det er en sød lille historie at have med.  ;D

De bedste hilsner og rigtig god arbejdslyst

Anelle






Judith Olsen

Hej Anelle

Jeg tror, at den murermester, som du har fundet død i Roskilde, er et godt bud.

Jeg mener, at der også var en Peder Jensen, som fadder i hvert fald ved en af dåbene i Jystrup - og der er også nævnt en Johan Jensen. Måske brødre til Jacob - og måske kan de findes i Roskilde, f.eks. Domkirken.

En anden interessant er præsten i Haraldsted - Johan Meier gift med Else. Hvem mon hun var ?
Endnu en datter af Oluf og Maren ? Navnet Else "går jo igen".

Og hvem mon Mette hr. Hansis er ? Hr. Hans (From) var jo på et tidspunkt gift med Ingeborg.

Så der er nok at tage fat på ..  ;D

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

ja, jeg har meget arbejde, der venter.  ;D Men det er heldigvis af den hyggelige slags.

I går faldt jeg i søvn ved at få Søren Sværke i knolden. Tung som et ondt år.  ;) Den skal vist læses siddende. Og så er der hele otte bind.  :D

Og aldrig har jeg været så meget i kirke som nu. I går blev det til Vor Frue.

Hvordan er det nu, kan jeg finde skifter fra Roskilde anno 1681 online?
 
Det er jo nok den eneste mulighed for at finde ud af, om Jacob Jensen's far er murermesteren, og Johan og Peder brødre til Jacob. Peder kunne jo være den ældste søn, opkaldt efter farfaderen.

Tusind tak, Judith, for at sætte mine tanker i gang.

Mange, mange hilsner
Anelle