Rasmus Andersen/Maren Jensdatter

Startet af Birthe Elise Jespersen, 19 Aug 2014 - 14:41

Forrige emne - Næste emne

Birthe Elise Jespersen

Hej der ude. Jeg leder efter den rigtige Maren Jensdatter der var gift med Rasmus Andersen. Rasmus var f. 21. aug. 1783 Fyrendal sogn (1758-1811 ops. 69) og døde i Holsteinborg sogn 3. juli 1863 (1847-1891 ops 226) de fik to sønner Anders født 23. feb. 1827 i Fyrendal sogn og Jens født 27 dec. 1832 i Marvede, men når jeg prøver at finde Marens fødsel ryger jeg ind i forskellige afvigelser på hen des alder og fødested, jeg mener hun dør i Holsteinborg 21.maj 1867 i en alder af 74 år (1847-1891 ops. 250).jeg ville blive glad hvis nogen kunne få tingene til at passe sammen.
hilsen Birthe 

Hans Peter Christiansen

#1
Hej Birthe.

Hvis det er den rigtige her, er hun født i Krummerup:

soroe, Vester Flakkebjerg, Holsteinborg, Bisserup, egentlig Øster Flakkebjerg, Communehuset, 59, FT-1860, C9054

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Andersen   77   Gift   Fattiglem. Husfader      *her i Sognet
Maren Jensdatter   64   Gift   hans Kone      Krummerup, Sorø Amt
Juliane Ane Marie Hansdatter   13   Ugift   Pleiebarn      *her i Sognet

--------------------------------------------------

soroe, Vester Flakkebjerg, Holsteinborg, Bisserup, Et Huus, 34[F4], FT-1845, C1739

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Maren Jensdatter   41   Gift      Indsidderske   Krummerup S Sorø Amt
Jens Rasmussen   13         Hendes Søn   Marvede Sogn Sorø Amt

-----------------------------------------------------------

Soroe, Vester Flakkebjerg, Holsteinborg, Bisserup By, 1 hus, 19, FT-1850, C9209

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Andersen   49   Gift      Husmand med jordlod, husfader   Krummerup Sogn, Sorø Amt
Maren Jensdatter   49   Gift      Hans Hustru   Krummerup Sogn, Sorø Amt
Anders Rasmussen   23   Ugift      Deres søn, fraværende   Fyrendal Sogn, Sorø Amt
Sophie Andersdatter   1   Ugift      Plejebarn   Her i Sognet

-----------------------------

Jeg kan godt se at alderen "halter" noget, men mon ikke det er den rigtige?
Mvh HP

Birthe Elise Jespersen

Tak for din tilbagemelding Hans Peter, men kan det være rigtigt at iflg. folketælling 1845 skulle hun være født 1804, i ft. 1850 født 1801 og i ft. i 1860 født i 1796, det er det der undrer mig.
hilsen
Birthe

Hans Peter Christiansen

Hej Birthe.

Du må jo huske på, at folketællingerne blev foretaget af folk der "gik" fra hus til hus.

Så der var masser af muligheder for fejl: Huskefejl fra personen selv - hørefejl fra optælleren - skrivefejl -tydnings fejl hos indtasteren etc. Derfor ses der ofte større udsving i alders angivelserne i FT.
Mvh HP