Vigtig FORBUS-rettelse 1600-tallet

Startet af Thestrup-Bjørn, 18 Aug 2014 - 12:41

Forrige emne - Næste emne

Thestrup-Bjørn

Jeg har forsket i den lollandske Forbus-slægt i over 30 år.

Før internettets tid fandt jeg flere beviser for, at

gårdm. i Højreby fra 1668,
Niels Jacobsen Forbus (født jan. 1648, død 1703)
er BRODER TIL
gårdm. og kroholder I Stokkemarke fra dec. 1685,
Hans Jacobsen Forbus (født måske ca. 1650, død 1722) – min ane.

Senere fandt jeg deres søster,
Margrethe Jacobsdatter (trol. 1680 i Højreby, Søllested og gift i Ryde med Christen Nielsen)

På grund af diverse vidner fandt jeg flere SANDSYNLIGE SØSTRE:
Anne Jacobsdatter (død 1696 i Højreby, gift 1687 i Nakskov med skolemester Jens Andersen)
Ellen Jacobsdatter (død 1682 i Højreby, gift 1680 i Søllested med Morten Iversen)
- og endelig havde jeg en stærk formodning om, at Jacob Mess's kone Maren i Højreby også var i slægt med Niels Jacobsen Forbus.

MEN forældre til de to brødre og til søsteren Margrethe – samt til de nævnte Anne, Ellen og Maren har jeg i lang tid kæmpet for at finde.

Forleden lykkedes det endelig  – faktisk skylder jeg Erik Brejl en stor tak for hans skifteuddrag (og tak til Google).

Skifte Nakskov byfoged 1666-1674, fol.292 (AO-opslag 307 m.fl.)

538 Jacob Pedersen i Nakskov. 13.7.1671, fol.292.
E: Johanne Jacobsdatter. LV: Laurids Nielsen i Nakskov. B:
1) Niels Jacobsen i Højreby på Lolland
2) Johanne Jacobsdatter, enke efter Jens Nielsen Læsø, [skifte 15.6.1670 lbnr.534]
3) Maren Jacobsdatter g.m. Jacob Mees i Højreby
4) Kirsten Jacobsdatter g.m. Jacob Inger i Nysted
5) Hans Jacobsen i Holland
6) Anne Jacobsdatter 17 eller 18 eller 19 år (delvis dækket i kopien)
7) Margrethe Jacobsdatter 16
8) Ellen Jacobsdatter 13
9) Peder Jacobsen 7.

[hvor de 9 børn er født, har jeg ikke fundet]

--------------------------------------------------------

Hvorfor brødrene Niels og Hans som voksne kalder sig Forbus har jeg endnu ikke fundet
– deres søstre ses ingen steder som Forbus.

Om faderen Jacob Pedersen, død i København (eller hans enke Johanne Jacobsdatter) er født Forbus, er nok svært at finde ud af.
En mulighed kunne faktisk være, at enken bliver gift med en Forbus
– og så er vi, der stammer fra brødrene Niels og Hans jo slet ikke ægte Forbus'er!

Jo, der er meget, der endnu skal undersøges

– og mange, der nu skal til at RETTE i deres DATABASER (også jeg)

Utrolig mange steder ser jeg nemlig, at man (uden vaklen) har udnævnt gårdm. i Halsted-Avnede,
Jacob Skotte (død 1680) som far til Niels og Hans Jacobsen Forbus.

Flere kalder endda denne adelige skotte for Jacob Forbus (og/eller for James Forbes), selvom der i hele Halsted-Avnede kirkebog slet ingen Forbus ses. Ved hans børns dåb og død, kaldes han kun for Jacob Skotte.
Ydermere har flere givet Niels og Hans J. Forbus en broder ved navn Jens Jamieson!!! og en søster Cathrine, som også er et af de gætværk, der gentages i det uendelige på nettet.
- og så blander nogle forskere slægten Forbus sammen med slægten Frobøs i Nakskov!

--------------------------------------------------------------------------------------

Hvis nogen ved mere om ovennævnte forældre til bl.a. Niels og Hans Jacobsen Forbus:

Jacob Pedersen (død ca. 1671) og enken Johanne Jacobsdatter i Nakskov

er vi vist flere, der med kyshånd vil tage imod oplysninger

– men altså KUN noget, der fuldt ud kan dokumenteres, please.



Mon ikke vi alle er stærkt interesseret i at få alle data om vores slægt så korrekt som overhovedet muligt.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn


Jeg glemte i går at gøre opmærksom på, at den helt gamle Søllested kirkebog (Maribo amt) på AO for øjeblikket findes under Skovlænge sogn - og deri er meget "guld" og beviser!


Fandt lige, at Jacob Mess døde i Højreby 1682 og hans kone Maren Jacobsdatter i 1685.
De fik en hel del børn med gode "Forbus"-faddere.

--------

Skiftet fra Nakskov 1671 indeholder de RIGTIGE Forbus

Prøv bare (som jeg) at gennemarbejde skifterne samt forlovere og faddere til alle børn og børnebørn,  så ser I, at forældrene til vores 2 Forbus-brødre KUN kan være:

Købmand i Nakskov, Jacob Pedersen (død 1671) og hustru Johanne Jacobsdatter.

Fra hvem Forbus-navnet stammer ved vi dog endnu ikke.

---------------------------------------------------------------------

Er for øvrigt rigtig spændt på at se nogle reaktioner fra de mange FORBUS-forskere, for jeg synes da, det er en ret vigtig (og dokumenteret) opdagelse, jeg har gjort

- og som jeg nu har foræret til alle!
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Brejl

Jeg kunne jo tilføje [Forbus] for de personer, der er primærkilder til, ældre end  skiftedatoen.
Kunne du anføre sådanne steder?
Erik Brejl
https://brejl.dk

Thestrup-Bjørn

Hej Erik Brejl

Jeg har p.t. ingen præcise data tidligere end skiftet fra 1671
- men kan oplyse følgende:

Ang. sønnen Niels Jacobsen 1671 i Højreby (Søllested sogn)

Han ses kun som Niels Jacobsen i Højreby ved sin første vielse i januar 1668 og ved alle sine 10 børns dåb (1683-1701) samt ved sin død i 1703 (ao-opslag 52).
MEN ses som "Niels Jacobsen Forbudtz i Højreby" ved trol. og vielse 1680 (ao-opslag 81 og ao-opslag 88, se under Skovlænge sogn).

Ang. sønnen Hans Jacobsen 1671 i Holland

Han ses som "Hans Jacobsen Foyrbys" i Nakskov 1680 ved datteren Elsebeths dåb (ao-opslag 180)
[Han er i flere tilfælde BEVIST som bror til ovenstående – men hvad laver han i Holland? På dannelsesrejse? eller nede for at finde sig en kone?]
- og i hans krobevilling af 8. dec. 1685 står han klart og tydeligt som Hans Jacobsen Forbus "af Stockmarch j Vort Land Lolland".
Er bl.a. også anført som Hans Jacobsen Forbus ved 2. vielse i Nysted (med min ane) den  19. juni 1698 (fol.45, ao-opslag 30 og ny udg. ao-opslag 51 – utydeligt på ao, men for år tilbage så jeg den originale kirkebog på Landsarkivet).
Borgmester i Nakskov, Johannes Hansen Forbus, født før 1672 (hvor?), død 1741 i Nakskov
var søn af Hans Jacobsen Forbus i første ægteskab.


Lidt pudsigt, at de to brødre ses første gang som FORBUS i 1680 – henholdsvis den 25. april og den 1. juli.
Det har jeg faktisk aldrig tænkt over før.


------------------

Og mon ikke, at du i skifteuddraget 1671 skal rette navnet på manden til Kirsten Jacobsdatter.
Jeg synes nemlig, at han hedder Jacob Jeger.
Senere i skiftet (opslag 308 og 310) er anført en byfoged i Nysted, Peder Jacobsen Jeger, som måske kan være en søn
- jeg har svært ved at få deres efternavne til Inger; men jeg kan jo tage fejl.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Brejl

Jeg vover at tilføje linjen:
[Sønnerne Niels og Hans bruger tilnavnet Forbus 1680 og senere],
da det ser veldokumenteret ud.
Jeg er nemlig bange for at tillægge tilnavne til personer, der ikke har brugt dem. Værste eksempler er at tillægge en søns tilnavn til faderen, selv om sønnen måske har taget konens navn eller er døbt med navnet på grund af en mæcen.
Du har ganske ret i navnet Jeger (jæger?).

Erik Brejl
https://brejl.dk

Inge Nissen

På slægtsgårdsarkivet, hvor vi er 2, der arbejder som frivillige, og hvor der er åbent hver onsdag, har vi Reitzels Kartotek (læs nærmere under Slægtsgårdsarkivet, arkivets samlinger, på vores hjemmeside www.slaegtsgaardsforeningen.dk)

I kartoteket er der 3 sedler på navnet Forbus.

Forbus, Fam. XIII / 3R. B2
XIII = "Samlinger til Jydsk Historie og Topografi" Gl. række.
Oplysningen efter / betyder vel 3 række bind 2

Forbus, Arvid XXX / 10
XXX = "Fra Frederiksborg Amt" 1906-1955
Oplysningen efter / betyder sikkert årgang 1910

Forbus, Skotsk Adelsssægt
IX / 00 1866-1949
IX = "Samlinger til Jydsk Historie og Topografi"
Oplysningen efter / betyder sikkert årgang 1900

Hvad der gemmer sig i artiklerne i disse årbøger, ved jeg ikke – vi har kun kartoteket og har gjort den erfaring af nogen af oplysningerne ikke refererer direkte til den årgang, hvor der er skrevet noget om den pågældende, men til et registerbind udgivet det år, med videre henvisning til andre årgange.

Venlig hilsen Inge


Thestrup-Bjørn

#6
Godt, Erik.
Så kan man da håbe på, at alle fejl, der figurerer på nettet kan blive rettet.

Er igen i færd med at tygge Søllested-Skovlænge kirkebogen igennem.
Måske har jeg fundet enken fra Nakskov (1671) død i Højreby
- MEN det er (indtil videre) GÆTVÆRK:

Johanne (salig Jacob Pedersens) i Højreby begr. 21. maj 1679 (ao-opslag 63)

Faktisk ville det jo være ret naturligt, hvis hun som enke flytter til sin ældste søn, Niels Jacobsen.
Et skifte ville gøre underværker - men hvor? måske Øllingsø gods?

Findes der overhovedet nogle lollandske godsskifter så gamle som fra 1679?

-------------------------------------------------------

Tak for oplysningen, Inge.

Kan sikkert gavne dem, der er "nye" udi Forbus-slægten.

Så vidt jeg husker, har jeg haft "din" litteratur i hænderne (og meget mere til) uden at finde "the missing link" fra Lolland til de skotske Forbus.

Jeg tror, det ville være bedre igen at gennemtrævle diverse lokalhistorie fra Nakskov og omegn, for købmanden Jacob Pedersen (død 1671) er jo en ret ny "sag".

Men det allerbedste er i første omgang nok at tage på Rigsarkivet og kigge "Holms Samling" igennem igen, igen (er på film før og efter rullenr. M22472).
Desværre varer det ret længe, før jeg kan rejse til Staden.

Hvor ville det dog være super, hvis nævnte Holms Samling (der dækker Loll.-Falster) kunne blive scannet og lagt ud til os
- i lighed med Nygaards sedler (Jyll.) og Wads Sedler (Fyn).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inge Nissen

Der er mange kartoteker rundt om, der er adgang til på nettet, i Århus har vi www.sejrssedler.dk og i Vendsyssel www.vendelboarkivet.dk, men det giver ikke noget om Forbus.

Hilsen Inge

Thestrup-Bjørn

#8
For en ordens skyld indsætter jeg lige Erik Brejls skifteuddrag igen
– her det rettede efter hans og min korrespondance:

Skifte Nakskov byfoged 1666-1674, fol.292 (AO-opslag 307 m.fl.)

538 Jacob Pedersen i Nakskov. 13.7.1671, fol.292.
E: Johanne Jacobsdatter. LV: Laurids Nielsen i Nakskov. B:
1) Niels Jacobsen i Højreby på Lolland
2) Johanne Jacobsdatter, enke efter Jens Nielsen Læsø, [skifte 15.6.1670 lbnr.534]
3) Maren Jacobsdatter g.m. Jacob Mess i Højreby
4) Kirsten Jacobsdatter g.m. Jacob Jeger i Nysted
5) Hans Jacobsen i Holland
6) Anne Jacobsdatter 17 eller 18 eller 19 år (delvis dækket i kopien)
7) Margrethe Jacobsdatter 16
8) Ellen Jacobsdatter 13
9) Peder Jacobsen 7.
Afdøde døde for kort tid siden i København.
[Sønnerne Niels og Hans bruger tilnavnet Forbus 1680 og senere].

- http://www.brejl.dk/nakskov.html
---------------------------------------------------------------

Enken Johanne Jacobsdatter er mor til alle børnene. Det anføres "deres sammenavlede børn".

Et ret langt skifte, hvori nævnes bl.a.:

Byfoged i Nysted, Peder Jacobsen Jeger (måske en søn af Kirsten Jacobsdatter)
Mathias Lytzen (måske identisk med bartskæreren, død 1701)
Præsten i Horslunde, Jacob Hansen Cunningham (hvis far John var født i Skotland)
Laurids Nielsen Læssøe (degn i Vesterborg og bror til skolemester Jens Nielsen Læsø)
Borgmester Mathias von Westen (i Nysted)
Jørgen Willemsen (Willumsen?) i Nykøbing (hvem? en skotte?)


-------------------------------------------------


Det undrer mig stadig, at ingen med FORBUS-aner endnu har meldt sig her med kommentarer.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kim Melchior

#9
Hej,

Den eneste Forbus jeg kan finde i min database er Karine Willumsdatter Forbus der var gift med Henrik Mogensen Rosenvinge. Henrik Mogensen Rosenvinge dode i Helsingor i 1583.

Karine var datter af Willum Forbus der var raadmand i Halsingborg.

Jeg ved ikke om der er nogen forbindelse mellem de to familier.

Desvaerre saa har jeg ingen dokumentation for dette. Jeg havde det paa min computer der rog sig en tur for flere aar siden.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Thestrup-Bjørn

Hej Kim!

Tak for dit input.
Jeg har MEGET om denne adelige Forbus i Helsingør (og Helsingborg) fra diverse litteratur (og har ført dem langt tilbage i Skotland)

- men har ALDRIG fundet en forbindelse til mine på Lolland, som vi i nærværende tråd p.t. KUN skal koncentrere os om!

Som jeg har nævnt tidligere, ved vi (endnu) ikke,
om det er købmand i Nakskov, Jacob Pedersen (død 1671)
eller hans enke, Johanne Jacobsdatter, der er en Forbus
- eller om de to brødre, Niels og Hans blot har taget Forbus-navnet fra nogle helt andre!
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#11
Nye fund fra i dag
– for nu er jeg 99,999% sikker på, at vi skal til NYSTED for at finde mere om Jacob Pedersen (død 1671) og enken Johanne Jacobsdatter:

Se nedenstående dåb i Nysted kirkebog samt fadderne
– forhåbentlig passer opslagsnumrene (ny version),  og forhåbentlig er min tydning korrekt.

1655 (ao-opslag 26) – en fadder Jacob Pedersen byfoged

1655 (ao-opslag 29) 2 steder:  1. og 2. post Pascha – en fadder Johanne Jacob Pedersens

Forår 1656 (ao-opslag 34)
dåb af Jacob Pedersen datter Margrethe (passer m. hende i skiftet 1671)

1657 (ao-opslag 40) – en fadder Jens Læssøe

1658, 17. dec. (ao-46)
dåb af Jens Lessøes barn Margrethe – en fadder Jacob Pedersen byfoged

1659 (ao-opslag 48)
dåb af Jacob Pedersens barn Elline (eller Ellen, der passer m. hende i skiftet 1671)

1660(?) Dom. Qvasimodo (ao-opslag 52)- en fadder Johanne Jacob Pedersens

1660(?) 1. dom. Adv (ao-opslag 54
dåb af Jens Læssøes barn Niels – Gudmoder: Johanne Jacob Pedersens

1663 11. dom. Trin – side 71 (ao-opslag 66)
dåb Jens Lessøes søn Peder – en fadder Jacob Pedersens datter Maren

1665 dom 13. Trin (ao-opslag 76
dåb Jens Nielsen Lessøes datter Maren – en fadder Kirsten Jacobsdatter

1668 (ao-opslag 88) – en fadder Jacob Jacobsen Jeger

1668 26.p.Trin (ao-opslag 90)
dåb af søn af Johan Nobis – faddere bl. Peiter Jacobsen Jeger og Jacob Jegers kvinde Kirsten

1669 (ao-opslag 91, 92 og 95) – Jacob Jegers kone Kirsten ses flere steder som fadder

1669 (ao-opslag 94) – Peiter Jegers kone Maren

1670 (ao-opslag 98)
dåb af Peiter Jegers søn Friderich – faddere bl.a. Kirsten Jacob Jegers

1670 (ao-opslag 101)
dåb af Jacob Jegers søn Hans (hj.døbt) – faddere bl.a. Maren Peiter Jegers og Johanne Jacob Pedersens(?)

1671 (ao-opslag 107)
dåb af Peiter Jegers datter Ide – en fadder Kirsten Jacob Jegers

Ingen af ovennævnte ses som Forbus – men bemærk, at flere efterkommer i Forbus-slægten hedder Ide.

---------------

Skifteuddrag v. Erik Brejl

Nakskov byfoged:

534 Jens Nielsen Læsø, dansk skolemester i Nakskov. 15.6.1670, fol.262 (ao-opslag 277)
E: Johanne Jacobsdatter. B:
1) Niels Jensen
2) Peder Jensen
3) Margrethe Jensdatter
4) Maren Jensdatter
5) Inger Jensdatter.
FM: farbror Laurids Nielsen Læsø i Nakskov.

------

Ovennævnte børn af Jens Nielsen Læsø passer med dem, jeg fandt i Nysted:
Margrethe 1658 - Niels 1660(?) -  Peder 1663 - Maren 1665 (den yngste Inger fandt jeg ikke, men er måske født i Nakskov)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#12
ÆRGERLIGT - men jeg ved ikke, hvad AO har lavet i dag med den nye version af Nysted kirkebog.

Det er anden gang i dag, mine opslagsnumre er lavet om  ???


Jeg skrev f.eks. på min liste tidligere følgende:


Forår 1656 (ao-opslag 34) - MEN det er i dette sekund ao-opslag 69
dåb af Jacob Pedersen datter Margrethe (passer m. hende i skiftet 1671)

1663 11. dom. Trin - side 71 (ao-opslag 66) - MEN lige nu ses det på ao-opslag 101
dåb Jens Lessøes søn  Peder - en fadder Jacob Pedersens datter Maren.

-----------------------

MEGET irriterende - netop i så gamle kirkebøger, hvor sidetal sjældent forekommer.

---------------------------

For resten har jeg MÅSKE fundet dåben af Niels Jacobsen Forbus
Iflg. oplysning ved hans død i Højreby skulle han være født i januar 1648

Nysted (lige nu-opslag 9)
- dom 1. post Epiphan (= søndagen efter Hellig 3 Konger)
MEN årstallet kan jeg ikke læse - hvis det er i 1648, er han døbt 9. januar, og så passer pengene (hvis jeg altså har tydet det korrekt)

Jacob Pedersens søn NIELS


- JO det er sørme i 1648 (se den gamle version, som er meget tydeligere = ao-opslag 5)


Og så skulle vi gerne finde de andre børn (Margrethe og Ellen = de 2 yngste døtre har jeg fundet døbt som nævnt tidligere)

-------------------------------


KOM SÅ FREM I andre Forbus-forskere - hjælp til please!
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kim Melchior

Hej Thestrup-Bjørn,

Min eneste forbindelse til Karine Willumsdatter Forbus er at hun er gift med en af mine, som mit slaegtsforsknings program siger, 1 cousin 15 times removed, Saa hendes slaegt er jeg saadan set ikke interesseret i.

Grunden til at jeg lagde det ind her var at du efterlyste input fra andre der har Forbus forbindelser, og jeg vidste ikke om der var forbindelse mellem hende og de sydhavs oske Forbuser saa maaske at det var en anden vinkel at komme ind fra hvis du ikke allerede kendte til dem.

mvh,

Kim Melchior

Thestrup-Bjørn

#14
Hermed serverer jeg (på et sølvfad) en sammenfatning af det, jeg har fundet om de ældste med nær  relation til brødrene Niels og Jacobsen Forbus på Lolland - udskrevet fra min database.

Hvis du bruger mine data, så vær rar at notere MIG SOM KILDE, da nedenstående er frugten af ca. 30 års arbejde:


JACOB PEDERSEN, født før 1623 i Danmark(?), beskæftigelse 1655-1658 i Nysted som byfoged, død 1671 i København, skifte 13 jul 1671 (Nakskov byfoged 1666-1674, fol.292), efterkommere 3 sønner og 6 døtre, stilling: købmand, Nakskov.

Gift før 1643 på Lolland(?), JOHANNE JACOBSDATTER, født før 1628 i Danmark(?), beskæftigelse 1655-1670 i Nysted som fadder hos familien og andre, lever 1671 i Nakskov (Lollands Nr., Maribo); måske død 1679 i Højreby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo) - (og måske af Forbus-slægt?).

9 BØRN kendes:

I.   JOHANNE JACOBSDATTER, født før 1643 på Lolland(?), død lever 1672 i Nakskov (Lollands Nr., Maribo). antal børn mindst 6.
   
   (1) Gift omk 1657 i Nysted(?), JENS NIELSEN LESSØE, født før 1637 på Lolland(?) (søn af NIELS LÆSSØE), død apr 1670, begravet 17 apr 1670 i Nakskov (Lollands Nr., Maribo), skifte 15 jun 1670 (Nakskov byfoged 1666-1674, fol.262), efterkommere 2 sønner og 3 døtre, stilling: skolemester, Nakskov, bopæl (familie) 1657-1665 i Nysted (Musse, Maribo).
   
   (2) Trolovet 27 dec 1671 i Nakskov (Lollands Nr., Maribo). Gift 28 apr 1672 i Skt.Nicolai kirke, Nakskov (Lollands Nr., Maribo), SVEND JENSEN, født 16xx, død lever 1672, stilling: arkelimester, Nakskov.
   
II.   NIELS JACOBSEN FORBUS, fødenavn NIELS JACOBSEN, født jan 1648 i Nysted(?), navneændring 1680 da han 1. gang ses med navnet FORBUS, død mar 1703 i Højreby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo), begravet 28 mar 1703 på Søllested kirkegård (Lollands Sdr., Maribo), stilling: gmd., Højreby, Søllested.
   
   (1) Gift jan 1668 i Søllested (Lollands Sdr., Maribo), ANNA PEDERSDATTER, født 16xx, begravet 24 okt 1679 i Søllested (Lollands Sdr., Maribo).
   
   (2) Trolovet 1 jul 1680. Gift 29 Sep 1680 i Søllested (Lollands Sdr., Maribo), CATHARINA DOROTHEA OLUFSDATTER, født 1666 i Troelseby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo) (datter af OLUF CHRISTENSEN i Troelseby og ANNA MARIA BERTELSDATTER), død okt 1737 i Højreby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo), begravet 25 okt 1737 på Søllested kirkegård (Lollands Sdr., Maribo). Antal børn mindst 10; de, der blev voksne, brugte navnet Forbus.
   
III.   MAREN JACOBSDATTER, født før 1650 på Lolland(?), død mar 1685 i Højreby(?), begravet 13 mar 1685 i Ryde(?). 7 børn kendes.
   
   Gift omk 1666 i Nysted(?), JACOB MESS, født 16xx, død apr 1682 i Højreby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo), begravet 21 apr 1682 i Søllested (Lollands Sdr., Maribo).
   
IV.   KIRSTEN JACOBSDATTER, født før 1650 på Lolland(?), død lever 1671 i Nysted (Musse, Maribo). 1 barn kendes.
   
   Gift omk 1667 i Nysted(?), JACOB JACOBSEN JEGER, født før 1650 (søn af JACOB JEGER), død lever 1671 i Nysted (Musse, Maribo).
   
V.   HANS JACOBSEN FORBUS, fødenavn HANS JACOBSEN, født før 1650 på Lolland(?), bopæl (person) 1671 som myndig "uden Riget" formodentlig i Holland, navneændring 1680 da han 1. gang ses med navnet FORBUS, fæster 1685 gård i Stokkemarke, begivenhed 8 dec 1685 i Stokkemarke, hvor han fik ret til krohold af kongen, død 21 dec 1722 i Stokkemarke (Lollands Sdr., Maribo), stilling: kroholder, Stokkemarke. Antal børn mindst 8, der brugte navnet Forbus.
   
   (1) Gift før 1672 på Lolland(?), CATHRINE NN, født 16xx, død lever 1697 (ses sep 1697 som gudmoder i Nakskov), bopæl (familie) 1680-1685 i Nakskov (Lollands Nr., Maribo); flytter derefter til Stokkemarke.
   
   (2) Gift 19 Jul 1698 i Nysted (Musse, Maribo), ANNA CATHRINE JØRGENSDTR. SCHUMACHER, født maj 1679 i Helsingør (Lynge-Kronborg, Frederiksborg) (datter af JØRGEN ALBERTSEN SCHUMACHER [insp., Øresund toldkammer] og ANNE HERMANSDTR. LIPPER), døbt 23 Maj 1679 i Skt.Olai kirke, Helsingør, fæster omk 1722 i Stokkemarke en gård og kro efter 1. mand, død 1 Dec 1732 i Nykøbing (Falsters Sdr., Maribo), begravet 8 Dec 1732 i Rosengården, på Nykøbing kirkegård (Falsters Sdr., Maribo) - hun gifter sig igen.
   
VI.   ANNE JACOBSDATTER, født omk 1655 på Lolland(?), død nov 1696 i Højreby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo), begravet 24 nov 1696 på Søllested kirkegård (Lollands Sdr., Maribo), dødsårsag Vattersot. antal børn mindst 4.
   
   Trolovet 24 jul 1687 i Nakskov (Lollands Nr., Maribo). Gift 4 nov 1687 i Skt.Nicolai kirke, Nakskov (Lollands Nr., Maribo), JENS ANDERSEN, født før 1665, bopæl (person) 1687 i Stokkemarke(?), beskæftigelse 1688-1695 i Nakskov som skoleholder og fra 1696 i Højreby, død lever 1697 i Højreby, Søllested, da han gifter sig igen, stilling: skolemester.
   
VII.   MARGRETHE JACOBSDATTER, født apr 1656 i Nysted (Musse, Maribo), døbt 13 apr 1656 i Nysted kirke (Musse, Maribo), bopæl (person) aug 1680 i Højreby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo) hos Niels Jacobsen, død lever 1680 i Ryde (Lollands Sdr., Maribo) - børn kendes ikke.
   
   Trolovet 22 aug 1680 i Højreby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo). Gift 10 okt 1680 i Ryde kirke (Lollands Sdr., Maribo), CHRISTEN NIELSEN, født 16xx, død lever 1683 i Ryde (Lollands Sdr., Maribo).
   
VIII.   ELLEN JACOBSDATTER, fødenavn ELLINE, født maj 1659 på Nysted (Musse, Maribo), døbt 15 maj 1659 i Nysted kirke (Musse, Maribo), død apr 1682 i Højreby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo), begravet 6 apr 1682 på Søllested kirkegård (Lollands Sdr., Maribo), antal børn 1 søn, der døde som spæd.
   
   Trolovet 23 maj 1680 i Højreby, Søllested (Lollands Sdr., Maribo). Gift 19 sep 1680 i Søllested kirke (Lollands Sdr., Maribo), MORTEN IVERSEN, andet navn IFFVERSEN, født omk 1652 (søn af IVER NN og MAREN NN), død 1725 i Søllested (Lollands Sdr., Maribo), begravet 8 aug 1725 på Søllested kirkegård (Lollands Sdr., Maribo), stilling: bomand, Højreby.
   
IX.   PEDER JACOBSEN, født omk 1664 på Lolland(?), død lever 1671 i Nakskov (Lollands Nr., Maribo).


----------------------------------------------


- og så håber jeg inderligt på snarlige reaktioner fra alle dem, der forsker i de lollandske FORBUS (eller blot har dem i deres database).

Nogle forskere er Skinnerup, Buch og vist også Stryhn (med vilje er deres fornavne udeladt her)
- mange flere har haft travlt med "kopiering", som det kan ses i rigt mål på internettet.


Mon ikke alle kan se, at mine data er dokumenteret?
- til forskel fra de data, der oprindelig stammer fra en håndskrevet nutidig teori om gårdmanden (af helt ukendt adel), Jacob Skotte, død 1680 i Halsted-Avnede.

Hvis I kan dokumentere noget andet end mit her - så sig til.



Og HUSK, at vi p.t. IKKE ved, hvorfor brødrene Niels og Hans Jacobsen som voksne kaldte sig Forbus

- ergo ved vi heller ikke, om de er af skotsk afstamning og heller ikke, om de har adelige forfædre!





v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jill Munnecke

hej
Sikke en foræring med alle disse oplysninger, tak for det.

Mine børnebørns Oldemor er en Forbus, som jeg ved hjælp herfra kunne føre fra Cathrine Jacobsdatter Forbus, gift med Mads Mørch Møller i Brødebølle, tilbage til de to Brødre Niels og Hans.
Men jeg er stoppet ved dem, selv om det med Vilhelm Erobreren lød spændende.

Da jeg sidder med Lerche i Herritslev og Nysted og har samme besvær med tilnavnene, når enkerne gifter sig igen, forstår jeg frustrationerne.

Men jeg er stødt på denne fyr i Nysted:

Nysted KB 1721-1779, gl. Opsl. 192, nyt Opsl. 189,
1747, Henric Rasmusen FORIBUS en daatter Maren Marie, Sønd. d. 28. Marty, osv.

Da Nyssted kirkebog er meget forskellig (læses forfærdelig), kan jeg ikke se han får døbt flere børn her.
Selv om navnet er ude af trit med de sædvanlige navne i familien, syntes jeg lige jeg ville nævne det, når nu der efterlyses oplysninger.

venlig hilsen Jill Munnecke

Thestrup-Bjørn

#16
Hej Jill!

Tak for dit input.

Jeg skriver til dig via private beskeder - for jeg ønsker IKKE, at vi her begynder på den KÆMPE efterslægt.
Og slet ikke at begynde på Vilhelm Erobreren - for mine Forbus er, som det foregående viser, ikke bevist at stamme fra ham eller fra nogen slægt i Skotland overhovedet!

Min tråd drejer sig KUN om at få rettet den FEJL, mange har begået ved at lade Jacob Skotte i Halsted-Avnede (død 1680) være far til brødrene Niels og Hans Jacobsen Forbus
- og den fejl, de også har ved at kalde nævnte Jacob Skotte (i Halsted-Avnede) for Forbus (det er der nemlig slet intet bevis for!).  



----------------------

TILFØJELSE

Og så er det jo egentlig flere oplysninger om Jacob Pedersen (død 1671) og hans enke Johanne Jacobsdatter, jeg gerne vil have

- efterslægten har jeg i rigt mål. Det er ikke den, min tråd drejer sig om.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Jeg rykker lige min tråd frem i lyset

- og er meget spændt på flere kommentarer.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Jeg kan lige oplyse, at
sønnen Niels Jacobsen Forbus og nogle svigersønner af parret Jacob Pedersen og Johanne Jacobsdatter
ses i Christian V's matrikel 1681-1683:

Markbog 626-627 (Lollands Sdr. herred)  – bl.a. foto nr. 33

Jacob Mess (samt Clemend Rasmussen, der 1699 som enkemand bliver gift med hans datter)
Morten Iversen (eller Ifversen)
Niels Jacobsen (der nederst er anført med "eyendom")

--------------------------

Markbog 613 (Søllested sogn) – bl.a. foto 3, 4, og 14

Oluf Christensen i Troelseby (svigerfar til Niels Jacobsen Forbus)
Jacob Mess i Højreby
Niels Jacobsen i Højreby

--------------------------

Markbog 614-615 (Ryde sogn) – foto 349, 360 og mange flere

Christen Nielsen (fæster under Halsted Kloster)
( og en Margrethe Jacopsdatter i gårdhusene i Ryde by (foto 367), åbenbart bosat i Hans Rasmussens hus. Om hun er identisk med Christen Nielsens kone fra 1680, kan jeg ikke greje).


Markbøgerne fra hele landet ses her:  http://denjyskekirkebog.dk/FT/MarkbogBS.htm

Tryk på selve markbogens navn, og du ryger lige til de originale på AO.


-----------------------------------------


Kan I mon bruge mine "gaver" ???
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#19
Det undrer mig, at jeg stadig rundt på diverse hjemmesider ser de alvorlige fejl ang. de lollandske Forbus
- der er jo mange, der har kigget med i min tråd her.

Desværre er det ikke alle "forfattere", jeg kan få kontakt med, så jeg må igen slå fast her,
at der i de originale arkivalier INGEN Jacob Forbus ses bosat i Halsted-Avnede sogne i 1600-tallet.
Mange skriver på deres hjemmeside fejlagtigt også, at Jacob Forbus boede 1626 i Nakskov hos Hans Madsen i Tilegade
– netop disse 2 nævnte Jacob ses KUN med navnet Skotte (eller Schotte), og skotter var der ret mange af på Lolland i bl.a. 1600-tallet (iflg. diverse litteratur om bl.a. skotske lejetropper med officerer såvel som menige).

Nakskovpræsten Anders Pedersen (kaldet Perlestikker, død 1629) nævner i den såkaldte Perlestikkerbog (som jeg har læst!) bl.a. de borgere, der betaler skat, men nævner slet INGEN Forbus.
Til gengæld ses:
Jacob Schotte hos Hans Madtsøns udi Tillegade (i 1626).
Zander (Xander, Sander) Schotte nævnt 6 gange og bosat hos Karen Brun i Søndergade.
Kræmmer Wilhem Schotte i eget hus i Veilegade no. 8 (begravet 1623).
- men Forbus ved vi altså ikke, om de hed.

---------------------------

Jeg har påvist, at

Købmand Jacob Pedersen og hustru Johanne Jacobsdatter er de rette
forældre til brødrene Niels og Hans Jacobsen Forbus


- men hvem vores Forbus-navn stammer fra, ved vi p.t. ikke; så giv det kun til dem, I ser bære det!

---------------------------


Glæder mig til kommentarer og til et samarbejde om at finde mere om købmandsparret.


Hvis du ikke vil skrive her i det åbne Forum, er du meget velkommen til at skrive til mig via Personlige beskeder her i DIS - tryk på ikonet under mit navn øverst til venstre.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Rykker lige min tråd frem igen.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Carl Holmstav

Thestrup-Bjørn.

jeg ved ikke om det er korekt og jeg kan heller ikke huske hvor det skulle være jeg har fundet det.
men ved Niels Jacobsen (Forbus) har jeg ved dåb Halsted kirke og han skulle være gårdmand på Øllingsøgaard

med venlig hilsen
Carl Holmstav

Thestrup-Bjørn

Hej Carl!
Tak for dit input.
Desværre er din information ikke brugbar, når du ikke anfører dato og præcis, hvor du har fundet det.
I slægten var flere ved navn Niels Jacobsen Forbus (jeg kender i hvert fald 4 stk.), så hvem af dem mener du?

Øllingsøgård gods passer med bl.a. Højreby, Søllested sogn.

-------------------------

For ikke at få "fyldt" denne tråd med den store efterslægt, bedes du skrive til mig via Private beskeder her - tryk på ikonet under mit navn oppe til venstre (taleboblen).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn



Rykker lige min tråd frem

- for her i den kommende weekend har Forbus-forskere måske tid til at studere mine fund og forhåbentlig være med i arbejdet omkring slægten.

Har du lyst, så skriv venligst til mig via Personlige beskeder her.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn



NYHED

Jeg har lige fundet endnu et BEVIS på, at det er den rigtige familie, jeg har fundet.

Catrine Forbos er fadder i Nakskov den 7. dec. 1673 (Dom. 2. Adv.) – gl. opslag 160.

Barnets navn: Jacob Svendsen.
Han er søn af arkelimester Svend Jensen og Johanne Jacobsdatter (= søster til bl.a. brødrene Niels og Hans Jacobsen Forbus).

Den nævnte Catrine Forbos (patronym ukendt) er 1. hustru til Hans Jacobsen Forbus
– hendes fornavn ses også i Søllested-Skovlænge kirkebog 2. jan. 1687 (gl. opslag 43), hvor hun er gudmoder for den hjemmedøbte Jacob ved hans fremst. i kirken (= tvillingesøn af Niels Jacobsen Forbus i Højreby).



Vi ser således vores FORBUS-navn 1. gang den 7. december 1673 (i Nakskov)

– kan andre finde det tidligere hos "vores" familiemedlemmer?





v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lise Østerberg Bahr

#25

Efter anmodning af trådstarter er dette indlæg
slettet på grund af manglende relevans.

Thestrup-Bjørn

Hej alle med Forbus-blod i årene.


Efter ca. 1½ måneds stilstand, må vi vist få gang i min tråd igen, for jeg har lidt flere nyheder specielt om min ane, kroholder i Stokkemarke Hans Jacobsen Forbus.


Kontakt mig gerne via Personlige beskeder

- tryk på taleboblen til venstre under mit navn.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Morten G. Stryhn

Hej Thestrup-Bjørn.

Tak for dit fine arbejde, og tak for at du offentliggør det. Det er til stor gavn for os alle.

Det var først i går, at jeg læste dette dit indlæg. Jeg valgte nemlig, at lægge skotte familierne på hylden for en stund, men dit indlæg giver mig lyst til snart at studere den del af slægtstræet igen :-)

Hvis ikke jeg tidligere har udtrykt det, så lad mig nu skrive, at Laurs Willemsen/Willumsen ikke er Forbus. Jeg forventer, at Laurs Willemsen enten er efterkommer af a) Ritchie/Ritz fra Montrose Skotland (oprindeligt Dalriada), b) Clan Broun fra Skotland (som oprindeligt kom fra Normandiet), eller c) Willum Middelton i Stubbekøbing (som kan være fra Midleton i sydlige Irland).
Jeg forventer, at den genetiske slægtsforskning, inden for de næste par år, vil løse gåden, men bedst vil det være også at finde sammenhængen i vores eget danske arkivmateriale.

En efterkommer af Johannes C.K. JENSEN (1919-1989) fra Vesterborg deltager også i det danske FTDNA projekt. Formentlig er han også efterkommer af en af de skotske slægter på Lolland-Falster. Men hvilken?
Jeg tænker, at efterhånden som flere kommer til, så skal det nok lykkes os at få styr på sammenhængen, trods manglerne i vores tidlige kirkebøger.


Med venlig hilsen,

Morten G. Stryhn,
Nykøbing Falster




Thestrup-Bjørn

Hej Morten!

Tak for dine roser - og tak, fordi du er med til at holde min tråd i live.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Rykker lige min tråd frem i lyset igen.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998