Hanne Marie Larsen, født Nees sogn (Skodborg herred, Ringkøbing amt) marts 1864

Startet af Mogens Skaaning Høegsberg, 19 Aug 2014 - 14:30

Forrige emne - Næste emne

Mogens Skaaning Høegsberg

Jeg søger oplysninger om min tipoldemor på min fars side, Hanne Marie Larsen, der blev født i Nees Sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt i marts 1865. Kilde: Arkivalier Online: Kirkebog Nees, Skodborg, Ringkøbing 1853-1874 opsl. 46 (netudgaven).

I 1884 får hun en datter udenfor ægteskab, Elna Marie Larsen, født 9. december 1884, også i Nees sogn. Udlagt barnefader er ”Niels Kristian Nielsen, Kjøbmand i Møborg.” Kilde: Arkivalier Online: Kirkeborg Nees, Skodborg, Ringkøbing 1875-1891 opsl. 41 (netudgaven).

I Folketællingen for Nees sogn 1890 finder jeg Elna Marie Larsen som ”Pleiebarn, Under Fattigforsøgelse” hos en familie Benjaminsen (husfader Mads Benjaminsen). At der er tale om den korrekte Elna Marie Larsen sandsynliggøres af hendes alder på dette tidspunkt, nemlig 5 år. Kilde: Arkivalier Online: Folketælling Nees, Skodborg, Ringkøbing 1890 opsl. 49 (netudgaven).

Til gengæld mister jeg alle spor efter Hanne Marie Larsen efter datterens fødsel 1884. Jeg har ikke kunnet finde hende i efterfølgende Folketællinger, om end jeg i den forbindelse må erkende, at jeg indledningsvist har anvendt Dansk Demografisk Database med deraf følgende risiko for fejlagtige/manglende indtastninger. Jeg har dog også personligt gennemgået netudgaven af Folketællingen for Nees sogn 1890, også her uden held.

Ej heller har jeg kunnet finde hende som afdød i Nees sogn mellem datterens fødsel 1884 og Folketællingen 1890.

Og jeg har heller ikke kunnet finde hende i Møborg, hvor den udlagte barnefader ellers kommer fra.

Spørgsmålet er, om jeg så at sige ”gør noget forkert” – om jeg ganske enkelt ikke kender nok til praksis for, hvad der skete for ugifte mødre i det sene 1800-tal? Altså, om de blev ”sendt bort” til slægtninge eller andre…

Hvis nogen kender noget til Hanne Marie Larsen eller kan give mig andre gode råd til, hvor jeg skal søge, modtages de meget gerne!

Med venlig hilsen
Mogens Skaaning Høegsberg
Vejle

Anne Mortensen

Elna bliver konf.

Ringkøbing
Nees 1892-1907
opslag 105
samme plejefar
den korrekte fødselsdato
moderen nævnt ugift - men intet om hun er levende eller død.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Arne Feldborg

Citat fra: Mogens Skaaning Høegsberg [18418] Dato 19 Aug 2014 - 14:30
Til gengæld mister jeg alle spor efter Hanne Marie Larsen efter datterens fødsel 1884. Jeg har ikke kunnet finde hende i efterfølgende Folketællinger, om end jeg i den forbindelse må erkende, at jeg indledningsvist har anvendt Dansk Demografisk Database med deraf følgende risiko for fejlagtige/manglende indtastninger.
Vær opmærksom på, at kun ca. halvdelen af sognene er indtatstet for 1890 og endnu færre for 1901.
http://www.dis-danmark.dk/kipkort/kort/ring1890.gif
http://www.dis-danmark.dk/kipkort/kort/ring1901.gif

Så hun kan sagtens opholde sig i eet af nabosognene.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Inger Bødker-Jensen


Nu er det jo ikke lige det du spurgte om:
- men Ellen Marie får en søn 26. august 1904
Nees- Skodborg-Ringkøbing Kirkebog 1892-1907 opsl. 32
Karl Pedersen i Nees har skrevet en bog – Nees Sognehistorie,
måske kan der være lidt hjælp at hente, eller prøv evt.
nees-skalstrup-lokalarkiv@live.dk
Berit Kristensen
Nøragervej 11, Nees
7570 Vemb
Tlf. 97884050
Åben første torsdag i hver måned fra kl. 15.00-17.00

Med venlig hilsen
Inger

Vivi Winther

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Vivi Winther

 ;) lidt sjovt det  er nogle af de samme der stod fadder ved Elna`s dåb, som ved  hendes søn, bla Mads Benjaminsen som også var Elna`s Plejefader

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Mogens Skaaning Høegsberg

Kære alle

Tusind tak for hjælpen! Det er virkelig fornemt!  :)

Tak til alle, der er kommet med tips og selvfølgelig især til Vivi, der opsporede Hanne Marie Larsen. Faktisk må jeg indrømme, at jeg slet ikke kendte til eksistensen af Politiets Registerblade - således også en lærerig oplevelse for mig.

Til Inger Bødker-Jensen: Mange tak for information om Nees Sognehistorie - den vil jeg forsøge at få fat på!

Mange hilsner
Mogens Skaaning Høegsberg
Vejle

Kirsten Didriksen

Hej Mogens!

Du behøver ikke vente på bogen!

Gå ind på www.lemvighistorie.dk
Nees-Skalstrup og søg i registreringer,
her skriver du i søgefeltet Emtkjær (navnet på Hanne Marie Larsens far).

Han var Dannebrogsmand og Sognefoged, du kan også se hvor han har boet m.m.  ;)

God ane-jagt

Kirsten