Anne Kathrine Nielsens død, født i Øster Skjerninge 1841

Startet af Henning Karlby, 23 Aug 2014 - 16:33

Forrige emne - Næste emne

Henning Karlby

Er der nogen der kan hjælpe mig?
Jeg kan ikke få "slået min farfars mor ihjel".

Hun hedder Anne Kathrine Nielsen, hun er Slegfredbarn bliver født den 5. april 1841 i Øster Skerninge.
Hun bliver konfirmeret i Sct. Nikolaj kirke i Svendborg, 1. Søndag efter Paaske, den 15. april 1855.

Hun bliver gift den 23. november 1866 i Vor Frue kirke i Svendborg. Brudgommen er Hans Nielsen, født, døbt og konfirmeret i Brudager, bopælen ved giftermålet er i Kjedelsmedstræde, Svendborg.
Ane Cathrine får en søn den 15. marts 1867 i Svendborg. Sønnen bliver døbt i Vor Frue kirke den 19. april og får navnet Niels Christian Nielsen.

Mellem 1867 og 1874 forlader Hans Nielsen Anne Kathrine, hvorhen ved jeg ikke. Har ikke fundet spor af ham noget sted.

Næste gang jeg finder Anne Kathrine er i Brudager Kirke 5. september 1874, da bliver født pigen Martine Hansine Hansen, døbt i Kirken 25. oktober s. aa. forældrene er: Konen Ane Cathrine Hansen og udl. Stenhugger Hans Henrik Hornemann 33 år.

Derefter træffer jeg Anne Kathrine næste gang, da Jørgen Peter (min farfar) bliver døbt i Hesselager kirke, han er født den 13. januar 1879 i Hesselager, som barnefader udlagdes Hans Jensen af Hesselager.
Anne Kathrine tilbringer derpå resten af livet sammen med Hans Jensen. De bliver aldrig gift, hvilket jeg udlægger som, at Anne Kathrine aldrig er blevet skilt fra Hans Nielsen. Hans Jensen dør den 15. juli 1905 i Hesselager.

I Folketælling 1911 bor hun i Hesselager på Matr. Nr. 24r. Huset har tilhørt Hans Jensen. Til folketællingen op giver hun, at hun er forladt hustru, Lever af Alderdomsunderstøttelse.

I Folketælling 1921 i Hesselager bor hun stadig på Matr. Nr. 24r. Nu er hun Husmoder, lever af Alderdomsunderstøttelse.

Dvs. hun er formentlig død efter 1921. Jeg har søgt efter hendes død i stort set hele Sunds herred.

Hvis nogen vil have hendes navn i baghovedet og hvis I støder på navnet Anne Kathrine Nielsen eller Ane Cathrine Nielsen som er død efter 1921 så vil jeg meget gerne høre om det  ;-)


Alice Oppenheim

#1
"I Folketælling 1921 i Hesselager bor hun stadig på Matr. Nr. 24r. Nu er hun Husmoder, lever af Alderdomsunderstøttelse.."

Har du et opslagsnummer, så vi kan se hende?


Tilføjet: fandt hende på opslag 7 :)

Inge Hedal

Du skriver: Jeg har søgt efter hendes død i stort set hele Sunds herred
Er det en skrivefejl? Hesselager og Brudager ligger i Gudme herred.
Mvh. Inge

Alice Oppenheim

Hun får 3 børn:

- 15.03.1867 - Niels Christian Nielsen
- 05.09.1874 - Martine Hansine Hansen
- 13.01.1879 - Jørgen Peter Jensen

Hvor bor de i 1921? Har en af dem taget deres gamle 80-årige Mor til sig?

Henning Karlby

Jeg har søgt både Sunds og Gudme herreder.

Jørgen Peter bor i Odense. Store Glasvej 43, Sct. Knuds sogn, der bor han fra 1917 til 1924. Jeg er næsten 100 % sikker på at hun ikke boede der. Der boede min far og han har aldrig talt om hende.

Martine boede vist nok i Svendborg, men det ved jeg ikke med sikkerhed. Hvis nogen har taget sig af hende vil jeg tro det er Martine. Derfor har jeg også søgt meget efter hende i Sunds herred.

Niels Christian har jeg ingen ide om, hvor blev af.

Henning Karlby

Der er flere oplysninger om Anne Kathrine på www.karlby.dk
Kig under Slægtsforskning -> Hennings Familie -> tryk på Anne Kathrines navn.
For at se hendes børn tryk på bryllupsdatoen.

Henning Karlby

Anne Kathrine opgiver til folketællingen i 1901, at hun har 2 levende børn og 1 som er død.
Jeg har derfor funderet over om grunden til at Hans Nielsen forlader Anne Kathrine er, at deres fælles barn Niels Christian, måske er død. Men hans død kan jeg heller ikke finde.